Tips på robotdammsugare

Bukefalos 30 år!

Twihard

Trådstartare
Jag funderar på att investera i en robotdammsugare för att underlätta för mig själv hemma. Jag kan dock inget om sådant och undrar om någon har tips på en bra robotdammsugare? Det jag funderar över är dock att jag bor i en gammal lägenhet med trösklar, de är mellan 2,5cm-3,5cm ungefär där den högsta inte är en rak kant utan först en list, sedan en lite smalare ovanpå liksom. Jag har även katter så den måste klara av katthår och kattsand, samt att det finns en trappa ner till dörren så den måste kunna känna av kanten där och inte ramla ner. Har någon tips på en bra dammsugare? :)

Vad den bör klara av:

*Kattsand
*Katthår
*Trösklar på några cm
*Undvika köra nerför trappen
*Gärna kunna ta sig runt bord och stolar osv och inte köra fast direkt

Jag bor på 93kvm, om det också är viktigt att ha i åtanke. :)

Dreame x50 ultra complete. Klarar trösklar på uppemot 6 cm. Klarar djurhår oerhört bra. Man behöver liksom inte bry sig om den, hår trasslar inte och dem tömmer sig själv i stationen. Den skurar också. Och skurar mer om det ser skitigt ut.

Den är på min ha lista. Den är ibland nedsatt till runt 10 000, men kostar 15 just nu tror jag. Vänta tills den är billigare är mitt tips.

Dreame x50 ultra complete. Klarar trösklar på uppemot 6 cm. Klarar djurhår oerhört bra. Man behöver liksom inte bry sig om den, hår trasslar inte och dem tömmer sig själv i stationen. Den skurar också. Och skurar mer om det ser skitigt ut.

Den är på min ha lista. Den är ibland nedsatt till runt 10 000, men kostar 15 just nu tror jag. Vänta tills den är billigare är mitt tips.
HERREGUD! Kostar de så mycket?! 😱

Och jag tyckte att min dammsugare för strax under 2000 var dyr... snacka om perspektiv. :D Jag kollade på robotar när det var dags att köpa nytt men insåg att även en dyrare hade inte klarat sig länge här pga hundhår och alla mängder snö, grus och annat bös som dras in från promenaderna. Dessutom gammalt hus med höga trösklar och lite udda vinklar. Det blev en grovdammsugare istället, så jag inte behöver vara fullt lika orolig för att skiten brinner upp av överansträngning. 🫣

Jajjemen. Om man ska ha något riktigt riktigt bra. Men är man okej med att rensa bort hår på borsten mellan varje gång man dammsuger, tömma den manuellt och inte vill skura så kommer man ner betydligt i pris.

Men jag vill ha en jag inte behöver bry sig om. Den ska bara funka och köra. Den ska skura bra och själv desinficera borstarna.

Jajjemen. Om man ska ha något riktigt riktigt bra. Men är man okej med att rensa bort hår på borsten mellan varje gång man dammsuger, tömma den manuellt och inte vill skura så kommer man ner betydligt i pris.

Men jag vill ha en jag inte behöver bry sig om. Den ska bara funka och köra. Den ska skura bra och själv desinficera borstarna.

Ja det har du säkert rätt i. Jag har en jättebra handdragen dammsugare som jag älskar, men jag behöver underlätta för mig i vardagen. Jag ska kolla på olika modeller och de som jag fått tips om.

Det är väldigt få robotdammsugare som klarar trösklar högre än 2 cm så urvalet blir inte så stort.😉

Nä jag har insett det, MEN jag såg att det finns olika "ramper" till trösklar så kanske, kanske det kan funka för de rum där trösklarna är sådär höga.

Jag har väldigt löst funderat på en nu när jag har normala golv men vill absolut inte ha en som skurar, där kommer man kanske ned lite i pris. Jag behöver inte samma höga standard som dig heller, jag tänker att ju piffigare desto mer kommer den att krångla. :D

Ja det har du säkert rätt i. Jag har en jättebra handdragen dammsugare som jag älskar, men jag behöver underlätta för mig i vardagen. Jag ska kolla på olika modeller och de som jag fått tips om.

Nä jag har insett det, MEN jag såg att det finns olika "ramper" till trösklar så kanske, kanske det kan funka för de rum där trösklarna är sådär höga.
Min erfarenhet är att de då inte dammsuger speciellt noga vid trösklarna, och den jag har idag tappar ut skräp från behållaren när den försöker ta sig över... Det stör mig så pass att jag faktiskt inte använder den jag har.

Det finns en Dreame L50 också, betydligt billigare, finns för 7000 nu tror jag :) Den klarar också höga trösklar.

Och jag tyckte att min dammsugare för strax under 2000 var dyr... snacka om perspektiv. :D Jag kollade på robotar när det var dags att köpa nytt men insåg att även en dyrare hade inte klarat sig länge här pga hundhår och alla mängder snö, grus och annat bös som dras in från promenaderna. Dessutom gammalt hus med höga trösklar och lite udda vinklar. Det blev en grovdammsugare istället, så jag inte behöver vara fullt lika orolig för att skiten brinner upp av överansträngning. 🫣
Hundhår, grus, sand etc klarar en robotdammsugare bra. Min är 4 år gammal, kostade 3690, och klara det bra. Men trösklar är knepigt. Min kan fastna på min tröskel in i köket.

Ni som har robotdammsugare, är det värt att köpa en med mopp och dammbehållare?
Jag använder aldrig moppen då jag har ekgolv, orginal i mönster, och är rädd att damsugaren ska släppa ut för mycket vatten. Det är inte värt risken för mig. Sen yror jag inte moppen på min robotdammsugare är särskilt bra. Men de kanske är bättre idag.

På grund av utrymmesskäl har jag inte en dambehållare men jag hade gärna haft det. Får tömma damsugarens behållare ofta. Men då går min robotdammsugare varje dag och jag hsr hund.

Jag använder aldrig moppen då jag har ekgolv, orginal i mönster, och är rädd att damsugaren ska släppa ut för mycket vatten. Det är inte värt risken för mig. Sen yror jag inte moppen på min robotdammsugare är särskilt bra. Men de kanske är bättre idag.

På grund av utrymmesskäl har jag inte en dambehållare men jag hade gärna haft det. Får tömma damsugarens behållare ofta. Men då går min robotdammsugare varje dag och jag hsr hund.
Mopp är kanske inte något för mig heller, har ny ekparkett som jag är livrädd att förstöra! Av utrymmesskäl hade det varit skönt utan dammbehållare, tänker att den borde kunna köra någon vända mellan gångerna den behöver tömmas pga liten lägenhet.

Mopp är kanske inte något för mig heller, har ny ekparkett som jag är livrädd att förstöra! Av utrymmesskäl hade det varit skönt utan dammbehållare, tänker att den borde kunna köra någon vända mellan gångerna den behöver tömmas pga liten lägenhet.

Min är sex år gammal och klarar 2-3 turer runt lägenheten på 65 kvm utan tömning. Nu har jag dock inte djur så vet inte hur mycket det bidrar

Ni som har robotdammsugare, är det värt att köpa en med mopp och dammbehållare?
Vi har klinker och dammsuger och moppar varje dag, märks direkt på tofflorna om vi inte kör moppen.. Har katt som fäller som tusan just nu så våran robot jobbar hårt varje natt..
Kan tillägga att vi har trägolv i ett rum och där moppar vi bara en gång i veckan. Vår har dammbehållare och tömmer flera gånger under städningen. Dammbehållaren byter jag påse på ungefär varannan till var tredje månad. Tycker inte det blir så mycket mer utrymme som går åt eftersom allt är ovanför roboten sas.

Min lägenhet är 60 km. Det som damsugas varje dag är hall, vardagsrum och köket, dvs inte sovrummet. Sovrummet damsugs 2 gånger i veckan pga tröskeln är för hög för roboten. Tömmer damsugarens behållare typ 1 gång i veckan men borde nog tömma den lite oftare än det. Min robotdammsugare är dålig på att säga till om att behållaren bör tömmas...

Så det går utmärkt utan separat behållare men nog bekvämare med sådan. Men jag har laddstation för robotdammsugaren i ena hörnet i vardagsrummet och den märks knappt. En separat behållare hade definitivt märkts.

Jag har med dammbehållare och är väldigt nöjd, skulle definitivt köpa det igen. Har aldrig använt moppfunktionen... Men blev lite sugen på att prova nu, får ta tag i det!

Jag går också i tankar att kanske köpa en robot. Bor på 70 kvadrat så tycker egentligen att jag borde orka med att sköta det men uppenbarligen inte.

Jag tänker att mopp inte är så noga, trösklarna är låga överallt utom in till badrummet och inga husdjur. Men är det dumsnålt att tro man klarar sig med en för typ 2k?

Liknande trådar

• Hjälp mig köpa robotdammsugare!
  • Vilken dammsugare vill jag ha?
  • Hjälp mig att planera min semester!
  • Varmt sovrum

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat