Tips på ras till nybörjare

Sv: Tips på ras till nybörjare

Har du någon erfarenhet av whippet så att du kan jämföra dem med varandra?

Jag har fått för mig att whippet är väldigt lättsamma och lugna av sig bara de får rejsa loss i frihet några ggr/vecka. Jag tycker dessutom att de är fina och mysiga hundar så jag tror det skulle passa oss väldigt bra. Däremot är de i största laget så där är IG mer i smaken, men jag har inte träffat värst många IG.

Hur är det med vinthundars skällighet överlag?

Jag har varken haft whippe eller ig men känner många som har vinthundar (har själv en lurcher).
Både whippar, igs och greyhounds nöjer sig gott med promenader och lite frispring när tillfälle ges. Om någon ras kräver mer så är det nog i så fall whippen, igs är Paris Hiltonhund personifierad, visst har de energi men de kräver ingenting. Ska ni flytta från stan och har en inhägnad trädgård är jag övertygad om att både en whipp och ig får sina behov tillfredsställda där.

Vinthundar är väldigt sällan skälliga. Jag har faktiskt inte träffat på en enda skällig och då känner jag femtiotalet vinthundsägare så det är inget du behöver oroa dig för med vinthund;) Min tik är väldigt verbal, framförallt vid lek men att stå och råskälla eller vaktskälla skulle hon aldrig få för sig, det är mer andra ljud som kommer ur en vinthundsmun:D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
Svar
7
· Visningar
160
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 450
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 157
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp