Tips på bra hemsidor och böcker.

jerseyko

Trådstartare
En bekant till mig misstänker att hans tik är dräktig. Jag är bara förbannad för det behövs ingen mer sånhär avel :mad:
Dessutom vet han absolut ingenting, kontaktade mig igår och frågade om jag kunde komma dit och känna om jag kände några valpar för tiken börja bli lite tjock och juvrena hade vuxit!

Lite har jag hittat på internet, men jag vill ha mer. Går gäna ner på biblioteket och lånar någon bra bok eller köper en bok i någon webbshop och sätter mig med markeringspenna och ger sen boken till honom.


Både jag och maken har sagt att han får ju åka till veterinären och göra ett ultraljud för att se om hon är dräcktig och hur många det i så fall är. Men det har han inte råd med :eek: Jag frågade då hur han tänkte ha råd att ge tiken specialfoder nu när hon är dräcktig och sen ger di och de visste han inte att man behövde.

De är båda jämtar, renrasiga med papper och allt från "riktiga uppfödare". Hanen är 8 år och tiken 5 år (bara hennes ålder får mig att bli orolig...)
Tiken har aldrig jagat utan bott i hundgård hela sitt liv, hanen jagar några veckor varje år och är duktig.
Jag ifrågasatt vad han tror de ska bli för valpar av den här blandingen men han sa att de kommer bli bra jakthundar för deras föräldrar är ju jättefina!


Dessutom blir jag lite orolig då dom ska upp och jaga älg nu om 2 veckor och han tänkte ta med sin båda hundarna, det kan väl knappast vara bra för tiken om hon när är dräktig?
 
Sv: Tips på bra hemsidor och böcker.

Jag kan ingenting om jakt direkt, men jag personligen hade aldrig tagit med en tik på jakt som förmodligen är i sista perioden av sin dräktighet då. Magen och tuttarna sväller väldigt sällan i början, utan rent generellt sett kan man säga att det brukar komma i ca 4-5:e veckan. Lägg då på ytterligare 2 veckor och då har tiken inte särskilt långt kvar.

SKK har en bok som är väldigt lätt att förstå, som heter Valpningsboken. Dom har även en bok som heter Uppfödarboken. Båda dessa ger en bra information om allt som är värt att veta rent praktiskt runt valpning och dräktighet, samt lite om vad som kan gå fel etc.

Har han inte ens råd med ett UL, som brukar gå på max 600 kr, så får vi ju verkligen hoppas att valpningen går bra och att tiken inte behöver snittas akut eller så. Är tiken oförsäkrad blir det svindyrt. Är hon försäkrad så blir det bara självrisk plus eventuell procent, om det går att direktreglera. Kan det inte direktregleras får man lösa ut hunden för den aktuella summan, och sen själv ta det med sitt försäkringsbolag. Det kan gå på 30 000 kr för ett snitt under jourtid.
Därefter får han räkna med någon tusenlapp på valpfoder minst, plus att tiken ska äta ett riktigt bra foder och i mer mängd än vanligt. Dom ska även avmaskas, vilket går på några hundralappar. Veterinärbesiktning, chippning samt vaccinering går på ca 600-700 kr/valp. Registreringen går på 450 kr/valp.

Sen tillkommer såklart andra utgifter också. Bädd för tiken att ha sina valpar på, valplådan, saker att skicka med valparna när dom ska flytta, intyg för hanens testikelstatus om han ej är utställd eller tävlad innan. Någon valp kan bli sjuk, eller så kan tiken bli det. Mjölkersättning om något händer osv osv.

Så jag hoppas verkligen att han antingen ger en abortspruta eller seriöst börjar att spara pengar om det nu är så illa ställt med hans ekonomi.
 
Sv: Tips på bra hemsidor och böcker.

Jag tror faktiskt inte han har tänkt alls, tyvärr. Jag är riktigt förbannad på honom och så orolig för tiken! (Eller även för hanhunden om han ska med upp på jakten, dålig mat + inte alls förberedd)

Försäkrad är hon nog inte, bra mat äter dom inte heller dom får euroshopper (alltså typ bara spannmål) motion i hundgården de går ut på morgonen och kommer in när han kommer hem från jobbet.


Abortspruta är nog försent om hon gått så länge, jag hoppas han tar 600kr och åker med henne till vet. för ultraljud för att fastställa hur långt hon gått ungefär och antalet valpar. Han är ju ensam och heltidsarbetar och lär ju vara hemma och valp-vakta när det börjar bli dags!
 
Sv: Tips på bra hemsidor och böcker.

Man kan ge abortspruta till och med 6:e veckan. Tiken får förvisso föda fram dom döda valparna då, men hellre det än att inte ha råd att ge valparna mat senare...

Visst överlever väl tik + valpar på Euroshopper, men bra lär dom ju inte må av det direkt.
 
Sv: Tips på bra hemsidor och böcker.

Jag håller på och skriver lite kort info nu, gick in på skk:s hemsida och där stod det att för att få registrera valparna måste man ha höftledstatus på föräldrarna som man fått resultat på före parningen.

Jag tror oxå dom överlever. Men hur stora starka och duktiga jakthundar de blir av dem kan man ju fundera över. De finns ju redan så otroligt många "sånna här" valpar på blocket och i jakttidningarna varför ta fram fler :( Visst hans hanhund börjar bli gammal men det är ju betydligt mkt billigare att köpa en valp än fixa egna :(
 
Sv: Tips på bra hemsidor och böcker.

Ja, jag har ingen aning om registreringskraven för en Jämte, men Gnist har nog full koll på den biten. Men jag kan tänka mig att dom som minst måste ha en HD/ED-röntgen, med godkänt resultat också.

Jag får hoppas att det går bra för valparna trots allt, och att dom alla hittar bra hem till slut!
 
Sv: Tips på bra hemsidor och böcker.

Det som krävs för att registrera valparna är HD-röntgen och inget annat. Har hundarna/någon av hundarna HD-fel lägger skk en olyftbar avelsspärr på alla avkommor i kullen.

Röntgar han höfterna nu får han ändå regga valparna, men han kommer ju per automatik att "bli ett fall" för UKK och få en skriftlig tillsägelse att hålla bättre koll på sina hundar under löpet. Kan också ibland gå vidare till juridiska avdelningen.

Älghundsraserna över lag ligger högt upp på topplistan över sådana ärenden när inte uppfödare HD-röntgat sina hundar innan parning.

Tiken ska absolut INTE jagas med under den dräktighetstid som är kvar!!

En bra bok att läsa fast den har några år på nacken är "Hunduppfödarens handbok" som bör finnas att låna på närmaste bibliotek. Kan vara svår att få tag på i butik misstänker jag. SKK's böcker som ingår i uppfödarutbildningen är också bra.

Mår hundarna bra på det foder de äter är det ingen fara på taket ännu, men både tiken och valparna behöver ett foder med högre energi och fettinnehåll, vilket han bör börja ge tiken av redan nu.
 
Sv: Tips på bra hemsidor och böcker.

Tydligen tänker han inte regga valparna, bara vaccinera, avmaska och id-märkta. Men när dom id-märks så registreras dom väl? :confused:

Han tänker behålla en valp eftersom hans hanhund börjar bli gammal. Tiken ska flytta till hans pappa när alla valpar är sålda, får han dom inte sålda så kommer han skänka bort dem. I mina ögon gör han sig bara en förlust på det här. Varför inte köpa en valp med meriterade föräldrar eftersom han verkligen vill ha en jakthund!


Ringde mig idag och hörde om jag kunde åka förbi och kolla till tiken, han ville inte släppa ut henne i hundgården. Men jag har varken tid, ork eller lust att åka hem till honom x-antal ggr under dagen mån-fre för tiken är inne!
 
Sv: Tips på bra hemsidor och böcker.

Finns det ingen som kan ställa upp och ta hand om tik och valpar under den perioden som krävs då? Mot priset på valparna eller nåt?
 
Sv: Tips på bra hemsidor och böcker.

Hundar som inte är registrerade i SKK är per definition blandras.
 
Sv: Tips på bra hemsidor och böcker.

Hmm, men alla vet ju att så är det ju knappast. 2 renrasiga blir renrasiga avkommor OAVSETT vad SKK tycker eller säger eller bestämmer.

TS skriver dessutom:
De är båda jämtar, renrasiga med papper och allt från "riktiga uppfödare". I meningen efter:vad han tror de ska bli för valpar av den här blandingen.

jag ifrågade TS HUR det kan bli blandningar av 2 renrasiga Jämthundar helt enkelt. Bara för hanen är 8 och tiken 5, hanen jagar ibland och tiken får stå i hundgård. Det säger ju ingenting alls.
 
Sv: Tips på bra hemsidor och böcker.

Dom är renrasiga men uppfyller ju inte kraven för att få registreras. Nu berätta ju Gnist att röntgas kan man göra efter parning men det är inte populärt. Men sen ska ju tiken vet. besiktas innan parningen, hanen ska kollas han oxå.


Nu har ägaren i alla fall kontaktat veterinären för att få komma dit och göra ett ultraljud :bow: Dessutom har han tydligen börjat få lite panik nu för valpningen och alla valpar och dessutom få iväg dem sen. Smart att tänka på det nu!
 
Sv: Tips på bra hemsidor och böcker.

Tiken behöver inte vet.bes innan parning.

Tipsa honom om att det är lättare att sälja reggade valpar till bra jägarhem än oreggade, så kanske han får tummen ur och röntgar hundarna också och reggar valparna ;)
 
Sv: Tips på bra hemsidor och böcker.

2 renrasiga blir renrasiga avkommor OAVSETT vad SKK tycker eller säger eller bestämmer.
Nej. Hundar som inte är reggade i SKK är inte renrasiga. OAVSETT vad du tycker eller säger. Att de är "renrasiga" i dina ögon är en sak, men officiellt är de aldrig någonting annat än blandraser.
 
Sv: Tips på bra hemsidor och böcker.

Ja om hon nu är 5 år och inte över 7 år ;)

Jag hoppas oxå han får tummen ur och ser till att få valparna reggade. Det är ju röntgen bara som kostar då honom extra men det tror jag han tjänar in snabbt på valparna sen om de säljs som reggade mot att han ger bort dem oreggade.

De verkar i alla fall som han insett att det är på allvar nu och börjar ta reda på mer fakta.

Hittade en bild på pappan från när vi var hundvakt för 2 år sen.
phprktcy2.jpg
 
Sv: Tips på bra hemsidor och böcker.

Sådär ja!

I helgen tilläggsisolerades hundgården och de sattes in en värmelampa. Idag när han kom hem hittade han tiken med 2 valpar!
 
Sv: Tips på bra hemsidor och böcker.

Skönt att det blev så få valpar, om man får säga så :)
Hoppas allt går bra med dem, pappan vad jättetjusig!
 
Sv: Tips på bra hemsidor och böcker.

Ja verkligen, en ska han ju behålla själv så då blir det bara en att bli av med. Och vilken tur att dom gjorde klart stugan åt dem i helgen, för de har knappt vart 5 grader idag!
Pappan är fin och väldigt trevlig. En riktig familjehund som gärna pussas med alla barn men ändå går riktigt bra på älg. Hittar han björnspår vill han dock helst att husse ska bära honom ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 504
Senast: fejko
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 976
Senast: lady_vip
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 208
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 849
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp