Bukefalos 28 år!

Tips på trygg och lugn ras?

Slåt också ett slag för haflingern (har inte läst alla svar)

Min granne har idag sin andra haflinger. De körs, rids går på lösdrift. Köpte sin sista som 2-åring och är hur stadig som helst. Medans mina snurrar runt som de fjompiga halvblod de är så står denna lilla herre stadigt. Kommer från uppfödare i Gränna

Kallblod är ju generellt lite lugnare i sitt sätt även om de kan bli starka och dra så brukar de inte vara så reaktionssnabba/brydda som mindre ädlare hästar. Undantag finns självfallet
 
Jag håller med om att det är mycket beroende på individ men jag tycker att tinker är supertrevlig som ras. Visst kan de som kallblodiga bli starka men de har ju ett väldigt "familjevänligt" temperament i grunden och är väldigt mångsidiga. De finns ju i alla möjliga storlekar också.
 
Jag håller med om att det är mycket beroende på individ men jag tycker att tinker är supertrevlig som ras. Visst kan de som kallblodiga bli starka men de har ju ett väldigt "familjevänligt" temperament i grunden och är väldigt mångsidiga. De finns ju i alla möjliga storlekar också.
Väldigt spridda åsikter om tinker, intressant! Har du haft en själv? :)
 
Jag är ju själv väldigt partisk i russ :love: Däremot är min erfarenhet att de har stor integritet och en dos humor. Du kör inte över ett russ och bör vara beredd på en kompromiss lr två.
Men rätt hanterade kan de vara helt fantastiska ponnier även för barn!

Men som andra nämt så finns det ju individer i alla raser. Ett sätt att minska sökfältet utan att begränsa antalet raser för mycket kan ju va att kolla på hästar i rätt storlek och ålder. Eller lägga till sökord som lugn/stabil/barnponny/mor och dotter häst etc

Eller lägga ut en sökes annons, när jag letade min andra häst la jag ut en sökes annons, fick fler svar på den än jag själv hittade lämpliga hästar när jag kollade annonser. Sen tog jag visserligen över en kompis häst istället men ändå :angel::D
Jag sökte på trygg, lägger fram det som förslag på sökord också :up:
 
Och jag har haft en haflinger som inte stämmer in på beskrivningen, alla är individer.

Mitt exemplar var ett rejält envist ungsto som hade en del ovanor. Inte helt okänslig i ridningen men struntade fullständigt i att det fanns staket med ström om hon ville till andra sidan. I ridningen var hon väldigt seg när hon kom, det blev betydligt mycket bättre och hörde kanske till att hon var ung, även om hon är den värsta hittils. När hon sedan fattade vad hon skulle göra och att det var roligt var hon riktigt rolig :)
Hon blev också sällan rädd, men blev hon det var det rätt stora reaktioner. Mina andra hade blåst upp sig, kanske kastat sig åt sidan och vägrat passera. Den här vände tvärt om och skenade några hundra meter för några hemska shettisar. Hon gick med en shettis i hagen :laugh:

Kunde tyvärr inte ha kvar henne då hon var för bred för mig, verkar som att hon funkar fint hos nya ägarna :)

Jag har haft en som hade passat perfekt om han inte är för liten, en sextonårig shettis. Så lyhörd på även den minsta ryttaren, framåt men skulle aldrig sticka eller göra något. Genomsnäll i hanteringen. En sån häst som alla i rätt storlek kan rida och tycker är rolig.

Men det verkar inte riktigt vara rasbundet, mer linjebundet men förekommande hos de flesta raser skulle jag säga :)
 
Väldigt spridda åsikter om tinker, intressant! Har du haft en själv? :)
Jag var medryttare på en förr i Norge och nu har jag köpt mig en tvååring som snart kommer hem. Så smått partisk är man kanske. Jag var från början ute efter nordsvensk men tog ett besök hos en tinkeruppfödare och fastnade helt 😅

De jag träffat har gått som terapihästar, körts/ridits på julmarknader osv. Det är ju inga robotar men med uppfödare som prioriterar lynnet så har jag träffat många stabila individer.
 
Åh tinker hade jag glömt bort :D

Träffat flera som varit riktigt trevliga/lugna/trygga

Har för mig att flera har eksem? problem med mugg och svårt att få bukt med? Fast det kan bara vara löst prat :)
 
Tinker är väl lite som haflinger smarta 😅 Älskade tinkern vi hade på ridskolan. Hon var kärvänlig smart och väldigt lättriden för den som kunde rida. Men hennes största problem var ju hovskabb. Så vi raka benen på henne med jämna mellanrum. Hade hon hovskägg så klia hon sig fanatiskt.

Connemara är också trevlig. Lättsam hästar av dem jag träffat på.
 
Jag är ju lite insnöad på shetlandsponny men börjar fundera på om jag kanske ska se mig om efter en helt annan ras.

Jag vill ha en häst som är lugn och trygg. Som tål att gå på lösdrift och inte måste aktiveras av människan varje dag. Gärna kunna gå barfota. Den ska helst ha mycket tagel.

Jag själv vill ta långa promenader för hand och borsta och pyssla, och så vill jag att mitt barn ska kunna rida den i mitt sällskap.

Barnet är idag (snart) 5 år, men jag tror han kommer bli ganska lång i framtiden.
Jag är 155 cm lång och väger 60 kg.

Jag har inte ridit på många år utan hållit på med hästar på andra sätt. Men visst kan det hända att jag blir ridsugen ibland, så det vore ju kul att ha möjligheten att sitta upp.

Jag söker främst en ponny. Men är det någon särskild ras jag ska kolla på? Börjar snegla på russ tex, för det står flera i stallet där jag är. Jag förstår såklart att hästar är individer, men ändå. Vad har ni för idéer?
Dartmoor! Mycket snällare än russen, lite mindre eld under fötterna än welsharna. Det är min dröm för barnponny iallafall, de är ju dock små. Jag hade en och hon gjorde allt! Dressyr (SM-nivå), hoppning, fälttävlan, rida ut barbacka… flera av hennes syskon har tävlat i körning också. De är helt felfria i mina ögon.

2CA36332-9862-43B7-829F-B71B7F6F573D.jpeg

På bild Stjärnsunds Wictory
 
Dartmoor! Mycket snällare än russen, lite mindre eld under fötterna än welsharna. Det är min dröm för barnponny iallafall, de är ju dock små. Jag hade en och hon gjorde allt! Dressyr (SM-nivå), hoppning, fälttävlan, rida ut barbacka… flera av hennes syskon har tävlat i körning också. De är helt felfria i mina ögon.

Visa bifogad fil 85276
På bild Stjärnsunds Wictory
Så vacker! 😍
 
Jag är ju lite insnöad på shetlandsponny men börjar fundera på om jag kanske ska se mig om efter en helt annan ras.
Vad är skälet till att du vill titta efter en helt annan ras?

Jag är ju partisk eftersom jag fött upp shetlandsponnyer i 25+ år. Men liksom i alla andra raser så finns det en stor variation mellan individer, vissa är små krutpaket och andra är hur snälla, stabila och trygga som helst.
Mitt bästa argument för att stå kvar vid shetlandsponnyn är att den är lagom stor för barnet att hantera, rykta och rida i flera år framåt. Min erfarenhet är att det funkar att rida shetlandsponny till barnet är 10-12 år, lite beroende på hur lång man blir. Det är ofta så att shetlandsponnyn bär upp en lite längre ryttare lika bra som en normalbyggd B-ponny
 
Vad är skälet till att du vill titta efter en helt annan ras?

Jag är ju partisk eftersom jag fött upp shetlandsponnyer i 25+ år. Men liksom i alla andra raser så finns det en stor variation mellan individer, vissa är små krutpaket och andra är hur snälla, stabila och trygga som helst.
Mitt bästa argument för att stå kvar vid shetlandsponnyn är att den är lagom stor för barnet att hantera, rykta och rida i flera år framåt. Min erfarenhet är att det funkar att rida shetlandsponny till barnet är 10-12 år, lite beroende på hur lång man blir. Det är ofta så att shetlandsponnyn bär upp en lite längre ryttare lika bra som en
Det var nog mest idén om ifall att jag kanske ville rida själv i framtiden :o
Och lite för att jag tror sonen blir för lång framöver… men det är ju ett tag dit!

Sedan var jag lite nyfiken att höra om andra raser jag inte tänkt på förstås :)

Men shetlandsponnyn ligger mig fortfarande varmt om hjärtat :heart
 
Har pratats om både fjordingar och tinker i tråden, men frågan är om någon av de raserna är bra barnhästar?

Har en fjording hemma nu som jag älskar, han är verkligen otroligt rolig och en riktig personlighet, samtidigt som jag (som är ganska feg) känner mig helt trygg på honom och ändå är det ordentligt med krut. Men han behöver uppfostras och ha ramar HELA tiden. Han är för smart. Får han gör något en gång vill han göra det hela tiden. Ser han ett höstrå går han dit och tillochmed jag som har en del pondus kan bli släpande i grimskaftet mot hötussen :D Vad jag förstår är han en typisk fjord.

Tinker/cob: Jag har jobbar med cobbar i flera flera år. Vi hade nästan bara sådana på ridskolan där jag jobbade, för de är viktbärande och lugna. Tills de inte var lugna längre och då hade man inte en chans att hålla dem. Har också träffat en hel del som var ganska nerviga och introverta, alltså att de behöll stressen inombords tills de exploderade.

Jag tänker att du ska se till individen. En snäll, följsam, kanske lite äldre ponny. Jag har bara haft en perfekt barn/förälderhäst och det var en connemarakorsning, men han var tvungen att bli uppåt 20 för att hans fina lynne skulle få blomstra.
 
Utan att ha tröskat igenom hela tråden så håller jag med @ameo m fl att tills vidare fungerar ju shettis och längre fram så kan väl en äldre trotjänare vara idealt för er? Strunta i rasen och se till individen, en något äldre ponny som någon annan vuxit ur borde ju vara perfekt och som ni båda kan rida + den kan ha många år kvar men är inte aktuell som tävlingsponny?

En kompis köpte för många år sedan en korsning med okänd härstamning, han var ca 1.50 och väldigt bussig både vid uteritter och träningar. Välutbildad, kunde galoppombyten i vartannat steg, hoppade allt och stensäker i all hantering. En underbar tanthäst som hängde med på galoppturer och gick framöverallt. De fick många fina år innan en foderstrupsförstoppning satte stopp för allt. :cry:
 
Vad är skälet till att du vill titta efter en helt annan ras?

Jag är ju partisk eftersom jag fött upp shetlandsponnyer i 25+ år. Men liksom i alla andra raser så finns det en stor variation mellan individer, vissa är små krutpaket och andra är hur snälla, stabila och trygga som helst.
Mitt bästa argument för att stå kvar vid shetlandsponnyn är att den är lagom stor för barnet att hantera, rykta och rida i flera år framåt. Min erfarenhet är att det funkar att rida shetlandsponny till barnet är 10-12 år, lite beroende på hur lång man blir. Det är ofta så att shetlandsponnyn bär upp en lite längre ryttare lika bra som en

Inte kan väl en normallång 12 åring rida shettis? Min dotter är 12 år och 150 cm lång. Hon är inte längst i klassen. Medel.

Är barnet dessutom en kille kan de ju vara längre än så i den åldern.
 
Tinker/cob: Jag har jobbar med cobbar i flera flera år. Vi hade nästan bara sådana på ridskolan där jag jobbade, för de är viktbärande och lugna. Tills de inte var lugna längre och då hade man inte en chans att hålla dem. Har också träffat en hel del som var ganska nerviga och introverta, alltså att de behöll stressen inombords tills de exploderade.

Jag hade en tinker en kort period efter att jag haft ett fullblod med lite väl mkt nerv i sig. Kan såhär i efterhand säga att det hade varit bättre att behålla fullblodet och inte köpa tinkern överhuvudtaget.

Jag köpte en relativt ung köttbulle på fyra ben som under ungefär de tre månaderna jag hade honom gav mig mer problem än nån annan häst jag ägt eller för den delen känt. Han skulle vara så snäll, så snäll- och det var han. Ibland. Han hade även en urgullig mustasch vill jag minnas.

Majoriteten av tiden var han en 700 kg hårig pansarvagn som sprängde staket nästan på veckobasis, var hungrig konstant, otroligt seg i ridningen både i ridhus och ute med den enda skillnaden att ute kunde han även explodera när bägaren rann över för honom, var mer känslig för väder och vind än mkt ädlare hästar än honom och hatade blåsten så pass att han multipla gånger slet sig och dundrade in i stallet obrydd om vad som stod i hans väg. Droppen kom när jag ju snabbt insåg att det där måste han ju sluta upp med omedelbart och använde ett kedjegrimskaft på honom. Då vände han röven till och skulle till och sparka när vi gick fram hagen och när inte det funkade tröck sen in mig (garanterat fullt medvetet) med full kraft in i ett järnstaket. Efter detta åkte han ut på annons.

Så nä, jag kan verkligen inte påstå att tinkrar är en lugn och snäll ras. Såna här beteenden är dessutom nåt som verkar vara väldigt utbrett bland rasen och sannolikt inte bara jag som hade otur med just en individ.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 111
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 935
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 974
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 441
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp