Bukefalos 28 år!

Tips på halsband

A

anja23

Vi använder som mest Björkis halvstryp till hunden nu, men hon tycker inte om att ta av det.
Det är ganska trångt över huvudet och jag tror det är därför hon tycker det är obehagligt.
(Vi har även ett rundsytt läderstryp, med det är så styvt)

Hon har ganska stort huvud och smal hals. :grin:

Vilket halsband använder ni?
Och har ni något tips på halvstryp, med lite längre "strypparti" så att det lätt kan gå över huvudet? Gärna i vadderat material eller läder.
 
Sv: Tips på halsband

Jag har ett som jag special beställt efter min hunds mått på internet :) det är ett halvstryp med vadderati tyg som man får välja själv o så är det tryckt min hunds namn med reflex på det! :)
 
Sv: Tips på halsband

Det halvstryp vi har nu sitter så man rymmer några fingrar vid "åtdraget läge", men är som sagt väldigt tight att få av.
Är själva halsbandet för litet då, eller är det bara en längre strypdel som behövs?
 
Sv: Tips på halsband

Jag köper nya halsband med jämna mellanrum men återgår alltid till mitt limex-halsband. Nu har jag dock beställt ett från minx, samma ställe som gretagris köpt sitt, där syr de efter hundens mått så då får man halsband som garanterat passar :laugh:
 
Sv: Tips på halsband

Ja, de är ju lite dyrare.
Men det kan ju vara värt det. :laugh:
Man kan ju välja bomullstyger som foder, är tyget behandlat på något sätt då?
 
Sv: Tips på halsband

Ja tyget är behandlat med något så det blir vattenavstötande :)
 
Sv: Tips på halsband

Vilket halsband använder ni?

Vi använder mest retriverkoppel faktiskt, så otroligt smidigt och enkelt :)

Sedan har vi helstryp också ( kedja/länk ) som vi använder till det längre kopplet.

Några andra halsband gillar inte Zaga, hon ogillar halvstryp av den typ du tar upp eftersom dom inte ger tillräckligt med "eftergift" när kopplet är slakt.
 
Sv: Tips på halsband

Det halvstryp vi har nu sitter så man rymmer några fingrar vid "åtdraget läge", men är som sagt väldigt tight att få av.
Är själva halsbandet för litet då, eller är det bara en längre strypdel som behövs?

Varför inte ha ett vanligt läderhalsband när du ändå inte använder strypfunktionen? Det finns massor med snygga, och hunden behöver aldrig få halsbandet draget över huvudet så att öronen nästan trillar av. :)
 
Sv: Tips på halsband

Har ställbara halvstryp åt båda mina hundar. Dessa sitter däremot så löst att i åtdraget läge kan hunden ändå få av sig den.
Mina hundar går oftast lösa och jag sätter bara fast dem vid hundmöten eller människomöten av hänsyn.
Vill ha dem (halsbanden) så lösa då de är lätta att trä över huvudena de korta stunder jag har dem kopplade.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 773
Senast: anna_panna
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Gravid - 1år Kortfattat - min rygg håller på att gå av och bebis är just nu ett plåster. Jag har en förknuten bärsjal från Najell som fungerar bra...
Svar
17
· Visningar
1 964
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 260
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp