Tips på träningsglada raser?

@Thunderjaw Sen tycker jag personligen det är lättare att kolla på ett MH såhär som i denna bilden, speciellt om du inte är så van och vet precis vad varje siffra innebär. Då ser du vad det står i varje ruta.

Screenshot_20191027_185922_com.android.chrome.jpg
 
@Thunderjaw Svenska Australian Shepherdklubben har ett ideal-MH uppe på sin hemsida, där man kan se vilka poäng de önskar på varje moment för rasen. Väldigt händigt och gör det lätt att jämföra, även för nybörjare!

Och inte bara utställningsfolk hänger på mässan. Jag och mina två aussietikar kommer stå i rasmonter i år, precis som Tinja och jag gjorde förra året :D
 
Du lyckades sälja in heeler rätt bra ;) De heelers jag träffat på har också varit väldigt sociala (mot allt och alla), aktiva, osv. De verkar ha rätt mycket go i sig.

Dra vill jag gärna göra med hunden, men tänker att man kan göra det med en heeler lika väl som med en corgi. Jag tänkte dra för skojs skull, men kanske även där satsa på tävling. Det är bikejoring som någon nämnde som jag är mest intresserad av. Möjligtvis canicross om jag själv har möjlighet att springa. Weightpull har jag funderat på, men kan ge avkall för det. Att dra med sparkcykel (vet inte om det kallas något speciellt) kan också vara aktuellt.

En regelrätt draghund vill jag inte ha, men en ras som har förutsättningar för att kunna dra.

Schipperke kollar jag kanske närmre på också, och ser om de kan passa mig eller är för självständiga/svårmotiverade/annat.

De har rätt mkt go i sig, även om det är en mkt varierande ras både vad gäller driv, storlek, jaktintresse, pälstyp osv (vissa har mkt päls, nästan halvlång, endel mkt underull, och vissa som min har ingen underull alls utan är en riktig fryslort). Jag har däremot aldrig träffat en slö heeler, så en bör ha i åtanke att det är en driftig hund i litet format.
Var bor du? Är det geografiskt möjligt så får du gärna träffa min. Ju fler en kan träffa ju bättre bild får en av rasens likheter och skillnader.

Tips är att kolla in gruppen "Vi som gillar/äger Lancashire Heeler" på fejjan.
 
Senast ändrad:
Det låter onekligen som en bra plan! Svenskt blir det för att göra det något lättare för mig själv. Det är tillräckligt svårt ändå att läsa avelsdata, MH/MT/BPH :p

Så hur läser man detta på bäst sätt? (Frågan är allmän och inte bara till dig). Är det röda hur rasen generellt ser ut? Det gröna för den specifika individen. Hur ser ett önskvärt MH ut? (Bilden är lånad och representerar en Schäfer).

vcgb00552cvoco45fm3lj5nd_2552995_20100925120_mh_b_3_122943166.png


Vad innebär ”hot”? Att hunden svarar upp vid hotfulla situationer? Är det olika moment med tanke på t.ex. 5b, 6b, 8a, 8b?

Hur ser ett bra MH ut för Schäfer? Dobermann? Aussie? Andra bruksraser? Jag antar att det varierar mellan raser.

Det röda är rasens snitt ja och det gröna är hunden i fråga.

Ja, hot är om hunden använder hotfullhet/aggression i vissa situationer. Oftast kommer det bara fram vid spökena (mom 8) men kan komma fram vid avståndslek o dumpe (mom 5 +6) med. Dobermann har ju generellt betydligt mer allvar i sig i schäfer tex, men det brukar ändå inte bli så högt på MH eftersom den egenskapen inte är fullt utvecklad i den åldern.

Personligen vill jag inte ha hot/aggression vid dumpe och avståndslek men det gör mig ingenting om de blir förbannade på spökena - så länge de kan växla snabbt när de ser att det är en människa.

Jag hittar ingen ny idealnyckel för dobermann, skyller ev på att jag varit vaken i 34h dock :D , men en vän gjorde denna för 10 år sedan -kan inte tänka mig att det ändrats så mkt.

MHammo.PNG

Min hunds MH och film på det samma så du kan jämföra siffror och moment:
 
@Thunderjaw Om du inte läst det här om MH redan så finns här en kort sammanfattning:
https://www.brukshundklubben.se/mentalitet/mentalbeskrivning-mh/

För att kunna förstå och tolka ett MH protokoll på ett bra sätt underlättar det jättemycket om man sett hur det går till iaf några gånger. Leta upp närmaste klubb som har MH och åk dit och titta! Publik är alltid välkomna! Häng bara på resten av publiken och lyssna på vad beskrivare och figuranter säger så är du säkert mer än välkommen att gå med och titta några hundar!
Det är otroligt intressant och lärorikt!
/Hälsningar en figurant på MH och MT sedan flera år och nyutbildad testledare på MH
 
@Thunderjaw Svenska Australian Shepherdklubben har ett ideal-MH uppe på sin hemsida, där man kan se vilka poäng de önskar på varje moment för rasen. Väldigt händigt och gör det lätt att jämföra, även för nybörjare!

Och inte bara utställningsfolk hänger på mässan. Jag och mina två aussietikar kommer stå i rasmonter i år, precis som Tinja och jag gjorde förra året :D
Ja, rasmontrarna! Guld för att lära en ny ras.

PS till TS - min brukshundsklubb har öppen träning och då kan man dra dit och se om någon vill prata hund.
 
Lägger till den på listan över raser att kolla närmre på. Låter som en trevlig liten hund! Hur är de att träna med? Alltid med? Ifrågasätter en del? Mellanting?

Jag skickar ett PM till dig senare :D
Superlätta att träna med. Alltid med på noterna och älskar att jobba. Det är en intelligent hund. Jag tycker inte de ifrågasätter faktiskt. De är bara lyckliga över att få jobba ihop med sin familj.
Det är en fantastisk ras. Liten och behändig men med arbetsvilja som en brukshund. Allt du tycker är kul tycker heelern är kul. :D :heart
 
Superlätta att träna med. Alltid med på noterna och älskar att jobba. Det är en intelligent hund. Jag tycker inte de ifrågasätter faktiskt. De är bara lyckliga över att få jobba ihop med sin familj.
Det är en fantastisk ras. Liten och behändig men med arbetsvilja som en brukshund. Allt du tycker är kul tycker heelern är kul. :D :heart
Inte vara sådan :rage:
 
Det värsta är att det vill jag - det är knöligare att träna med liten hund (nå ned och belöna, få folk på brukshundsklubbens kurser att anpassa vissa övningar t.ex. höjd på hinder i agility...) men små hundar är praktiska i vardagen (inga fyllon vill bli vän med ens hund - schäfern var en bus-magnet av rang - man kan ta med hunden på fler ställen, man kan lyfta sin hund och gå vid behov, man kan bygga en hinderbana med 5-kronors toaborstar i vardagsrummet, lättare att samåka till träning/tävling....)

Jag oroar mig lite över nw 2 och 3 där gömmorna kan vara på 120 cm resp 180 cm - men vi har talat med en domare som har berättat om vad hon vill se - hunden sträva efter gömman och visa föraren var i rummet den hittar doft och vart ledtrådarna för den. Hon var mycket medveten om att den stora och den lilla hunden inte alltid kommer att markera på samma ställe. Är alla domare lika bra, är liten hund ingen ursäkt. Sedan är det 15 diplom innan man MÅSTE köra nw2

PS små hundar är klimatsmarta också. Schäfern åt nästan 1 kilo om dagen - lill-fisen runt 120 gram
 
Är det något som stämmer mindre fint i vad jag söker? ;)

Fina hundar du har! Hurdana är de i mentaliteten? Jaktintresse? Skillnad tik/hane? Kan man hitta bra hundar här i Sverige eller är import ett måste?

Nej men det är ju alltid svårt att veta exakt vad som passar en annan människa. ;) Kan ju vara så enkelt att man inte fastnar för rasens utseende, eller nån annan grej som inte stämmer helt på vad man vill ha.

Mentaliteten - när den är som den ska - är glada, livliga, följsamma hundar med en hel del humor men även förmåga att koncentrera sig när det behövs. Vi har inom rasen här i Sverige aktiva ekipage i de flesta hundsporter. De har gjort bra ifrån sig i dragsammanhang, flera pallplaceringar på barmarks-SM tidigare år. Jag tränar och tävlar rallylydnad, lydnad, bruks och nosework med mina, samt att jag har tränat lite agility tidigare och nu även börjat med yngsta hunden.

Jaktintresse finns men varierar massor, generellt är det en förig ras som har stor flockkänsla, vilket underlättar jättemycket. De är absolut inte extrema vad gäller jaktintresse, men vissa individer kräver förmodligen lite mer arbete för att styra upp dem.

Skillnaden mellan tik och hane är nog framför allt storleken. Mina två yngsta är nära släkt - hanen är farbror/morbror till tiken. Han är maxmått för hanar, 70 cm och väger ca. 41-42 kg. Tiken är ca. 62 (min.mått för tikar) och väger ca. 30 kg, så definitivt skillnad fysiskt. Mentalt tror jag inte det är så stor skillnad - jag är definitivt en "hanhundsmänniska" och kommer nog att välja det igen nästa gång. Men arbetsmässigt etc ser jag inga större skillnader på könen, det är mer individbaserat.

Det finns helt klart bra hundar att hitta i Sverige, även om det inte direkt kryllar av uppfödare, så man kan behöva vänta lite på valp. Att importera är inte helt lätt om man inte har koll på linjer etc. - tex Frankrike (som ju är rasens ursprungsland) har inte de register som vi har via Hundata/Avelsdata så man behöver sätta sig in i ganska mycket själv.

Jag har importerat mina två senaste, den första - en hane från en av Frankrikes större uppfödare - med lite hjälp av en god vän som även är uppfödare (här i Sverige) när det gällde att kolla på linjer etc och den andra pga att hon är systerdotter/brorsdotter till min tidigare import.

Indigo, min franska hane, är en fantastisk individ. River, ungtiken från Belgien, är tyvärr inte riktigt lika bra, inte lika trygg och stabil som jag hade hoppats att hon skulle vara med tanke på den nära släktskapen med Indigo. Men heller inte någon katastrof, hon är arbetsvillig och nyfiken med stor leklust, så det kan nog bli bättre med tiden.

Vi finns i Skåne, typ mitt på östra kusten, om du bor i närheten och vill träffa några beauceroner. :)
 
Norsk buhund
Har fått tips om rasen. Är det någon som vet om den skulle kunna passa? Hur stort jaktintresse har den? Träningsintresse?

Jag var själv intresserad av rasen en vändning och frågade en australiensisk uppfödare (som hade både norsk buhund, schipperke och mittelspitz) om hur de var i förhållande till mittelspitz. Kan leta fram hennes svar. Fick bland annat veta att de är ljudligare än mittelspitz, som ju är en ras som är framavlad till skällande vakthund, så om du inte vill ha en hund med lätt till skall kanske det inte är optimalt.
 
Påhittig på så sätt att vissa övningar kan få anpassas i och med begränsningen med mankhöjden/de korta benen. Nu tänker jag främst på lydnadsträning. :) Det finns en mängd varianter att träna in moment på och inte alla passar kortbeningar. Men det har hittills inte vållat några bekymmer!
Ja, såklart får man anpassa övningarna mer. Men hur funkar det på tävling? Har domare generellt överseende? Eller man gör bara så gott man kan?
@Thunderjaw Här finns ett MH-protokoll: http://www.kooiker.se/Rasinfo/imagerasinfo/MHprotokoll.pdf

Här hittade jag en lättläst beskrivning av momenten: http://www.dantos.se/Sa-gar-MH-till
Här finns en mer utförlig utförandebeskrivning: https://www.brukshundklubben.se/Documents/1_startdelen/3_hundar/mentalitet/anvisningar_bestammelser/Utförandeanvisningar MH 20170101 .pdf

Och här kan man ladda ned MH-spindlar per ras och se per kennel (vilket kan vara väldigt behjälpligt när det gäller spretiga raser, även om man såklart behöver se till individerna i varje kombination också): https://www.brukshundklubben.se/hundar/avel/statistik/mh-kennelspindlar-rasvis/
Du är en guldklimp! :love: Har gått igenom massor idag och har lärt mig en hel del nytt :D
Det där är ett ganska kasst MH med mer rädsla, mindre leklust och mindre nyfikenhet än genomsnittet. När jag kollade upp kenneln så var det utställningshundar de födde upp och de brukar tyvärr vara sämre mentalt.

Här är min tiks MH som jämförelse:

Visa bifogad fil 38644



Ärligt talat tog det inte många gånger innan hon förstod konceptet. Viktigast är att de lär sig att de får bara vinst när de gör rätt. Ibland får jag dock backa bandet lite. Men det brukar ta ett par kast så gör hon rätt igen. Brukar träna på det ibland så det är relativt färskt i hennes minne att bryta på jakt = dunderbelöning hos matte.

Jag skulle säga att både och är viktigt. Men, det gör absolut inget om det är kort och intensivt. För någon dag sedan tränade jag inne i typ 15 min. Mycket stadgeövningar där hon var tvungen att fokusera trots att det flög godisar och leksak. Sen avslutade vi med vild kamplek där jag "slängde" in henne i lite olika föremål och väggar :angel::D Skitkul tycker hon och hon blev fullt nöjd med det och sov gott sen.

Tyngre fyspass är typ klättring (kasta boll upp för brant sandbacke), drag med cykel 1-2 mil (eller 3 mil har hänt någon gång också) i varierat tempo, simmar och springer i vatten gör hon mycket på sommaren och då är hon riktigt nöjd och go efteråt. Då kanske vi är där typ 1 h. Ibland mer men då brukar det bli att vi människor fikar och hundarna får pyssla med annat och vila en stund också.
Du har rätt att din tiks MH ser mycket trevligare ut än det jag lade upp ;)

Behöver man ha en bra plan för sitt hundägande om brukshund är aktuellt? Alltså veta "exakt" hur man vill att livet ska se ut och efterleva det? Jag har svårt att förklara vad jag menar riktigt, men har hört det från vissa att en bra plan är bäst om man ska ha brukshund. Jag är rädd att jag inte har det. Jag vet på ett ungefär vad jag vill göra med hunden, men inte alla småsteg för att komma dit och vet inte hur man tränar in allt heller. Jag tror inte vårt liv blir jätteplanerat eller strukturerat. Kan man skaffa brukshund även om man inte har allt klart i huvudet?
@Thunderjaw Svenska Australian Shepherdklubben har ett ideal-MH uppe på sin hemsida, där man kan se vilka poäng de önskar på varje moment för rasen. Väldigt händigt och gör det lätt att jämföra, även för nybörjare!

Och inte bara utställningsfolk hänger på mässan. Jag och mina två aussietikar kommer stå i rasmonter i år, precis som Tinja och jag gjorde förra året :D
Vad är det för mässa ni ska vara på? :)
De har rätt mkt go i sig, även om det är en mkt varierande ras både vad gäller driv, storlek, jaktintresse, pälstyp osv (vissa har mkt päls, nästan halvlång, endel mkt underull, och vissa som min har ingen underull alls utan är en riktig fryslort). Jag har däremot aldrig träffat en slö heeler, så en bör ha i åtanke att det är en driftig hund i litet format.
Var bor du? Är det geografiskt möjligt så får du gärna träffa min. Ju fler en kan träffa ju bättre bild får en av rasens likheter och skillnader.

Tips är att kolla in gruppen "Vi som gillar/äger Lancashire Heeler" på fejjan.
Jag är absolut med på att heeler är driftig hund i litet paket. De jag träffat har varit käcka, och det är möjligt att rasen kan vara av intresse. Jag träffar gärna dig och din hund om ni bor i Skåne :)
Det röda är rasens snitt ja och det gröna är hunden i fråga.

Ja, hot är om hunden använder hotfullhet/aggression i vissa situationer. Oftast kommer det bara fram vid spökena (mom 8) men kan komma fram vid avståndslek o dumpe (mom 5 +6) med. Dobermann har ju generellt betydligt mer allvar i sig i schäfer tex, men det brukar ändå inte bli så högt på MH eftersom den egenskapen inte är fullt utvecklad i den åldern.

Personligen vill jag inte ha hot/aggression vid dumpe och avståndslek men det gör mig ingenting om de blir förbannade på spökena - så länge de kan växla snabbt när de ser att det är en människa.

Jag hittar ingen ny idealnyckel för dobermann, skyller ev på att jag varit vaken i 34h dock :D , men en vän gjorde denna för 10 år sedan -kan inte tänka mig att det ändrats så mkt.

Visa bifogad fil 38659
Min hunds MH och film på det samma så du kan jämföra siffror och moment:
Vad är dumpe?

Jag minns inte om jag frågat detta tidigare, men hur visar det sig om hunden har mer allvar i sig? Hur beter de sig då?
@Thunderjaw Om du inte läst det här om MH redan så finns här en kort sammanfattning:
https://www.brukshundklubben.se/mentalitet/mentalbeskrivning-mh/

För att kunna förstå och tolka ett MH protokoll på ett bra sätt underlättar det jättemycket om man sett hur det går till iaf några gånger. Leta upp närmaste klubb som har MH och åk dit och titta! Publik är alltid välkomna! Häng bara på resten av publiken och lyssna på vad beskrivare och figuranter säger så är du säkert mer än välkommen att gå med och titta några hundar!
Det är otroligt intressant och lärorikt!
/Hälsningar en figurant på MH och MT sedan flera år och nyutbildad testledare på MH
Kan man bara åka dit och titta på MH, oanmäld så att säga? Det hade oavsett varit bra att titta på och få mer koll på hur MH funkar, så det ska jag absolut göra :)
Jag var själv intresserad av rasen en vändning och frågade en australiensisk uppfödare (som hade både norsk buhund, schipperke och mittelspitz) om hur de var i förhållande till mittelspitz. Kan leta fram hennes svar. Fick bland annat veta att de är ljudligare än mittelspitz, som ju är en ras som är framavlad till skällande vakthund, så om du inte vill ha en hund med lätt till skall kanske det inte är optimalt.
Jag har ingen aning om hur skällig mittelspitz är :p Vet du hur norsk buhund är i mentalitet annars? Är den träningsglad? Jag blev tipsad om rasen, men såg att den används till jakt, vet du om det är en ren jakthund och således behöver jaga för att må bra?
 
Ja det är bara att åka och titta på MH och MT. Roligast är förståss att se de raser man är intresserad av :)
Var i landet finns du?
 
Det är bara att leta upp ett MH eller MT och åka och titta. Vart dom finns hittar du på sbktavling.se eller i vissa fall på klubbarnas hemsidor. Vill du ha hjälp att leta så hojta till på PM 😊
 
@Thunderjaw

Ja, domarna ska ta hänsyn till ras vid tävling. :) Sen kan man förstås diskutera i hur stor utsträckning det görs. Är i klass 1 i lydnaden nu med mina som vi ska ta oss an till våren. Spår- och sökmässigt har de svagheter och styrkor som vilken hund som helst. Sök har jag bara tränat med ena hanen dock, då jag tycker att den andra är för tungt byggd = högre skaderisk. Viltspår ska båda gå anlagsprov nästa år. Riktigt trevliga allroundhundar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 304
Senast: Bulldoozer
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 293
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 541
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 958
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp