Bukefalos 28 år!

tips på lättodlade växter

imported_gerbera

Trådstartare
Nu har vi äntligen kommit igång på riktigt med kolonilotten, därför behöver jag tips på saker att odla, särskillt någon klätterväxt. Vill ha något som kan bli i alla fall en meter och som är så lätt som möjligt att sköta om. Vad skulle ni välja?

bonusfråga: Var kan man köpa jordgubbsplantor?
 
Sv: tips på lättodlade växter

När jag får ordning på mitt lilla land ska jag absolut odla mangold. Jätte god sallad, smakar lite som spenat och verkar grymt lättodlad. Och lite rädisor, morötter och kryddväxter. Tvekar inför grön sparris, men det är grymt gott.

Bra klätterväxter är väl kaprifol, klematis eller varför inte en ros. Av rosor finns härdiga sorter (polstjärnan, zon 7, med små nypon på hösten). Tänk på eventuell doft om någon är allergisk, bara.

Jordgubbsplantor köper man på närmaste trädgårdscenter eller coop forum eller liknande.
 
Sv: tips på lättodlade växter

Klättrande växter som blommar är t ex klematis som redan föreslagits här finns lite bilder: http://www.picsearch.se/bilder/blommor/klematis.html

vill du ha något ätbart? så finns flera ärtor/bönor som både kan ha vackra blommor och dekorativa baljor som går att äta en häftig sort har väldigt långa bönor (Yardlong) http://www.picsearch.se/bilder/växter/blommande grönsaker/grönsaker m-z/yardlong bean.html

vissa sqash är rankande och klättrande, dock kräver de ordentlig stälning/spalje

Det finns en massa roliga klätterväxter med antingen ätliga knölar eller frukter eller blad från latin- och mellanamerika, Åke Truedson har flera i sin "tomatfröklubb"

Att odla på höjden är också roligt :D vissa ställningar eller krukor gör att vi kan odla på höjden.

Vad är det du vill ha som växer högt? Ettåringar eller saker som är fleråriga? Bra hjälp finns oftast på en plantskola, där kan du fråga massor av saker - och förhoppningsvis få bra svar :angel:
 
Sv: tips på lättodlade växter

Lättodlat är förståss potatis :d och mangold, som både går att kola snabbt eler steka som spenat eller äta rå i sallad. Har du tillgång till lite gödsel så är det väldigt roligt att odla lite sqash http://www.odla.nu/artiklar/pumpor_och_squash.shtml eller odla lite pumpa, köp en hel säck kodynga och häll upp och plantera däri - om det vill sig så växer det så att det knakar, ibland, kan det behövas lite extra vatten (mycket vatten i gurkväxter :angel: ) Det brukar kännas skoj, att verkligen visa upp något man odlat själv - squash är tacksamt.

Ett år odlade jag "jättepumpor" (Dilla Atlantc Giant) - när de blev rätt stora på hösten, tänkte jag att nu är det dax att ta in den där medan jag orkar bära den - men nix, när jag klippt av den visade den sig väga 45 kg... hade blivit än större om den fått växa, men på hösten kommer juh frosten :o så jag baxade upp pumpan i en skottkärra som jag körde in i vardagsrummet :devil:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som kan tipsa? Jag bor mitt ute i ingenstans och har långt till någon riktig sminkbutik. Hinner inte åka dit. Det enda som finns...
Svar
16
· Visningar
944
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 299
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 358
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp