tips till sadelkammaren

Flugskimmel

Trådstartare
Jag vet, det finns flera trådar om sadelkammare men ja hittar inga bra lösningar på det jag vill ha hjälp med.

Det är så att jag har en sadelkammare (väldigt liten) som ja måste få plats med 5 sadlar, 20 grimmor + lika många grimskaft, 10 schabrak, 10 lindor, 10 träns + reserv delar, medicin skåp, en kör sele, två fleece täcken och en barbacka gjord och sen diverse små prylar.

Sadelkammaren är ca 2 meter i takhöjd och ca 1,5m*2,5m stor. Dörren är på ena långsidan och är en dubbel förr på kanske 130cm (vi använder endast ena dörren).

Ja undrar då om ni har några idéer som man kan använda sig av när man fixar i ordning sadelkammaren?

Gärna bilder :)

Sv: tips till sadelkammaren

Utnyttja taket, det är en underskattad förvaringsyta. Häng upp krokar & korgar i taket för de saker som inte nyttjas dagligen, där är de ur vägen och kan lämna plats på mer lättåtkomliga ställen för det som används ofta. Sätt upp hyllor så högt upp som möjligt och förvara grejor i trådkorgar på hyllorna (lätt att få grepp om ovan skallen när de skall lyftas ned). Framförallt, var manisk med ordningen, var sak har sin egen plats, det finns INTE utrymme för oreda i en liten sadelkammare.

Din sadelkammare är lika stor (liten) som min och jag får plats med tre sadlar, två körselar, tömkörningsgjordar, tio träns och fyra körhuvudlag, grimmor, täcken, benlindor, paddar, diverse reservdelar och mkt-mkt mer. Alla skötselprodukter, skodonslådan samt ombyteskläder, säkerhetsvästar & hjälmar bor också i sadelkammaren.
Schabrak och täcken som inte hör till säsongen bor dock i en frysbox ute i höförrådet.

För att få mycket yta så kan du sätta upp hyllplan runt hela taket, 1.70 upp??. under dessa kan du sätta krokar till allt :)
Har sett snurrbara sadelhängare med flera sadlar i höjd. Verkar ju vara supersmart :)

Jag har inte ens en sadelkammare just nu men har haft flera väldigt små..

Jag har gjort några fina ritningar i Paint åt dig som lite tips och inspiration hur du skulle kunna göra :o :laugh:

De är inte världens vackraste men du kanske kan förstå iaf, hade inte tillgång till ngt annat program just nu tyvärr...

Uppifrån
179878_10150423334480223_686495222_17247687_3730175_n.jpg

Långsidorna
179878_10150423334485223_686495222_17247688_74638_n.jpg

Kortsidorna
179878_10150423334490223_686495222_17247689_3967506_n.jpg

Jättebra tips :-). Ja mätte sadelkammaren igår och den va 130*197cm invändigt, så den är mindre än vad ja kom ihåg. Ja ska mäta lite idag och se om man skulle kunna fixa som du beskrev :)

Jag tycker att du borde kunna få till ngt på den ytan :)

Det är lika stort (litet) som den förra sadelkammaren jag hade tillgång till och där var vi 7 hästägare med varsin häst som huserade och fick plats med det viktigaste iaf :)

Man vill ju liksom få plats med allt, men ändå ha det lätt tillgängligt och lättöverskådligt så man hittar det man vill ha när man vill ha det...

Men att det blir lite trångt är svårt att komma ifrån :)

ritade lite till dig ^_^
sett uppifrån,
32142381.jpg

sadelhängarna + träns hängare
32142382.jpg

hylla + skåp
32142384.jpg

lite bättre överblick
32142412.jpg

du kan ju sätta in en rad med tränshängare över de andra om det blir ont om plats :) (orkade inte rita dit fler, ont i handen XD)

Senast ändrad:

Vet inte hur mycket tips det kan bli, men gamla min sadelkammare var typ som dina mått, knappt ens det :) av modellen -Gå in backa ut typ :angel:

sadelmakkare_46493007.jpg

sadelkammare_46493230.jpg

Grimmor och en del schabrak(jag har nog 30stk) och framförallt typ alla täcken som användes förvarade jag ute i stallet. Takhöjden kunde jag inte nyttja så bra för sadlarna pga lampan som var dumt placerad men annars kunde man ju hängt sadlarna högre och fått plats med fler lådor eller kanske nån typ korgställning under. Eller i ditt fall blir det ju en sadel till. Men att packa i lådor är smart, de är lätta att stapla och man slipper se röran.

En tanke är att köpa en "Benno" cd-hylla på ikea, skruva ihop den med extra skruv så den verkligen blir stabil o sen montera den liggande precis i taklinjen intill långväggen. Där kan du förvara lindorna :idea: Det var en strålande idé -kom på den nu! Det får bli en sån när jag bygger sadelkammare i vår!!

Måste alla 20 grimmor förvaras framme? När jag fick min lilla minisadelkammare så hängde jag bara upp det jag för tillfället använde o la resten i lådorna.

Liknande trådar

Utrustning Ja ge mig era bästa tips och trix, både på utrustning och tips på hur man lättast lär hästarna (och sig själv!) hur man gör det hela... 2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Vet att det finns många trådar om detta men nu frågar jag iaf... Vår blivande sadelkammare är 14 kvm (ca 3,5mx4m). Längs ena långsidan... 2
Svar
25
· Visningar
5 142
Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 744
Senast: pajaztar
·
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
4 074
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka