Bukefalos 28 år!

Tips & Trix - Egen Barnmat

Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

När barnen blir äldre och får äta allt så räknar jag också med att ge av vår mat - det är såhär i början, när det är barnmat som gäller, som det känns opraktiskt. Jag tänker mig nog att man gradvis gör maten mer lik vår, inte att gå direkt från mosad morot och majspuré till sezchuankyckling och entrecote med rödvinssås.

Nar mina var 7 manader at de tre mal om dagen + ersattning och jag har alltid gjort egen kottfarssas till dem, med samma ingredienser da som nu, bara att nar de var mindre sa korde jag sasen i mixern ocksa for att gora den annu lattare att ata. Mina barn har fatt kryddor i maten - men valdigt begransat med salt - sa fort de kom ur smakprovsstadiet med mosad frukt/gronsaker etc (och det varade ju faktiskt inte sarskilt lange). Och jag tror faktiskt att det ar en av anledningarna att de gillar och rent av foredrar smakrik mat idag.

Jag korde burkmat ibland och brukade krydda den lite extra for att de skulle gilla den battre.

Sen i arlighetens namn sa gor man ju faktiskt inte jatteinspirerade middagar varje dag nar man har smabarn, det ska ga fort, man ar ofta trott och har inte tid. Da blir det garna kottbullar, fiskbullar, pasta med nagon sas, korv....typisk "barnmat" alltsa. Men aven den kan ju frasas till lite med kryddning och diverse tillbehor sa den blir nagot mer intressant! Fast i ditt exempel med entrecote - dar hade jag skurit sma minibitar av kottet alt mosat/mixat det och serverat med mosad potatis och nagon form av gronsak (kanske broccolipure) plus en liten liten klick sas sa fort barnet var stort nog att ata det. Sen kan man ju alltid svanga till det lite, mina barn var t.ex. inte sa fortjusta i potatis sa ratt ofta kokade jag lite pasta till dem vid sidan om, inget besvar alls :)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Ja det blir väldigt mycket enklare när de passerat ett år. Dels är de duktiga på att äta själva och så kan de äta i princip allt. Så egentligen handlar det bara om ett par månader som man måste hålla på med särskild mat. Jag har aldrig varit någon mosfantast och inte mina barn heller.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Ett halvår blir det väl ungefär för de flesta, och det är väl maten det halvåret den här tråden handlar om?:)

Helamning är inte aktuellt för oss eftersom jag jobbar på dagarna, och vår mat är inte aktuell eftersom vår bebis saknar tänder att tugga med, förutom då de olämpliga ingredienserna och tillagningssätten. Alltså barnmat - vilket jag tror är ganska vanligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

De behöver inte tänder för att tugga. Så de behöver du inte vänta på, vissa barn får ju inte första tanden först de blir 1 år!

Barnmaten är ju kanonviktig för framtiden. Vi använder milda culiness, essentiella fetter och berikad med a,d och e-vitamin.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Da ät mitt tips till dig att ta en eftermiddag och storkoka barnanpassad mat (förutsatt att du har plats i frysen). Bara att ta fram en burk pa morgonen och lagom till lunch är den tinad.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Åh, men det är inget problem. Jag tycker det är rätt kul att fixa med barnmaten, brukar pyssla med det om kvällarna, då gör jag nästa dags lunch, och sen gör jag en lite större sats fruktmos som räcker några dagar en eller ett par gånger i veckan. Lite roligt att hitta på olika saker att laga till bebis tycker jag.:)Tryter fantasin eller orken någon kväll finns det ju burkar också, vi brukar blanda lite.

Storkok när man är själv med bebis funkar inte hos oss, så länge är inte bebis nöjd med att roa sig själv. Det är bättre att fixa med maten när man är en vuxen till som kan vara barnvakt.

Nu ikväll provade jag att koka klibbris i kokosmjölk som jag sen körde i mixern. Det blev lite klistrigt i konsistensen, men jag hoppas bebis tycker det är gott, det smakar lite som risgrynsgröt. Tänkte prova att servera tillsammans med mosad mango.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Servera inte klibbris sen när bebis kan äta själv, det blir klibbris ÖVERALLT. Vi åt på kina igår. Fick nog med oss en matlåda ris hem fast vi sanerade dottern innan vi åkte :angel:

Potatis ska du inte mixa, men det kanske du har läst redan?
Biffstroganoff har vart en stor favorit här hemma, lite mer smaker än tråkig korvstroganoff (passa salthalten när/om du tänkt börja med korv)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

kl

Ni som inte gjort så mycket mosad barnmat eller där barnen ätit samma som er...

Vad har ni gett?
Hur har ni gett det? helt/stora bitar eller små bitar?

Jag skulle oxå gärna vilje ge mer plockmat men vet inte riktigt vad och hur, är orolig att det ska sättas i halsen då vår bebis verkar ha ganska lätt att sätta i halsen vad vi märkt hittills :(
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Ungefär så gjorde vi - din klibbrisblandning alltså - och så frös vi in i gamla barnmatsburkar. Det blev lagom med halvfulla burkar. Så frös jag in olika fruktmos (oftast päron, äpple, katrinplommon, mango, blåbär eller osvavlade aprikoser) i iskubstärningar, varvid jag puttade i ett par stycken i den frysta risburken när vi gav oss iväg någonstans, så hade det tinat lagom till det var mellisdags - perfekt.

När sonen blev tillräckligt gammal för att börja äta lite komjölksprodukter så gjorde jag storkok risgrynsgröt resp mannagrynsgröt och frös in på samma sätt. Supersmidigt och bra mellis för en hungrig bebis som vår var.

Likaså att blanda mosad banan med turkisk yoghurt (banan istället för annan frukt för att få det lite "matigare"). Det gör vi än idag (sonen är 20 månader nu), han älskar det fortfarande.

Jag gjorde olika storkok när han var i era barns ålder, med lite av varje.

Blandade någon form av kolhydrat (pasta/potatis och palsternacka/sötpotatis/ris/couscous el dyl) med kött (rivet och sedan mixat, eller köttfärs), fisk eller kyckling och kryddade med företrädelsevis vitpeppar, citron, färska eller frysta örter och lagerblad eller liknande, samt en eller ett par olika grönsaker (mest majs/ärtor/morötter/broccoli/blomkål - han var lite känslig mot tomat så det undvek vi) i olika konstellationer. I med mycket fett (han har alltid bränt MYCKET energi vår lille, så vi har även haft extra fett i den färdiga barnmaten, mest matolja...) Mixade och frös i barnmatsburkar.

Vi har i princip aldrig gett smörgåsrån. Han har fått majskrokar ibland, annars har han fått suga på en makaron eller så, och senare en klyfta av tex apelsin utan "skinn", gurka utan skal osv.

Idag äter sonen vår mat för det mesta, men är det för "vuxenkryddat", så åker det fram en färdigköpt barnmatsburk. Han gillar i princip allt utom när det är för starkt, så då får han rester eller annan mat, som sagt.

Vi blandar hej vilt! :)

Vår son fick upp ögonen för vanlig mat när vi började att så smått byta ut ett mål vid 6,5 månaders ålder, så pass att han sedan slutade han amma från en dag till en annan. Bara vägrade. Jag lyckades få honom att nattamma en månad till, sedan var det finito. Han ville inte heller ha ersättning, så han blev invand på "vanlig mat" snabbare än vad som rekommenderas, kan man säga...
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

De måste ju ha en annan teknik när det blir bitar, klart man sätter i halsen och får kvälvninga om man försöker mosa upp det i gomen som man kan med puré!

Är det mjukt, typ potatis, skär jag ganska stora bitar. Typ 50 öringar. Och kött i mindre bitar, som tjocka riskorn. Fisk brukar bara vara att trycka till lite med gaffeln.

Lika så skär jag äpplen i små 4kantiga bitar men päron och kiwi skär jag i stavar. Vindruvor delar jag 1-2 ggr beroende på storleken.


Mina barn har aldrig satt i halsen, visst har de svalt stora bitar ibland eller pulat i för mkt men då har dom bara "stött" upp det, inte kräkits eller som värsta kvälvningen, som en mini kvälvning, och sen har de tuggat en gång till. (Gud vad äckligt de låter....)

När dottern äter makaroner och korv så tuggar hon inte ens! Äter som en hundvalp som inte fått mat på flera timmar :eek:
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

*kl*

Provade att göra en linsröra idag som blev populär, kokade röda linser med lite potatis, kryddade med anchochili, paprikapulver och lite tomatpuré, och en gnutta ingefära och spiskummin. Mixade sen med lite ris kokt i kokosmjölk, och det blev gott, tydligen!

Kokosriset är jättebra för att få den där släta konsistensen som de färdiga burkarna har, åtminstone min bebis är väldigt förtjust i den.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Det här med att göra maten nästan färdig och sedan plocka ut en portion till barnet för att sedan krydda till vuxna har aldrig fungerat här heller, då smakar ju maten ingenting ju.

Nu äter dottern vår mat ( om vi inte gör extremt stark ), men länge länge åt hon annan mat så jag är med på dina noter :).

Vi körde tidigt med plockmat och så fick hon äta själv av det mesta på tallriken ( jag hjälpte till med att mata en tugga då och då också ).
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

jag brukade hellre ge rejält stora bitar (en stor bit broccoli, morotsstavar eller sötpotatis som kokats al dente, en tunn skiva fläskfilé, en kokad skalad potatis osv), än småbitar.
ärtor, kidneybönor (gärna hemmakokta så man kan ha koll på salthalten), funkar bra och brukar vara favoriter när de är så "fingerfärdiga" att de får grepp om det :)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

kl

Frys in fiskbullar styckevis i en påse.
Koka köttbullar och frys in likadant.

När det är dags att äta koka en potatis och lite grönsaker och lägg i kött eller fiskbullar mot slutet, mosa med en gaffel med smör och mjölk.
Frukt, skrapa med en tesked av banan, äpple, päron.

I det stora hela så klarar barn att äta större bitar än man tror.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

kl

Jag testade tidigare att göra egen pasta med köttfärssås då det är en stor favorit bland burkarna men det passade ju inte damen.
Idag testade vi att bjuda på det igen, men mixade allt så slätt det gick och hon åt med god aptit :D
Hon uppskattar tydligen inte bitar i maten... Dock var det smaskigt med kokta makaroner som hon fick kladda med tidigare idag ;)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Det är det som är faran med köpemat, den är så slät att den är svår att efterlikna hemma.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Tittar man på innehållsförteckningarna så är det nästan alltid rismjöl i köpmaten, så om man har lite ris i den egna maten får den samma släta konsistens som köpmaten.

Nu har ju butikerna börjat ta in majrovor, och det funkar jättebra som barnmat. Som kokta får de en mild och fin smak, påminner lite om majs eller sparris. Idag provade jag att blanda burkmajs med majrova, det var jättepopulärt. Provade också att koka majrovor med morötter och skalade broccolistjälkar, och sen smaksätta med fryspersilja och kallpressad rapsolja (smakar lite nötigt), det blev tydligen också väldigt gott. Så majrovor är ett tips!
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Kl

Gjorde egen mos på äpple och päron med en gnutta kanel och det gillades.

Sedan köpte vi frusen mango som mixades men det blev en del bitar kvar, hon gillar verkligen INTE bitar, hostar och får lättare kväljningar när de råkar komma för långt bak, men vi envisas lite med typ makaroner och sånt och det funkar ok. Men hemgjorda maten måste mixas noga annars duger den inte!

Hon är ju nu 8 månader, men jag vet inte om jag törs testa burkar från 8m eftersom hon har såna problem med bitar...
Hur ska man hjälpa henne att acceptera bitar och "tugga" mera?
År ju rädd att hon sätter i halsen annars :(
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Alla barn ar ju olika. Om hon har problem med bitar hade jag vantat en manad och provat igen. Och erbjud bara sant som hon ar bekvam med (makaroner?) tills hon fatt grepp om hur ska gora. Det dar loser sig snart och sen glommer du snabbt att det nagonsin varit problem!
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jo, vi testar lite ibland med sån mat vi vet hon gillar tex frukt med lite bitar i så hon inte tappar intresset lika fort som med mat :)

Samt då att hon kan få tex makaroner att plocka med när vi äter.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 785
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
21
· Visningar
947
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
860
Senast: Rosett
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 470
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp