visa film med 15-årsgräns för underåriga?

jag fick se samma filmer som andra nämner plus Clockwork orange. det var en tung film för en tonåring att se. Jag skulle säga att blev vi tillfrågade hade jag inte tillåtit min "under 15 åring" att se den utan att veta att en kompetent pedagog och psykolog fanns tillgänglig.

i dag hade jag gärna sett att kidsen fick se Zozo, en väldigt bra skildring av livet som flykting.

Clockwork orange är ju helt makaber :crazy: Jag är möjligen känslig men att visa den i en skolklass känns helt galet. Jag såg den som 25åring och tyckte den var nog obehaglig då.
 
Läroplanen samt skolans mål och riktlinjer ÄR sådan att barnen ska ha vissa kunskaper från skolan och kunskaper kan hämtas in från böcker och/eller film.
Enligt läraren klarar de sig utmärkt även utan att se filmen. Den är inte viktig ut läroplans- och kunskapsmålssynpunkt. (tror de bara tänkte göra nåt "lättsamt" sista veckan före jullovet och då se en film som i någon mån anknyter till det de läser om för stunden.
Men jag minns att jag tyckte det var lite ruggigt att se Ben Hur, med enbart läraren. Så idag hade jag nog önskat att man kunde ha fått se filmen med förälders sällskap, ungefär som att man redan idag kan få se filmer med åldersgräns i vuxens sällskap.
Och ändå tyckte du att det vore lämpligt att se en film där de frossar i scener med krig och dödande?

Tror du? Dagens 13:åringar är ju som 18 gällande sexualitet och nog uppskattade jag en naken Brad när jag var 13! :d;)
Du drar väldigt många över samma kam nu.
Jag kan säga dig att varken min nästan 13-åring eller min nästan 15-åring är som någon 18-åring vad gäller sexualitet.
 
Det skulle vara intressant att se dig stå framför manusförfattarna till Troja med åratals bakgrundsresearch osv och argumentera för det. :)

Du vet om att det är en Hollywoodproduktion? Vanligtvis naggar man rätt friskt på realismen och historien för att det ska bli en spelfilm som inte bara drar in vad den kostat, utan gärna x antal miljoner dollar till.
Ice Age är för övrigt inte helt fel rent historiskt. Jag tycker att båda filmerna är på ungefär samma nivå på den punkten. Troja fokuserar dessutom ganska mycket på våldet som man antar utspelades på antiken. För faktum är att ingen levande människa idag egentligen VET hur det var då. ;)
 
Enligt läraren klarar de sig utmärkt även utan att se filmen. Den är inte viktig ut läroplans- och kunskapsmålssynpunkt. (tror de bara tänkte göra nåt "lättsamt" sista veckan före jullovet och då se en film som i någon mån anknyter till det de läser om för stunden.

Och ändå tyckte du att det vore lämpligt att se en film där de frossar i scener med krig och dödande?


Du drar väldigt många över samma kam nu.
Jag kan säga dig att varken min nästan 13-åring eller min nästan 15-åring är som någon 18-åring vad gäller sexualitet.

Nu menade jag mer att man kan känna lust, inte just själva utförandet, det kan man gott vänta med tills efter 15 med en stadig partner tycker den här moraltanten! :p:D
 
Nu menade jag mer att man kan känna lust, inte just själva utförandet, det kan man gott vänta med tills efter 15 med en stadig partner tycker den här moraltanten! :p:D
Och jag menar att du är ute på cykeltur. Kanske finns det 13-åringar i din närhet som passar din beskrivning. Men du måste inse att det finns fler alternativ på den fronten.
 
Jag opponerade mig inte mot filmvisning per se, utan specifikt visning av historiskt osann hollywoodaction som historieundervisning. Jag vet att det finns film och film.
Nu har jag inte läst resten av tråden igen :)
Men jag tror inte historiskt inkorrekt film/tavla/berättelse i undervisning behöver vara ett jätteproblem egentligen om man gör det till en grej. Det förstärker nog snarare minnet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Valdemar_Atterdag_brandskattar_Visby den här målningen är ju till exempel populär i historieundervisning av just den orsaken. Den är helt proppad av historisk inkorrekthet och våra lärare använde den för att peka på att målningar kan vara inkorrekta, vad konstnären vill och hur det borde varit.

När det gäller film så känns det som en ganska viktig läxa att en film kan bygga på en kanske historisk/mytisk/riktig händelse men filmskaparen vill någonting med den och har förändrat vissa delar. Barn ser så mycket film nu, det känns som att lämna dem lite handikappade att inte diskutera film relaterat till "verklighet" och skaparens intentioner utan bara lämna dem att försöka hantera utbudet helt själva.

Har tänkt på det när det gäller förskolan också, små barn ser så mycket film så på förskolan ska man inte visa film...? Eller ska man det? Ska man visa en film någon gång per termin och prata om filmen och vad som var bra och vad som var dåligt och vem som var snäll och varför någon var elak och är det så här i verkligheten och att någon faktiskt hittat på allt det här och det är ett jobb man också kan ha. För att hjälpa barn hantera utbudet och se med kritiska ögon.
 
Lite OT, men hur klarar lärarna av att visa film ur upphovsrättslig synpunkt? Finns det speciella skolavtal vad gäller den här typen av filmer?
(Ja det har förekommit rättsfall när lärare visat film i klassrum utan tillstånd av rättighetshavaren).
Precis som med åldersgräns så ska skolan (tycker jag) visa respekt för upphovsrättslagstiftningen.

AV-media har mycket riktigt institutionella rättigheter för sina filmer de tar in filmer från olika leverantörer. De har inte alltid så mycket spelfilmer dock. Skolor kan komplettera med en licens som finns för merparten av filmbolagen och många gör det. (Skriver inte ut vad den heter,)
 
Senast ändrad:
Vi såg både American history X och Schindlers list på högstadiet.
Båda har satt sina spår, på olika sätt. Inga direkta men, däremot bra "effekt".

Jag som är född på mitten av 80-talet och uppvuxen med typ X-files och Ronny & Ragge på tv:n (HUR I HELVETE KUNDE DET VARA ETT BARNPROGRAM!?!?!) tycker ändå att Troy är helt okej att visa i ett klassrum, tänker att det kommer vara diskussion efteråt och att de inte lämnas helt ensamma med sina intryck. Hade det varit Saving Private Ryan så hade jag däremot inte varit okej med det.

Jag såg saving private Ryan på historian på högstadiet. Mår fortfarande dåligt av det.
 
Jag såg den på gymnasiet. Jag kan idag tycka att det var otroligt olämpligt.
Kanske, jag såg den också på gymnasiet och kan lugnt säga att det var då enda chansen någon hade att få mig att se hela... måste finnas böcker i genren man kan läsa istället. Inser att den har en viss poäng när det gäller läxor om samhällen.
 
Och jag menar att du är ute på cykeltur. Kanske finns det 13-åringar i din närhet som passar din beskrivning. Men du måste inse att det finns fler alternativ på den fronten.
Jag är lite osäker på vilken cykeltur exakt du menar att hon är ute på. Men jag minns hur mycket vissa hånglade på klassfester redan när jag var tolv (inte jag då :D), eller i alla fall året innan högstadiet. De verkade helt klart ha visst intresse för lust och de var nog inga undantag direkt (nästan alla dansade tryckare på klassdiskot). Å andra sidan är väl inte alla intresserade heller. (rökte gjorde vissa också btw, chockartat när man tänker på det. Men jag hade tänkt att lagra detta i minnet tills jag själv får tolvåring så att jag inte missar ngt.)
 
@Badger Att man hånglar som tolvåring betyder absolut inte att man har en sexualitet som en artonåring. Jag tycker att man ska akta sig för att sexualisera så små barn.
Jag sa som sagt att jag inte visste vilken väg som folk tyckte Vouge cyklade. Det är väl klart de inte har sexualitet som en "18 åring" i populärpressen (det hade inte jag när jag var 18 heller för den delen och en ganska hög statistisk andel i övrigt). Jag tycker man ska akta sig även för att avsexualisera så små barn helt. Eftersom det kan leda till att man inte riktigt är uppmärksam på vad som händer runt dem (Dvs om man helt bortser från vissa risker är man inte uppmärksam på tja äldre killar som tar kontakt på nätet kanske. Med tanke på tidigare tråd.).
 
Det är väl klart de inte har sexualitet som en "18 åring" i populärpressen
Det är ju bara att läsa vad hon skrev? "Dagens trettonåringar har sexualitet som artonåringar" eller nåt i den stilen. Ganska tydligt och klart tycker jag?
 
I vårt län finns AV-Media, som tillhandahåller film till skolor.
OM jag fattat saken rätt så har de köpt visningsrätter för de filmer de tillhandahåller.
(Och Troja finns i deras katalog, så i detta fallet är det troligen därifrån den kommer)
Skolan har ganska bra tillgång till media via tex AV-media, SLI och liknande. Dessa tillhandahåller filmer, serier, radio-program osv av olika kvalisort, där de löst visningsrätter för det de ger en tillgång till.

AV-media har mycket riktigt institutionella rättigheter för sina filmer de tar in filmer från olika leverantörer. De har inte alltid så mycket spelfilmer dock. Skolor kan komplettera med en licens som finns för merparten av filmbolagen och många gör det. (Skriver inte ut vad den heter,)
Det verkar som att AV-centralerna har ett annat utbud nuförtiden mot när jag gick i skolan. Jag trodde inte att de hade den här typen av filmer. Möjligheten till licensavtal kan ju också ha kommit till efter rättsfallen med hyrfilmer ... Jag har helt enkelt inte hängt med :o men bra att de verkar ha koll!:)
 
Det är ju bara att läsa vad hon skrev? "Dagens trettonåringar har sexualitet som artonåringar" eller nåt i den stilen. Ganska tydligt och klart tycker jag?
Jag uppfattade det snarare som slarvigt skrivet och en sådan där överdrift som folk gör lite slängigt utan att mena det. Hon har ju rätt i att vissa mammor faktiskt köper VeckoRevyn, av alla tidningar, till sina trettonåringar och att den där tidningen Julia (kärlek, flörtar och brustna hjärtan) väl också är lite nätt sexualiserad och numera läses av nioåringar. Har fått den känslan av det här forumet bland annat. För att inte tala om tidningen Mizz som marknadsförs bredvid Min Häst, om snygga killar och skvaller (verkar lustigt förresten för den verkar nedlagd i England). Eller Frida som väl är för 14 http://www.frida.se/15-bevis-pa-att-du-och-ditt-squad-ar-varldens-skonaste-gang FRIDA älskar att snacka sex, kärlek och relationer (och som tur är HBTQ :) ).

Jag tycker inte det verkar helt osannolikt däremot som Vouge säger att en trettonåring kan se att en hunk i en film är menad att betraktas som just en hunk snarare än en gubbe. Filmen är ju upplagd på det viset ganska tydligt till och med. Men om man ska vara personlig så visst sjutton kunde man väl se romantiska komedier när man var 13 och fatta att killen i filmen skulle föreställa vara åtråvärd (hade väl en bild på Bon Jovi när jag var 14 och de väl var 27+, alla på högstadiet tittade i tidningen Okej.). Ofta spelas till och med rollerna i "high school" filmer/serier av personer i 25 årsåldern (http://www.tidningenjulia.se/karlek/40-tjejfilmer-du-maste-se/ när du är 9...).
 
Senast ändrad:
Det verkar som att AV-centralerna har ett annat utbud nuförtiden mot när jag gick i skolan. Jag trodde inte att de hade den här typen av filmer. Möjligheten till licensavtal kan ju också ha kommit till efter rättsfallen med hyrfilmer ... Jag har helt enkelt inte hängt med :o men bra att de verkar ha koll!:)
AV-centralerna köper ju in vad lärarna frågat efter och vad de själva vill ha, det är ju människor som sitter där också. Men det känns inte som den typ av film jag skulle spontant trott att de skulle ha köpt in faktiskt (läs, valt bort en annan film för att köpa in). Det verkar lite mer sannolikt att skolan har licens och läraren har lånat filmen på biblioteket. (eller, som faktiskt händer ännu, att läraren totalt missat att institutionella rättigheter behövs)

Samtidigt, om många lärare gillar Troja som historieundervisning så kanske centralen tagit in den därför. Det är ju ändå läraren som vet hur hen behöver någonting i sin undervisning och får göra bedömningen. (fast jag tycker nog inte att man ska göra bedömningen att visa 15 årsfilm för barn.). Numera går ju mediacentraler alltmer över till streaming också, så licens blir mer av alternativet för spelfilm.
 

Liknande trådar

Övr. Barn För ett par år sedan slängde jag ur mig en fråga om ifall det är okej att visa film med 15-årsgräns för elever som inte har åldern inne...
2
Svar
34
· Visningar
3 166
Senast: Piek
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 376
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vet inte om ni minns att jag tidigare berättat att de fått se Gladiator och Mumien i skolan som en del av undervisningen. Klart...
2
Svar
30
· Visningar
3 701
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp