Tips på träningsglada raser?

Till TS angående det här med att du verkar orolig för att inte räcka till/göra fel med en brukshund. Jag har sålt hundar till förstagångsköpare. Folk som haft noll hundvana och detta ur kullar där jag samtidigt sålt till tjänst. Schäfer är en ganska förlåtande ras för misstag. Så länge köparen är ödmjuk och hängiven inför uppgiften har jag aldrig tvekat på att de skulle fucka upp det. Just Schäferns styrka mot tex Malle är att de är lite mer traktor och tänker ett varv extra innan de reagerar. På gott och ont. Men det lämnar en lite högre tröskel för förarfel. Det är därför 80% av polisens hundar är Schäfrar.
Jag har hört att schäfer ska vara rätt förlåtande och relativt ”lätt” som bruksras. En ras som tänker efter lite innan och inte kör fullt ös medvetslös, tror jag kan passa bäst för mig som förstahund. Alltså schäfer låter helt klockren när ni har beskrivit den i tråden. Det är också schäfer jag främst varit inne på när jag funderat på brukshund tidigare. På något sätt känns det som ett rätt säkert val. Verkar vara relativt lätt att hitta en bra hund i Sverige, man behöver inte nödvändigtvis importera för att hitta det man söker. Rolig, mångsidig hund för alla typ av träningar, och tävling på låg nivå eller elitklass. Och hur mentaliteten beskrivs låter inte heller fel.
Jag tänkte på både mellanpudel och (jakt)labrador när jag läste trådstarten, förutom kanske mellanpudeln till drag. Dock håller jag med om att en labrador bör få apportera som nämnts i tråden
Tror du inte mellanpudel kan funka till drag? Finns det någon särskild anledning? :)

Jag tycker också en labrador ska få apportera, så jag ska se om jag inte kan få mer erfarenhet av sporten för att se om det är något för mig.
Jag säger kelpie, jag är lite less på schäfrar generellt.
Jag vet inte riktigt skillnaderna på kelpie och schäfer. Mer än rent ytligt där jag tycker kelpien är socialare och mer öppen till kontakt med okända personer.

Om du har erfarenhet av båda raserna, skulle du vilja berätta lite om skillnaderna? Eller någon annan som läser för den delen ;)
Det är rasmedel på MH ja =)

Attityd som att de ibland vill lösa saker på sitt eget sätt liksom. Att de absolut kan tänka sig att göra det du ber dem om men med en twist Eller att de undrar varför de ska göra det.
För att man får kampa med en dutt eller man får godis brukar dock vara fullgoda argument för min

Jag tycker generellt att det är bra mentalitet i rasen, finns lite rädslor ibland men de är rätt lätta att sortera bort. Tycker vissa linjer är "för stabila" ibland dock. Då menar jag alltså hundar utan förighet och utan rädslor eller annat. Dessa blir som att träna betongsuggor.. Men ser det främst ur utställningslinjerna. Finns det rädslor är de oftast sociala.

Du kan absolut lösa den fysiska biten med cykel och simning (men man kan få ha lite simskola med sin dobbis, de är inga natursimmare direkt ). Har nog aldrig träffat en dobermann som inte gillar att dra - särskilt när de förstår att de får springa så fort de vill sas.
Släpper man dem i rastgård/trädgård ibland med så är de nöjda sen. Men ja, det är jakten som är problemet - de går på syn precis som en vinthund.

Bor du i Skåne är du välkommen att träffa mig och min dobbis i Lund. Annars kan jag PMa om trevligt dobbisfolk där du bor om du vill.
@Lilla-S har en halvbror till min tex.
Det låter onekligen som att dobermann är en trevlig ras och rolig att träna med. Ett starkt plus för godis/föremålsintresserade raser!

Hade varit kul att träffa dig och din dobbis! Synd bara att du bor i värsta staden att köra bil i :p

Hur simmar en dobermann? :D
 
Förresten, hur skulle ni tolka det när en (arbetande) ras beskrivs som "självständig"?

Hurdant skulle ni beskriva de raser ni har? Självständig eller... motsatsen? :p
 
Jag har hört att schäfer ska vara rätt förlåtande och relativt ”lätt” som bruksras. En ras som tänker efter lite innan och inte kör fullt ös medvetslös, tror jag kan passa bäst för mig som förstahund. Alltså schäfer låter helt klockren när ni har beskrivit den i tråden. Det är också schäfer jag främst varit inne på när jag funderat på brukshund tidigare. På något sätt känns det som ett rätt säkert val. Verkar vara relativt lätt att hitta en bra hund i Sverige, man behöver inte nödvändigtvis importera för att hitta det man söker. Rolig, mångsidig hund för alla typ av träningar, och tävling på låg nivå eller elitklass. Och hur mentaliteten beskrivs låter inte heller fel.

Tror du inte mellanpudel kan funka till drag? Finns det någon särskild anledning? :)

Jag tycker också en labrador ska få apportera, så jag ska se om jag inte kan få mer erfarenhet av sporten för att se om det är något för mig.

Jag vet inte riktigt skillnaderna på kelpie och schäfer. Mer än rent ytligt där jag tycker kelpien är socialare och mer öppen till kontakt med okända personer.

Om du har erfarenhet av båda raserna, skulle du vilja berätta lite om skillnaderna? Eller någon annan som läser för den delen ;)

Det låter onekligen som att dobermann är en trevlig ras och rolig att träna med. Ett starkt plus för godis/föremålsintresserade raser!

Hade varit kul att träffa dig och din dobbis! Synd bara att du bor i värsta staden att köra bil i :p

Hur simmar en dobermann? :D

Det är lättare att hitta en bra Schäfer i Sverige än utomlands eftersom vi har avelsdata samt att uppfödarna i regel är noga med att utvärdera hela kullarna.
Tittar man på brukstypen så röntgas över 80% och mentalbeskrivs nästan lika många. Med hjälp av avelsdata så finns det mao en ypperlig chans att studera linjer inför köp.
Jag har importerat tre ggr från Tyskland. De två första föll på lederna. Den tredje var en exporterad tik från sverige som köptes in som vuxen.
Något att tänka på vid import är att i Sverige lägger vi större vikt vid tillhänglighet än i många andra länder.
Vill man importera så finns det ett par riktigt bra kennlar i Danmark som har fint samarbete med Svenska uppfödare och säljer mycket hit.
 
Det låter onekligen som att dobermann är en trevlig ras och rolig att träna med. Ett starkt plus för godis/föremålsintresserade raser!

Hade varit kul att träffa dig och din dobbis! Synd bara att du bor i värsta staden att köra bil i :p

Hur simmar en dobermann? :D
Man slipper köra bil i stan om man kör till brukshundsklubben! ;) Så vill du ses så löser vi det 😁
Och både näringsdrift och föremålsintresset är stort i rasen tycker jag!

Såhär simmar en dobbis innan den lärt sig: 😂


Efter lite simskola och tvång:
 
Just minen när dom lyckas stjäla någonting från en verkar ju vara samma för de flesta :D
E2A032B7-075F-4971-B12D-8F67203BE71C.jpeg
 
Jag tycker personligen kelpien är socialare, trevligare och lättare att hitta en trevlig hund. Jag upplever schäfrarna hårde uppdelade mellan e-schäfrar och rätt extrema bruksvarianter. Jag vill ha en hund att träna med, men en som kan leva familjeliv och bo i möblerade rum. Jag ser fler som får problem med för mycket schäfer än för mycket kelpie. Och sen fäller schäfrarna året om🙄
 
Jag har gott om tid på mig att höra efter med uppfödare innan jag tänkt skaffa hund, så lite väntetid spelar ingen roll ;) Låter bra att de är träningsvilliga. Jag får kolla upp rasen lite närmre känner jag, det är ingen jag känner till. Men eftersom det är en fluffboll, hur mycket pälsvård tror du att kräver? Hur ofta borstar du din? Nu är din relativt ung, men hur mycket tränar ni? Är han alltid med och villig?
Pälsvården på min är så gott som noll, har borstat igenom honom ett par gånger nu när han fäller ur valppälsen men mest för min egna skull för att slippa ha hundhår överallt. Som vuxna ska den inte heller tova sig, vatten och lera får inget fäste utan rinner bara över pälsen, den skyddar mot både kyla och värme så man behöver inget täcke på hunden (vilket jag tycker är skönt). Sedan finns det uppfödare som föredrar lite längre päls och uppfödare som föredrar mindre päls, min uppfödare är av det sistnämnda.

Gällande träningen så håller han på och byter sina tänder just nu och verkar ha väldigt tufft tandbyte, gör väldigt ont i munnen och han har inte lika mycket energi på grund av det, så just nu tränar vi knappt något alls utan bara pyttesmå korta pass några gånger i veckan. Han är otroligt lättlärd och träningsvillig i normala fall, dock så tappar han motivationen om man tragglar på någonting för länge utan man måste variera övningarna för att hålla uppe motivationen. Det ger det ju lite mer utmaning men det finns ju lapphundar som representeras i de flesta hundsporter, men ganska få på högsta nivåerna, så omöjligt lär det ju inte vara. Oavsett så är det en superrolig hund!
 
Jag tycker personligen kelpien är socialare, trevligare och lättare att hitta en trevlig hund. Jag upplever schäfrarna hårde uppdelade mellan e-schäfrar och rätt extrema bruksvarianter. Jag vill ha en hund att träna med, men en som kan leva familjeliv och bo i möblerade rum. Jag ser fler som får problem med för mycket schäfer än för mycket kelpie. Och sen fäller schäfrarna året om🙄
Känner nog ingen schäfer som inte är fungerande familjehundar? Tycker de flesta har mindre integritet än kelpies med.

Klart det finns dåliga schäfrar med men du verkar mest tycka illa om dem allmänt?
(Och då är jag inte intresserad av att ha schäfer själv)
 
Känner nog ingen schäfer som inte är fungerande familjehundar? Tycker de flesta har mindre integritet än kelpies med.

Klart det finns dåliga schäfrar med men du verkar mest tycka illa om dem allmänt?
(Och då är jag inte intresserad av att ha schäfer själv)

Nope! Jag gillar dem skarpt, men har stött på för många dåliga för att de bra ska uppväga:)
 
Det låter onekligen som att dobermann är en trevlig ras och rolig att träna med. Ett starkt plus för godis/föremålsintresserade raser!

Hade varit kul att träffa dig och din dobbis! Synd bara att du bor i värsta staden att köra bil i :p

Hur simmar en dobermann? :D

Nu tänker jag som fd uppfödare av rasen kliva in och dementera en del av vad @Wingates säger :D Jag har aldrig träffat en dobbis som inte kan simma,även om det innebär att bakbenen simmar på botten o frambenen i luften framför nosen,ger man dom något o hålla i så brukar dom sjunka ner till normal simteknik.

Vad gäller jakt så ja det finns en hel del som synjagar men det är oftast ett förarfel,tar man dom som små och även lär in kommando stå,nej,stanna, HUNDJÄVEL :o:D så får man lätt bukt med det,jag har genom åren haft en jagare (ej min uppfödning)
Dock så får man som @Wingates säger räkna med att tävla med en clown,allt kan hända :nailbiting: tex:
pussa domaren
springa ett varv i publiken
dra till skogs på framåtsändandet
apportera rutan konerna
rulla på platsliggningen
mm mm

Sen ska man hålla sig borta från hanar för dom har ofta inbyggd kanariefågel i näsan.

Men det är en toppenras,trogen,glad,älskvärd,rolig,barn/djurkär, lättskött ja jag kan fortsätta i det oändliga.

Med det sagt skulle jag rek. kelpie eller schäfer beror lite på om man vill ha mer eller mindre drag i dom,mao så är kelpien i mina ögon ferrarin o schäfern mellanmjölk. Och nu duckar jag för @Voff :nailbiting::p:D
 
Jag tycker personligen kelpien är socialare, trevligare och lättare att hitta en trevlig hund. Jag upplever schäfrarna hårde uppdelade mellan e-schäfrar och rätt extrema bruksvarianter. Jag vill ha en hund att träna med, men en som kan leva familjeliv och bo i möblerade rum. Jag ser fler som får problem med för mycket schäfer än för mycket kelpie. Och sen fäller schäfrarna året om🙄

De flesta schäfrar lever ju helt normala familjeliv och har sällan problem med det sociala eller att bo i möblerade rum :confused:

Min tik fäller kring löp. Annars inget alls. Men visst, hanarna brukar fälla lite hela tiden. Men borstar man dom typ 1 gång i veckan upplever jag att de knappt fäller något inne.
Är det någon skillnad på kelpie?

Med det sagt skulle jag rek. kelpie eller schäfer beror lite på om man vill ha mer eller mindre drag i dom,mao så är kelpien i mina ögon ferrarin o schäfern mellanmjölk. Och nu duckar jag för @Voff :nailbiting::p:D

Blir nyfiken på hur du tycker att kelpien har mer drag i sig? Jag har upplevt tvärtom :D
 
Det beror nog på hurdan man är som person ;) Min egen motivation försvinner när hunden är svårmotiverad, det är delvis därför jag söker en ras som gillar att träna utan att man behöver motivera en massa innan. Men ja, jag känner mig inte så påhittig, men det kanske ger sig om man tränar på klubb ofta och får tips där J

Vilka är dina ambitioner till nästa hund, om man får fråga?

Det är ju såklart individuellt, men vill man träna hund då hittar man nog ett sätt att träna :D Men det blir en utmaning på annat sätt än med förigare hund och det låter som är du är inne på bruksraserna nu, inte läst resten av tråden från att jag svarade.

Ambitionen sett till prestation så byter jag ras för att bättre kunna konkurrera (och vill inte ha BC pga inte tillgång till får) i agilityn. Och för att jag vill ha förigare hund. Är lite klar med självständiga divor :angel:
 
Jag tycker personligen kelpien är socialare, trevligare och lättare att hitta en trevlig hund. Jag upplever schäfrarna hårde uppdelade mellan e-schäfrar och rätt extrema bruksvarianter. Jag vill ha en hund att träna med, men en som kan leva familjeliv och bo i möblerade rum. Jag ser fler som får problem med för mycket schäfer än för mycket kelpie. Och sen fäller schäfrarna året om🙄

Jag tränar mycket med kelpies (och schäfrar) och delar inte alls din erfarenhet. Betydligt fler kelpies kan vara knepigare socialt och träningsmässigt än den generella schäfern.
 
Jag har själv haft kelpie och även varit extramatte till flera stycken. Något mindre erfarenhet av schäfrar, men några vänner med rasen. Jag skulle sammanfatta det såhär; En bra kelpie är i princip den enklaste (bruks)hund du kan ha. En inte lika bra (mentalt) är dock i regel värre än en inte lika bra schäfer.

Kelpien ÄR spretig, så det gäller att nöta MH:N och hålla koll på stamtavlor för att hitta rätt. Undviker man bara social osäkerhet så får man en kanonhund.

Men att ha koll på MH:n krävs ju i de flesta bruksraser för att hitta rätt, för det finns alltid de som låter prestation trumfa mentaliteten när det gäller såna raser.

Vad gäller fällning skulle jag säga att det inte är någon skillnad. Båda raser fäller väl mer eller mindre året om, så päls får man leva med. Storleken är väl en av de största skillnaderna, kelpien är ju mindre. Kelpien är dessutom en jäkla problemlösare, på gott och ont, eftersom det även kan gälla ”problem” som ägaren satt upp alldeles avsiktligt. ;)

Sen är min personliga erfarenhet att kelpien är snabbare, framför allt reaktionsmässigt. De kan lätt räkna ut vad som komma skall och man får jobba för att ligga steget före. Skulle också säga att de är snäppet mindre förlåtande än schäfer. Så det är ju lite av en smaksak vilken typ av hund man tycker sig passa bäst med. :)
 
Jag är så glad att @linnsan , @Voff och @Wingates m.fl. fått mig på andra tankar angående schäfern då jag efter att ha varit borta från hundvärlden i många år hade fått (miss-)uppfattningen att dagens schäfer var pipiga, nervösa och saknade sorteringsförmåga.

Vad gäller pipighet tycker jag att det är övervägande e-schäfrar som håller på och tjuter och piper hela tiden. Brukstypen mer sällan. Men då har jag ingen stor personlig erfarenhet av rasen mer än det man ser på tävlingar samt inom mitt yrke.
 
När jag lyssnar tror jag att jag råder TS till min strategi - häng på den typ av hundgrejor du vill göra med din framtida hund. När du träffar trevliga hundar med dito människor - häng på dem och låt dem leda dig till din hund kelpie, schäfer, dobber eller något helt annat.

Jag upplever att fler av bruksraserna är splittrade efter olika användningsområden och olika preferenser, så prata med folk är nog A och O för att hitta något som passar. Jag skulle också välja att köpa svenskt som nybörjare för Avelsdata, BPH/MH-MT, att kunna kommunicera lättare och ha stödet av en seriös uppfödare inom räckhåll.

"Min" schäferprinsessa var undan en tik som importerades dräktig - vilket innebar att det var svårt att se vad som egentligen fanns bakom. Uppfödaren talade om bra tyska linjer - men "bra" beror alltid på vad man vill åstadkomma.
 
På vilket sätt menar du att lapsken är ojämn? Och vilken ras skaffade du istället för lapsk när du nedgraderade dig från schäfer?
De lappska. Det är som nämnts i tråden en liten ras och få som utvärderas. Jag började tala med folk i samband med Stockholms mässan, men de som kommer dit är ofta väldigt intresserade av utställningar och kanske inte alltid lika intresserade av att träna hund. Hundarna ser olika ut - och det är stor skillnad mellan könen. De lappska jag träffade var i sina kontaktförsök med mig allt mellan mini-labbe och sten i skogen. En på min brukshundsklubb har en lappsk och tränar spår och sök med.

Mer om Nosework hittar du på snwk.se - där kan du gå in och titta på resultatlistor och kommande tävlingar. Ras brukar anges i start och resultatlistor. Åtminstone i Nosework 1 har lite större hundar en fördel, och i 2 och 3 kan gömman hamna på 120 eller 180 cm höjd. Åker du till en tävling måste du fråga de tävlande om du får se på deras sök. Man får inte prata om söken under pågående tävling. Vill man ägna sig åt sporten är det bra att besöka en tävlingsplats.

Kennelklubbens hemsida ger mycket information (rassidorna och tävlingsreglemente samt regler ger ett grundhum). Liksom brukshundsklubben och Svenska Agilityklubben. Kolla hur den lokala brukshundsklubben fungerar.

Sedan är Facebook fullt av rassidor och sidor för olika grenar. Mycket bra och mycket skit. Man måste läsa ett tag för att lära sig tillräckligt för att kunna sovra.

PS jag skaffade en Podengo portugese pequeno liso, men det är inget jag rekommenderar dig
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 240
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 865
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp