Bukefalos 28 år!

Tips & Trix - Egen Barnmat

Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Sen ser jag nog faktiskt hellre att mina barn äter lite saltad vanlig "vuxen mat" än att de knaprar i sig smörgåsrån som faktiskt innehåller salt. Det är ju bara bröstmjölk/ersättning och majskrokar som inte innehåller något salt.

Nej, men frukt och grönsaker innehåller väl inte salt? Om man inte lägger till det själv förståss, men kokar jag en morot i vatten så blir det ju inte salt i den maten. Eller annan barnmat/gröt man köper eller lagar själv.

Det är nog det jag ser som alternativ till vår mat, inte smörgåsar eller rån.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Precis. i kylen 1 dag eller så fryser jag ner det. Men det behöver smöret för att rätta till sig...

De dagar jag äter mat som är olämplig för Ebba finns det burkmat :) Antagligen är det inte ny´ttigare med alla konserveringsmedel där i men så får det vara.
Jag tror att du som tycker det är så kul att laga mat lagar mycket mer "smakrik" mat än många av de andra föräldrarna här. De har säkert anpassat matsedlen efter de lite äldre barnen ;) Inget illa ment- min syster får också laga mycket mat som de gillar ;)

Men faktiskt fungerar det ganska bra att krydda med baskryddor- tänk rejäl husmanskost av äldre slaget- och ändå kunna äta det själv. utan salt.
Fast Ebba får potatis som är kokt i saltvatten då&då faktiskt... Hon äter korv och skinka med ibland. Korv är favoritmaten.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

De dagar jag äter mat som är olämplig för Ebba finns det burkmat :) Antagligen är det inte ny´ttigare med alla konserveringsmedel där i men så får det vara.

Men det är inte så mycket konserveringsmedel i burkarna, tror jag. Jag har bara hittat c-vitamin och citronsyra, och det är ju inte farligt alls (c-vitamin är ju snarare nyttigt). Jag misstänker att burkmaten förmodligen är nyttigare än den egna maten, den tillverkas ju precis vid rätt temperatur och allt det där, men det är roligt med egen mat! Plus att jag tycker frukt t ex blir godare utan askorbinsyra och rismjöl, som ofta är i burkarna. Och så är det ju lite roligt att laga egen mat. :)

Men faktiskt fungerar det ganska bra att krydda med baskryddor- tänk rejäl husmanskost av äldre slaget- och ändå kunna äta det själv. utan salt.

Jo, husmanskost funkar ju, häromdagen åt vi bräckt skinka med blomkål-potatisstomp, det hade ju en bebis kunnat äta också. Men sen igår blev det linssoppa med harissa, och idag ugnsbakad röding i vin, inte så bra barnmat kanske... Det blir så enformigt att bara äta husmanskost.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Grönsaker som broccoli, morot, palsternacka, sötpotatis kokade jag, mixade med en klick smör och spritsade ut på smörpapper till lagoma "toppar" styckfrös och lade i påsar. Då kunde man ta ut valfri mängd av en eller flera sorter och tina.

Kan rekommendera "Mosboken"av Johanna Westman, där finns bra inspiration på mat.

Jag gjorde satser med risotto med kyckling och ärtor, mixade mer eller mindre beroende på sonens ålder och slevade upp i aluminium-bullformar och frös. Det blev lagom portioner att ta fram tillsammans med nån av grönsakerna ovan.

Min mamma som har får kokade lammkött och malde och frös in i portioner som jag sedan kunde ta fram och komplettera med potatis. Det var väldigt poppis.

En annan rätt som var poppis var cous-cous-gryta med kyckling och grönsaker. Även denna frös jag i portionsformar. Fisk och äggsås i portioner som kunde plockas fram och kompletteras med potatis var också en höjdare.

Jag gjorde däremot inte eget fruktmos/pure utan valde att köpa dessa burkar för att ge några matskedar som efterrätt. Det var enklare och mer poppis hos sonen. Mango-banan var en klar favorit...
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jag gjorde all mat till sonen tills han blev stor nog att äta vår mat (när nu det var, vi äter mycket som är lite olämpligt för småttingar). Dock har sonen fått sempers lasagne sedan han blev ett år. De står fortfarande i skafferiet och dyker upp när lunchen uteblir för oss andra. :angel:

Favoritmaten var en laxbit som kokades med potatis, en generös mängd ärtor, eventuellt morot och andra goda grönsaker samt rikligt med persilja! Fick till och med kompisens jämåriga flicka att gilla maten trots att hon annars vägrade allt annat än burkmat. :D

Hittade även detta i datorgömmorna för barn som vill prova lite "bitigare" mat:
1 stor laxfilé
ca 2 dl ärtor
3 cm purjolök

Dela laxen i mindre bitar, koka upp med ärtor och purjolök. Koka i ca 10 minuter tills laxen är genomkokt. Mixa några sekunder. Tillsätt en tesked flytande margarin eller oliv-, raps- eller matolja. Servera med mosad potatis, ris eller minipasta.

Frys in det som blir över i lagom stora portioner (blir 2-3 port)

100110-028_68828314.jpg


Mosboken som Dorro här ovan nämner var den flitigast använda kokboken länge!
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jag håller med, det är nog en kvarleva från förr att det skulle vara mycket konserveringsmedel! Jag tyckte dock att det kändes skönt att veta vad det var för råvaror sonen serverades. Det ekologiska utbudet av barnmat är rätt trist... :(
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jag har inte gjort särskild barnmat utan de har ätit av vår mat från början. Jag har undvikit salt och stekt mat, samt de livsmedel som inte bör ges till barn under ett år, i övrigt har den sett identisk ut. Jag är för lat för att stå och göra egen barnmat och det har varit så kort tid vi behövt anpassa maten till barnens behov att det klart varit värt det.

Här är ett inlägg som i princip beskriver exakt hur vi gått till väga med matintroduktion: Smakportioner - eller helt enkelt att börja äta mat?
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Oj- Ebba är snart 8 månader och jag kan knappt se henne äta något annat än spagetti och majskrokar utan hjälp... Det är kanske dags att tänka om...

Det är ju väldigt individuellt. Vår son hade definitivt inte blivit mätt eller fått i sig nästan nåt om vi hade låtit honom äta själv i den åldern. Det beror ju på hur intresserade dom är. Och han var inte intresserad. Självklart fick han plocka med maten och kladda som han ville, men mätt hade han inte blivit!
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

*kl*

Okej, det kanske är "nojjig-förstagångsförälder-varning" på det här men.. På Growing People finns ju ett antal recept, och för t.ex. Äppelmos står det obesprutade äpplen. Hur viktigt är det egentligen, och var sjutton hittar man sådana den här årstiden?! :confused:
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Skala äpplet sa slipper du oroa dig, eller köp ekologiska.

Mabuse- Om du tycker eran mat blir för stark är mitt tips att utga fran samma ingedienser men göra barnets mat i en egen gryta med mindre krydda.
Tex när vi at tacos när Emilia var mindre kokade/stekte vi lite köttfärs vid sidan av med lite krydda och sen fick hon samma tillbehör som oss, inget extra jobb alls.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Nej, men frukt och grönsaker innehåller väl inte salt? Om man inte lägger till det själv förståss, men kokar jag en morot i vatten så blir det ju inte salt i den maten. Eller annan barnmat/gröt man köper eller lagar själv.

Det är nog det jag ser som alternativ till vår mat, inte smörgåsar eller rån.

Men inte ska väl ditt barn äta frukt och grönsaker hela livet? Salt i pastavattnet eller salt i köttfärssåsen. Där får man begränsa sig.

Det är ju det dagliga intaget av salt man får hålla koll på. Och där menar jag att hur mkt skiljer sig det för ett barn som äter lite köttfärssås med salt eller knaprar på rån hela dagarna? Och rån rek. väl bvc att man börjar med ganska tidigt för att vänja magen vid gluten?


Såhär skriver semper om salten i deras barnmat:
Goda kostvanor tidigt kan vara ett sätt att befrämja hälsa senare i livet. Salt är dock berikat med jod, vilket små barn behöver få i sig. Det är alltså inte helt enkelt att utesluta dessa viktiga komponenter i livsmedel avsedda för små barn. Därför kompenserar Semper genom att tillsätta jod i välling och gröt
Endast ytterst små mängder salt har tidigare tillsatts Semper burkbarnmat. Likaså är den lilla saltmängd som idag tillsätts i en del rätter för barn från 8 mån och 1 år noga avvägd och tas väl hand om av barnen, säger Catharina Tennefors

Nu vet ju inte jag hur mkt salt ni har i maten, men tycker du själv ni använder mkt kan ni ju börja redan nu att minska ner och vänja av er att använda så mkt. Det är väl några månader kvar tills ert barn ska börja äta mat?
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Mabuse- Om du tycker eran mat blir för stark är mitt tips att utga fran samma ingedienser men göra barnets mat i en egen gryta med mindre krydda.

Eller krydda allt i "barnets smak" och sen plocka ur en portion som får stå och svalna och krydda på till de vuxna de sista minutrarna.

Fördelen med de är att man kan servera lagom varm mat på en gång till barnet. För ett hungrit barn ska ha mat på en gång och har inte tålamot att vänta på att någon köttbit ska svalna!
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Men inte ska väl ditt barn äta frukt och grönsaker hela livet? Salt i pastavattnet eller salt i köttfärssåsen. Där får man begränsa sig.
Vi slutade salta ris och pasta när sonen började äta det med oss och eftersom vi inte märkt någon smakskillnad alls struntar vi helt i saltet till dessa numer. :)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Det är ju det dagliga intaget av salt man får hålla koll på. Och där menar jag att hur mkt skiljer sig det för ett barn som äter lite köttfärssås med salt eller knaprar på rån hela dagarna? Och rån rek. väl bvc att man börjar med ganska tidigt för att vänja magen vid gluten?

Vi har inte fått någon rekommendation om att ge smörgåsrån, och tänkte inte göra det heller. Det finns ju annat som innehåller gluten utan att innehålla salt, gröt till exempel. Så alternativet till saltad köttfärssås är ju inte rån, utan barngröt t ex.

Nu vet ju inte jag hur mkt salt ni har i maten, men tycker du själv ni använder mkt kan ni ju börja redan nu att minska ner och vänja av er att använda så mkt. Det är väl några månader kvar tills ert barn ska börja äta mat?

Nej, vi har inte särskilt mycket salt i maten. Men vi äter inte helt saltfri kost. Som jag skrev innehåller ju många ingredienser och smaksättare salt, t ex soja, fisksås, senap, kapris, sardeller, fonder, ostar, olika kryddblandningar. Starka kryddor eller vin känns inte heller så lämpligt för spädbarn att äta, och sallader och sushi t ex blir inte så bra om man kokar och mosar dem till spädbarnskonsistens. Så det är väldigt mycket vi skulle få utesluta ur kosten om vi la om till helt saltfri kost, som dessutom varken är stark eller riskerar innehålla alkohol, och dessutom passar att koka och mosa.

Vi gör särskild barnmat till vårt barn, och ger inte av vår mat - just eftersom den nio gånger av tio inte är lämplig för spädbarn.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Eller krydda allt i "barnets smak" och sen plocka ur en portion som får stå och svalna och krydda på till de vuxna de sista minutrarna.

Men gör man t ex en gryta som kokar en timme blir det inte alls bra om man lägger till kryddorna de sista minutrarna, de måste koka med från början för att det ska bli gott. Och t ex sojakokt fläsk, kokt utan soja? Eller chili utan chili? :confused:

Oftast börjar man ju med kryddorna när man lagar mat, inte adderar man dem på slutet, hur ska de då hinna ge smak?

Nå, det spelar ju heller ingen större roll, jag var bara nyfiken på hur ni gjorde med kryddning och smaksättning, och det kanske helt enkelt beror på matlagningsteknik. :)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jag gillar ocksa att laga smakrik mat - och mina barn foredrar det har jag markt. Nar jag gor curry, smaksatter jag sa mycket fran borjan som jag vet/tror att barnen klarar (mer an vad man kan tro!), separerar senare en mangd (brukar servera den del och frysa en del) till barnen och kryddar pa resterande ytterligare.

Jag har alltid haft vin i kottfarssas och lasagne t.ex., far det koka en stund kokar ju alkoholen bort.

Salt daremot har vi dragit ner pa, saltar inte i pastavatten etc langre utan bara i grytor/saser osv dar det verkligen behovs och aven dar far man som vuxen lagga till extra efterat ibland.
Barnen, 3 ar, ater numera nastan allt som vi ater, sa det blir ju den uppoffringen man far gora :)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

När barnen blir äldre och får äta allt så räknar jag också med att ge av vår mat - det är såhär i början, när det är barnmat som gäller, som det känns opraktiskt. Jag tänker mig nog att man gradvis gör maten mer lik vår, inte att gå direkt från mosad morot och majspuré till sezchuankyckling och entrecote med rödvinssås.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Helt saltfri kommer du ju inte ifrån, och saltet behövs ju. Det är ju det extra saltet man ska ha bort. Har ni soja på kanske ni till barnet inte behöver ha massa saltat ris?

Matlagningstekniken är nog väldigt olika för oss, ni verkar äta mkt inspererat från asien medans vi äter mer av det som finns i svenska naturen, vildsvin, rådjur, potatis.
Maken älskar asiatisk mat men blir ju ganska lite av de då jag inte är så förtjust. Men det finns en räddare i nöden för stark mat. Smör!
Maken gjorde en stark chili con carne, klickade på lite milda culiness och rörde om och det smakade typ ingenting efter det.

Ost har vi gärna i maten, och ungarna älskar det.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 707
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
842
Senast: Rosett
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 452
Senast: MiaMia
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 374
Senast: SiZo
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp