Tips på torrfoder utan fisk? (utbruten från Kattsnack #5)

@sthu ang resten om allergin din katt visar trots kortisonet osv...
nu vet jag inte hur gammal din katt är, men är den yngre så kan det vara värt att verkligen allergitesta den veterinärt när övriga traditionella provet allergifoder och kortison/andra mediciner inte verkar funka.

Man kan ju i sådana fall ibland få fram mer exakt allergen och behandla katten utifrån det inkl att då ”vaccinera” mot allergenet.

Blir ju dock en större utredning och kostnader osv.
 
@mackan hon är sju, så inte jättegammal.
Tycker det här är jobbigt.. Men jag pratar med veterinären på måndag och håller tummarna att det är något enkelt ändå!

Min katt med allergi var 8 när det började dra iväg med allergin. Fick då av veterinärer att det blev svårare och inte alltid så lönsamt (alltså effektivt - inte ekonomiskt) att göra allergitester exakt ang allergener på en så pass ”gammal” katt, så istället körde vi foder och kompletterande allergimedicinering.

Jag förstår hur du känner .
Jättebra att du har måndag med veterinärkonsultation !
 
När min ena katt allergiutreddes så gjordes det både pricktest och blodprov, han visade sig vara allergisk emot en väldigt massa olika ämnen och inte enbart föda, typiskt att bo på landet med en katt som var allergisk mot både gråbo och björk bl a. :(

Jag minns tyvärr inte hur gammal han var när utredningen gjordes.
 
När min ena katt allergiutreddes så gjordes det både pricktest och blodprov, han visade sig vara allergisk emot en väldigt massa olika ämnen och inte enbart föda, typiskt att bo på landet med en katt som var allergisk mot både gråbo och björk bl a. :(

Jag minns tyvärr inte hur gammal han var när utredningen gjordes.

Ja precis, så tyvärr är allergi på katt inte sällan mer komplicerad än att det löses med fodret. Det är ju tyvärr iof samma med både andra djur och människor ang problematiken .
 
Varför behöver du ”försöka tvinga i” något annat märke ”då och då”, om du ger din katt ett fullfoder i övrigt ?

Som blötmat alltså :) Orijen är vårt stående torrfoder sen start, bästa bästa!

Och eftersom att det blir ca 3-4 påsar blötmat om dagen (typ fri tillgång) och trots att han till 99% bara äter gourmepåsar/burkar så försöker jag då och då köpa bättre blötmat och testa för hade hellre gett honom det, men vill han ha gourme så får han och vi har nästan gett upp att köpa något annat för han äter rätt bra med torrfoder också (dricker dessutom bra med vatten) och får högsta betyg hos vet på allmän hälsa - tänder, päls och så :)
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 869
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 869
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
689
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
860
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp