Titta på film i skolan (Högstadiebarn)

Rosemary's Baby är gjord av Roman Polanski, inte Hitchcock. Håller dock med om att spelfilm verkligen har begränsat värde som undervisningsmateriel. Hellre bra dokumentärer i så fall.

Right! Jag har sagt fel flera ganger dar ... jag giller inte Hitchcock heller.
 
det är väl ändå en j-a skillnad på en spelfilm/rysare (Rosemary´s baby) jämfört med en dokumentär.

Visst ar det. En documentar ar sa oandligt mycket varre nar man vet att det ar sant. Min point ar att pa vissa av oss har hjarnan svart att "stanga av" och gor inte alltid som vi vill.
 
Tycker du att det är lämpligt att det förekommer undervisning om Judeutrotningen, inklusive bilder och eventuellt journalfilmer, i högstadiet?
Det tycker jag.
Det är ju en parallell situation där jag ändå fått för mig att de flesta - utom revisionister då - är eniga om att det är en viktig del av utbildningen i historia i svensk skola.

Så ja, jag tycker att det är rimligt att det förekommer undervisning även om väldigt jobbiga ämnen. Den person som är illa berörd av filmen kan ju stänga ögonen eller titta ner för att inte behöva se bilderna.
Jag tycker absolut att det ska undervisas om judeutrotningen och folkmorden där de förekommit. MEN jag tycker inte att det är nödvändigt att eleverna ska titta på filmer som visar själva dödandet. Den biten är långt över gränsen för vad jag själv tycker är rimligt att tvinga på eleverna.
I sammanhanget är det kanske relevant att nämna att samtliga 9or i vår kommun åker till Polen och besöker koncentrationslägret i Stuthof.
 
Rosemary's Baby är gjord av Roman Polanski, inte Hitchcock. Håller dock med om att spelfilm verkligen har begränsat värde som undervisningsmateriel. Hellre bra dokumentärer i så fall.
Spelfilm kan vara ett fantastiskt undervisningsmaterial. Det viktiga är att det finns ett tydligt syfte med filmen (vad, hur, varför) och att man inte släpper filmen utan arbetar vidare med den på lämpligt sätt. Verklighetsbaserade spelfilmer kan vara fantastiska ur en källkritisk synvinkel, för att skapa diskussion, jämföra med den lästa litteraturen osv. För att inte nämna alla sociala aspekter som en film kan visa bättre än en bok.

Sen är det såklart viktigt att läraren väljer film med förnuft och att eleverna får valet att inte se filmen om de känner att de blir negativt påverkade av den
 
och att eleverna får valet att inte se filmen om de känner att de blir negativt påverkade av den
Jag tänker att det finns elever som väljer att sitta kvar även om de egentligen skulle vilja avstå från att se filmen, för att de faller för grupptrycket eller vill undvika att bli retade efteråt för att de varit så mesiga att se gått ut...
Därför är min egen uppfattning att såna filmer inte ska visas alls på skoltid.
 
Jag tänker att det finns elever som väljer att sitta kvar även om de egentligen skulle vilja avstå från att se filmen, för att de faller för grupptrycket eller vill undvika att bli retade efteråt för att de varit så mesiga att se gått ut...
Därför är min egen uppfattning att såna filmer inte ska visas alls på skoltid.

Absolut och där kommer lärarens förnuft i valet av film in. Jag hade inte visar den typen av film du beskriver i mitt klassrum.

Mitt svar syftade på spelfilmens undervisningsvärde där jag anser att film KAN vara fantastiskt när det används på rätt sätt :)
 
Spelfilm kan vara ett fantastiskt undervisningsmaterial. Det viktiga är att det finns ett tydligt syfte med filmen (vad, hur, varför) och att man inte släpper filmen utan arbetar vidare med den på lämpligt sätt. Verklighetsbaserade spelfilmer kan vara fantastiska ur en källkritisk synvinkel, för att skapa diskussion, jämföra med den lästa litteraturen osv. För att inte nämna alla sociala aspekter som en film kan visa bättre än en bok.

Sen är det såklart viktigt att läraren väljer film med förnuft och att eleverna får valet att inte se filmen om de känner att de blir negativt påverkade av den
Hm, kan du ge nåt exempel på en spelfilm som skulle platsa som undervisningsmaterial?
 
Hm, kan du ge nåt exempel på en spelfilm som skulle platsa som undervisningsmaterial?
Sameblod använder många skolor som undervisningsmaterial, Bergmanfilmer i Svenska. De kan visa En obekväm uppföljare eller Imorgon, Before the Flood (miljöfilmer). De kan visa en film som illustrerar missuppfattningar vänskap som Bamse och häxans dotter för små barn. De kan visa Mustang om hedersförtryck.

Det är inget konstigt det finns mängder av spelfilm som passar, det är inte bara Spindelmannen som går på bio.

Det finns studiehandledningar till och med för filmer som Modig på Svenska filminstitutet.

I övrigt "ser barn så mycket på film" nuförtiden (så det behövs inte i skolan implicerat, men), film är ett kulturmedium som man kan behöva förhålla sig till, lära sig reflektera och fundera runt, precis som böcker och teater just för att de ser så mycket film hemma utan att behöva reflektera.
 
Hm, kan du ge nåt exempel på en spelfilm som skulle platsa som undervisningsmaterial?

Man kan analysera all film även populärkultur. Ta tex pretty woman ur ett genusperspektiv, dystopier som hunger games ur ett samhällsperspektiv, wall-e eller vilken miljökatastroffilm som helst ur ett miljöperspektiv. Jag skulle säga att det är få filmer man inte kan finna ett syfte i att ta upp i undervisningen men som sagt, man måste ha ett syfte och arbeta med det.

Prova att se Lejonkungen med normkritiska ögon ;)
 
Senast ändrad:
Sameblod använder många skolor som undervisningsmaterial, Bergmanfilmer i Svenska. De kan visa En obekväm uppföljare eller Imorgon, Before the Flood (miljöfilmer). De kan visa en film som illustrerar missuppfattningar vänskap som Bamse och häxans dotter för små barn. De kan visa Mustang om hedersförtryck.

Det är inget konstigt det finns mängder av spelfilm som passar, det är inte bara Spindelmannen som går på bio.

Det finns studiehandledningar till och med för filmer som Modig på Svenska filminstitutet.

I övrigt "ser barn så mycket på film" nuförtiden (så det behövs inte i skolan implicerat, men), film är ett kulturmedium som man kan behöva förhålla sig till, lära sig reflektera och fundera runt, precis som böcker och teater just för att de ser så mycket film hemma utan att behöva reflektera.
Jag håller med. När barn och ungdomar ser så mycket film är det jätte nyttigt att lära sig använda ett kritiskt öga till det man ser
 
Man kan analysera all film även populärkultur. Ta tex pretty woman ur ett genusperspektiv, dystopier som hunger games ur ett samhällsperspektiv, wall-e eller vilken miljökatastroffilm som helst ur ett miljöperspektiv. Jag skulle säga att det är få filmer man inte kan finna ett syfte i att ta upp i undervisningen men som sagt, man måste ha ett syfte och arbeta med det.

Prova att se Lejonkungen med normkritiska ögon ;)
Det är klart det går att analysera film, men jag skulle ju inte lägga tid på att se hela Pretty Woman t ex för att analysera genus, när vi har den verkliga världen att analysera. Genusanalys av Pretty Woman blir ju supersmalt: Nu ska vi analysera hur könsrollerna kom till uttryck i en organisation in LA på tidigt 90-tal.

Sen ska vi titta hur på hur den såg ut i Chicago, sen i NYC, sen Berlin, etc etc, eller?
 
Det är klart det går att analysera film, men jag skulle ju inte lägga tid på att se hela Pretty Woman t ex för att analysera genus, när vi har den verkliga världen att analysera. Genusanalys av Pretty Woman blir ju supersmalt: Nu ska vi analysera hur könsrollerna kom till uttryck i en organisation in LA på tidigt 90-tal.

Sen ska vi titta hur på hur den såg ut i Chicago, sen i NYC, sen Berlin, etc etc, eller?
Det finns ju både spolknapp och pausknapp och stoppknapp på filmspelare.

Sedan är det väl den enskilde läraren som avgör vad hen behöver och inte behöver för sin stil av undervisning. Och naturligtvis om rättigheterna finns för visningen vilket väl enskild rektor/kommun avgör.
 
Det är klart det går att analysera film, men jag skulle ju inte lägga tid på att se hela Pretty Woman t ex för att analysera genus, när vi har den verkliga världen att analysera. Genusanalys av Pretty Woman blir ju supersmalt: Nu ska vi analysera hur könsrollerna kom till uttryck i en organisation in LA på tidigt 90-tal.

Sen ska vi titta hur på hur den såg ut i Chicago, sen i NYC, sen Berlin, etc etc, eller?
Det är väl klart att det kanske bara finns utrymme för en enda film på matten på ett år, lektionen innan jul eller så. Men den gången är en film som tar upp svarta, kvinnliga matematiker från 50-talet som jobbar på Nasa och som dessutom väldigt tydligt och pedagogiskt visar en av de första datorerna och programmering ingen dålig idé. Och ännu mer pedagogiskt och tydligt visar hur kvinnor riskerar inte få sitt namn på artiklar där de bidragit mycket. Man kan till och med diskutera vissa detaljer som har tagits med för att illustrera men inte fanns då och om det var bra eller dåligt att ta en detalj som inte fanns på Nasa då, som separat toalett. Hidden Figures. Som en cocktail av illustrerade insikter om kvinnor, matte, datorer, programmering, historia, genus, ras och att allting i en film inte alltid är exakt rätt. https://www.imdb.com/title/tt4846340/
 
Det är klart det går att analysera film, men jag skulle ju inte lägga tid på att se hela Pretty Woman t ex för att analysera genus, när vi har den verkliga världen att analysera. Genusanalys av Pretty Woman blir ju supersmalt: Nu ska vi analysera hur könsrollerna kom till uttryck i en organisation in LA på tidigt 90-tal.

Sen ska vi titta hur på hur den såg ut i Chicago, sen i NYC, sen Berlin, etc etc, eller?

Nej men man kan jämföra med det svenska samhället och vardagen som eleverna upplever. Just Pretty woman är bra för den extremt tydligt visar hur den prostituerade kvinnan måste bli räddad av den vita mannen för att utvecklas som kvinna och bli accepterad av samhället. Den delen kan man även använda i jämställdhets diskussioner, ser det fortfarande ut så? hur långt har samhället kommit i jämställdhetsfrågor? Man kan diskutera om filmen är realistisk, man kan diskutera genre: är det här en romantisk komedi eller är det ett samhällskritiskt drama med undergenren komedi? Ta scenen i klädbutiken, hon är inte välkommen när hon kommer in som sig själv men när mannen kommer och viftar med kreditkortet blir hon behandlad på ett helt annat sätt, varför blir det så? Jag håller inte alls med att genusanalys av den filmen skulle vara smalt, snarare tvärtom.

I undervisning måste man ta hänsyn till att elever lär på olika sätt. Visa lär sig av att läsa och andra lär sig av att uppleva. När det kommer till spelfilm/dokumentärfilm så är det två olika upplevelser. Visar man en dokumentär för eleverna ser de på filmen på samma sätt som när de läser en faktabok, där finns fakta som de måste lära sig. Ser man en spelfilm blir det mer avslappnat och man kan diskutera handlingen och därigenom få fram fakta och eleverna lär sig saker, eftersom eleverna upplever filmen på olika sätt kan man få mycket intressanta diskussioner.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 366
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vi har fått ett mejl från en av lärarna på barnens högstadieskola. Hen vill visa en film med 15-årsgräns för eleverna i åk 7, som del av...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
12 522
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp