Tips på träningsglada raser?

Jag har lancashire heeler, dock en junior och det är min första så jag kan inte rasen bättre än så. Jag hade innan denna en schipperke. Det verkar som att vi söker lite lika i en hund så jag svarar här ändå...

Schipperken var min första hund, jag hade inte tänkt djupare än att jag ville ha en liten hund ur rasgrupp 1. Hade jakthundar (älghund) i familj och släkt innan och jag ville ha en egen hund bara åt mig själv, ffa en hund som inte jagar och då föll det ganska naturligt på gårds- och vallhundsgruppen.
Jag hade henne som motionspartner - jogging, långpromenader, skidåkning främst. Vi ägnade oss även åt spår på hemmanivå. Ställde ut henne till champion i Sverige och Finland. Men framförallt var hon min bästa vän som följde med överallt, lös ute och drog inte på vilt. NW fanns inte på den tiden men jag tror det hade passat henne perfekt. Lydnad däremot - no way. Hon var inte en hund som gillade att nöta, och hon hade en inställning av "Whats in it for me?". Lättmotiverad med godis dock. Ska tillägga att jag aldrig siktade på lydnad med henne, det kan hända att det hade mest med mig att göra att jag hade för dålig erfarenhet och kunnande.
Det var en självständig hund, som ville vara i närheten men på egna villkor. Brydde sig inte om okända människor, varken när de hälsade på eller när de träffades på ute på promenad. Noll intresse av att hälsa på okänt folk överlag. Mkt uppsattad tackvare detta faktiskt, då ej hundfolk tyckte mkt om henne trots att hon var hund ;)
Hon hade en del vakt i sig på så vis att hon varnade och ljudade gärna, tackolov hade hon en väldigt behaglig röst (för hon gillade att höra den ;) ).
Hon drog i sele när jag joggade eller åkte skidor, men det var inget jag direkt lärde henne utan ho hade ett eget driv av att vara först. Dock är det en liten hund (min vägde 6.5 kg) så vill en syssla med regelrätt drag är det nog lite fel ras.

Heelern jag har nu är lite samma hundtyp, men annorlunda med. Hon är mkt mer förarbunden och mindre självständig. Hon är född med kontakt och jag har bara behövt nyttja och belöna det så har jag en hund som alltid helst av allt är med matte. Lättbelönad med godis, leksak eller bara att matte kvittrar hjärtligt så är hon jätteglad.
Mkt stabil och trygg hund, har höga betyg på BPH (bättre än rasen överlag har jag fått höra). Vi sysslar med NW och hon älskar att använda näsan, har precis börjat med personspår. Lydnad har jag planer på i framtiden, om inte annat så för att kunna tävla i bruksgrenar.
Älskar människor och ffa barn, vill pussas med alla som tilltalar henne, nu när hon är äldre går det dock bra att tygla med vanlig vardagslydnad. Supersocial, alla tycker om henne och hon har ingen förståelse för att så inte skulle vara fallet. Jag har henne med på jobbet och hon är så himla lättsam, däremot som sagt så nu när hon är äldre bryr hon sig inte om att hoppa upp och pussa alla i ansiktet längre. Tackolov.
Hon är med mig i stallet varje dag och går ihop med alla andra människor, barn, hästar, hundar och katter där. Har noll och ingen jakt i sig, men det varierar inom rasen. Går att ha lös överallt, håller sig i närheten av sig självt.
Jag tycker att det är en mkt mångsidig hund, och andra heelers jag träffar känns lite lika på så vis. De har energi, humor och tycker om att jobba. Hur mkt drift de har är dock varierande då det är en lite spretig ras, även storleksmässigt (min tik väger 8,5 kg och vi har en kompis som väger 5,5 dvs det varierar mkt). Min har väldigt tunn päls och är på så vis en fryslort men jag har täcke på henne när det är ruskväder eller kallt. Det finns heelers som har betydligt mer päls än min.
Det enda jag faktiskt haft lite bekymmer med henne är att lämna henne ensam. Hon är trygg i sig men en heeler vill alltid vara med, dvs missnöjd = skäller. Eftersom jag bor i lägenhet är det ju en sak jag fått träna, men vi är på gång och jag kan numera lämna henne. Dock har det tagit tid. Men med allt annat som hon är så lättsam med så är hon förlåten :heart

Det enda jag gjort avkall på med att skaffa en så pass liten hund är väl mitt intresse för att prova på drag, men fördelarna med liten ras vägde upp det för mig. Jag tror dock inte det är ett bekymmer att låta henne dra för skojs skull, men som sagt en regelrätt draghund är det ju inte.
 
@Thunderjaw Hane är lättare än tik tycker jag (skulle inte köpa en hane om du så betalade mig)
Hanar låter,piiiiiiiiiiiiiiip,piiiiiiiiiiiiiiip,tuuuut,mindre piiiiiiipiip :D :D

Har man inget emot eget tänkande o lite clown fasoner så skulle nog en dobbis passa,men som första hund så är dom inte så förlåtande om man gör fel, dom lär sig snabbt och är smarta nog för att dra växlar om man gör fel eller duttar med dom.
 
@Thunderjaw Hane är lättare än tik tycker jag (skulle inte köpa en hane om du så betalade mig)
Hanar låter,piiiiiiiiiiiiiiip,piiiiiiiiiiiiiiip,tuuuut,mindre piiiiiiipiip :D :D

Har man inget emot eget tänkande o lite clown fasoner så skulle nog en dobbis passa,men som första hund så är dom inte så förlåtande om man gör fel, dom lär sig snabbt och är smarta nog för att dra växlar om man gör fel eller duttar med dom.
Förstår inte vad du menar med pipandet :angel:
(Fast tycker de flesta schäfrar är värre)

Äh. Går hur bra som helst med dobbis som första hund! :D
 
Låter inte som att de finska lapphundarna är vad jag söker då, tragglande eller inte. Jag vill inte ha en ras som visar fingret när vi ska träna ;)

Schipperke låter dock som en rolig liten hund! Jag har, i dagsläget i alla fall, inga mål att komma till eliten, mer att komma ut och tävla på vilken nivå som helst. Däremot, hur skulle du säga att dra med en sådan ras? Går det eller är det olämpligt? Jag har nog aldrig sett en Schipperke förr, och vet inte om de är robusta eller ej och fixar något sådant.

Vad gäller kelpie och träning, jag har aldrig tänkt på att hunden kan se det som en osäkerhet att göra ett moment två gånger, där det första var bra. Jag har nog lätt för att göra moment två gånger på rad även om det första var bra, för att ”stärka” andra gången.

Jag brukar försöka sluta när det går bra, men har ändå lätt för att göra samma sak ett par, tre gånger innan vi tar en paus från det, går över till något annat, och sedan testar moment 1 igen.

Det jag främst menar med att nöta lydnad är att jag vill träna det mycket, inte nödvändigtvis att vi kör samma moment ett helt träningspass. Jag vill också variera lite. Det jag vill är att hunden kan hålla koncentrationen en längre stund och göra lite olika moment utan att tröttna på träningen.

Jag vet åtminstone en tjej som har både schipperke och kelpie precis som jag och hon kör drag med sparkcykel/cykel med sina schipperker. Sen beror det så klart på vilken typ av drag man vill hålla på med. Det är ju inte en draghund på det sättet men att ligga på i selen men sträckt lina vid löpning, skidor, cykel och liknande kan nog de flesta raser göra.
 
Norsk lundhund låter som sagt trevlig, om än inte vad jag söker denna gång. Jag vill inte behöva stånga mig blodig för att träna med hunden, eller stångas alls faktiskt. Jag vill gärna att hunden hänger på direkt utan att ställa frågan ”Varför det?”, utan mer ”Javisst! När då?” J

Jag ska kolla upp lapsk vallhund. Gillar rasen mycket och så även utseendet.

Jag har både hört och sett de som skällt stup i ett, men en kennel som har sådana hundar behöver man ju inte välja. Småpratande som du beskriver har jag inget problem med, inte heller att hunden skäller då och då. Men det här systematiska skällandet gillar jag inte, eller att de skäller för allt och inget. Vissa raser har lättare för det än andra, och det måste gå att träna bort relativt lätt. Mina föräldrar hade tidigare en hund som, förvisso gnällde, men ständigt, hela tiden när han var vaken, varje dag, i 12 år. Jag orkar inte med vare sig det ljudet eller mycket skällande.

Det kan vara individuellt vilka hundar som är svårmotiverade, och även vad folk tolkar i ordet. En kan tycka rasen är svårmotiverad, medan en annan tycker att den inte är det. Beror på vad man jämför med och är van vid.

Det som kan ställa till det för mig är att de kanske inte gillar ”tråkig repetition”. Det jag saknar med föräldrarnas nuvarande hund är bland annat att jag inte kan repetera ett moment ”för mycket” innan han blir frustrerad och tröttnar. Han är inte av en arbetande ras dock, men jag är ute efter en ras som tål lite repetition utan att bli uttråkad.

En annan sak som är lite ”oroande” är att jag läste på en hemsida där det står att de är självständiga och man måste gilla det om man ska ha en lapsk vallhund. Jag vet inte exakt vad som menas i självständig på det sättet, men det är också en sak jag måste kolla upp närmre om det funkar för mig eller om jag vill ha en förigare hund.

Det lättaste är nog att prata med folk som har lapska vallhundar och se hurdan de skulle beskriva dem och huruvida de kan passa mig utifrån det. J

Vad menas med LPI?

Ja, lundehund är absolut ingen ras du söker. Dom är avlade för att vara envisa och tänka väldigt självständigt.

Den kenneln jag har besökt så skällde hundarna när det kom folk, alltså för att vakta. Annars var dom tysta. Dom andra renvallarraserna sägs också vara skälliga men alla finska och svenska lapphundar jag har träffat har varit rätt så tysta utanför skällandet för att vakta. Min ras sägs också vara väldigt skällig. Men jag liksom personerna jag känner har lärt våra hundar när dom får och inte får skälla (min skäller endast för att larma om någon ringer på/går för nära staketet. Annars är han tyst). Lapska Vallhundsklubben nämner också att det är viktigt att lära dom tidigt när dom får skälla eller inte.
http://srlv.se/lapsk-vallhund/renvallning/renvallarhunden/ Denna artikeln är intressant, där nämns det också att hunden ska kunna skälla och sluta skälla på kommando.
Skulle jag säga de raser som skäller mest i tid och otid enligt min erfarenhet är det nog raser som chihuahua och dvärgpinscher. Intressant nog nämns det sällan.

Med en sådan ras så får du göra träningen lite roligare och varierad, så det kanske inte är lika lätt som med t.ex en schäfer. Om raser som lapsk vallhund är "svårmotiverad" är min ras typ... omöjligmotiverad. :grin: Ändå kommer jag på sätt att lära min saker. NoseWork är kul t.ex och han är oftast före mig i träningen.

Självständighet kan vara bra inom vissa saker och är inte alltid negativt. Som renvallare är det viktigt (vallar på ett avstånd). I spår kan det vara riktigt användbart. I agility kan också vara ett plus enligt mig. Inom NoseWork finner jag att min lundis självständighet är ett plus. Det finns självständig och sen strunta i föraren. Envishet tycker jag är mest frustrerande vilket jag får med min. Liksom "okej men jag ska göra DETTA och jag STRUNTAR i vad du tycker!" eller "nej detta vill jag inte göra och du kan inte tvinga mig!". Fast vill du ha en väldigt förigare hund så kanske du inte vill ha en del självständighet. Det kan vara en smaksak som sagt.

LPI är lydnadsprov 1, alltså har vunnit tre 1:a pris i Lydnad klass 1. LPII är har vunnit tre 1:a pris i Lydnad klass II osv.
 
Lite tråkigt dock med både KH collie och lapsk vallhund. Den förstnämnda för att det verkar vara svårt att hitta en bra hund, och den sistnämnda för att få mentalbeskriver. Med en arbetande hund vill jag gärna kunna läsa mentalbeskrivningar.

Just svårt att hitta en bra hund vet jag inte om det är rätt sätt att uttrycka det. Däremot kan man inte bestämma i förväg att just nästa sommar ska jag ha valp, det är snarare så att man vet att man vill ha en kortis och börjar spana efter bra kullar. Det kan ta ett år och valpen är leveransklar i november, eller så går det alldeles för fort - jag skulle inte alls ha en till hund när kullen min yngsta kommer från dök upp på radarn. :D
 
Hur är det förresten att bestämma över att vilja ha hane eller tik i brukshundsvärlden? I vissa kretsar verkar det vara fy skam att ha önskemål om kön, eller färg för den delen.

Det låter också bra att de kan ta det lugnare i perioder. Får man fråga hur du aktiverar när det är som vanligt?

Har Schäfer generellt stort kampintresse? Jakt också kanske? Hur är det att träna en Schäfer att inte dra på vilt? Jag antar att det beror på, men menar med om de generellt vill vara nära en eller är mer självständiga till sättet (och lättare sticker)?

Och du avskräcker mig absolut inte. Det är bara bra att höra både bra och ”dåliga” sidor om rasen. Då vet jag lite vad jag ska tänka på och träna in tidigt. Finns det fler saker som kan vara bra att träna in så tidigt som möjligt?

Att få välja kön bland brukshundar brukar absolut inte vara några problem.

Om jag tänker hur hon aktiveras i mer normala perioder så är det iaf en längre promenad på minst 1-2 h om dagen (eller följa med på ridtur), tyngre fysträning och mental träning några dagar i veckan där hon får jobba ur sig mer ordentligt.

Det upplever jag som viktigare än att hålla något slags minimum dagligen. Att de får blåsa ur sig både mentalt och fysiskt några dagar i veckan. Då kan de ta det ganska lugnt resten av dagarna.

En schäfer SKA ha hög kamplust och jaktlust. Det gör ju att hunden är lättbelönad och har ork till arbete.

Min tik har jag tränat antijakt genom att kasta iväg en boll och kalla tillbaka innan hon kommer fram och väl på tillbakavägen så belönar jag med annan boll. I början får man ha kort koppel, sen lina och till sist utan. Det har funkat bra även när det dykt upp vilt så som hare och rådjur.

Film på antijaktträning:


 
Egentligen är jag inte intresserad av de långhåriga, för pälsvården, men om de var lika i temperamentet hade jag kunnat prata med en granne. KH collie växer inte på träd häromkring direkt :D Men rasen verkar intressant, ska absolut kolla upp den.

En fråga dock, är de ”fryslortar”? Jag har inget emot att klä, det är lite roligt till och med, men är bara nyfiken ;)

Om du finns i trakterna runt Lund så kan du få hälsa på min tik. Om hon gör reklam för, eller avskräcker från rasen får du avgöra själv. :)

Täcke hade jag första hösten/vintern, hon var helt naken under magen då. Är det många minusgrader kan det hända att jag tar på täcke, annars är det när hon ligger i bilen och väntar. Har fått köldkramp i en tass någon enstaka gång, men gått över fort.
 
@linnsan Alltså din hund och din beskrivning av henne och ert liv får mig nästan att vilja ha en schäfer ;) Jag har aldrig varit inne på det innan, alldeles för mkt hund för mig, och för stor. Men alltså din ser ju varken speciellt stor ut, eller verkar kräva att en slutar jobba för att aktivera ;)
 
När jag lyssnar tror jag att jag råder TS till min strategi - häng på den typ av hundgrejor du vill göra med din framtida hund. När du träffar trevliga hundar med dito människor - häng på dem och låt dem leda dig till din hund kelpie, schäfer, dobber eller något helt annat.

Jag upplever att fler av bruksraserna är splittrade efter olika användningsområden och olika preferenser, så prata med folk är nog A och O för att hitta något som passar. Jag skulle också välja att köpa svenskt som nybörjare för Avelsdata, BPH/MH-MT, att kunna kommunicera lättare och ha stödet av en seriös uppfödare inom räckhåll.

"Min" schäferprinsessa var undan en tik som importerades dräktig - vilket innebar att det var svårt att se vad som egentligen fanns bakom. Uppfödaren talade om bra tyska linjer - men "bra" beror alltid på vad man vill åstadkomma.
Det låter onekligen som en bra plan! Svenskt blir det för att göra det något lättare för mig själv. Det är tillräckligt svårt ändå att läsa avelsdata, MH/MT/BPH :p

Så hur läser man detta på bäst sätt? (Frågan är allmän och inte bara till dig). Är det röda hur rasen generellt ser ut? Det gröna för den specifika individen. Hur ser ett önskvärt MH ut? (Bilden är lånad och representerar en Schäfer).

vcgb00552cvoco45fm3lj5nd_2552995_20100925120_mh_b_3_122943166.png


Vad innebär ”hot”? Att hunden svarar upp vid hotfulla situationer? Är det olika moment med tanke på t.ex. 5b, 6b, 8a, 8b?

Hur ser ett bra MH ut för Schäfer? Dobermann? Aussie? Andra bruksraser? Jag antar att det varierar mellan raser.
De lappska. Det är som nämnts i tråden en liten ras och få som utvärderas. Jag började tala med folk i samband med Stockholms mässan, men de som kommer dit är ofta väldigt intresserade av utställningar och kanske inte alltid lika intresserade av att träna hund. Hundarna ser olika ut - och det är stor skillnad mellan könen. De lappska jag träffade var i sina kontaktförsök med mig allt mellan mini-labbe och sten i skogen. En på min brukshundsklubb har en lappsk och tränar spår och sök med.

Mer om Nosework hittar du på snwk.se - där kan du gå in och titta på resultatlistor och kommande tävlingar. Ras brukar anges i start och resultatlistor. Åtminstone i Nosework 1 har lite större hundar en fördel, och i 2 och 3 kan gömman hamna på 120 eller 180 cm höjd. Åker du till en tävling måste du fråga de tävlande om du får se på deras sök. Man får inte prata om söken under pågående tävling. Vill man ägna sig åt sporten är det bra att besöka en tävlingsplats.

Kennelklubbens hemsida ger mycket information (rassidorna och tävlingsreglemente samt regler ger ett grundhum). Liksom brukshundsklubben och Svenska Agilityklubben. Kolla hur den lokala brukshundsklubben fungerar.

Sedan är Facebook fullt av rassidor och sidor för olika grenar. Mycket bra och mycket skit. Man måste läsa ett tag för att lära sig tillräckligt för att kunna sovra.

PS jag skaffade en Podengo portugese pequeno liso, men det är inget jag rekommenderar dig
Det är bra att ha i åtanke, att det kanske är främst utställningsfolk som går på mässor av det slaget. Jag funderade på att gå på ”MyDog” nästa år, så det är något jag ska tänka på när/om jag är där.

Jag tänkte kolla in de lapska lite mer och se om rasen kan vara något för mig. Förhoppningsvis har de även gjort BPH (visst är enbart MH för bruks?) på sina.

Har hängt på vid träningstillfällen tidigare vid Nosework, och det verkar vara en intressant sport vilket är varför jag vill satsa på det mer i framtiden. Men att besöka en tävling kan absolut vara värt. All info om sporten är guld värd, samt vilka raser som gör sig bra i den.

Vad är det för information jag kan hitta på brukshundsklubben? Jag har varit inne på hemsidan på min lokala, men antingen står där inget relevant eller så vet jag inte vad jag ska leta efter :p

Är i alla fall väldigt tacksam över de olika sidorna du tipsat mig att kika på!
Du kan gå in på Sbktavling och kolla på tävlingar nära dig, sen vet jag att hundmässan förra året hade lydnadstävling och jag tror att de har det igen. Dessutom brukar det ha en massa rasmontrar men säkraste kortet är nog att prata med de som tävlar i de hund sporter du är intresserad av. De brukar ha bra koll på sin hunds bra och mindre bra sidor och ofta rätt bra koll på rasen generellt inom den gren de tävlar om de hållit på ett tag. Många inom lydnad har dock bordercollies av en anledning men det skulle jag inte skaffa som första hund.

Min hund har mycket Will to please men är även ganska obrydd och förlåtande mot mina (många) träningsmissar och har en del humor . Därför blir det en till corgi snart, sen så tycker jag storleken är lagom och jag har väl inga SM ambitioner direkt utan vill ha kul med mina hundar.
Det finns förhoppningsvis andra raser än bordercollies på lydnad så jag kan haffa ägaren och prata. Ska absolut gå på mässa/besöka tävlingar för att se och prata med folk :D
Missade detta! Både pembroke och cardigan är aktiva men pemmen upplevs ofta som lite mer spetslik mentalitetsmässigt medan cardigan brukar jämföras mer med collie/schäfer. Arbetsvilliga med mycket will to please upplever jag många cardigans som. Trots att aveln i sig kan vara ganska spretig. Tyvärr marknadsförs inte rasen riktigt rättvist alla gånger så det finns en hel del corgis med olater och tråkiga beteenden pga understimulering. De hittar på saker själva att rikta energin åt. Man får vara lite mer påhittig när man tränar med mindre hundar! Eller mindre och mindre, mina väger 16 respektive 20 kg, det är bara benen som är korta.
Hur menar du att man får vara lite mer påhittig när man tränar med mindre hundar?

Corgis (cardigan) kan absolut vara av intresse. Det verkar onekligen som att de är rätt aktiva av sig, av vad ni har berättat här. Kan vara en bra kandidat om jag t.ex. inte skulle våga med en bruksras.
 
Hur menar du att man får vara lite mer påhittig när man tränar med mindre hundar?

Corgis (cardigan) kan absolut vara av intresse. Det verkar onekligen som att de är rätt aktiva av sig, av vad ni har berättat här. Kan vara en bra kandidat om jag t.ex. inte skulle våga med en bruksras.

Påhittig på så sätt att vissa övningar kan få anpassas i och med begränsningen med mankhöjden/de korta benen. Nu tänker jag främst på lydnadsträning. :) Det finns en mängd varianter att träna in moment på och inte alla passar kortbeningar. Men det har hittills inte vållat några bekymmer!
 
Nja, jag tycker nog att de mer tjänsteinriktade har stabilare hundar än sportkennlarna. Sportkennlarna tenderar att ha för mycket nerv, snabba reaktioner och jäkligt gnälliga hundar. Ofta inte så okomplicerade.
Tittar man på tex Spårmarken som L-testar nästan alla avkommor med GK, otroligt lättsamma och stabila hundar.
Vad innebär L-testade?
Till TS angående det här med att du verkar orolig för att inte räcka till/göra fel med en brukshund. Jag har sålt hundar till förstagångsköpare. Folk som haft noll hundvana och detta ur kullar där jag samtidigt sålt till tjänst. Schäfer är en ganska förlåtande ras för misstag. Så länge köparen är ödmjuk och hängiven inför uppgiften har jag aldrig tvekat på att de skulle fucka upp det. Just Schäferns styrka mot tex Malle är att de är lite mer traktor och tänker ett varv extra innan de reagerar. På gott och ont. Men det lämnar en lite högre tröskel för förarfel. Det är därför 80% av polisens hundar är Schäfrar.
Det här ger mig hopp om att rasen kanske passar mig också, och att någon uppfödare håller med.

Finns det mycket skärpa i en Schäfer? Hur visas det? Skillnad tik/hane?
@Thunderjaw jag håller med övriga i tråden som tycker att du bör kolla på bruksraserna och tipsar samtidigt om "min" ras - beauceron. Stämmer ganska fint in på vad du söker i en hund. Himla roliga hundar i både vardag och träning! :love:

Här är mina 4:

Visa bifogad fil 38419
Indigo, 6 år

67974455_10156536729609537_4839003828357431296_o.jpg

Indigo

69109730_10156557570494537_1753253723796144128_o.jpg

River, här ca. 15 månader

52583851_10156165552064537_883099238026706944_o.jpg

Sigge, här närmare 12 år

65100283_10156442215419537_4732952616143683584_o.jpg

Garibaldi, 12 år (bror till Sigge)
Är det något som stämmer mindre fint i vad jag söker? ;)

Fina hundar du har! Hurdana är de i mentaliteten? Jaktintresse? Skillnad tik/hane? Kan man hitta bra hundar här i Sverige eller är import ett måste?
Det är den roligaste träningen man kan hålla på med :D det på klippet var ju väldigt uppstyrt, oftare tränar man kanske över stenmurar, terrängskiften, i vatten osv. Ja, försök hitta några som du kan hänga på och kolla på 😃
En markering i retrievervärlden är när man kastar en dummy/det trillar en fågel :) linjetag och dirigeringar är ofta dolda, en markering ser eller hör de alltid. Om de inte ser eller hör, så blir det en dirigering (t ex om det trillar fågel bakom hunden medan den är på väg in med en annan fågel under jakt). Markeringsförmåga handlar kort sagt om att kunna bedöma avstånd, djup och förmåga att minnas både en och flera nedslagsplatser.
Väldigt intressant, tack för utförlig förklaring! Jag ska absolut se om jag kan hänga med någon och titta på. Och prata med folk. Tror det är lättare då att avgöra om det är något jag vill satsa på :)

Ja jag har haft heelrar i flera år. :) :heart
De passar till allt du vill göra. Drag får man ju såklart anpassa till storleken på hund. :D
Bra mentalt överlag. Få som inte är bra i huvudet. Jakt kan finnas men det är en vallhund så de är mest intresserade att hålla sig nära en. Vår hane kan dra ett par språng efter en hare men tappar intresset fort. Alla heelrar jag vet går lösa i skog och mark.
Det är verkligen som en liten brukshund. Vill vara till lags och mycket förig. Mycket arbetsglädje. En helt fantastisk ras för någon som är intresserad av mycket träning men med en hund i mindre format och som har stark flockkänsla. :heartheart
Jag känner till de flesta kennlar och du får jättegärna pma om du vill ha mer information om rasen.
Lägger till den på listan över raser att kolla närmre på. Låter som en trevlig liten hund! Hur är de att träna med? Alltid med? Ifrågasätter en del? Mellanting?

Jag skickar ett PM till dig senare :D
 
Jag har lancashire heeler, dock en junior och det är min första så jag kan inte rasen bättre än så. Jag hade innan denna en schipperke. Det verkar som att vi söker lite lika i en hund så jag svarar här ändå...

Schipperken var min första hund, jag hade inte tänkt djupare än att jag ville ha en liten hund ur rasgrupp 1. Hade jakthundar (älghund) i familj och släkt innan och jag ville ha en egen hund bara åt mig själv, ffa en hund som inte jagar och då föll det ganska naturligt på gårds- och vallhundsgruppen.
Jag hade henne som motionspartner - jogging, långpromenader, skidåkning främst. Vi ägnade oss även åt spår på hemmanivå. Ställde ut henne till champion i Sverige och Finland. Men framförallt var hon min bästa vän som följde med överallt, lös ute och drog inte på vilt. NW fanns inte på den tiden men jag tror det hade passat henne perfekt. Lydnad däremot - no way. Hon var inte en hund som gillade att nöta, och hon hade en inställning av "Whats in it for me?". Lättmotiverad med godis dock. Ska tillägga att jag aldrig siktade på lydnad med henne, det kan hända att det hade mest med mig att göra att jag hade för dålig erfarenhet och kunnande.
Det var en självständig hund, som ville vara i närheten men på egna villkor. Brydde sig inte om okända människor, varken när de hälsade på eller när de träffades på ute på promenad. Noll intresse av att hälsa på okänt folk överlag. Mkt uppsattad tackvare detta faktiskt, då ej hundfolk tyckte mkt om henne trots att hon var hund ;)
Hon hade en del vakt i sig på så vis att hon varnade och ljudade gärna, tackolov hade hon en väldigt behaglig röst (för hon gillade att höra den ;) ).
Hon drog i sele när jag joggade eller åkte skidor, men det var inget jag direkt lärde henne utan ho hade ett eget driv av att vara först. Dock är det en liten hund (min vägde 6.5 kg) så vill en syssla med regelrätt drag är det nog lite fel ras.

Heelern jag har nu är lite samma hundtyp, men annorlunda med. Hon är mkt mer förarbunden och mindre självständig. Hon är född med kontakt och jag har bara behövt nyttja och belöna det så har jag en hund som alltid helst av allt är med matte. Lättbelönad med godis, leksak eller bara att matte kvittrar hjärtligt så är hon jätteglad.
Mkt stabil och trygg hund, har höga betyg på BPH (bättre än rasen överlag har jag fått höra). Vi sysslar med NW och hon älskar att använda näsan, har precis börjat med personspår. Lydnad har jag planer på i framtiden, om inte annat så för att kunna tävla i bruksgrenar.
Älskar människor och ffa barn, vill pussas med alla som tilltalar henne, nu när hon är äldre går det dock bra att tygla med vanlig vardagslydnad. Supersocial, alla tycker om henne och hon har ingen förståelse för att så inte skulle vara fallet. Jag har henne med på jobbet och hon är så himla lättsam, däremot som sagt så nu när hon är äldre bryr hon sig inte om att hoppa upp och pussa alla i ansiktet längre. Tackolov.
Hon är med mig i stallet varje dag och går ihop med alla andra människor, barn, hästar, hundar och katter där. Har noll och ingen jakt i sig, men det varierar inom rasen. Går att ha lös överallt, håller sig i närheten av sig självt.
Jag tycker att det är en mkt mångsidig hund, och andra heelers jag träffar känns lite lika på så vis. De har energi, humor och tycker om att jobba. Hur mkt drift de har är dock varierande då det är en lite spretig ras, även storleksmässigt (min tik väger 8,5 kg och vi har en kompis som väger 5,5 dvs det varierar mkt). Min har väldigt tunn päls och är på så vis en fryslort men jag har täcke på henne när det är ruskväder eller kallt. Det finns heelers som har betydligt mer päls än min.
Det enda jag faktiskt haft lite bekymmer med henne är att lämna henne ensam. Hon är trygg i sig men en heeler vill alltid vara med, dvs missnöjd = skäller. Eftersom jag bor i lägenhet är det ju en sak jag fått träna, men vi är på gång och jag kan numera lämna henne. Dock har det tagit tid. Men med allt annat som hon är så lättsam med så är hon förlåten :heart

Det enda jag gjort avkall på med att skaffa en så pass liten hund är väl mitt intresse för att prova på drag, men fördelarna med liten ras vägde upp det för mig. Jag tror dock inte det är ett bekymmer att låta henne dra för skojs skull, men som sagt en regelrätt draghund är det ju inte.
Du lyckades sälja in heeler rätt bra ;) De heelers jag träffat på har också varit väldigt sociala (mot allt och alla), aktiva, osv. De verkar ha rätt mycket go i sig.

Dra vill jag gärna göra med hunden, men tänker att man kan göra det med en heeler lika väl som med en corgi. Jag tänkte dra för skojs skull, men kanske även där satsa på tävling. Det är bikejoring som någon nämnde som jag är mest intresserad av. Möjligtvis canicross om jag själv har möjlighet att springa. Weightpull har jag funderat på, men kan ge avkall för det. Att dra med sparkcykel (vet inte om det kallas något speciellt) kan också vara aktuellt.

En regelrätt draghund vill jag inte ha, men en ras som har förutsättningar för att kunna dra.

Schipperke kollar jag kanske närmre på också, och ser om de kan passa mig eller är för självständiga/svårmotiverade/annat.

@Thunderjaw Hane är lättare än tik tycker jag (skulle inte köpa en hane om du så betalade mig)
Hanar låter,piiiiiiiiiiiiiiip,piiiiiiiiiiiiiiip,tuuuut,mindre piiiiiiipiip :D :D

Har man inget emot eget tänkande o lite clown fasoner så skulle nog en dobbis passa,men som första hund så är dom inte så förlåtande om man gör fel, dom lär sig snabbt och är smarta nog för att dra växlar om man gör fel eller duttar med dom.
Vad är det som gör tiken svårare i ditt tycke?

Jag vet åtminstone en tjej som har både schipperke och kelpie precis som jag och hon kör drag med sparkcykel/cykel med sina schipperker. Sen beror det så klart på vilken typ av drag man vill hålla på med. Det är ju inte en draghund på det sättet men att ligga på i selen men sträckt lina vid löpning, skidor, cykel och liknande kan nog de flesta raser göra.
Det ska vara för skojs skull, men kan man komma upp i tävling kan det också vara något. Det är främst bikejoring jag vill syssla med, men kanske även canicross. Weightpull verkar roligt, men något jag tänker att jag kan ge avkall på om rasen inte fixar det. Åtminstone i dagsläget är jag inte lika intresserad av den typen av drag.
 
Ja, lundehund är absolut ingen ras du söker. Dom är avlade för att vara envisa och tänka väldigt självständigt.

Den kenneln jag har besökt så skällde hundarna när det kom folk, alltså för att vakta. Annars var dom tysta. Dom andra renvallarraserna sägs också vara skälliga men alla finska och svenska lapphundar jag har träffat har varit rätt så tysta utanför skällandet för att vakta. Min ras sägs också vara väldigt skällig. Men jag liksom personerna jag känner har lärt våra hundar när dom får och inte får skälla (min skäller endast för att larma om någon ringer på/går för nära staketet. Annars är han tyst). Lapska Vallhundsklubben nämner också att det är viktigt att lära dom tidigt när dom får skälla eller inte.

http://srlv.se/lapsk-vallhund/renvallning/renvallarhunden/ Denna artikeln är intressant, där nämns det också att hunden ska kunna skälla och sluta skälla på kommando.

Skulle jag säga de raser som skäller mest i tid och otid enligt min erfarenhet är det nog raser som chihuahua och dvärgpinscher. Intressant nog nämns det sällan.

Med en sådan ras så får du göra träningen lite roligare och varierad, så det kanske inte är lika lätt som med t.ex en schäfer. Om raser som lapsk vallhund är "svårmotiverad" är min ras typ... omöjligmotiverad. Ändå kommer jag på sätt att lära min saker. NoseWork är kul t.ex och han är oftast före mig i träningen.

Självständighet kan vara bra inom vissa saker och är inte alltid negativt. Som renvallare är det viktigt (vallar på ett avstånd). I spår kan det vara riktigt användbart. I agility kan också vara ett plus enligt mig. Inom NoseWork finner jag att min lundis självständighet är ett plus. Det finns självständig och sen strunta i föraren. Envishet tycker jag är mest frustrerande vilket jag får med min. Liksom "okej men jag ska göra DETTA och jag STRUNTAR i vad du tycker!" eller "nej detta vill jag inte göra och du kan inte tvinga mig!". Fast vill du ha en väldigt förigare hund så kanske du inte vill ha en del självständighet. Det kan vara en smaksak som sagt.

LPI är lydnadsprov 1, alltså har vunnit tre 1:a pris i Lydnad klass 1. LPII är har vunnit tre 1:a pris i Lydnad klass II osv.
Intressant hemsida du länkade till. Jag ska kika lite närmre på lapsk vallhund, höra mig för med kennlar osv.

Jag inser att jag får kompromissa bort "nöta lydnad" dock, tror inte det går att nöta med en sådan ras. Men jag kan inte heller nöta med den hunden mina föräldrar har, så det kanske är kompromissbart. Att hunden gillar lydnad, drag och nosework är det viktigaste.

Jag vet inte hur självständig den lapska vallhunden är, så svårt att sia om den passar för mig eller inte. Det stod på en hemsida jag kollade på att, "du måste gilla självständiga hundar", och jag vet inte riktigt vad som menas med det, hur det kommer synas i min och hundens relation. Den kanske är för självständig för mig, men kanske inte om den är arbetsglad. Ett visst mått självständighet kan jag tänka mig är bra däremot, så den kan lämna ens sida. :)
Att få välja kön bland brukshundar brukar absolut inte vara några problem.

Om jag tänker hur hon aktiveras i mer normala perioder så är det iaf en längre promenad på minst 1-2 h om dagen (eller följa med på ridtur), tyngre fysträning och mental träning några dagar i veckan där hon får jobba ur sig mer ordentligt.

Det upplever jag som viktigare än att hålla något slags minimum dagligen. Att de får blåsa ur sig både mentalt och fysiskt några dagar i veckan. Då kan de ta det ganska lugnt resten av dagarna.

En schäfer SKA ha hög kamplust och jaktlust. Det gör ju att hunden är lättbelönad och har ork till arbete.

Min tik har jag tränat antijakt genom att kasta iväg en boll och kalla tillbaka innan hon kommer fram och väl på tillbakavägen så belönar jag med annan boll. I början får man ha kort koppel, sen lina och till sist utan. Det har funkat bra även när det dykt upp vilt så som hare och rådjur.

Film på antijaktträning:

Jisses :love: Hur mycket tid har du lagt på dessa träningar?

Jag tänker också att det är bättre att hunden får jobba ur sig ordentligt några dagar i veckan.
Hur kan ett tyngre fyspass se ut? Och ordentligt mentalpass så att säga? Är längre pass bättre eller funkar även korta effektiva?
Om du finns i trakterna runt Lund så kan du få hälsa på min tik. Om hon gör reklam för, eller avskräcker från rasen får du avgöra själv.

Täcke hade jag första hösten/vintern, hon var helt naken under magen då. Är det många minusgrader kan det hända att jag tar på täcke, annars är det när hon ligger i bilen och väntar. Har fått köldkramp i en tass någon enstaka gång, men gått över fort.
Jag träffar gärna dig och din hund också, skickar PM!

Att täcka är verkligen inget problem för min del. Bara fler saker att köpa, och det är så kul! :D
 
Det låter onekligen som en bra plan! Svenskt blir det för att göra det något lättare för mig själv. Det är tillräckligt svårt ändå att läsa avelsdata, MH/MT/BPH :p

Så hur läser man detta på bäst sätt? (Frågan är allmän och inte bara till dig). Är det röda hur rasen generellt ser ut? Det gröna för den specifika individen. Hur ser ett önskvärt MH ut? (Bilden är lånad och representerar en Schäfer).

vcgb00552cvoco45fm3lj5nd_2552995_20100925120_mh_b_3_122943166.png


Vad innebär ”hot”? Att hunden svarar upp vid hotfulla situationer? Är det olika moment med tanke på t.ex. 5b, 6b, 8a, 8b?

Hur ser ett bra MH ut för Schäfer? Dobermann? Aussie? Andra bruksraser? Jag antar att det varierar mellan raser.
Det finns dokument som beskriver både vad vardera steg innebär, samt dokument som beskriver hur varje moment går till. Ska se om jag kan hitta dem. Sen vad som är "bra" är inte enhetligt generellt, utan beror dels på ras (dvs hur rasen ska vara), dels hur man själv vill ha sin hund. Hos Kelpie är det hos mig extremt viktigt att lek och kontakt är högre än rädsledelarna, i och med att rasen SKA vara framåt och social och är det lågt, speciellt ihop med svårigheter att avreagera, så brukar det vara ett tydligt tecken på social osäkerhet. Så där ska generellt sett en bra MH-spindel vara "högerställd".
 
@Thunderjaw Här finns ett MH-protokoll: http://www.kooiker.se/Rasinfo/imagerasinfo/MHprotokoll.pdf

Här hittade jag en lättläst beskrivning av momenten: http://www.dantos.se/Sa-gar-MH-till
Här finns en mer utförlig utförandebeskrivning: https://www.brukshundklubben.se/Doc...mmelser/Utförandeanvisningar MH 20170101 .pdf

Och här kan man ladda ned MH-spindlar per ras och se per kennel (vilket kan vara väldigt behjälpligt när det gäller spretiga raser, även om man såklart behöver se till individerna i varje kombination också): https://www.brukshundklubben.se/hundar/avel/statistik/mh-kennelspindlar-rasvis/
 
@linnsan Alltså din hund och din beskrivning av henne och ert liv får mig nästan att vilja ha en schäfer ;) Jag har aldrig varit inne på det innan, alldeles för mkt hund för mig, och för stor. Men alltså din ser ju varken speciellt stor ut, eller verkar kräva att en slutar jobba för att aktivera ;)

Hon är verkligen en skit rolig hund :D Väger väl ca 26-26,5 kg.

En normal schäfer klarar av att ta det lugnt ibland :)

Så hur läser man detta på bäst sätt? (Frågan är allmän och inte bara till dig). Är det röda hur rasen generellt ser ut? Det gröna för den specifika individen. Hur ser ett önskvärt MH ut? (Bilden är lånad och representerar en Schäfer).

vcgb00552cvoco45fm3lj5nd_2552995_20100925120_mh_b_3_122943166.png


Vad innebär ”hot”? Att hunden svarar upp vid hotfulla situationer? Är det olika moment med tanke på t.ex. 5b, 6b, 8a, 8b?

Hur ser ett bra MH ut för Schäfer? Dobermann? Aussie? Andra bruksraser? Jag antar att det varierar mellan raser.

Det där är ett ganska kasst MH med mer rädsla, mindre leklust och mindre nyfikenhet än genomsnittet. När jag kollade upp kenneln så var det utställningshundar de födde upp och de brukar tyvärr vara sämre mentalt.

Här är min tiks MH som jämförelse:

Screenshot_20191027_183721_com.android.chrome.jpg


Jisses :love: Hur mycket tid har du lagt på dessa träningar?

Jag tänker också att det är bättre att hunden får jobba ur sig ordentligt några dagar i veckan.
Hur kan ett tyngre fyspass se ut? Och ordentligt mentalpass så att säga? Är längre pass bättre eller funkar även korta effektiva?

Ärligt talat tog det inte många gånger innan hon förstod konceptet. Viktigast är att de lär sig att de får bara vinst när de gör rätt. Ibland får jag dock backa bandet lite. Men det brukar ta ett par kast så gör hon rätt igen. Brukar träna på det ibland så det är relativt färskt i hennes minne att bryta på jakt = dunderbelöning hos matte.

Jag skulle säga att både och är viktigt. Men, det gör absolut inget om det är kort och intensivt. För någon dag sedan tränade jag inne i typ 15 min. Mycket stadgeövningar där hon var tvungen att fokusera trots att det flög godisar och leksak. Sen avslutade vi med vild kamplek där jag "slängde" in henne i lite olika föremål och väggar :angel::D Skitkul tycker hon och hon blev fullt nöjd med det och sov gott sen.

Tyngre fyspass är typ klättring (kasta boll upp för brant sandbacke), drag med cykel 1-2 mil (eller 3 mil har hänt någon gång också) i varierat tempo, simmar och springer i vatten gör hon mycket på sommaren och då är hon riktigt nöjd och go efteråt. Då kanske vi är där typ 1 h. Ibland mer men då brukar det bli att vi människor fikar och hundarna får pyssla med annat och vila en stund också.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 311
Senast: Bulldoozer
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 296
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 544
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 962
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp