Bukefalos 28 år!

Tips & Trix - Egen Barnmat

Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Hjalp vad du marker ord, det ar snudd pa omojligt att fora en diskussion med dig :crazy:

Det hon sade var ju att barn och vuxna kan ha olika smakpreferenser. Det ar val inget konstigt med det? Det ar val ingen som sagt att alla bebisar gillar allt (de flesta bebisar har definitivt asikter om olika sorters mat) eller att bebisar maste ata trist okryddad mat? Eller att det ska vara sa for alltid?

Jag har alltid gett mina barn smakrik intressant mat och det verkar som om de foredrar det, men inte alltid. Men for den skull sag jag inget konstigt i att ge dem "fingermat", fran en tidig alder. Fordelen med det, som jag ser det, ar att ju tidigare bebis far trana desto tidigare kan den ata sjalv - vilket i mitt fall kandes ratt viktigt eftersom jag hade tva bebisar. Plus att nar bebis kan ata hjalpligt sjalv sa ar det mycket lattare att ata tillsammans. Men det ar klart, om man inte vardesatter just den biten sa spelar det ju mindre roll.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Nej, precis, jag värdesätter inte den biten. Inte just nu när bebis är sju månader och precis gjort jättesteget från att bara ammas och leva på mjölk, till att äta själv och äta en massa olika sorts mat med olika smak. Man måste inte göra allt på en gång, och jag har ingen stress med att barnet måste lära äta själv så snabbt som möjligt. Ungefär som att andra inte stressar med att barn tillvarje pris måste sova i egen säng i eget rum så snart som möjligt.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

kl

Jag tror att manga har problem med kladd och det ar darfor de inte vill att barnet ska ata sjalv. Jamfor med att dricka till exempel, hur manga skulle halla i barnets flaska nar den kan sjalv?
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

ja men just motoriken - känna, smaka, ta till munnen. Helt annan nivå av koncentration och fokusering.
Häromkring säger de på BVC att man ska uppmuntra lärandet att äta själv så fort barnet visar intresse för mat, + att man själv får mer tid.

jag vet att de inte ska äta spenat innan de är ett år, men det låg nära till hands eftersom min dotter just börjat äta det och gillar det, trots att jag hatar det:D men trots det år hon ju smaka givetvis. Likaså fisk, min värsta fiende, men hon ska få bilda sin egen åsikt.

jag menar inte kryddstarkhet,jag menar olika smaker. jag tror knappast detänker : "åh nej spaghetti och köttfärssås idag igen" när de är så här små.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

jag har typ aldrig följt "reglerna" som finns, utan Moa har ätit det som vi ätit fast mindre kryddat och mosat. utom precis i början då såklart, men när hon var 8 månader gjorde hon def det. Givetvis fick hon inte äta sånt som de inte får.

jag frös ner i tomma barnmatsburkarna man köper, gick kanon!

går det bra att frysa glas kan det inte spricka?
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Njaej - som vuxen får du ju kladda hej vilt hela dagarna om du vill. Det är ju du själv som tvättar och städar då, så om du vill kan du ju kladda av hjärtans lust.

Det är väl snarare så att som vuxen har de flesta ingen lust att kladda, och gör det därför inte. Inte för att man inte får.

Jag håller nog inte riktigt med dig om att det skulle vara en sensorisk sensation som går utanpå allt annat att kladda med just mat. Jag hävdar fortfarande att den stora grejen med mat är smak, inte känsel. Jordgubbsmos och kivimos känns ungefär likadant, det är först när man tittar och smakar som man märker hur olika de är. Så därför skulle jag säga att när det gäller mat är känseln bland de sämsta sinnena att utforska mat med - syn, lukt och smak är mycket viktigare. Man har ju rätt bra känsel i munnen, dessutom, så bara för att man inte tar maten med handen så innebär inte det att man inte kan känna på den.

Som sagt - sen kanske det blir ont om tid, och det blir tvunget att barnet måste äta själv för att man inte hinner mata. Men när man går hemma, enkom för att ta hand om barnet, då har man ju all tid i världen.

Vad gäller hand-mun-koordination så går den utmärkt att öva med andra saker än mat. De flesta leksaker vi har har nog varit i munnen både en och två gånger. Så den saken är jag inte så orolig för. ;)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

varför tycker det det är så jobbigt att tvätta av barnet då?
men alltså, barn tycker det är KUL att lära sig saker, och de BEHÖVER lära sig. Plus att du får tid att äta själv innan maten är kall. barnet der ju på dig hur du ör när du äter och härmar dig, de ser och lär.

Och jag har fär inte sagt att det är en "sensorisk sensation" att kladda med mat???!!
du är rätt duktigt på att förvränga saker mste jag säga.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

För att återgå lite mera till trådens syfte... ;)

Någon som har tips på en bra sugproppsskål?
När vi ger dottern egen mat att plocka med är det ofta skålen som är intressant först :)
Köpte idag en med sugpropp under, men den var kass lossnade bara hon drog lite i den.
Det är ju lite större chans att bitarna hamnar i munnen istället för golvet om det ligger i en skål och inte direkt på bordet.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jag har den inte själv, men en vännina kör med en tallrik från apoteket som tydligen har bra sugfunktion. Men dom suger bäst på plast och inte på bord ( så har man ex IKEA antilop och brickan till är det perfekt ).
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

*kl*

En superenkel bebisglass (den blir jättegod, något man skulle kunna bjuda vuxna på också):

Låt lika delar hela frysta jordgubbar och fryst mango tina tills de är halvfrusna, mixa.

Pumpamos:

Skär en morot och en bit butternut squash i bitar, koka tillsammans med en vitlöksklyfta i bitar och skivad färsk ingefära. Ta bort vitlöken och ingefäran och mixa resten tillsammans med en dryg tesked kokosris (klibbris kokt i kokosmjölk som mixats, blir som tapetklister i konsistensen men är suveränt för att "reda av" barnmaten).

Någon som lyckats göra något vettigt med kiwi förresten? Tycker mest det blir surt, har provat att blanda med banan, men då smakar alltihop bara banan tycker jag.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Mitt barn har alltid älskat lite surare frukter.

Älskar grape, äter lime/citron och mumsar i sig kiwi. Om du väljer den gula kiwin så brukar den vara sötare än den gröna :)
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jo, det underlättar säkert att ha ett barn som gillar sur frukt! Fast "byta bebis" kanske inte är den lösning jag tänkte på i första hand ;) Det är den gula jag använt, men den är ju rätt syrlig den med.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Jag tänkte mest att du kanske inte behöver ge just kiwi då om bebis inte gillar sura frukter ;).

Det är ju svårt att "söta" upp frukt tycker jag, för som du själv skrev så tar ju banan över i princip allt om man blandar med det och socker är nog ingen lösning ? Kanske om du har ett sött päron att det kan fungera, päronsmaken tar ju inte över.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Päron var smart, det ska jag prova! Självklart måste man inte ge kiwi, det är mest att jag tycker det är kul att kunna variera lite.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Hur gör du när du kokar kokosriset, vilka mängder ris/kokosmjölk? Något vatten? Och med klibbris, menar du jasminris? *frågor frågor*
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Dubbla mängden kokosmjölk mot riset ungefär, men det är inte så noga. Kokar det torrt innan riset är mjukt häller man på mer vätska bara, det ska ju ändå mixas sen så det gör inget att det inte blir luftigt. Man kan ta lite vatten också, eller bara kokosmjölk, det beror lite på hur mastigt och "kokosigt" man vill ha det.

Klibbris är inte samma sak som jasminris, det är en särskild sorts ris med runda, lite vitare kort som innehåller mycket mer stärkelse än vanligt ris. "Sticky rice" brukar det stå på påsarna, säljs i butiker som säljer asiatisk mat. Det går säkert bra med jasminris också, men jag kan tänka mig att det blir mer grötigt/vattnigt då, eftersom vanligt ris inte är lika stärkelserikt.
 
Sv: Tips & Trix - Egen Barnmat

Nu vill jag ha lite tips om hur jag gör det kul med maten igen till min 8mån bebis...

Hon gillar inte att äta längre :( Hon har nog en förkylning på g för näsan rinner lite. Men matlusten har varit borta i över en vecka.
Naturligtvis tar hon igen sig på natten med en massa ersättning/välling :(

Så har ni något som barnen älskar är jag villig att prova. Innan har hon gillat spagetti & köttfärssås som favorit men nu äter hon max 25% av en burk i mängd... Kvittar om den är köpt eller hemlagad.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 770
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
21
· Visningar
902
Senast: Honey07
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
859
Senast: Rosett
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 467
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp