Tips på klippmaskin

Sv: Tips på klippmaskin

Har hört flera som är nöjda med sin Moser Avalon, så det kanske är något att fundera på. Borde funka bra på mitt halvblod, även om hon får mycket päls så klipper man ju innan pälsen vuxit ut helt.

Hon är jättesnäll att klippa, förutom när man kommer upp mot halsen och huvudet, då får hon panik så en riktigt tyst maskin hade varit guld värt!
 
Sv: Tips på klippmaskin

Jag har en Lister Legend och är supernöjd. Den klipper fint, tyst och är skön att hålla i. Tar sig igenom tjocka ponnypälsar utan problem. Jag hade hellre lagt någon tusenlapp till för att få en rejäl maskin än att köpa en billig och bli halvnöjd. Jag provade kompisars klippmaskiner innan jag bestämde mig.
 
Sv: Tips på klippmaskin

Hade jag haft pengarna hade jag klart lagt lite mer för att få "den bästa" maskinen, men nu kommer jag bara klippa min egen häst 4 ggr år typ så tycker det är lite onödigt att köpa en värstingmaskin när det finns bra till billigare peng!
 
Sv: Tips på klippmaskin

Men läser du inte i tråden innan du postar? Hur kan du vilja köpa en de Laval, trotts att de är exakt samma maskin som Heiniger bara att de Laval satt sina egna färger från Heiniger och satt sitt märke på den. Hur kan man då fortfarande vilja betala betydligt mer bara för ett märke?

Eh, förlåt för att jag skulle valt den maskinen framför alla andra.
 
Sv: Tips på klippmaskin

Har haft en heiniger progress i 8 år och den har fungerat prickfritt i alla år. Klipper lika bra i tjock och lång päls som tunn och tät, smutsig som ren. Och när jag säger smutsig menar jag sån lera som bränner fast i klumpar (ligger ett gammalt tegelbruk i närheten som hämtat sin lera till teglet här). Det enda den inte riktigt klarar är om pälsen är blöt.
Den har en ljudnivå på 72 dB, inga problem för någon av våra hästar men det är ju individuellt såklart. Nu börjar bladen bli lite slöa och det händer ju på alla maskiner förr eller senare.

Det man måste tänka på är att stanna var 15:e min och smörja bladen. Annars mår klippmaskinen inte så bra till slut.
 
Sv: Tips på klippmaskin

kl
Har en deLaval HCP65, samma som Progress. Har klippt med den i många år nu utan problem. Tjocka, lurviga pälsar som dessutom inte är särskilt rena när jag klipper. Den går relativt tyst, ligger bra i handen och klipper bra.
 
Sv: Tips på klippmaskin

Klickade hem en Constanta Rodeo i söndags och den kom idag! :D Så i morgon skall den invigas på hästen :). Kan återkomma med utvärdering om hur den är att klipp med i morgon :).
 
Sv: Tips på klippmaskin

Kl

Bara för att jag nu bestämt mig för en moser avalon så finns de inte att få tag på :(( kommer inte in förrän i början på december. Vilka är återförsäljare?? Ringt till några stycken men precis när jag ringt har den sista gått. Kan ni pm namn på butiker som har dem till försäljning för antar att man inte får skriva ut det här?
 
Sv: Tips på klippmaskin

Jag har också den, och den är väldigt tyst jmf med de flesta andra. Dock är den ju inte helt ljudlös. Inget att klippa väldigt tjock päls med, annars utmärkt.

Andis som någon nämnde är nog den tystaste av alla, men den är pytteliten och jag blev avrådd från flera håll mot att köpa den. Alla som säljer klippmaskiner rekommenderar den endast till klipp av huvud och ben.
 
Sv: Tips på klippmaskin

Googla Moser Avalon så kommer du att få träffar från Paloma bla de var de billigaste jag hittade så där köpte jag min (bor i närheten så körde dit och köpte men de har ju även webbutik) skiljer ju rätt mkt i pris från ställe till ställe.
 
Sv: Tips på klippmaskin

Hade först en delaval och motorn havererade, trodde det var en tillfällighet och köpte en heiniger progress som skall vara samma. Motorn på den small för ett par veckor sedan, den var ganska precis 2 år. Blir ingen sådan igen... :mad:
 
Sv: Tips på klippmaskin

Nu är min constanta rodeo väl testad - med en helklippning av 170 cm halvblodet ;). Måste säga att den var över förväntad, klippte super o det var inga problem att köra på o klippa hela hästen. Så är än så länge mycket nöjd!
 
Sv: Tips på klippmaskin

KL

Jag har en äldre deLaval som jag kört som fan med i 13 år. Servade den första gången i år faktiskt. Klipper andras hästar så den har fått jobba kan vi säga. Den är inte alls högljudd. Men tror inte att den här modellen tillverkas längre. En sån begagnad skulle jag rekomendera å det varmaste.

Ta kontakt med Lyckliga Fåret, (googla på det namnet), de säljer flera sorters klippmaskiner, allt ifrån små trimmers till fårsaxar och de både servar maskiner och slipar skär. De har nog bra koll på vad som kan passa om man bara klipper sin egen häst.
 
Sv: Tips på klippmaskin

Hade först en delaval och motorn havererade, trodde det var en tillfällighet och köpte en heiniger progress som skall vara samma. Motorn på den small för ett par veckor sedan, den var ganska precis 2 år. Blir ingen sådan igen... :mad:


Finns det någon garanti på sådana och kan man reklamera?
 
Sv: Tips på klippmaskin

kl.

Nu fick jag tag på en avalon men till nästa problem när jag öppnar paketet så är det en wahl avalon och inte en moser avalon? skall jag skicka tillbaka eller är det likadana maskiner förutom att den ena heter wahl och den andra moser? såsom deleval och heniger de har ju likadana men olika färg på dem men i övrigt exakt likadana?
 
Sv: Tips på klippmaskin

Det är samma moser/wahl är samma bara olika namn som numera används i olika länder av någon korkad anledning, ingenting som skiljer på dem.
 
Sv: Tips på klippmaskin

Knapplån.

Vi brukar låka Andis Agr + för att klippa våra islandshästar, tycker det är toppen att den är sladdlös :)
 
Sv: Tips på klippmaskin

Knapplån.

Vi brukar låka Andis Agr + för att klippa våra islandshästar, tycker det är toppen att den är sladdlös :)

Jag har blivit lite sugen på en sån, då vi använder den på jobbet, men då till smådjur. Jämfört med stora maskiner är den ju nästan helt ljudlös. Nästan då.

Orkar den med en tjock islandshästpäls? Hur länge orkar batteriet?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 892
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 312
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 334
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 575
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp