Tips på schampo till torrt hår

Jag använder lite lite schampo i hårbotten och massa massa balsam i längderna. Ungefär varannan tvätt har jag, förutom schampo och balsam, även (färg)inpackning en liten stund. Efter tvätt brukar jag ha spraybalsam + arganolja i längderna. Använder så gott det går bara naturliga och ekologiska produkter.
 
Har gått förbi Lush flera gånger och får ont i huvudet av all parfymstank. Är dessa annorlunda?
Vill du testa billigt och bra spraybalsam rekommenderar jag Urtekrams för barn med ringblomma (calendula).

Edit: Stinker inte äckelparfym dessutom...
Jag tycker också att lush-affärer luktar mycket, men inte så mycket produkterna i sig. En av kakorna går att köpa i lösvikt med en kokos-”smak”, funkar bra för mig, medan Urtekrams produkter får mitt hår att bli sågspån... det är svårt att tipsa om något universalt. Just nu kör jag mest med Barnängens produkter (gult lock), funkar amazing
 
Jag använder lite lite schampo i hårbotten och massa massa balsam i längderna. Ungefär varannan tvätt har jag, förutom schampo och balsam, även (färg)inpackning en liten stund. Efter tvätt brukar jag ha spraybalsam + arganolja i längderna. Använder så gott det går bara naturliga och ekologiska produkter.

Använder arganolja, men inte mycket skillnad.
 
Här är en till som rekommenderar kerastase. Deras schampo bain divalent funkade super på mitt hår när det betedde sig som ditt. Det är framtaget för fet botten o känsliga längder.
Du kan använda ett lättare balsam o så rekommenderar jag Sebastian Potion no 9 eller Redken extreme anti snap leave in treatment som efterbehandling.
Mitt hår vill ha olika schampon o balsam efter ett tag så jag får byta ofta. Just nu använder jag redken all soft. 😊
 
Det är balsam som gör det lättare att reda ut, inte schampo. Och ibland räcker inte ens balsam.
Borstar helst inte när det är blött eftersom det sliter så.
Jag borstar aldrig blött hår heller som sagt.

Men att man inte använder schampo behöver ju inte betyda att man inte använder balsam? I längderna, inte i huvudet.

Alltså bättre jag beskriver det lite noggrannare.

Jag tvättar håret med schampo, ett enkelt sk "sista schampo" en gång i veckan/varannan vecka. Nu kallas det "sista schampo" när jag var liten så var det rätt och slätt det schampot som fanns. Och om man inte tänker på lukten var det i essens ungefär samma sak som Lush schampokakor. Dvs ett medel som rengör håret med SLS, med lite lukt i (sls är ett av de mest testade medlen för håret. En kollega kör Aleppotvål i håret).

Andra dagar häller jag rätt och slätt vatten i håret. Ibland masserar jag hårbotten när jag gör det.

När jag var liten hade jag aldrig kliig hårbotten, tvättade håret en gång i veckan (det var liksom det självklara) två shamponeringar. Dag ett var det en flygig elektrisk massa, dag två ganska fint osv tills dagen innan då det var lite fett och fult.

Sedan kom balsam (det skippade vi, mamma glömde köpa, men det gör ju att håret ser fint ut dag ett och faller ihop någon dag tidigare)

Sedan kom schampon med fruktvaxer och dyl som gjorde att man kunde tvätta håret ofta och inte se elektrisk ut. Då fick jag mjälleksem eftersom jag inte tålde avlagringarna som blev i skalpen. Det ligger som ett lager på håret, men lägger sig även som ett lager på huvudet. Som flagar av i feta mjäll och gör små sår efter. (tror inte den varianten finns längre..)

Sedan kom silikoner som jag inte heller tål.

Någonstans där i mitten var mitt hår en katastrof och jag råkade köpa en svinhårsborste för att den var fin. Och håret såg lite finare ut nyborstat. Lyfte lite istället för att ligga klistrat och lankigt.

Sedan upptäckte jag att borsten blir som att rykta en häst. Flyttar bort damm, fett, smuts från håret och flyttar stripfettet nära huvudet ned till de krispiga torra topparna. Så då kan man tvätta med SLS schampo och inte ha fett hår sista dagen och om man bara tvättar en omgång istället för två på rad, inte heller ha en galen elektrisk krispig massa första dagen. (För ganska länge sedan tvättade man håret en gång i månaden, när jag var liten en gång i veckan, nu varje dag och det kliar.)

Håret gnisslar när det är ursköljt, så då kan man behöva balsam eller ngt surt i, speciellt om vattnet är kalkrikt. Så jag kör äppelcidervinäger ibland, ngn gång i månaden? Balsam får hela huvudet att klia, så jag skulle kunna ha det i topparna, men det sura gör det glatt som balsam så det behövs inte.


Tyckte om tanken från början, men sett att många ändå går tillbaka till schampo sen. Ska kolla lite!

Jag har provat balsammetoden men tål inte balsam. Utan jag kör på schampo, på 70-talsvis. En gång i veckan, ca.
 
Senast ändrad:
Har på senare år fått väldigt torrt hår, men är fet i hårbotten. Ingen kul blandning.
Testat Goldwell nånting och GK nånting, håret verkar älska det, men hårbotten blir konstig av båda. Kliig, fet och mjällig.
Det funkar kanon första 2 v, sen verkar det som att hårbotten tröttnar?

Har midjelångt hår med många men tunna (raka) hårstrån, så måste ha ett bra balsam. Och gärna finnas i mindre flaskor att testa med först.


Jag använder Maria Nilas hårvårdsserier sedan nåt halvår, har den rosa nu (minns inte namnet). De är siliconfria och ickedjurtestade.

Tvättar håret dagligen men använder bara balsam, och schampo ca varannan vecka eller vid behov.

Mitt hår är sådär svenne-blont och tunt, går snabbt sönder i topparna, men samtidigt tungt vid hårbottnen. Maria Nila tycker jag har funkat fint än så länge, det blir rent och lätthanterligt utan att bli tungt eller torrt.
 
Nejdå, jag trodde inte att du försökte kränga borstar. :D Men säljer man borstar samtidigt som man påstår en massa om deras undergörande egenskaper så minskar min benägenhet att tro på egenskaperna. ;)
Jo självklart, men det finns många som säger liknande saker om borstarna, de är dock mer populära utomlands så de flesta är på engelska.

Den där sidan har jag aldrig läst förut.
 
Mitt hår skulle inte gå att reda ut efter bara vatten, måste ha nått i som hjälper att reda ut. Tunna hårstrån gör att det trasslar sig för minsta lilla. Och åtminstone förr har vatten gjort det mycket fetare i hårbotten?

Kan du strunta i schampoo och bara ha i balsam? Inte varje gång men ibland? Och balsamet bara i längderna och inte i hårbotten. Sen medan håret fortfarande är blött (handdukstorkat) så i med ett leave in balsam och/eller olja. Återigen bara i längderna, inte i hårbotten.

Det är ju inte schampoot som gör att håret går att reda ut, snarare tvärtom. Balsamet är det du ska ha i om du behöver göra håret lättare att reda ut.
 
Det är balsam som gör det lättare att reda ut, inte schampo. Och ibland räcker inte ens balsam.
Borstar helst inte när det är blött eftersom det sliter så.

Tyckte om tanken från början, men sett att många ändå går tillbaka till schampo sen. Ska kolla lite!
https://www.huffingtonpost.com/organic-authoritycom/apple-cider-vinegar-beauty_b_1924171.html

Tog en på slump från artiklar om äppelcidervinäger och hår. Inser hur knasigt det verkar om man inte stött på det tidigare. Vissa säger att det bara fungerar om vattnet där du bor är kalkrikt. Men jag lyckades till och med bättre med äppelcidervinäger än med div olika barnbalsam när jag kämpade med mitt barns luddiga trassliga hår i nacken. Till slut gav jag upp, hällde över min äppelcidervinäger ett par gånger vid tvätt (risk för svid i ögon...) och har inte haft problem med hans hår sedan dess och inte använt vinägern heller igen på honom. (Jag sköljer ur på stubben, inget hålla på och vänta eller ha kvar i). För att förtydliga, blanda ut det med vatten först :D dvs en msk i 5 dl typ.

En till om borste
https://www.byrdie.co.uk/how-to-pick-the-right-hair-brush/slide2
 
Senast ändrad:
Rekomenderar också äppelcidervinäger. Jag har slutat med balsam för det funkade så förvånansvärt bra när jag provade. Kompletterar med olja i topparna.

Häller ca ½ dl i en sirapsflaska eller liknande och fyller upp med vatten till mellan 3-5 dl totalt. "sprutkorken" gör det lätt att få det ända in i hårbotten och fördela så det kommer ordentligt i hela håret. Valfritt om man sköljer ur det efteråt.

Anledningen det funkar är för att det är surt. Håret har som en fjällig yta som "spretar ut sig" av högt pH. Det är därför man har basisk såpa när man tovar ull för att det hakar ihop sig så mycket bättre. Att sköja surt gör att fjällen naturligt böjs ner och stråna får en slätare yta.
 
Maria Nilas heal schampoo (rosa flaska) och sen true soft balsam (grön flaska) som jag låter sitta i 5 minuter. Sedan så tvättar jag skalpen oftare än längderna för att inte torka ut i onödan. Och healschampoot är milt men effektivt. (Ok om jag varit på lantbruk då tvättas hela håret mer noga) men avslutar då med både balsam och inpackning i längderna endast. Mitt hår mår bäst av att särbehandlas! En sak till skalp och en annan till längd!

Lycka till
 
Provat något "medicinskt" schampo, typ Selsun eller fungoral? Kanske är mjällsvamp som fått fäste?
Så var det för mig. Fick fett hårbotten och lite mjäll. Två tvättar med Selsun och det var borta. Nu underhåller jag med Selsun kanske en gång i månaden och kan använda min vanliga hårvård däremellan (för mig är vanlig hårvård Barnängens oparfymerad schampo och balsam kombinerat med arganolja)
 
Provat något "medicinskt" schampo, typ Selsun eller fungoral? Kanske är mjällsvamp som fått fäste?
Så var det för mig. Fick fett hårbotten och lite mjäll. Två tvättar med Selsun och det var borta. Nu underhåller jag med Selsun kanske en gång i månaden och kan använda min vanliga hårvård däremellan (för mig är vanlig hårvård Barnängens oparfymerad schampo och balsam kombinerat med arganolja)

Har inte mjäll, får det av vissa schampoon men det försvinner när jag byter. Har en väldigt bra frisör, hon säger till när nått ser fel ut.
 
Testade nu sist att inte ha balsam i hårbotten. Håret blev fett inom ett dygn, men inget kliande. Får testa att strunta i schampoo nästa gång.
 
Jag kan skriva hur mycket som helst om detta men om jag ska försöka hålla mig kort.

En snäll tvål är en bra början, utan sulfater (som torkar ut), silikoner (som maskerar hur håret mår). Jag använder till exempel handgjord ekotvål som endast innehåller olja och glycerin.
Våra hår är oftast för hårt tvättade och producerar därför ett överskott av sebum som gör det fett. Mildare tvål = mindre sebumproduktion, och mindre torrt hår.

Surskölj efteråt för att återställa pH-balans. Fungerar som balsam ungefär. Se bild

En svinhårsborste är toppen för att borsta ut det torra håret på kvällen. Tanken är att borsta ut sebumet från hårbotten ut i längderna. Ger ett glansigare hår och mindre fet botten samt fin massage för hårbotten. Borsten får även bort en del smuts.
Blött hår reder jag ut med en bredtandad träkam.

Det kan ta ett tag för håret att återställa balansen och det kommer kännas fett och jobbigt i början. Men det är en övergående period, att dra ut på tiden mellan tvättarna är också bra så att håret får vila lite.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20181017-171356.png
    Screenshot_20181017-171356.png
    88,8 KB · Visningar: 35
Jag kan skriva hur mycket som helst om detta men om jag ska försöka hålla mig kort.

En snäll tvål är en bra början, utan sulfater (som torkar ut), silikoner (som maskerar hur håret mår). Jag använder till exempel handgjord ekotvål som endast innehåller olja och glycerin.
Våra hår är oftast för hårt tvättade och producerar därför ett överskott av sebum som gör det fett. Mildare tvål = mindre sebumproduktion, och mindre torrt hår.

Surskölj efteråt för att återställa pH-balans. Fungerar som balsam ungefär. Se bild

En svinhårsborste är toppen för att borsta ut det torra håret på kvällen. Tanken är att borsta ut sebumet från hårbotten ut i längderna. Ger ett glansigare hår och mindre fet botten samt fin massage för hårbotten. Borsten får även bort en del smuts.
Blött hår reder jag ut med en bredtandad träkam.

Det kan ta ett tag för håret att återställa balansen och det kommer kännas fett och jobbigt i början. Men det är en övergående period, att dra ut på tiden mellan tvättarna är också bra så att håret får vila lite.

Fett hår kan jag leva med en period, bara det inte kliar. Jag hade en sån borste (måste ha slängt den tyvärr, letade igår) och det jag minns är att håret blev väldigt flygigt och att den inte räcker för att reda ut. Inga problem att ha en vanlig borste också? Hur funkar det under de perioderna man duschar/badar dagligen? Som sommaren t.ex.
 
Fett hår kan jag leva med en period, bara det inte kliar. Jag hade en sån borste (måste ha slängt den tyvärr, letade igår) och det jag minns är att håret blev väldigt flygigt och att den inte räcker för att reda ut. Inga problem att ha en vanlig borste också? Hur funkar det under de perioderna man duschar/badar dagligen? Som sommaren t.ex.
Ja längderna blir lite flygiga, därför gör jag det på kvällen så gör det inget om det ser knas ut/känns konstigt. Under natten suger håret upp sebumet och är mycket fräschare på morgonen, även om det kan vara ganska fett på kvällen. Jag har provat svinhårsborste tidigare och då kände jag som du, fattade inte alls grejen med det. Men nu när jag lärt mig "knepet" att inte använda den som en "vanlig" borste utan för att sprida sebum och massera och rengöra hårbotten så älskar jag den 😍

Reder ut gör jag med en bredtandad kam som sagt. Hårborste går väl också men många borstar i plast har små skarvar som sliter väldigt på håret.
Om jag duschar men inte vill tvätta håret brukar jag bara skölja med vatten alternativt massera hårbotten under lite rinnande vatten.
Finns ju många som kör water only (WO) också och bara använder vatten.
 
Jag ser inte hur jag ska kunna få ihop en tofs med en kam. Inte med mitt hår. Men då får jag väl köpa och testa.
Jag blir väldigt svettig på jobbet när det ör varmt, att inte kunna tvätta och/eller skölja dagligen då känns rätt ohygieniskt.

Kan du möjligtvis PM:a en to do-lista hur jag bäst lägger upp det och vilka grejer jag ska ha? Väldigt skeptisk, men vill nog ändå prova. Så länge håret inte tar skada om det inte funkar alltså.
 
Ni som använder svinhårsborstarna.
Några synpunkter på vilka modeller som är bra?
Och vilka modeller som passar till olika hår och varför?
 
Jag ser inte hur jag ska kunna få ihop en tofs med en kam. Inte med mitt hår. Men då får jag väl köpa och testa.
Jag blir väldigt svettig på jobbet när det ör varmt, att inte kunna tvätta och/eller skölja dagligen då känns rätt ohygieniskt.

Kan du möjligtvis PM:a en to do-lista hur jag bäst lägger upp det och vilka grejer jag ska ha? Väldigt skeptisk, men vill nog ändå prova. Så länge håret inte tar skada om det inte funkar alltså.
Eftersom allt jag använder är så rent och naturligt som möjligt så är det inget som är skadligt. Det kan ta lite tid att hitta det som passar bäst för just ditt hår men det handlar mer om att finjustera än att håret skulle bli skadat av det ☺
Ja jag tränar rätt ofta och sköljer då med vatten om det blir för tätt mot vad jag vill tvätta det.


Sedan tror jag att vi överlag är lite för "rädda" för våra kroppars naturliga sätt att sköta och rengöra sig tack vare skönhetsindustrins massiva kampanjer 🙄 Men det är ju ett annat ämne 😉
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 895
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
4 965
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 294
Senast: svea
·
Kropp & Själ Jag har problem med mitt hår. Det ända schampot som har fungerat (burts bees) har slutat att tillverkas och jag hittar inget likvärdigt...
2
Svar
25
· Visningar
2 120
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp