Tips på bra böcker!

SiZo

Trådstartare
Jag har insett att det blir mycket lättare att läsa kurslitteratur och liknande om jag även läser skönlitterära verk på min fritid. Så nu är jag här och har precis läst ut Harry Potter serien på ungefär 3 veckor, så nu letar jag en ny serie att läsa.

Jag gillar magi, så något som liknar Harry Potter, Sagan om isfolket eller så skulle passa mig alldeles utmärkt. Det gör inget om det är snusk i böckerna, men då måste det vara bra skrivet och inte som typ "fifty shades of... ". Jag läser gärna på engelska så det gör absolut inget om böckerna endast finns på engelska eller liknande, det är snarare en fördel.
Jag ser gärna att det finns ett gäng böcker i en serie så att jag har att göra ett tag.
 
Jag har insett att det blir mycket lättare att läsa kurslitteratur och liknande om jag även läser skönlitterära verk på min fritid. Så nu är jag här och har precis läst ut Harry Potter serien på ungefär 3 veckor, så nu letar jag en ny serie att läsa.

Jag gillar magi, så något som liknar Harry Potter, Sagan om isfolket eller så skulle passa mig alldeles utmärkt. Det gör inget om det är snusk i böckerna, men då måste det vara bra skrivet och inte som typ "fifty shades of... ". Jag läser gärna på engelska så det gör absolut inget om böckerna endast finns på engelska eller liknande, det är snarare en fördel.
Jag ser gärna att det finns ett gäng böcker i en serie så att jag har att göra ett tag.
Hunger games kanske? Det är ju tre tjocka böcker. Annars är min favorit inom fantasy Katharine Kerrs serie om Deverry, tror att det finns minst 9 rätt tjocka böcker.
 
Åh, allt med Robin Hobb. Fantasy när den är som bäst. :love: Älskar, älskar, älskar.

The Farseer Trilogy
Liveship Traders Trilogy
The Tawny Man Trilogy
The Rain Wilds Chronicles
The Fits & The Fool Trilogy


Okej, nästan allt, Soldier Son Trilogy har inte med tidigare att göra och var... Störande. Välskriven, men man (jag) ogillade nästan alla i böckerna 😅

His Dark Materials-trilogin av Philip Pullman är fantastisk. Nu har det också kommit ut två böcker i The Book of Dust Trilogy av samma författare.

Stephen King tycker jag är gravt underskattad.
Han har ju även skrivit the Dark Tower series, om man är mer inne på fantasy, men dras mer till hans andra verk.
11/22/63 är fantastisk, The Stand, Insomnia, The Green Mile, Under the Dome, The Talisman, Black House.... Ehm. Ja, jag gillar nog allt han skrivit iofs.
 
Wheel of time av Robert Jordan. De flesta böcker finns översatta till svenska men inte de sista så vill man ha hela storyn är det engelska som gäller.

Edit: jag är dock inte fan av Harry Potter, läste de tre första böckerna en helg och kände mest ”meh”, så vill man ha något i den stilen kanske mitt tips inte är det hetaste.
 
Var börjar man :D

De som har blivit populära de senaste åren är t.ex. Leigh Bardugo och hennes Grishaverse böcker, Sarah J. Maas och hennes tre serier (Throne of Glass, A Court of Thorns and Roses och Crescent City), Marissa Meyer och hennes Lunar Chronicles (vilket dock är mer åt sci-fi hållet), Katherine Arden med the Winternight Trilogy.

Sen finns det ju lite olika typer av fantasy, när det gäller klassisk high fantasy med andra världar och mycket magi har du, utöver Robin Hobb som redan nämnts, t.ex. Brandon Sanderson och Mistborn serien.

Sen finns det ju också urban fantasy och liknande, där det är mer som i vår riktiga värld men med magiska inslag. Där har du t.ex. Patricia Briggs serie med Mercy Thompson/Alpha and Omega, Ilona Andrews serie om Kate Daniels, Anne Bishops serie "The Others", Jeaniene Frost's serie Night Huntress, Deborah Harkness serie A Discovery of Witches,

Sen finns det ju stand-alone böcker också, t.ex. T.J. Klune's The House in the Cerulean Sea som kom förra året, eller Margaret Rogerson's Sorcery of Thorns, vissa av Neil Gaiman's böcker (t.ex. Stardust är ju klassisk fantasy)
 
Jag har insett att det blir mycket lättare att läsa kurslitteratur och liknande om jag även läser skönlitterära verk på min fritid. Så nu är jag här och har precis läst ut Harry Potter serien på ungefär 3 veckor, så nu letar jag en ny serie att läsa.

Jag gillar magi, så något som liknar Harry Potter, Sagan om isfolket eller så skulle passa mig alldeles utmärkt. Det gör inget om det är snusk i böckerna, men då måste det vara bra skrivet och inte som typ "fifty shades of... ". Jag läser gärna på engelska så det gör absolut inget om böckerna endast finns på engelska eller liknande, det är snarare en fördel.
Jag ser gärna att det finns ett gäng böcker i en serie så att jag har att göra ett tag.
Åh, älskar böcker med magi. :love:
Ska följa tråden för tips och se om jag kan komma in i mitt läsande igen.

Senaste boken jag läst som skulle kunna passa är Three Sisters Island- triologin av Nora Roberts. Fastande helt i boken (samlingsvolym med alla tre böckerna i). Har knappt läst någon bok på flera år (supersvåra att komma igång och finna ro till det. Tidigare kunde jag läsa flera i veckan.), men denna serie gick jättelätt för mig att komma igenom.

Sen har jag en bokserie i förrådet som är fylld med magi. Har inte läst den på flera år så vet inte om jag uppskattar den på samma sätt idag som när jag läste den första gången (har läst om den flera gånger). Kommer dock inte ihåg vad den heter eller författare.:cautious:

Kanske får ta och göra en bokinventering och återkomma...
 
Åh, älskar böcker med magi. :love:
Ska följa tråden för tips och se om jag kan komma in i mitt läsande igen.

Senaste boken jag läst som skulle kunna passa är Three Sisters Island- triologin av Nora Roberts. Fastande helt i boken (samlingsvolym med alla tre böckerna i). Har knappt läst någon bok på flera år (supersvåra att komma igång och finna ro till det. Tidigare kunde jag läsa flera i veckan.), men denna serie gick jättelätt för mig att komma igenom.

Sen har jag en bokserie i förrådet som är fylld med magi. Har inte läst den på flera år så vet inte om jag uppskattar den på samma sätt idag som när jag läste den första gången (har läst om den flera gånger). Kommer dock inte ihåg vad den heter eller författare.:cautious:

Kanske får ta och göra en bokinventering och återkomma...
Jag har också haft svårt för det, men jag insåg efter 2 veckors läsande där det var ganska tufft att det sedan blev lättare. Och dessutom så blev det mycket lättare att läsa kurslitteraturen med. Mitt fokus blev lättare. Jag började komma ihåg vad jag hade läst till skillnad mot innan. Så de där två veckorna där jag knappt kom ihåg vad jag läste och inte hade ro riktigt gav ändå en hel del, trots att det inte kändes som det just då. Riktigt skönt. Så nu är jag fast besluten om att fortsätta!
 
Jag har också haft svårt för det, men jag insåg efter 2 veckors läsande där det var ganska tufft att det sedan blev lättare. Och dessutom så blev det mycket lättare att läsa kurslitteraturen med. Mitt fokus blev lättare. Jag började komma ihåg vad jag hade läst till skillnad mot innan. Så de där två veckorna där jag knappt kom ihåg vad jag läste och inte hade ro riktigt gav ändå en hel del, trots att det inte kändes som det just då. Riktigt skönt. Så nu är jag fast besluten om att fortsätta!
Låter toppen. Ska också försöka läsa mer framöver. Brukar titta i bokhyllan och se om det är någon bok som känns lite lättare att börja läsa och utgå därifrån. Som YA böcker.
Kanske är dags att läsa om Harry Potter framöver också.
 
Jag har insett att det blir mycket lättare att läsa kurslitteratur och liknande om jag även läser skönlitterära verk på min fritid. Så nu är jag här och har precis läst ut Harry Potter serien på ungefär 3 veckor, så nu letar jag en ny serie att läsa.

Jag gillar magi, så något som liknar Harry Potter, Sagan om isfolket eller så skulle passa mig alldeles utmärkt. Det gör inget om det är snusk i böckerna, men då måste det vara bra skrivet och inte som typ "fifty shades of... ". Jag läser gärna på engelska så det gör absolut inget om böckerna endast finns på engelska eller liknande, det är snarare en fördel.
Jag ser gärna att det finns ett gäng böcker i en serie så att jag har att göra ett tag.
Deborah Harkness har skrivit en trilogi som jag tycker mycket om. All Souls heter trilogin. Böckerna heter: "A discovery of Witches", "Shadow of night" och "Book of life". Fantasy med historiska inslag och häxor, vampyrer, magi osv. Bra blandning av spänning, romance och magi!
 
Margit Sandemos serie Häxmästaren verkar inte nämnts, den tyckte jag om. Inte riktigt lika fläskig som sagan om isfolket :D
 
Om du gillade Harry Potter böckerna så ge "Temeraire" böckerna av Naomi Novik en chans. Gillar du YA med lite andra spännande kulturer också så kanske "City of Brass"-serien av S. A. Chakraborty kan vara intressanta. Likaså "An Ember in the Ashes" med uppföljare av Sabaa Tahir.

Jag läser mest ganska mörk fantasy, vet inte om det är din stil?
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 572
Senast: Butros
·
Fritid Hej Skulle vilja ha lite tips på bra ljudböcker. De måste finnas på storytel då det är där jag lyssnar. Jag är ganska ytlig när det...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 831
Senast: Houdinie
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 726
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 721
Senast: starcraft
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • lära sig tömköra

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp