Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår lagade vi pannbiffar på Anammas formbara färs. Den var väldigt lätthanterlig och trevlig! Kryddade med örter, dijon, massa lök och brynt schalottenlöksfond. Sås med grädde, fond och konjak på bottenskylan, stekt lök, kokt potatis, pressgurka och rårörda lingon. Tror aldrig jag lagat detta i hela mitt liv innan men det var gott.
 
Igår lagade vi pannbiffar på Anammas formbara färs. Den var väldigt lätthanterlig och trevlig! Kryddade med örter, dijon, massa lök och brynt schalottenlöksfond. Sås med grädde, fond och konjak på bottenskylan, stekt lök, kokt potatis, pressgurka och rårörda lingon. Tror aldrig jag lagat detta i hela mitt liv innan men det var gott.
Jag fick kobide gjord av den färsen för ett tag sedan. Det var riktigt gott!
 
Varm sallad på matvete och rostade grönsaker, sparris, citron- och vitlöksyoghurt och fetaostfyllda färsbiffar!

E358A7E4-FF84-44F3-8534-27002CF261BB.jpeg


Mycket gott.
 
Jag fick ett infall och skulle göra pasta/köttfärspaj igår (för det såg så trevligt ut när kag såg bilden på Pinterest). Ett jättebra sätt att bli av med en gammal burk färdig pastasås jag fått i någon matbox-prenumeration, men i övrigt så mycket jobb för typ ingenting. Det var gott och sådär men nä, hade lika gärna kunnat äta typ cannelloni, lasagne eller vanlig spaghetti med köttfärssås istället för att försöka fylla en pajform med stående rigatoni :D

3C277BB4-342E-4A03-8310-91C083262047.jpeg
 
Igår gäster, vi åt torsk med pepparrot, färskpotatis, stekta morötter och stekt grönkål med solroskärnor, en good sås med pepparrot och vitt vin. Efterrätten blev dock episk, en hallonrabarberpaj med hallonmaräng, samtliga inklusive Moi enades om att det var den bästa paj vi ätit typ.
 
Tortillapizza med creme fraiche, rödbetor, fetaost, kulturtantsketchup och massor av timjan har jag i min matlåda imorgon. Lyllos mig! Stekt falukorv, ärtor och stuvade makaroner åt jag dock till middag. Kontraster. Det var gott men nu klarar jag mig minst ett år eller två till nästa gång. Vad gör en med överblivna stuvade makaroner? Jag leker med tanken på nån slags makaronilåda (!) Som min faster brukade laga. Med kött av nåt slag i, ost ovanpå och typ brunsås till. Är det nån som ätit nåt liknande i vuxen ålder och vet om det alls är ätbart för vuxna smaklökar?
 
6131C683-9C36-48FA-81A1-2C9217207C3B.jpeg

Betydligt godare mat idag, även om den också tog sin lilla tid. Ugnsbakade tomater plus potatis, två portabellosvampar med ost- och pepparröra mellan som stekts i grillpanna och sen gått klart i ugn. Till det en chiliaioli och grönsallad. Är fortfarande galet mätt trots två timmar sedan middagen :o :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
9 182
Senast: em76
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 217
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
305
Senast: gullviva
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 142
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp