Titta hon s.., neej, titta hon ÄTER oxå..

Ok, du har rätt....öka grovfodergivan med 0,5 kg om dagen delat i 3 eller 4....OM hästen inte äter det andra grovfodret får den svälta för den kan bli sjuk....gör detta under en period av 14 dgr....jag orkar inte diskutera längre....du har ju så rätt så...för 400 hästar måste ju vara lika många fel dom är :crazy:
KAN du aldrig variera dig lite?????
 
Och varför ska du ha rätt varje gång då? :p

Men vi kan väl säga som så att, oftast klarar hästarna det bra- men med känsliga individer kan det slå fel, och varför inte vara på den säkra sidan då forskning visar att det ju faktiskt tar 2-3 veckor för tarmfloran att ställa om sig? :)
 
Men vad Martha menar är väl, som jag fattat det iaf, att hon har inte upplevt minsta problem med GROVFODERBYTE ens om det varit tvärt. Och om det nu står mellan valet att hästen inte äter alls, eller den äter men det blir ett tvärt byte så är prioriteringen att hästen ÄTER.

Hon har väl inte sagt att man alltid helt ska skita i hela invänjningen och byta rakt av?

Jag försöker göra alla foderbyten succesivt. Men byta från hö till hösilage på valacken innebär alltid ett TVÄRT byte. Från full giva hö till fulla giva hösilage. Han ratar nämligen höet direkt han får hösilage. Så får han innan 9 kg hö, så är det 9 kg hösilage direkt, eller en häst som bara äter något kilo strå per dag. Försöker jag ge 8 kg hö och 1 kg hösilage i början äter han ett kg hösilage. Punkt. Så, honom byter jag tvärt på, och lägger på mag-tarmbalans för att underlätta. Nu har han PLÅTMAGE, men ändå..

Sen, när hästarna hamnar på klinik så blir det ett supertvärt foderbyte, från hemmastallets hö/hösilage till klinikhö. Dessutom ger de oftast det kraftfoder e tycker hästen ska ha. Utan hänsyn till vad hästen åt innan. Efter 1 dag upp till hur länge som helst så kommer hästen hem igen, och byter tvärt grovfoder. Jag vet ingen häst som reagerat på detta faktiskt, så jag kan mycket väl förstå martha i det här fallet.

IDEALET är inte alltid överensstämmande med verkligheten, och då får man försöka anpassa så gott det går.

Så jag förstår båda sidor. Mans ka alltid försöka att byta låångsamt och succesivt, men ibland hamnar man i lägen där andra saker än långsamt foderbyte är viktigare. T ex att hästen äter övht, eller att hästen får den vård den behöver etc..
 
Jadå. Men denna hästen uppfattade jag vara väldigt känslig, och haft problem med magen. Så det var därför jag tyckte hon skulle ta det mer försiktigt. Hästens mage är ju heller inte van vid få mkt grovfoder än..
 
En sista rapport!!
3,5 kg hösilage & 2 kg hö + 1kg lucernpellets, är denna natt´s ranson.
Det blir som en del skriver om, ett rätt " snabbt foderbyte. Men jag vill hellre att hon äter, än inte.
Magen är fin, & hon verkar hungrigare än innan.
Tack för alla tips & råd!
 
Vad kul!! Hur gör du när du lägger in maten? Lägger du in 3,5 kg hösilage och ser om det är borta på morgonen eller lägger du in kanske 5-6 kg och väger sedan det som är kvar på morgonen?
 
Jag har lagt in ca 6 kg hösilage & 2 kg hö, + krubban med 1 kg lucernpellets. Sen väger jag det som är kvar, som du skrev. Skall lägga in mer hö ikväll,då det nästan varit slut. Idag tog första hösilagebalen slut, & var det var fortfarande mkt fint & luktade fräscht. * skönt* att slippa kasta.
 
Ja, ingen vore lyckligare än jag om hon bara äter som nu. För jag räknar med att när gräset tryter i hagen, så borde det bli ännu bättre. Hon får ju som sagt mkt protein, men det * skiter* :devil: jag i just nu...Äter ca 1,5 kg kraftfoder, mot tidigare 3.
 
Skit i det du! :D Och du har nog rätt i att hon kommer pilla i sig ännu mer när gräset är "poff borta". :banana:
 
Än är hon ju inte uppe i tillräcklig giva " TS" heller, men det här är ju klart en ökning, mot förra vinterns 3, max 4 kg hö. Magen har ju hållt sig, var lite blajjig i Lördags bara. Får ½ paket bakjäst om dagen nu i samband med foderbytet. Det blev magen bättre på tidigt ivåras/ vintras när den strulade.
Om du tittar på vad hon får i sig nu, vad tycker du om det??
Hon rids lite lugnt nu, har varit igång sedan januari. Red distans 50 km 7/9. Så nu underhåller vi bara kondisen inför icke " ridbart" väder/ underlag. Hon kommer vila då, men ingen " konstant" vintervila.
 
Vad var värdena på hösilaget och höet? :crazy: Hur mkt krafftfoder fick hon? Jag är lite senil(ehe virrig då) och orkar inte leta reda på dina inlägg där du skrivit det. :o
 
Hösilaget med TS på 62% 6,6 MJ & 53 SRP/ kg foder
Höet ( förra årets, fodrar med det ett litet tag till) 8,2 MJ & 51 SRP. Kraffts havre, 0,7 kg, En Muslie 10 MJ & 70 SRP, 0,66 kg. 1 kg krafts lucernpellets.
Har inte CA, P & MG värdena i huvudet, men det här vore intressant att ngn annan kikar på mer än jag. Kollade lite igår, Vill se vad du får det till/ säger om det. Fick ca 59 Mj ( tror jag), kommer ej ihåg det andra ( är på jobbet). Hööög SRP/ MJ- kvot. Räknade på vad hon äter nu i grovfoderväg, 2 kg hö & 3 kg hösilage. Sto 5 år, ca 154 cm, arab. Skall nog väga ca 425- 450 kg ( kanske 400 nu), promenadrids ( nu, har gått hårdare i sommar), svårfödd ( tror jag..) Vet ej vad hon behöver, eller har behövt. Hon har ju som sagt aldrig ätit ordentligt så länge jag haft henne.
Så vill ngn kika på MJ & SRP så vore det intressant, dock bara räkna på det hon får nu & säga vad ni tycker.
 
Grattis, om du bara rider vääääääldigt lugnt nu, så täcks behovet precis. Jag fick det till 59,3 MJ och 471 SMRP, kvot 7,95. MEN! Hon äter ju fortf. gräs så alltså får hon i sig mer än detta! Därför borde hon ju öka i vikt snart tycker jag. :)
 
Ho hooo :bump:

Var nog ungefär så det blev hos mig oxå. Bekymret nu är ju bara mängden grovfoder. ( TS). Men vi får vara glada över en sak i taget.. Liiite....Högggt Protein bara. hmmm 7.95!!
 
Ja det är högt, men det gör inget, det är ju från grovfodret. :D Min häst(eng. flb) stog på kvot 7,7 i fjol, mådde så bra så. :D Och på bete får de ju mkt högre kvoter än så, 12-14. Och är din häst frisk för övrigt så blir det ingen extra belastning på kroppen, och du måste ändå upp mer ändå i kvoten isf. Så ta't lugnt bara, sit back, and enjoy! :cool:
 
Haj Linda!
Jag o Cz hejar på att hon ökar ännu mer :bump:
Angående kvoten sbrp/MJ så har Cz alltid legat högre än den heliga summan 6. Han får groov som ju har en kvot på 10.
Bara de åren höet har haft lågt sbrp så har han legat lite lägre (alltid över 6) beroende på hur mycket lucern han ville ha.
Ger du inte olja? Det är ju bara energi men utan "turboeffekt", för det behöver du väl inte? ;)
// Linda
 
Halloj Linda!

Nej hon får ingen olja. När hon fick det i maten för ett tag sedan så var det mer " trögt" att äta upp..
Skall göra ett nytt försök igen, men väntar först & ser vad det här ger för utslag.
& nej...jag behöver definitivt ingen turbo till henne, måste serva bromsarna istället * hi hi*. :rofl:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, det är väl inte höst än. Men snart så! Då flyttar mina hästar till vinterlösdriften och börjar fodras med hösilage. Jag tycker det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 881
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 856
Senast: svea
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 057
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp