Bukefalos 28 år!

Tips på trygg och lugn ras?

Jag tänker att det är personligheten och kemin som spelar störst roll för er. Alltså att du vill ha en lugn och trygg ponny/häst, det verkar ju vara det viktigaste. Då kan man ju söka efter det som ledning istället för att söka efter en viss ras och hoppas på att hitta en passande individ inom den. Om det nu är så att det är det viktigaste förstås, det är bara min tolkning av det du skrivit.

Om man hittar några stycken som verkar passa, först då kan man ju muddra mellan olika raser etc :)
 
Kom sedan på att du kanske inte söker efter en ponny att köpa. Men tittade lite på hastnet och fann en prickig ponny 45' (namn efter ett känt bilmärke) som arbetar extra som terapiponny idag :love: Han lät väldigt fin tyckte jag!
 
Senast ändrad:
Min erfarenhet är att det inte går att utgå från ras.

Det handlar så mycket om hur man är själv också.

När jag var ung, var jag fodervärd åt en arab.

"Alla" sade hur kan var, utifrån rasen. Det stämde inte alls.

För mig var han en känslig och mjuk häst som var lugn i nästan alla situationer.

Om det var för att han var ovanlig som arab eller om det var för att vi klickade som ekipage, det vet jag inte?

Jag har också en god vän som skaffade sig en nordsvensk, men där relationen inte blev bra. Han var inte alls så som hon förväntade sig av rasen.

Vad som är vad, är inte lätt att veta.
 
Slår ett slag för New Forest här! Milda, stabila och över lag väldigt trevliga ponnys att jobba med. Finns i lite olika storlekar också.

Sen ligger ju russen mig väldigt varmt om hjärtat då jag har jobbat med russ i många år, men dom är ju (generellt) mindre och funkar därmed inte om ryttaren är lite längre. Har tips på uppfödare dock om du skulle vara intresserad av russ, vet av erfarenhet att dom har fantastiskt trevliga ponnys.
 
Har vänner som använder dom som vilken ponny som helst. Man kan göra lite som man vill.. Vissa vill ju bara dom ska gå på speciella islandhästlösdrifter osv..
Vad är generellt dyrt? Alltså vilken prisklass menar du dom ligger i?
Jag har islandshäst och tror det är smart att välja något annat. Gångarterna kan vara rejält stökiga, det är verkligen inte alla som har tre bra grundgångarter utan arbete och inte minst galoppen kan vara bökig att få välbalanserad och bärig. Vill barnet hoppa är en Islandshäst en rent dålig idé, många är usla på att hoppa.
Fantastiska hästar, men det finns bättre om det är en barnponny för allroundridning som man är ute efter.
 
Ni som rekommenderar tinker - har ni haft en?

Jag har haft en och skulle aldrig rekommendera den hästrasen igen. Någonsin.

Jag har inte rekommenderat tinker. Jag känner en. Rolig häst men väldigt mycket häst! Mycket energi, mycket vilja, explosivitet, en hel del nerv och kallblodets bufflighet och envishet. Otroligt snäll och aldrig en sur min däremot. Men man ska veta vad man skaffar när man skaffar en tinker. Men det är en av de häftigaste hästar jag fått äran att rida! Just den individen är mycket välriden!
 
Jag är ju lite insnöad på shetlandsponny men börjar fundera på om jag kanske ska se mig om efter en helt annan ras.

Jag vill ha en häst som är lugn och trygg. Som tål att gå på lösdrift och inte måste aktiveras av människan varje dag. Gärna kunna gå barfota. Den ska helst ha mycket tagel.

Jag själv vill ta långa promenader för hand och borsta och pyssla, och så vill jag att mitt barn ska kunna rida den i mitt sällskap.

Barnet är idag (snart) 5 år, men jag tror han kommer bli ganska lång i framtiden.
Jag är 155 cm lång och väger 60 kg.

Jag har inte ridit på många år utan hållit på med hästar på andra sätt. Men visst kan det hända att jag blir ridsugen ibland, så det vore ju kul att ha möjligheten att sitta upp.

Jag söker främst en ponny. Men är det någon särskild ras jag ska kolla på? Börjar snegla på russ tex, för det står flera i stallet där jag är. Jag förstår såklart att hästar är individer, men ändå. Vad har ni för idéer?
Jag säger också kolla efter individ och inte stenhårt en ras.

Sen får man ju se till att barnet ska rida ponnyn. Och om man inte vill byta ponny när barnet ska få rida lite på egen hand kanske inte ett stort kallblod är optimalt alltid. Nu finns det så klart fina kallblod som tar väl hand om yngre ryttare. Men man kan ju minimera riskerna för att barnet längre fram när hen kan få rida på egen hand ska misslyckas och tycka att ridning är läskigt/deppigt etc.

Sen gör man nog klokt i att välja en ponny med hyfsat ok exteriör och 3 rena gångarter.
Det kan bli onödigt svårt annars. Islandshäst kan man ju ha besvär med i form att de grisepassar eller har svårt för galopp. Plus att takten kan ändras om man inte har koll. Det blir svårt då med om barnet ska rida lätt och sen fatta galopp.
Det gör ju heller inget om den har rätt medioker gång och är lättare att lära sig sitta på etc.
 
Ja, funderat lite på det faktiskt! De få gångerna jag ridit islandshäst har jag dock inte fallit för de extra gångarterna, men man måste ju inte använda dem förstås. Man kan väl använda dem som vilken ponny som helst? :o

Sen är väl nackdelen också att de generellt är väldigt dyra
Man kan ju ha tur och hitta ett måndagsexemplar som inte töltar, de brukar vara billigare just pga det också. Den här tex mattes bästa häst, för hon går alltid fram och aldrig nervig, även om det blåser full storm. Men tölt, nä då får jag ta en annan häst. Så jag håller med de som skriver att du kanske ska leta rätt brett för att hitta en individ som passar just er.
20161112_150647.jpg
 
Jag har en Haflinger och hon är fantastisk. Just nu är de barbacka i skogen som gäller pga dräktig. Men när hon är i gång tävlar hon 1m hoppning och LA dressyr och mår bäst av att röra sig mycket.

Men jag tror också du ska kika efter individ. Kanske något äldre. Min haflinger kommer vara perfekt för ”vem som helst” när hon är 15. Men som 6-10 åring var det en energisk, smart, stark och envis individ. Hon är fortfarande det, men huvudet har lugnat sig liksom och hon är mer följsam oberoende av vem som hanterar. Behöver inte samma ramar längre. Hon har aldrig varit dum men vet precis vem som håller i grimskaftet.

Individer kommer ju i alla raser menar jag! Tycker du fått många bra svar där du kan ha stor chans att leta rätt på en fin kamrat. Jag hade kikat på lite äldre hästar i lagom storlek och prisklass. Ponnykorsningar, new Forrest, islandshästar, fjording, haflinger.
 
Man kan ju ha tur och hitta ett måndagsexemplar som inte töltar, de brukar vara billigare just pga det också. Den här tex mattes bästa häst, för hon går alltid fram och aldrig nervig, även om det blåser full storm. Men tölt, nä då får jag ta en annan häst. Så jag håller med de som skriver att du kanske ska leta rätt brett för att hitta en individ som passar just er.
Visa bifogad fil 85141
Eller så hittar man en med massor av pass som går i passtakt i alla gångarter… de kan också vara billiga.

Sen finns det många islandshästar med nerv och framåtanda, långt ifrån alla är turridningshästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 232
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 949
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 625
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 540
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp