Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev inga räkor igår, det var trögt nog att få i sig färdiga gyoza från frysen :down: så idag ska jag f-n ha rökta räkor! :D Det blir nog lite allmänt påskigt med sill, lax och sikrom (dvs ägg) också. Frukosten gick också i påskens tecken med äggröra som jag klippte över ramslök över :up:
 
Kris och katastrof! OMÖJLIGT att uppbringa vaktelägg i småstaden! Nu är allt förbi.

Jag vill ha vaktelägg i nässelsoppan!
 
Förmiddagsfika på ett berg. Lunch (fish and chips) på en pub nedanför nämnda berg.

17966185_10154550304220677_250064887168497515_o.jpg

Snart ska vi iväg på påskmiddag, vilket på det här stället innebär lamm med mintsås, potatis och grejer. Efterrätten (som jag då står för) blev till slut en nötmarängtårta med passionsfruktscurd. Jag har gjort bottnarna och curden och "byggt" tårtan så långt, men tänkte vänta och garnera med grädde (:nailbiting:) samt riven mörk choklad på plats.
 
Spartanskt påskfirande på landet, men kvällens middag blev lyckad! En så lycklig kyckling som gick att uppbringa delades av MAKEN, jag kryddade med salt, peppar, soya, olivolja och rikligt med Jamaican jerk-krydda på tjusig burk. Ett gäng citroner halverades och lades med snittytan upp i samma form.
Fick stå i ugnen närmare en timme, sen gröpte jag ur citronerna och blandade saft+ fruktkött med stekskyn och öste över kycklingen. Åts med ett trevligt rödvin som klarade syran samt på barnets önskemål potatisgratäng samt gröna blad.

Annars är det typ 100006 varianter på pyttipanna som gäller eftersom vårt lilla kök är så satans kallt, just nu -5 typ. Inbjuder inte till finlir...

Lunch var grillad smörgås på närmsta café, ett litet släktägt ställe sedan 1921 som mest säljer tekakor men även stundom fantastiska småkakor.
 
Påskknytismiddag igår. Det enda påskiga var ägghalvor med räkor! Resten bestod av rödbets-chèvre-quinoa-avokado-med-mera-sallad, ramslökshummus, pain riche, ostar, friterad fetaost, stekt halloumi, kokt färskpotatis med gräddfil, gräslök, rödlök och rom (okej det sista var också lite påskigt). Massa cava till och godis till efterrätt :d
 
Gårdagsmiddagen blev gräslökspannacotta med tångkaviar (när vi ändå inte kostade på oss riktigt god rom kunde vi lätt nöja oss med miljövänlig), ramslökshummus, nässelckakchouka och så goda knäckebröd med roquefort, päron och valnötter. Fortsatte på lådvinet.
 
Gårdagsmiddagen blev gräslökspannacotta med tångkaviar (när vi ändå inte kostade på oss riktigt god rom kunde vi lätt nöja oss med miljövänlig), ramslökshummus, nässelckakchouka och så goda knäckebröd med roquefort, päron och valnötter. Fortsatte på lådvinet.

Förlåt en obildad, men nässel-vad då? :confused: (allt som jag förstår låter för övrigt mycket vårligt och gott!)
 
Igår blev jag bjuden på påsklunch ihop med familjen. Fantastiskt trevligt buffébord där focaccian och den varmrökta laxen (gjort på plats så inte färdigköpt från rökeri) var nog höjdpunkterna på det kalla bordet. Rödkålssalladen med blåbär stod för det vackraste (det var gott också, men vackrare än gott) Minimalt med varmt, men köttbullarna gjorda på kalkon var trevliga. Dessutom dessertbord med rabarberflarn, pavlova, brownies och typ "pannacotta" med jordgubbs- och rabarberkompott ovanpå. Till det riktigt god äpplemust på räddad frukt. Jag gick inte därifrån hungrig om en säger så :D
 
Jag kom just hem från den frukost jag varit på. Ja, frukost. Vi började kl 10:D

Lättstekt sparris, sparrispaj, sillsallad, heminlagda sillar, diverse äggvarianter, rädissallad, pepparrotssås, kallskuret, himmelskt rågsurdegsbröd och säkert en massa till jag inte minns. Ganska traditionellt, men gott och trevligt. Till efterrätt glasstårta på hemgjorda glassar(citrus respektive cassata).
 
Påsklunch med min familj igår, riktigt trist beställningsvariant.

Däremot påskmiddag med partners familj + vänner som var en riktig höjdare. Limegravad lax med dillpesto, varmrökt lax, sill i olika varianter, ägghalvor, lättkokt sparris med parmesan, västerbottenpaj, chark, ost, vårsallad, etc. Champagne innan och sedan påsköl och snaps till maten.

Rester till lunch och nu ikväll ska strax lammracks marinerade med mynta, vitlök och lime serveras tillsammans med chévreyoghurt och någon form av slungad potatis med salladslök.
 
Kylskåpsrensning på landet. Pasta med sardeller, lök, resten av tångcaviaren och ramslök. Ovanpå detta stekt broccoli och sparris, hackad salladslök och hasselnötter samt xitronzest. Helt ok efter den enorma chokladfrukosten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 693
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Mat Ny tråd! Vad ätes och hur lagas det? Och givetvis lite socialt prat, ety det hör samman med mat.
100 101 102
Svar
2 038
· Visningar
108 501
Senast: Mineur
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 215
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 299
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp