Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Partner gjorde paprikasallad och sparrispaj. Många snålar med sparrisen i sparrispaj. Det ska man inte. Så här ska sparrispaj se ut i genomskärning:
 

Bifogade filer

  • 20190506_195325.jpg
    20190506_195325.jpg
    171,2 KB · Visningar: 63
Jag tycker att isberg smakar för lite, men har en hygglig lite krispig konsistens.

Brukar köpa salladen med det extremt överpretentiösa namnet Cosmopolitan. Som en korsning mellan isberg och roman.

Jag köper också den ibland, men seriöst tycker jag inte att den är ett dugg godare än isbergssallad. Snarare tvärtom. För hård i mitten och ofta väldigt besk. Det är konsistensen jag är ute efter i sallad, oftast. Sen har man ju ändå dressing till, oftast. Jag undrar om det inte är lite snobbism i att isberg är så föraktad, att den helt enkelt är för vanlig. Men den kanske är vanlig av en anledning?
 
Förstår att ni suttit på nålar gällande mitt pommes frites-intag i Belgien och kan glädja er med att det ordnade sig, efter mycket om och men!

mobiluppladdning_5cd136b39606ee0bb92e5670.jpg


Min dipp hette SAMURAJSÅS. Bara det! Kycklingen fick vi liksom köpa till för att komma upp i nivå för att få lov att betala med kort, men allt var otroligt gott. Och mättande, vi åt nog inte upp hälften ;)

Igår hängde vi i Bryssel i några timmar, märklig stad men vi hann klara av det viktigaste, nämligen våffla:

mobiluppladdning_5cd136cee087c3618af85bf2.jpg


och våffla med belgisk choklad:

mobiluppladdning_5cd136d1e087c3618af85bf3.jpg


Nu har jag ett intensivt sug efter grönsaker och har redan sms:at boyfriend - nå, FÄSTMAN faktiskt - och bett honom ta fram diverse grejer ur frysen. Jag har en tanke om någon god ljummen sallad med rädisor och sparris och grejer.
 
Nu behöver jag lite hjälp av er matexperter med koll. Jag åt en sallad för ett drygt halvår sedan (på bokmässan i Göteborg av alla ställen) som inte var speciellt god. MEN den innehöll någon sorts "korn" som var så himla goda att ha i en (annan) sallad. Sedan dess har jag letat och köpt på mig diverse kartonger utan att hamna rätt.

Det var INTE mathavre och INTE matvete, men det senare är det närmsta jag hittat. Om jag minns rätt var de jag letar efter något större än matvete, mer nötiga, hade lite mer "tugg". Någon som har tips på vad jag ska leta efter?
 
Nu behöver jag lite hjälp av er matexperter med koll. Jag åt en sallad för ett drygt halvår sedan (på bokmässan i Göteborg av alla ställen) som inte var speciellt god. MEN den innehöll någon sorts "korn" som var så himla goda att ha i en (annan) sallad. Sedan dess har jag letat och köpt på mig diverse kartonger utan att hamna rätt.

Det var INTE mathavre och INTE matvete, men det senare är det närmsta jag hittat. Om jag minns rätt var de jag letar efter något större än matvete, mer nötiga, hade lite mer "tugg". Någon som har tips på vad jag ska leta efter?
Jag tänker genast på matkorn. Det finns här i Skottland, men jag har för mig att det ska vara svårt att få tag på i svenska butiker? Fick köpa med mig ett paket till @Killaloe i vintras i alla fall :D
 
Det var INTE mathavre och INTE matvete, men det senare är det närmsta jag hittat. Om jag minns rätt var de jag letar efter något större än matvete, mer nötiga, hade lite mer "tugg". Någon som har tips på vad jag ska leta efter?

Med risk för att låta puckad eftersom det är såpass vanligt och alltså borde passerat din inspektion, men bulgur?
 
Jag tänker genast på matkorn. Det finns här i Skottland, men jag har för mig att det ska vara svårt att få tag på i svenska butiker? Fick köpa med mig ett paket till @Killaloe i vintras i alla fall :D
Det går väl typ att få tag i - men tidigare har det funnits matkorn som gått fort att koka och sådär som varit perfekta i bröd och dom är spårlöst försvunna. Meeen, det skotska kornet var väldigt väldigt gott! :love: så det används inte i bröd ändå för det är slöseri på gott korn. :D

Emmer /Farro eller Orzo skulle det annars kunna vara @Miran :)
olbvp2g009uy2cqubjbc.jpg

Finns även kvarngryn där råg ingår och som känns rätt vanligt till sallader.
 
Det går väl typ att få tag i - men tidigare har det funnits matkorn som gått fort att koka och sådär som varit perfekta i bröd och dom är spårlöst försvunna. Meeen, det skotska kornet var väldigt väldigt gott! :love: så det används inte i bröd ändå för det är slöseri på gott korn. :D

Emmer /Farro eller Orzo skulle det annars kunna vara @Miran :)
olbvp2g009uy2cqubjbc.jpg

Finns även kvarngryn där råg ingår och som känns rätt vanligt till sallader.

Det där Farro ser lovande ut ... Råg känns också som en möjlighet. Tack frö tips, nu har jag lite att testa vidare på.
 
Det går väl typ att få tag i - men tidigare har det funnits matkorn som gått fort att koka och sådär som varit perfekta i bröd och dom är spårlöst försvunna. Meeen, det skotska kornet var väldigt väldigt gott! :love: så det används inte i bröd ändå för det är slöseri på gott korn. :D

Emmer /Farro eller Orzo skulle det annars kunna vara @Miran :)
olbvp2g009uy2cqubjbc.jpg

Finns även kvarngryn där råg ingår och som känns rätt vanligt till sallader.

De där är så bra!
 
Rädisorna på Hemköp var ledsna, så det fick bli spetspaprika istället, men annars fick jag ihop salladen jag drömde om. En ganska rivig vinegrätt på, och vitlöksoliver och salladslök förutom sparris och potatis och paprika då.

mobiluppladdning_5cd29f179606ee7b3d1eddfe.jpg


Ugnsstekte ett par kycklinglår till men de är ju mest besvärliga att äta.
 
Nu behöver jag lite hjälp av er matexperter med koll. Jag åt en sallad för ett drygt halvår sedan (på bokmässan i Göteborg av alla ställen) som inte var speciellt god. MEN den innehöll någon sorts "korn" som var så himla goda att ha i en (annan) sallad. Sedan dess har jag letat och köpt på mig diverse kartonger utan att hamna rätt.

Det var INTE mathavre och INTE matvete, men det senare är det närmsta jag hittat. Om jag minns rätt var de jag letar efter något större än matvete, mer nötiga, hade lite mer "tugg". Någon som har tips på vad jag ska leta efter?

Kamut?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
11 240
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 345
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
327
Senast: gullviva
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 180
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp