Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har två ragdoll. Klart de fäller, men badar och kammar lite vid fällningen så är det löst.Jag är lite sugen på att skaffa katt framöver.
Vill ha en lugn ras som inte har för vana att hänga o gardiner och riva huset. Gillar britter men de fäller så förfärligt.
Ragdoll stämmer in på din beskrivning. Vad vill du mer ha i din katt? Ragdollen är ju exempelvis ingen knäkatt även fast det är en otroligt social ras. Jag har alltid alla katterna med mig när jag byter rum, men i sovrummet sover de oftast i sin korg och ligger jag i soffan ligger de antingen i kattställningen någon meter bort eller också i andra änden av soffan. Endast en av katterna ligger gärna mellan mina ben under filten eller bredvid mitt huvud.
Min Birma stämmer nog också rätt bra på din beskrivning, men hon är mer på och har mer humör än en ragdoll. Hon kan vara tjurig i timmar efter en kloklippning. Raggisarna glömmer det i samma stund som du sätter ned dem på backen.![]()
Då är nog inte ragdollen någon mitt i prick om du inte skulle hitta en vuxen katt som stämmer in på din beskrivning. Om du vill ha katter som inte fäller så mycket ska du kolla på de mest korthåriga raserna. Men de raserna är dock oftast de mest aktiva och därmed så riskerar du ju att få en katt som är för "överallt" för din smak. De katter med minst päls är annars de som brukar vara mest knäkatter eftersom de gillar kroppsvärme.Social och gosig, vill ha en knäkatt. Minimal pälsvård och ska fälla så lite som möjligt. Kommer vara innekatt.
Jag är lite sugen på att skaffa katt framöver.
Vill ha en lugn ras som inte har för vana att hänga o gardiner och riva huset. Gillar britter men de fäller så förfärligt.
Jag är lite sugen på att skaffa katt framöver.
Burmillans personlighet
Burmillans temperament är milt och vänligt. Den är mycket utåtriktad och social, den ÄLSKAR människor – stora som små. Vissa linjer ”pratar” mycket och kommenterar gärna det man gör. Man märker tydligt att det finns en Burmilla i huset! Ett bedårande och förförande ansiktsuttryck gör Burmillorna till födda charmörer, de är fullständigt intagande
The temperament of the Burmilla is quite exceptional. The demanding and mischievous nature of the Burmese, mixed with the easy going and laid back personality of the Chinchilla Persian, makes the Burmilla sociable, playful, and affectionate. Fun loving, yet quiet and gentle, this sweet natured cat gets along well with children and other animals. In all, an intelligent inquisitive nature and a most affectionate seductive personality are some irresistible qualities of the Burmilla.
Köp en furminator, de funkar t o m på brittpälsar.
Annars är de lugna raserna nämnda. Jag skulle inte vilja ha perser eller exotic pga hälsan. Skaffade britter för temperamentet och nallenbjörnsformatet. Jag fick en bastant nalle som sover i sängen och en pratig dramaprinsessa som dödar flugor och tigger ost. Håller efter pälsen på dem med furminatorn och då funkar det ok även om uppfödarna är sura för att jag förstör pälsen inför ev utställningar.
Birma då?
Burmilla kanske? Vänligt och milt temperament, inte sådär jättelivlig som många andra korthår och med lättskött päls samtidigt som du får en mycket social och glad knäkatt.
![]()
Jag håller med, som jag gjort i ett antal trådar, vuxen omplacering. Även med de lite livligare korthåriga raserna som inte behöver någon pälsvård finns det lite sävligare typer. Alternativt att du köper två kattungar så de har varandra att rasa ut med. Det brukar fö rekommenderas just för att kattungar kan vara fruktansvärt jobbiga när de blir ungkatter. Som jag förstått det av vissa uppfödare är både mammakatt och ägare inte helt negativa när det blir flyttdags vid 14 veckor eller så.![]()
Pappa hade en Britt och en furminator. Jag kammade stora högar med päls och ändå var det hår överallt
Är inte så förtjust i de långhåriga raserna.
Selkirik rex kan nog vara ett bra alternativ, det är mycket britt i dem men pälsen är bättre. De fäller inte alls som britter.
Hur många Selkirk-uppfödare finns det i Sverige? Jag tittade på den rasen efter en utställning men det var fasen inte lätt att hitta aktiva katterier. Eller så är jag dålig på att leta.![]()
Hur många Selkirk-uppfödare finns det i Sverige? Jag tittade på den rasen efter en utställning men det var fasen inte lätt att hitta aktiva katterier. Eller så är jag dålig på att leta.![]()