visa film med 15-årsgräns för underåriga?

Jag uppfattade det snarare som slarvigt skrivet och en sådan där överdrift som folk gör lite slängigt utan att mena det. Hon har ju rätt i att vissa mammor faktiskt köper VeckoRevyn, av alla tidningar, till sina trettonåringar och att den där tidningen Julia (kärlek, flörtar och brustna hjärtan) väl också är lite nätt sexualiserad och numera läses av nioåringar. Har fått den känslan av det här forumet bland annat. För att inte tala om tidningen Mizz som marknadsförs bredvid Min Häst, om snygga killar och skvaller (verkar lustigt förresten för den verkar nedlagd i England). Eller Frida som väl är för 14 http://www.frida.se/15-bevis-pa-att-du-och-ditt-squad-ar-varldens-skonaste-gang FRIDA älskar att snacka sex, kärlek och relationer (och som tur är HBTQ :) ).

Jag tycker inte det verkar helt osannolikt däremot som Vouge säger att en trettonåring kan se att en hunk i en film är menad att betraktas som just en hunk snarare än en gubbe. Filmen är ju upplagd på det viset ganska tydligt till och med. Men om man ska vara personlig så visst sjutton kunde man väl se romantiska komedier när man var 13 och fatta att killen i filmen skulle föreställa vara åtråvärd (hade väl en bild på Bon Jovi när jag var 14 och de väl var 27+, alla på högstadiet tittade i tidningen Okej.). Ofta spelas till och med rollerna i "high school" filmer/serier av personer i 25 årsåldern (http://www.tidningenjulia.se/karlek/40-tjejfilmer-du-maste-se/ när du är 9...).
För att förtydliga, det är ju en skillnad på att leva i en värld full av tryck på att vara en sexuell varelse naturligtvis och på att faktiskt i realiteten vara det. Men (vissa?) av dagens (kvinnliga) 13 åringar lever nog under ganska tungt tidningstryck mot (att man i alla fall bör vilja ha) kärlek nu och i framtiden sex. Och att det kan vara värt att vara medveten om.

Vilket inte är vad Vouge sa, men det hon sa berodde nog på det hon läst, och det hon läst, i dagspressen är sannolikt just kritiken mot översexualiseringen riktad mot dagens unga flickor. Hon uttryckte sig slarvigt, men har en poäng. Dagens tryck mot unga flickor finns och diskuteras.

Man kan ju till exempel läsa (får leta upp vad den heter) som behandlar faktumet att Barbie går ned i åldrarna mot 5, Disneyprincessorna är "vuxna kvinnor" i uttrycket för 7-8 åringar. Så blir trycket på sexigare uttryck nedåt i åldrarna hårt, så Miley Cyrus som Hannah Montana är lagom för 9-14, men till slut finns bara en väg att bryta sig ur prinsesscirkeln för att bli vuxen (tex en artist för vuxna) och det är https://www.google.se/#q=miley+cyrus+twerkar
och den cirkeln börjar allt tidigare just nu. (och jag har inget alls emot twerkande artister :D men just trycket.)
 
Senast ändrad:
För att förtydliga, det är ju en skillnad på att leva i en värld full av tryck på att vara en sexuell varelse naturligtvis och på att faktiskt i realiteten vara det. Men (vissa?) av dagens (kvinnliga) 13 åringar lever nog under ganska tungt tidningstryck mot (att man i alla fall bör vilja ha) kärlek nu och i framtiden sex. Och att det kan vara värt att vara medveten om.

Vilket inte är vad Vouge sa, men det hon sa berodde nog på det hon läst, och det hon läst, i dagspressen är sannolikt just kritiken mot översexualiseringen riktad mot dagens unga flickor.

Hur många 13-åringar läser egentligen tidningar...?
 
För att förtydliga, det är ju en skillnad på att leva i en värld full av tryck på att vara en sexuell varelse naturligtvis och på att faktiskt i realiteten vara det. Men (vissa?) av dagens (kvinnliga) 13 åringar lever nog under ganska tungt tidningstryck mot (att man i alla fall bör vilja ha) kärlek nu och i framtiden sex. Och att det kan vara värt att vara medveten om.

Vilket inte är vad Vouge sa, men det hon sa berodde nog på det hon läst, och det hon läst, i dagspressen är sannolikt just kritiken mot översexualiseringen riktad mot dagens unga flickor. Hon uttryckte sig slarvigt, men har en poäng. Dagens tryck mot unga flickor finns och diskuteras.

Man kan ju till exempel läsa (får leta upp vad den heter) som behandlar faktumet att Barbie går ned i åldrarna mot 5, Disneyprincessorna är "vuxna kvinnor" i uttrycket för 7-8 åringar. Så blir trycket på sexigare uttryck nedåt i åldrarna hårt, så Miley Cyrus som Hannah Montana är lagom för 9-14, men till slut finns bara en väg att bryta sig ur prinsesscirkeln för att bli vuxen (tex en artist för vuxna) och det är https://www.google.se/#q=miley+cyrus+twerkar
och den cirkeln börjar allt tidigare just nu. (och jag har inget alls emot twerkande artister :D men just trycket.)
Här är boken https://www.amazon.com/Cinderella-Ate-Daughter-Dispatches-Girlie-Girl/dp/0061711535 Cinderella Ate My Daughter
 
Det verkar som att AV-centralerna har ett annat utbud nuförtiden mot när jag gick i skolan. Jag trodde inte att de hade den här typen av filmer. Möjligheten till licensavtal kan ju också ha kommit till efter rättsfallen med hyrfilmer ... Jag har helt enkelt inte hängt med :o men bra att de verkar ha koll!:)
Nej möjligheten till licensavtal är orelaterade till rättegångarna tror jag.
 
Sjävklart. Min känsla är dock att de är på utdöende.
Håller tummarna.

(Inte för att Bamse och Kalle Anka ska försvinna dock såklart :) )

Men tydligen enligt vissa i branschen så läser barn alltmer tidningar och nya startas upp.
http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2014/10/29/de-ger-ut-ny-ungdomstidning/
http://www.svd.se/namntavling-svds-nya-barn-och-ungdomstidning

Fast dessa verkar ju ha kvalitet!

Lillebror läser Kamratposten så den finns nog ännu.
 
Tydligen är Troja en film som är ganska nära Iliaden ändå och således kan ge en del i undervisningen som får ungdomarna att minnas. Men är från 15.
 
Med tanke på att min historiaprofessor på universitetet bankade i oss "men vi vet ju egentligen inte om det var så" angående det mesta man lärt sig om historien så ser jag inga problem med att visa Troy på en historialektion - så länge man trycker på att den är en fiktiv berättelse.

Jag hade lätt kunnat se den som 13åring, men det får man väl se från individ till individ. Ser dock inte 13 som för ungt i ren allmänhet.
Jag läste både vuxenlitteratur och såg på skräckfilm i den åldern så.
 
Jag var väl ungefär 4 när mina föräldrar började läsa les miserables för oss som godnattsaga. Jag gjorde ingen succé som högstadielärare i svenska/engelska/samhällskunskap när jag visade "Clockwork orange" eller "Kvarteret Korpen" för niondeklassarna. Det lär vara preskriberat vid det här laget.
 
Det verkar som att AV-centralerna har ett annat utbud nuförtiden mot när jag gick i skolan. Jag trodde inte att de hade den här typen av filmer. Möjligheten till licensavtal kan ju också ha kommit till efter rättsfallen med hyrfilmer ... Jag har helt enkelt inte hängt med :o men bra att de verkar ha koll!:)

Även gymnasieskolor använder sig av AV-media så givetvis finns det filmer som har 15-årsgräns. Kommunen där jag jobbar har även något slags licensavtal för filmvisning.

Allmän fundering:
När jag läste så långt att det kom fram att det var Troja som skulle visas tog jag för givet att det var under svenskundervisningen, INTE historia. Illiaden är ju ändå fiktion. Men jag inser att jag kanske är en aning färgad av mitt svensklärararbete.
 

Liknande trådar

Övr. Barn För ett par år sedan slängde jag ur mig en fråga om ifall det är okej att visa film med 15-årsgräns för elever som inte har åldern inne...
2
Svar
34
· Visningar
3 155
Senast: Piek
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 375
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vet inte om ni minns att jag tidigare berättat att de fått se Gladiator och Mumien i skolan som en del av undervisningen. Klart...
2
Svar
30
· Visningar
3 701
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp