Tisdagstankar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skriver väl ett litet blogginlägg igen i brist på annan sysselsättning.

Vips vad den här dagen gick fort. Jag försov mig i morse. Tanken var att kliva upp en timme tidigare än jag brukar men sen hade klockan plötsligt rusat iväg och var betydligt mer än jag räknat med.

Efter frukost jobbade jag två timmar och sen gick jag en promenad. Min psykolog säger att ångest kan minskas av promenader och har föreslagit att jag ska gå en promenad en gång i veckan. Om det nu funkar så tycker jag en promenad i veckan låter lite, så jag har gått en promenad varje dag utom då jag har ridit. Jag har också börjat föra ångestdagbok där jag skriver upp mina promenader och hur mycket ångest jag har. Tyvärr triggas ångesten mycket av mina fobier. Det har blivit värre när jag nu är så mycket skörare än förut. Vad man ska göra åt skörheten vete tusan.

På torsdag är det dags för första lektionen på ridskolan. Jag ser fram emot det och hoppas att jag utvecklas i min ridning under kommande termin. Jag tänkte att jag även skulle rida lite privat någon gång då och då. Kanske jag t.o.m. kan delta i en hoppgrupp på ridskolan? Jag är så hopplöst dålig på hoppning. Tidigare har jag hoppat banor på 70 cm och ridit felfritt. Sen har jag startat på 80 cm också men då har det alltid varit något som hänt så jag har aldrig klarat det felfritt. Nu känns det som om jag knappt kan ta mig över 50 cm ens.

Men hur mycket jag kan rida beror på hur det går med min sjukskrivning. Kanske jag borde bli arbetssökande på 50% i stället? Jag tror att jag aldrig kan jobba mer än 50% på nuvarande jobb. Skallen samarbetar nog inte i större omfattning. Jobbigt när det är så ostabilt på inkomstfronten.

Nu har det hunnit bli mörkt ute och som vanligt vet jag inte vad jag ska göra fram till läggdags. Det suger att bara sitta av tiden. Samtidigt som jag är rastlös så är jag påfallande handlingsförlamad så jag gör ju ingenting trots att det finns saker att göra.
 

Min erfarenhet är att man fort tappar höjden i hoppningen. MEN att det sen kommer tillbaka rätt fort när man börjar hoppa. Om du har möjlighet låter det väl superbra att börja i hoppgrupp också? Särskilt om du vill få en skjuts I ridningen och också tycker om mål. Det är lättare att mäta centimetrar än procent och också enklare få ett kvitto på att man klarar en viss sak i hoppning.
 
Min erfarenhet är att man fort tappar höjden i hoppningen. MEN att det sen kommer tillbaka rätt fort när man börjar hoppa. Om du har möjlighet låter det väl superbra att börja i hoppgrupp också? Särskilt om du vill få en skjuts I ridningen och också tycker om mål. Det är lättare att mäta centimetrar än procent och också enklare få ett kvitto på att man klarar en viss sak i hoppning.
Jag ska fråga om jag kan vara med i en hoppgrupp. Jag har ju ingen aning om vilken nivå det är på hoppgrupperna.
 
@Magiana klart du ska prova på ridskolan efter hand med hoppning om du är sugen på det 😄
De brukar ju ofta ha trygga övningar med tex gymnastikhoppning, ”säkra” övningar som tex 5,5:an, nån lättare bana osv, och hästarna brukar vara trygga och vana, så går att bygga upp hoppglädje/trygghet ganska bra och kvickt igen för nån som blivit lite ringrostig. Höjder brukar det sällan vara frågan om såvida det inte tex finns en hoppgrupp för mer rutinerade ridskoleelever med tex tåvlingsfokus (många ridskolor har ju sådana möjligheter ).
 
Jag skriver väl ett litet blogginlägg igen i brist på annan sysselsättning.
Jag är glad att du skriver. Jag tycker om att följa dina dagboksinlägg här, även om jag tycker att det är skit att du mår som du gör. Det är så många gånger jag har läst dina inlägg och suttit och tänkt på dig och önskat att du som genom ett mirakel plötsligt bara kunde få bli friskare och starkare igen. Tyvärr skriver jag inte så mycket - jag läser inte här varje dag och när jag väl läser så har dina inlägg ofta fått fyrtiosjutton svar, och då känns mina kommentarer malplacerade och överflödiga.
Men jag tycker om när du skriver, och saknar dig när du gör uppehåll. Så fortsätt gärna.
Jag önskar av hela mitt hjärta att promenaderna kan hjälpa dig att minska ångesten!
:heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Som många här vet har jag haft flera år där jag mått väldigt dåligt, ett år när jag nästan var mer på psyk än jag var hemma. Har gjort...
2
Svar
28
· Visningar
2 214
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 412
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 808
Senast: Rugge
·
L
  • Artikel
Dagbok Det ÄR bra saker i mitt liv nu. Somexempel att jag ska få en hund DENHÄR VECKAN! Och endel andra saker också som är mycket mera...
Svar
3
· Visningar
485
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp