Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snäll sambo köpte med burritos hem, från ett annat ställe denna gång. Jättegoda, med mycket grönsaker och avocado, en med mojo verde och en med röd dito. Spanskt vin till, doftade mycket starkt, nästan av vanil. Blev nästan lite tungt trots att det egentligen inte var så fylligt liksom. Märkligt. Ganska gott men passade inte så bra till maten kanske.
 
Jag och en kompis ska äta trerätters hemma hos henne idag. Jag ska stå för efterrätten och har gjort mango- och yoghurtpannacotta. Smeten lovar gott iaf.
Upptäckte när jag hällde på andra lagret att det första inte hade stelnat tillräckligt :cautious: . Men insåg att jag kunde hälla via en sked, då gick det bra.
 
Testade att dubbelpanera fetaost med panko ytterst. Jisses vad gott det blev!!! :d Serverade med ugnsrostade grönsaker av diverse slag.

Kommer definitivt att upprepas, toppenrecept. Eller recept var det ju inte direkt, men ni fattar. Testa om ni inte redan gjort det.
Jag brukar göra klyftpotatis med lika delar potatis och rödbetor i ugnen, samt en sås på crème fraîche blandat med honung till. Och så steker jag den panerade fetan i ohemula mängder olivolja. Den kombinationen är :love:
 
Frysinventering efter något ätbart pga dålig planering ledde till att en burk klyftpotatis och en burk bönbiffar med fetaost kom upp till ytan. Slängde in detta i ugnen och åt med matyoghurt utblandad med soltorkad tomat-crème.
 
Jag har gjort "typ lasagne", när det börjar som lasagne i mitt huvud och sedan övergår i något annat. Där är lasagneplattor i, men även aubergine och zucchini. "Färssås" på färska småtomater och sojafärs, marinerad i sambal och diverse örtor, lite kanel och chili. Glömde köpa ostsubstitut så skapelsen toppades med en "typ bechamelsås" på havregrädde, schalottenlök, hackade cashewnötter och näringsjäst. Sallad till med bl a spetskål och morot. Väntar nu med stor hunger (och ett glas vin) på att sambo ska komma hem så att vi kan hugga in nån gång! :arghh:
 
Här blev det en tolkning av minestrone, med nötfärs och cannellinibönor och risoni. Olivbröd till! Nu kaffe i soffan 😴

D2121E2C-9269-4C3D-BD54-B390D4C6EBB4.jpeg
 
Vi har ätit hamburgare för typ andra gången nånsin.
Hittade nåt trevligt surdegsbröd, lammfärs, stekt rödlök, en yoghurtröra med vitlök och mynta, massa sallad. Blev trevligare än väntat. Nu längtar jag efter Fish & Chips.
Åh! Jag har nog aldrig lagat hamburgare! Hur vet du att det var hamburgare och inte lammfärsbiffar?
 
Mockade tio kärror i vinterhagen och höll på att gå under i hungerdöden. Åkte givetvis hem till mamma för att steka potatisbullar. I vår familj heter det lingonsylt fastän det är rårörda lingon, är där någon skillnad egentligen?
Välstekta potatisbullar är precis vad man behöver efter att ha mockat en massa.
Till kvällsmat blev det en förvånansvärt fin sparrispaj och Mariestads lättöl.
 
I min avstängda ugn finns en form med halvlagade rostade rotsaker och en halvlagad dito bosarpskyckling. Själv sitter jag och sambon på akuten sedan kl. 08.30 eftersom sambons axel är ur led.
 
Åh fy! Hur lyckades hen med det?
Har ni suttit där sen imorse?

Jag menade sedan 20.30 (är lite trött).

Han snubblade när han sprang hem från jobbet och föll som en fura och slog i axeln. Först hoppade den rätt av sig själv och han sprang vidare hem. Men så gjorde han någon rörelse senare på kvällen och axeln hoppade ur led igen. Nu är den rättdragen och han är inne på röntgen för att kolla att den verkligen ligger rätt.
 
Blev den ständigt återkommande rätten "Laxpasta" till middag idag. Alltså spagetti med sås gjord på creme fraiche, rödlök, citron, dill, sugar snaps och lite hummerfond. Ja och lax som tillagas i såsen de sista minuterna.

Ongen åt spagetti med ketchup och körsbärstomater, hon ville inte ha "sååån sååååssss!!!" Hepp.
 
Jag menade sedan 20.30 (är lite trött).

Han snubblade när han sprang hem från jobbet och föll som en fura och slog i axeln. Först hoppade den rätt av sig själv och han sprang vidare hem. Men så gjorde han någon rörelse senare på kvällen och axeln hoppade ur led igen. Nu är den rättdragen och han är inne på röntgen för att kolla att den verkligen ligger rätt.
Det förstår jag! Hoppas han kryar sig snabbt och inte fortsätter göra dumma rörelser, vilken otur att först trilla och sedan dra den ur led igen.
Drog två fingrar ur led för ett par år sedan, det tog nästan två är utan att de hoppade ur led när jag lyfte saker med dem.
 
Så himla oinspirerad mat på sistone, men det finns flera goda skäl till det. Idag åt jag typ fem överblivna penne, några stumpar kallrökt lax och en hel del stekt grovriven zucchini och morot tillsammans med en rest av fredagens vitvinsfisksås till lunch. Självklart blev jag tvungen att kolhydratskomplettera och hittade några kardemummaskorpor.

Till middag en röra på ganska hårt stekt aubergine och diverse andra stekta grönsaker med quinoa och ett stekt ägg och sriracha på toppen.
 
Jag träffade väninna och kollade bokrean igår efter jobbet och så gick vi och fikade. Åt ett riktigt trevligt mandel- och fruktscone med cream cheese och blev förvånansvärt mätt på detta, så till kvällsmat blev det några skivor skinka och en bit brieost vid diskbänken. Räcker alldeles utmärkt ibland ju.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
8 553
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 199
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp