Bukefalos 28 år!

Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

fjert

Trådstartare
Jag har nyss byggt stall och tagit hem mina hästar till gården. Ponnyn klarar sig ensam när jag rider iväg med storhästen men när jag ska rida ut med ponnyn blir storhästen som galen i hagen. Jag blir så orolig att han ska skada sig.
Jag har försökt rida iväg korta rundor med ponnyn och ökat successivt eftersom i tron om att han ska vänja sig att vara ensam en liten stund. Slänger hö åt honom så han ska ha något att göra men det hjälper inte heller.
Han blir orolig fast jag bara är på gården och rider medan han kan se oss, inte lika mycket dock.

Någon som har tips om det här? Måste ju motionera ponnyn och skulle vela kunna göra det utan att behöva oroa mig för storhästen.
 
Sv: Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

Han har för mycket yta att röra sig på. Stäng in honom i boxen när du skall rida ponnyn. Du behöver ha höga boxväggar bara för har man låga med en öppen front så kan hästen hoppa ut i såna här fall.
 
Sv: Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

Ok, jag ska prova. Men ska först se till att jag har någon som kan hålla ett öga på honom inne i stallet :)
 
Sv: Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

Om hästen "bara" springer så hade jag helt sonika ridit iväg och låtit hästen springa. Då är det givetvis bra om någon är kvar hemma och kan ringa om hästen gör illa sig eller går igenom staketet. Jag hade inte ridit korta turer för att vänja in den utan tagit en lång tur direkt, helst varit borta hela dagen, så att den kvarvarande hästen får tid till att faktiskt lugna sig och se att det inte är så farligt. Jag tycker att det är obehagligt att lämna kvar hästen i boxen men det kan nog vara en smaksak.
 
Sv: Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

Är hästen motionerad och rastad när du lämnar den ensam? Det kan göra att den lugnar sig snabbare iallafall. Sen brukar dom ju vara lite mera psykiskt avslappnade efter ett träningspass vilket också gör att dom inte stressar så mycket.
 
Sv: Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

Jag hade också ställt honom i boxen, gärna med någon i närheten som har lite koll första gången. Skulle inte våga ha en sådan häst i hagen ensam om den går igenom staketet. Lämnar iochförsig aldrig ensamna hästar ute. I boxen finns det inte lika många olycksrisker bara han inte kan ta sig över en för låg vägg/dörr.
Därmot eftersom det fungerar bättre kan han gå kvar ute när du rider inom synhåll. Kanske kan han vänja sig där.
 
Sv: Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

Att bara lämna hästen ensam i timtal låter snarare som upplagt för trauma. Problemet kan förvärras. Min medryttarhästs kompis blev ganska ängslig efter en liknande händelse.

Jag har själv aldrig haft problemet så jag har svårt att ge andra råd.
 
Sv: Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

Jag ställer alltid in den häst som inte ska ridas !
Skaderisken känns allt för stor för att jag skulle våga ha kvar en orolig häst ensam i hagen.
Sen skulle jag ju inte vilja ha en lös häst komma rännande heller om jag sitter på den andra ..... :eek:
 
Sv: Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

Det är problemet när man bara har två hästar.. Min ena kan vara ute ensam det är inga problem, men inte den andra så han får stå i boxen medan jag rider helt enkelt. Skulle aldrig chansa med att "låta honom springa i hagen" som någon sa.
 
Sv: Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

Motionera stora hästen först o låt den stå inne medan du rider ponnyn. Hästar är vanedjur o ju fortare den lär sig att ponnyn kommer tillbaka så blir den en rutin.

skulle heller aldrig lämna en häst i hagen som far runt som en vettvilling.

mina hästar kan vara själva hela dagen om den ena åker iväg eller RIDS ut, men inte om den leds ut. De tror då att den andra ska gå till sommarhagen ensam.
 
Sv: Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

Jag har provat det med även en ängslig häst och det gick bra (i den bemärkelsen att hästen lugnade sig och sedan slutade jaga upp sig väldigt mycket när den blev ensam). Men det måste man ju som hästägare avgöra om man tror att det kommer att fungera, jag tror att det gör det i de flesta fall.
 
Sv: Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

Definitivt inga korta turer! Hellre längre så hästen hinner lugna sig. Det allra värsta upplever jag som att man är "i närheten" och kanske syns eller hörs ibland.

Inne eller ute är nog smaksak och beroende på häst. Vi har alltid haft den andra hästen ute och det är ett helt gäng med varierande typer av ponner (även sådana där speedade med massa fullblod i) som snabbt lärt sig bli lämnade. Men så har våra hästar aldrig lärt sig "stå på stall" som hästar gör i större stall heller. De kommer in för att äta och går sedan ut igen innan de tas in till natten och då släcks det.

Men absolut måste ju någon hålla koll på den oavsett var du lämnar den! Helst någon erfaren som ser om hästen springer livet ur sig eller om den egentligen är rätt "lugn". Och hästen måste ju ha respekt för tråden om den går kvar i hagen liksom den måste ha vett att hålla sig inom boxen om den lämnas inne.

Min häst har nyligen flyttat men han har fått en osedvanligt vettig liten unghästkompis (:love:). Den förstod snabbt att den blev kvar både i hagen och i boxen och "stressade" aldrig även om den sprang endel och i boxen brötade endel. Jätteskönt! Jag var ju dock jätteorolig och ringde min sambo som var kvar hemma femtioelva gånger (han är inte jättehästvan) och frågade vad hästen gjorde men den verkade ok hela tiden.

Jag tror man själv måste komma fram till hur man ska göra och bara genomföra det. Självklart ha plan B men inte hålla på och "mesa". Lämnar man hästen så blir den självklart orolig, man måste ge den en chans att lugna sig annars lär den sig bara att stressa satan. Och man måste veta själv när man vill avbryta.

En annan tanke, ni kan inte motionera hästarna samtidigt på olika håll eller typ pyssla med den andra hemam och rida iväg med ponnyn? Eller dela på er under en ridtur etc och kanske "förebygga" endel separationsproblem? Men det beror ju helt på vad man har för hjälp.
 
Sv: Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

Att bara lämna hästen ensam i timtal låter snarare som upplagt för trauma. Problemet kan förvärras. Min medryttarhästs kompis blev ganska ängslig efter en liknande händelse.

Jag har själv aldrig haft problemet så jag har svårt att ge andra råd.

Va? Vad gör du om den andra hästen måste akut in på klinik då? Eller du menar att det är bättre att vänja in så att hästen på sikt kan bli lämnad ensam kanske?

Jag tror iaf inte alls på "lite i taget" när det gäller att dela på sig. På något vis måste hästen inse att den är själv och lära sig hantera det. Vilket känns ganska omöjligt om man aldrig riktigt låter den inse hur det är att vara själv. Hästar vill ha koll, antingen kompisen där eller inte tror jag mer på :)

Däremot är det ju kalasbra om man prickar in så att ensamhästen hinner lugna sig och sedan kommer man tillbaka efter inte allt för lång tid. Så den inte står själv jättelänge och utsätts för en massa andra störningsmoment som kanske stressar den innan den vant sig vid att vara ensam. Dvs en vanlig ridtur på den andra hästen brukar vara alldeles lagom :)
 
Sv: Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

Jag kan ju nämna om att det är ett eng. fullblod som verkar bli stressad av minsta lilla förändring i vardagen (än så länge bara haft honom i ca 3mån).

Det var många delade åsikter.. Jag ska testa med att lämna honom i stallet, själv tycker jag att det känns bättre att lämna ute men jag ska testa iallafall. Måste bara få någon som kan hålla ett öga på honom första gången. Men jag tror inte att det kommer att gå bättre där inne. Dock skadar ju inte att testa.
Faktiskt så gick det rätt bra en gång, när min kille var ute och skruvade på gården när jag for ut och red. Han var orolig ett tag men sedan hade han varit relativt lugn, ätit av sitt hö.
Fast då är jag ju också oftast ensam hemma så har ingen som hjälper med sånna grejer.
Men vi får väl pröva oss fram..
Tack för tipsen! Fortsätt gärna spåna, man kanske kommer fram till något annat :)
 
Sv: Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

Du bör köra varje dag tills den vänjer sig- blir en rutin/ vanesak. Ju mer konsekvent du är desto fortare vänjer den sig.

den som ser till hästen bör hålla sig utom uppsikt då en del kör med "tantrums" så fort den tror att den ska bli ensam.
 
Sv: Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

Ptja.. Jag vet inte vad man ska göra. Var nu och red en sväng och hade en som höll uppsikt vad storhästen gör. Helgalen. Springer sig alldeles svettig fram och tillbaka ändå tills vi kommer tillbaka från ridturen.

Trist. Får testa hur det går att ha en av dem som "handhäst"
 
Sv: Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

Ptja.. Jag vet inte vad man ska göra. Var nu och red en sväng och hade en som höll uppsikt vad storhästen gör. Helgalen. Springer sig alldeles svettig fram och tillbaka ändå tills vi kommer tillbaka från ridturen.

Trist. Får testa hur det går att ha en av dem som "handhäst"

Var var hästen då? I hagen eller i sin box?
 
Sv: Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

Ptja.. Jag vet inte vad man ska göra. Var nu och red en sväng och hade en som höll uppsikt vad storhästen gör. Helgalen. Springer sig alldeles svettig fram och tillbaka ändå tills vi kommer tillbaka från ridturen.

Trist. Får testa hur det går att ha en av dem som "handhäst"
Red du den först?
Stog den sen inne?

du kan väl inte mena att du lät den springa hejdlöst ute i lera????
 
Sv: Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

Sätt in den i stallet och bomma igen så att den blir där inne. Håll inte på med något mellanting. Den måste lära sig att vara själv för annars blir det ju ohållbart....
 
Sv: Tips på hur man kan vänja hästen att vara ensam en kort stund?

Red du den först?
Stog den sen inne?

du kan väl inte mena att du lät den springa hejdlöst ute i lera????


Ja, jag hade ridit innan. Ja, jag lät han stå ute med en som vaktade. Vi har snö inte lera, plus broddar såklart. Var borta i max en kvart dock.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 570
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp