visa film med 15-årsgräns för underåriga?

Det är ju en film ur historiskt perspektiv, jag minns att jag fick se Ben Hur i skolan, när jag gick i FEMMAN och det är heller ingen direkt "fairytale" med "Det var en gång..... och så levde de lyckliga i alla sina dagar.

Läroplanen samt skolans mål och riktlinjer ÄR sådan att barnen ska ha vissa kunskaper från skolan och kunskaper kan hämtas in från böcker och/eller film.

Men jag minns att jag tyckte det var lite ruggigt att se Ben Hur, med enbart läraren. Så idag hade jag nog önskat att man kunde ha fått se filmen med förälders sällskap, ungefär som att man redan idag kan få se filmer med åldersgräns i vuxens sällskap.

Jag tycker inte att det argumentet håller. 15-årsgransen är nämligen absolut. D.v.s. den gäller även i förälders sällskap. Sen att folk låter sina barn se dem hemma ändå är en annan sak. Men skolan ska inte visa dem för barn yngre än det. Jag undrar om de får göra det? Är det någon som vet?
 
Jag känner mig extremt fyrkantig här. Jag tycker helt enkelt att det är olämpligt av läraren att försätta sig i situationen att hen behöver fråga föräldrarna om ett visst undervisningsmoment. Det läraren inte själv kan ta ställning till, tycker jag nog helt enkelt att läraren bör undvika helt.

Det kan inte vara avgörande för barnens utveckling - i någondera riktningen - att se en barnförbjuden film.

Jag tycker alltså att läraren är på hal is här. Hur jag som förälder skulle ha hanterat det, vet jag inte. Men jag hade nog påpekat just det för läraren på något sätt.
 
Det är ju en film ur historiskt perspektiv, jag minns att jag fick se Ben Hur i skolan, när jag gick i FEMMAN och det är heller ingen direkt "fairytale" med "Det var en gång..... och så levde de lyckliga i alla sina dagar.

Läroplanen samt skolans mål och riktlinjer ÄR sådan att barnen ska ha vissa kunskaper från skolan och kunskaper kan hämtas in från böcker och/eller film.

Men jag minns att jag tyckte det var lite ruggigt att se Ben Hur, med enbart läraren. Så idag hade jag nog önskat att man kunde ha fått se filmen med förälders sällskap, ungefär som att man redan idag kan få se filmer med åldersgräns i vuxens sällskap.
Ben Hur är mild sett till effekter om man jämför med Troja, där man bla ser hur olika vapen penetrerar kroppar och det är inte som när en annan var liten och svärden var lika blanka efter en strid som innan samt motspelarna vek sig över svärden eller fångade dem under armen typ. :) Tror det ska komma/har kommit en nyinspelning av Ben Hur, den lär dock vara ordentligt effektfull.
 
Att se "Troja" i utbildningssyfte är lika bra som att se "Ice Age" kan jag tycka. Ice Age känns faktiskt mer korrekt historiskt i och för sig. ;)

Det skulle vara intressant att se dig stå framför manusförfattarna till Troja med åratals bakgrundsresearch osv och argumentera för det. :)


Men Ok, som fritidspedagog, där vi i samarbete med pedagogerna i övrigt använde film i utbildningssyfte med efterdiskussioner, grupparbeten och dramatiseringar, under mina praktiktider lägger jag ner diskussionen från min sida. Det känns tryggt att alla är så pålästa och vet bäst hur pedagoger ska lägga upp skolarbetet, för att uppnå skolverkets mål och riktlinjer enligt läroplan.
 
Det skulle vara intressant att se dig stå framför manusförfattarna till Troja med åratals bakgrundsresearch osv och argumentera för det. :)


Men Ok, som fritidspedagog, där vi i samarbete med pedagogerna i övrigt använde film i utbildningssyfte med efterdiskussioner, grupparbeten och dramatiseringar, under mina praktiktider lägger jag ner diskussionen från min sida. Det känns tryggt att alla är så pålästa och vet bäst hur pedagoger ska lägga upp skolarbetet, för att uppnå skolverkets mål och riktlinjer enligt läroplan.

Det kan ju för all del finnas fler pedagoger än du bland dem som svarat i tråden.;) Jag kan inte påstå att det framstår som en enorm begränsning för en lärare att inte visa actionfilm med femtonårsgräns. Vill man visa film finns det annat.
 
jag fick se samma filmer som andra nämner plus Clockwork orange. det var en tung film för en tonåring att se. Jag skulle säga att blev vi tillfrågade hade jag inte tillåtit min "under 15 åring" att se den utan att veta att en kompetent pedagog och psykolog fanns tillgänglig.

i dag hade jag gärna sett att kidsen fick se Zozo, en väldigt bra skildring av livet som flykting.
 
Det kan ju för all del finnas fler pedagoger än du bland dem som svarat i tråden.;) Jag kan inte påstå att det framstår som en enorm begränsning för en lärare att inte visa actionfilm med femtonårsgräns. Vill man visa film finns det annat.
Tänk på pisa! Hur ska det gå om barnen inte får se relevant action på skoltid? Det har du inte tänkt på!
 
Det skulle vara intressant att se dig stå framför manusförfattarna till Troja med åratals bakgrundsresearch osv och argumentera för det. :)


Men Ok, som fritidspedagog, där vi i samarbete med pedagogerna i övrigt använde film i utbildningssyfte med efterdiskussioner, grupparbeten och dramatiseringar, under mina praktiktider lägger jag ner diskussionen från min sida. Det känns tryggt att alla är så pålästa och vet bäst hur pedagoger ska lägga upp skolarbetet, för att uppnå skolverkets mål och riktlinjer enligt läroplan.
Fast TS frågar ju efter föräldrars synpunkter, inte pedagogers i första hand.
 
Hade jag haft barn hade jag definitivt sagt ja till Troja, den är inte så farlig. Används den för motivation ser jag bara det som en bra grej, förutsatt att läraren tar upp i diskussion hur det var "egentligen" och att det i verkligheten inte var som i filmen. Jag vet att sådant gjorde underverk på min extremt stökiga klass (3an-9an) som hade svårt att koncentrera sig.

Våra lärare frågade för övrigt aldrig våra föräldrar om vilka filmer som var okej... vilket inte blev så bra alla gånger. I fyran visade läraren en film som handlade om någon del av englands historia, minns inte vad den hette eller så mycket mer än så - jag minns dock hur läraren säger "ooh nu kommer min favoritscen" och några sekunder senare spelas en våldtäktsscen upp... :confused:O_o
I femman visade läraren glatt upp någon ungdomsfilm där de torterar och dödar en katt.
Andra filmer jag såg under perioden 3an-9an var Clockwork Orange, American History X, Schindlers List, Det, med mera.
Vi såg även filmen Grease minst en gång varannan vecka på "roliga timmen" (gärna varje vecka) och jag har fortfarande men för livet på grund av den filmen (inte alls hjärntvättad :banghead:)
 
Fast TS frågar ju efter föräldrars synpunkter, inte pedagogers i första hand.
Eftersom jag inte jobbar som pedagog och aldrig har gjort, svarade jag inte TS som pedagog, utan mer vad många av vi som varit elever förr fick se som många andra också svarat i tråden.

Men "jag har tagit min Mats ur skolan" och lagt ner diskussionen eftersom jag kom på att jag inte tillhörde rätt klientel för att svara, utan tråden råkade ligga högt upp i flödet. Jag läste inte så noga under vilket forum den låg.

Förlåt

Med vänlig hälsning
IngelaH
 
Det är ju ganska ointressant för en 13-åring...
(som förmodligen dessutom anser att han är en gammal gubbe... ;) )

Känns som en mer lämplig ålder för den typen av film (om man nu måste visa sånt i skolan överhuvudtaget...)

Tror du? Dagens 13:åringar är ju som 18 gällande sexualitet och nog uppskattade jag en naken Brad när jag var 13! :d;)
 
Eftersom jag inte jobbar som pedagog och aldrig har gjort, svarade jag inte TS som pedagog, utan mer vad många av vi som varit elever förr fick se som många andra också svarat i tråden.

Men "jag har tagit min Mats ur skolan" och lagt ner diskussionen eftersom jag kom på att jag inte tillhörde rätt klientel för att svara, utan tråden råkade ligga högt upp i flödet. Jag läste inte så noga under vilket forum den låg.

Förlåt

Med vänlig hälsning
IngelaH
Det är väl klart att du får svara, ingen kan väl inte hindra dig? Men du lät onödigt förnärmad: "Det känns tryggt att alla är så pålästa och vet bäst hur pedagoger ska lägga upp skolarbetet, för att uppnå skolverkets mål och riktlinjer enligt läroplan."
 
Det är väl klart att du får svara, ingen kan väl inte hindra dig? Men du lät onödigt förnärmad: "Det känns tryggt att alla är så pålästa och vet bäst hur pedagoger ska lägga upp skolarbetet, för att uppnå skolverkets mål och riktlinjer enligt läroplan."

Jo, men det är i många fall så att pedagoger blir ifrågasatta/kritiserade hur de än försöker lägga upp skolarbetet och att de ska vara nåbara 24/7. Min syster är Förstepedagog på grundskolan 1-7 och jag har fortfarande många pedagoger i min bekantskapskrets sedan utbildningstiden.

Med vänlig hälsning
IngelaH
 
Jo, men det är i många fall så att pedagoger blir ifrågasatta/kritiserade hur de än försöker lägga upp skolarbetet och att de ska vara nåbara 24/7.
Ja, det vet jag. Det var därför jag kom att tänka på engagerade föräldrar som arbetsmiljöproblem för lärarna, som jag skrev tidigare.
Det hindrar inte att jag tycker att du lätt onödigt stött. Men jag lämnar det nu.
 
Jo, men det är i många fall så att pedagoger blir ifrågasatta/kritiserade hur de än försöker lägga upp skolarbetet och att de ska vara nåbara 24/7. Min syster är Förstepedagog på grundskolan 1-7 och jag har fortfarande många pedagoger i min bekantskapskrets sedan utbildningstiden.

Med vänlig hälsning
IngelaH

Men det är väl en helt annan sak än vad som diskuteras här?

Att lärare inte gillar att få kritik för allt betyder ju inte att inget någon lärare gör kan kritiseras.
 
Men det är väl en helt annan sak än vad som diskuteras här?

Att lärare inte gillar att få kritik för allt betyder ju inte att inget någon lärare gör kan kritiseras.

Som jag skrev, så läste jag inte så noga var diskussionen låg. Jag har slutat diskutera, respektera nu TS inlägg och vill du diskutera lärare får du gärna skapa en egen tråd.

Med vänlig hälsning
IngelaH
 
Som jag skrev, så läste jag inte så noga var diskussionen låg. Jag har slutat diskutera, respektera nu TS inlägg och vill du diskutera lärare får du gärna skapa en egen tråd.

Med vänlig hälsning
IngelaH

Men du kan väl inte diktera vad andra ska eller inte ska diskutera i forumet?O_o Du är ju inte moderator i det här forumet.

Om du själv skriver ett inlägg som är OT, och när andra påpekar att inlägget är just OT, då bestämmer du enväldigt att nu är det minsann slutdiskuterat? Så funkar det ju inte.
 
Vi har fått ett mejl från en av lärarna på barnens högstadieskola. Hen vill visa en film med 15-årsgräns för eleverna i åk 7, som del av en lektion i historia. Läraren vill ha föräldrarnas tillstånd att visa filmen, trots att eleverna är "underåriga" i sammanhanget.
Min avkomma som går i klassen ifråga fyller 13 år i mellandagarna.

Hur hade Ni resonerat? Hade Ni tyckt att det är okej?

Jag vet vad jag tycker, men ser att frågan är kontroversiell och svaret kanske inte helt självklart, så det hade varit intressant med andras infallsvinklar.
Som förälder hade jag sannolikt sagt ja.

Men hade jag varit lärare skulle jag inte gjort det/tyckt det var ok, eftersom man faktiskt inte vet hur barnen kommer att reagera och det faktiskt är 15 årsgräns. Dvs en strikt gräns, på de lägre gränserna är det ok med medföljande vuxen på biograf men inte vid 15 årsgränsen.

Dessutom kommer inte alla elever som inte vågar se blunda och alla föräldrar som inte vill att deras barn ska se kommer inte att säga till.

De som gett de institutionella rättigheterna till skolan skulle nog sagt att åldersgränserna bör följas och att de förutsätter det. (För man får för övrigt inte visa film i skolan utan institutionella rättigheter för filmen!)
 

Liknande trådar

Övr. Barn För ett par år sedan slängde jag ur mig en fråga om ifall det är okej att visa film med 15-årsgräns för elever som inte har åldern inne...
2
Svar
34
· Visningar
3 156
Senast: Piek
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 376
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vet inte om ni minns att jag tidigare berättat att de fått se Gladiator och Mumien i skolan som en del av undervisningen. Klart...
2
Svar
30
· Visningar
3 701
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp