Bukefalos 28 år!

Tips på foder till häst med dåliga tänder?

K

Kira2002

En vän till mig har skaffat en hingst, 22 år gammal ca 155 cm hög av halvblodstyp.
Han kom till stallet för två veckor sen, mager och trist. Han är verkligen jättetunn och har knappt en muskel i hela kroppen. Höftbenen sticker ut och revbenen är både väl synliga och känns som en tvättbräda....

Under två veckors tid har vi nu noterat att hästen äter väldigt lite hösilage. Uppskattningsvis kanske han äter 4-5 kg hösilage om dagen, trots att han står på fri tillgång. (Han är ensam i sin hage varför det går att ha hyfsad koll...)
Han får nu 2 kg kvarnbys lusernpellets och 1 kg Hippo basic som kraftfoder, plus 0,3 kg betfor. Även småtillskott av mineraler, linfröolja m.m. som jag inte riktigt har koll på...

Hästtandläkaren var ute häromdagen och konstaterade att hästen här riktigt dåliga tänder. 8 av tänderna kan han inte använda alls, varför han ju självklart har svårt att tugga hösilaget. Kraftfodret äter han, även om det tar lite tid. (Gillar dock inte lusernen uppblött, men äter den torr ihop med betforn)

Så, vad ger man en häst som desperat behöver både energi och protein men som har väldigt svårt att få i sig hösilage / hö och liknande...?
Någon som har erfarenhet av att mata en gammal, mager häst med dåliga tänder...?

Jag har en tanke på
4 kg lusernpellets
2 kg lusernhack (vet dock inte om han kan äta....)
1-2 kg hippo basic
1 kg betfor (fibrer....)
1-2 dl olja
+ mineraler o hösilage som "terapi"

Vad tror ni, överlever en häst på detta...? :confused: Ägaren vill ju att han ska få allt han behöver men är vansinnigt osäker på att ge så mycket kraftfoder.
Jag är verkligen själv ingen expert heller, ska erkännas. Därför vänder jag mig till er med frågan!
 
Sv: Tips på foder till häst med dåliga tänder?

du kan ge 3-4 kg betfor. blanda med lusernpellets och olja (kan även ge mer än 2 dl) till en gröt, använd varmt vatten så det blir tempererat.

kort sagt kan du ge honom så mkt som han bara vill äta! sålänge du vänjer in det gradvis!
 
Sv: Tips på foder till häst med dåliga tänder?

Ge så mycket silage hästen vill ha, och ge massor av betfor och lusern till det. (Massor= minst ett par kg av varje)

Toppa med olja om den inte tar sig och håller hullet på ovanstående.
 
Sv: Tips på foder till häst med dåliga tänder?

Jag tror jag läst att HelenaHandberg här på Buke hade/har någon gammal häst som tydligen enbart levt på lusernpellets i många år. Hästar behöver inte äta grovfoder i form av hö/ensilage för att leva och må bra. Det beror helt på hur man sätter i hop själva matintaget åt dom.

Lusern räknas dock INTE som kraftfoder utan som grovfoder. Det kan man ösa på massor av. OM hästen har då¨liga tänder är väl inte lusernhack direkt optimalt...varför blandar du in det egentligen ? Räcker det inte med pellets ?
 
Sv: Tips på foder till häst med dåliga tänder?

min arab kille som har svackor då han ej äter något hö7hösilage alls får lucern pellets och kraft grov. han får 3 kg lucern pellets och 1 kg kraft grov när han äten hösilage när han bara äte kraft foder får han 3 kg lucern hack å 4 kg lucern pellets och 2 kr kraft grov. bara vräk på lucern de dör dom inte av då de e ju ett grov foder.
 
Sv: Tips på foder till häst med dåliga tänder?

Svarar alla´och slänger in ytterligare frågor...

Tack för era svar!
Är medveten om att lusern är ett grovfoder och inte ett kraftfoder. Att man kan ge mycket är ju därför en självklarhet. Jag tänker dock lite på att han vägrar äta den uppblötta pelletsen...
Bör man fundera på något särskilt när man ger honom såpass stora mängder torrt? (Fodrar själv bara min med uppblött och tycker torra pellets är lite läskiga....) Maxgiva per tillfälle, exempelvis?

Att jag blandar in hacket beror på att hans ägare har lite svårt att acceptera att även pelletsen är ett stråfoder och därför gärna vill ge honom lite mer "struktur" i maten... Hoppas att han kan äta det (borde väl vara lite mer lättuggat?) men har inte en aning...

Nån som har erfarenhet av att ge så mycket betfor? Tänker på ev lös mage (självklart efter tillvänjning...) eller - vilket ägaren är rädd för - att han ska bli "hispig" av det...

Hur fungerar det med mättnadskänslan på en häst som inte kan äta hö? Har fått lära mig att hästar inte blir mätta på mängden mat i magen utan på tuggandet. Innebär detta att hästen i fråga kommer att verka hungrig trots mycket mat?

Hur mycket olja vågar man ge...? 1 dl per 100 kg eller...? Finns det nån gräns...?

Ska tillägga att hästen inte utför något arbete i nuläget, men att han vandrar i hagen en hel del.

Mycket tacksam för mer svar och funderingar kring detta!
 
Sv: Tips på foder till häst med dåliga tänder?

Nån som har erfarenhet av att ge så mycket betfor? Tänker på ev lös mage (självklart efter tillvänjning...) eller - vilket ägaren är rädd för - att han ska bli "hispig" av det...

Om hästen "går igång" på sockret när man ger större mängder kan man hälla av blötläggningsvattnet i ett durkslag och skölja betforen ett par gånger innan man fodrar, då får man bort melassen och ger bara själva betfibern.
 
Sv: Tips på foder till häst med dåliga tänder?

det fnns ingen maxgiva på olja har "Helena" skrivit någonstans, men vänj in sakta och dela upp målen...du behöver kanske inte blöta pelletsen med så mkt vatten, bara så det blir mjukare iställt för gröt?sen ge med blöt betfor så han får i sig vätska när han äter pelletsen.
 
Sv: Tips på foder till häst med dåliga tänder?

En vän till mig har skaffat en hingst, 22 år gammal ca 155 cm hög av halvblodstyp.
Han kom till stallet för två veckor sen, mager och trist. Han är verkligen jättetunn och har knappt en muskel i hela kroppen. Höftbenen sticker ut och revbenen är både väl synliga och känns som en tvättbräda....

Under två veckors tid har vi nu noterat att hästen äter väldigt lite hösilage. Uppskattningsvis kanske han äter 4-5 kg hösilage om dagen, trots att han står på fri tillgång. (Han är ensam i sin hage varför det går att ha hyfsad koll...)
Han får nu 2 kg kvarnbys lusernpellets och 1 kg Hippo basic som kraftfoder, plus 0,3 kg betfor. Även småtillskott av mineraler, linfröolja m.m. som jag inte riktigt har koll på...

Hästtandläkaren var ute häromdagen och konstaterade att hästen här riktigt dåliga tänder. 8 av tänderna kan han inte använda alls, varför han ju självklart har svårt att tugga hösilaget. Kraftfodret äter han, även om det tar lite tid. (Gillar dock inte lusernen uppblött, men äter den torr ihop med betforn)

Så, vad ger man en häst som desperat behöver både energi och protein men som har väldigt svårt att få i sig hösilage / hö och liknande...?
Någon som har erfarenhet av att mata en gammal, mager häst med dåliga tänder...?

Jag har en tanke på
4 kg lusernpellets
2 kg lusernhack (vet dock inte om han kan äta....)
1-2 kg hippo basic
1 kg betfor (fibrer....)
1-2 dl olja
+ mineraler o hösilage som "terapi"

Vad tror ni, överlever en häst på detta...? :confused: Ägaren vill ju att han ska få allt han behöver men är vansinnigt osäker på att ge så mycket kraftfoder.
Jag är verkligen själv ingen expert heller, ska erkännas. Därför vänder jag mig till er med frågan!

Byt ut basicen mot alfa i stället. Ge han 2 kg av det
 
Sv: Tips på foder till häst med dåliga tänder?

du kan ge 3-4 kg betfor. blanda med lusernpellets och olja (kan även ge mer än 2 dl) till en gröt, använd varmt vatten så det blir tempererat.

kort sagt kan du ge honom så mkt som han bara vill äta! sålänge du vänjer in det gradvis!

Så mycket betfor kan resultera i att hästen får massa energi som den sedan springer av sig.
 
Sv: Tips på foder till häst med dåliga tänder?

Tänk på att hästen är ny på stället med. Det tar ju tid för den att vänja in sig med. Hur länge var den på det gamla stället? Har ni kollat masken och tänderna?
 
Sv: Tips på foder till häst med dåliga tänder?

Hästtandläkaren var ute häromdagen och konstaterade att hästen här riktigt dåliga tänder. 8 av tänderna kan han inte använda alls,

Står i första inlägget.

Förövrigt funkar inte betfor riktigt som du skrev. Det är inte den sortens energi som man tex förknippar med havre.
 
Sv: Tips på foder till häst med dåliga tänder?

Om han har så dåliga tänder kanske det inte gör ngt att ni ger honom torrt? Han kanske ändå äter så pass sakta? Häll på lite olja så "glider" det ju ner lite bättre :) Betfor kan du ge ganska mkt av, öka med ca ett halvt kg per vecka kanske ngt mer så ser du ju. Märker du att han blir lös så ökar du inte på mer utan håller samma mängd tills träcken är normal. D.e. kan man ev öka på lite till i sakta mak.

Lycka till!
 
Sv: Tips på foder till häst med dåliga tänder?

Fast hästen har ju problem med att tugga, inte att den bara äter långsamt. Är det då rätt att ge hård pellets till någon som har dåliga tänder ?
 
Sv: Tips på foder till häst med dåliga tänder?

Min numera änglahäst hade dåliga tänder.

Jag lärde mej då att betfor som ges på kvällen har mer "hull givande" effekt än det som kan springas bort på dagen.

Betfor är så fiberrikt att hästar faktiskt kan leva på det.

Lucern pellets kan de också leva på, även om tuggtiden tyvärr blir för kort.

I ditt fall hade jag gett linfrökaka enligt rekomendationen, betfor så mycket han vill äta och lucern så mycket han vill äta. Jag hade också gett fri tillgång på väl uppblött hö, för tuggtidens skull, det är smakligt och lättare att tugga, visserligen försvinner endel näringsämnen men det ersätter man genom lucernet.
Sen provade jag fibergi på min häst och det fungerade riktigt bra.
Till detta hade jag gett ett lätt upptagligt mineralfoder som stämmer med foderstaten utan att räkna med hö´t eftersom han kanske inte får i sig några mängder.

Lycka till!
 
Sv: Tips på foder till häst med dåliga tänder?

Min gamling fick under ett års tid äta uppblött lusern med olja i.


Dock var det fortfarande svårt att få upp hullet på honom och tillslut beslöt jag att han hade det bättre i Trappalanda med friska tänder...
 
Sv: Tips på foder till häst med dåliga tänder?

Står i första inlägget.

Förövrigt funkar inte betfor riktigt som du skrev. Det är inte den sortens energi som man tex förknippar med havre.

Jo, men då borde ju tandläkaren kunna ha massa bra tips. Men om det är väldigt illa så borde man kanske ta sig en funderare. Går hästen inte upp i vikt ganska snart så är det ju bara synd om den.
 
Sv: Tips på foder till häst med dåliga tänder?

Dock var det fortfarande svårt att få upp hullet på honom och tillslut beslöt jag att han hade det bättre i Trappalanda med friska tänder...

Det var tyvärr det första jag tänkte på när jag läste tråden.
Sedan tänkte jag på att jag kanske inte borde lägga mig i. Jag vill ändå dela med mig av min reaktion då jag tycker det är viktigt att tänka över alla alternativ, även de hemskaste. Nu är det inte TS häst heller så det blir lite svårt.
 
Sv: Tips på foder till häst med dåliga tänder?

jag har gett 3-4 kg betfor utan problem med vare sig mage eller pigghet.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 337
Senast: Bee
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 157
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 653
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Jag har en fantastiskt fin o trevlig 2-åring som har en medfödd missbildning på sina tänder. Hon saknar emalj vilket gör att tänderna...
Svar
15
· Visningar
2 245
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp