Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll blev det "räktjosan", ett av min fars patenterade recept, med vitlöksstekta räkor, creme fraiche, tomatpuré, citron, curry och cayennepeppar. Jag åt det tillsammans med lite överblivet ris från indisk hämtmat nu i veckan, samt isbergssallad och tomater. Så löjligt gott.
 
Vi får utnämna detta till morots-halloumbiffarnas helg! :D

Men jag fick också inspiration att göra vegobiffar oftare, mitt senaste försök var någon variant med zucchini och fetaost som jag tyckte mest föll ihop och blev en röra. Tror att jag stekte dem i pannan, kanske hade de också blivit bättre i ugnen?

Jag hade också en variant med ströbröd i morotsbiffarna, samt lätt hackade solroskärnor som bidrog med lite extra crunch och nötighet. Men panko såg ju smaskens ut det också.
 
En enkel pastasås ikväll med kyckling, grädde, vitlök, soltorkad tomat, fond och kryddor. Nyriven parmesan på toppen.

IMG_20210207_200638.jpg
 
Vegetarisk korv stroganoff hos oss ikväll. Sojakorv smaksatt med rosmarin och rödlök, tomatpuré, paprika, lök och en skvätt grädde. Ris till.

Vi har som mål att äta mer vegetariskt i år och det går oväntat lätt måste jag säga. Framförallt är jag positivt överraskad över hur engagerad och motiverad min sambo är, han var tidigare en sådan där typisk slentrian-köttätare men har blivit jättebra på det här med vegetariskt.

Mål nummer två är att det kött vi äter ska vara så hållbart och "snällt" som möjligt, och imorgon får vi leverans av allt från kyckling till lax och lamm från ett lokalt företag som erbjuder "grass fed" och "free range". Det mesta kommer att hamna i frysen och invänta tillagning, men nötfärsen tror jag jag använder till att göra klassiska svenska köttbullar imorgon kväll :)
 
Vi måste börja nån slags veckomatsedel, just nu står vi varje dag utom torsdagar och undrar vad vi ska äta till middag.

Ikväll blir det ugnsbakad torsk med äggsås, tror jag. Vi har annars ätit vegetariskt två dagar i rad. Igår köttfärssås med anammas färs och i söndags thaigryta med röda linser, morot, vitkål och broccoli och färdig grytbas. Grytbasen var Icas egna och den var sådär, Mrs Chengs är så mycket godare!

I morgon får det nog bli linguini med kycklig och en krämig sås på grädde, fetaost och mängder av pesto rosso. Sjukt gott!
 
Jag har nyligen tagit tag i detta med mer matplanering i förväg (igen), passade bra med en frysrensning-/avfrostning och inventering samtidigt. Intressanta saker som hunnit glömmas bort sedan senaste avfrostningen - bland annat en påse falaflar som var så infryst i ett isblock att det var ett extra spänningsmoment att försöka komma på vad det faktiskt fanns i den där knappt synliga påsen. :o :laugh:

Men nu är tanken att satsa i alla fall något mer på storkok igen, med frysförråd och portionsförberedda luncher eller delar av luncher. För även med jobb hemifrån så är det väldigt skönt att bara kunna värma på en måltid kvickt och lätt åtminstone några av dagarna. Härnäst ska det produceras belugabolognese!
 
Jag har nyligen tagit tag i detta med mer matplanering i förväg (igen), passade bra med en frysrensning-/avfrostning och inventering samtidigt. Intressanta saker som hunnit glömmas bort sedan senaste avfrostningen - bland annat en påse falaflar som var så infryst i ett isblock att det var ett extra spänningsmoment att försöka komma på vad det faktiskt fanns i den där knappt synliga påsen. :o :laugh:

Men nu är tanken att satsa i alla fall något mer på storkok igen, med frysförråd och portionsförberedda luncher eller delar av luncher. För även med jobb hemifrån så är det väldigt skönt att bara kunna värma på en måltid kvickt och lätt åtminstone några av dagarna. Härnäst ska det produceras belugabolognese!
Hög igenkänning på den! :D
 
Idag blev det en chili på blandfärs, svarta bönor, purjolök, riven morot, krossade tomater, vatten, buljongtärning, chilisås, spiskummin, chili flakes, honung, salt och peppar. Tror det var allt :) . Höll på att skriva papper istället för peppar. Hade kanske inte blivit fullt lika gott.... O_o:D ?! Till det åt vi en blandning av mathavre och pärlmix (som vi gillar pga alla olika konsistenser), samt hyvlad grevéost ovanpå. Gott :) !
 
Det mesta kommer att hamna i frysen och invänta tillagning, men nötfärsen tror jag jag använder till att göra klassiska svenska köttbullar imorgon kväll :)
Äh, det fick bli italienska köttbullar av den där köttfärsen istället. Veckohandlingen som skulle ha levererats idag kom inte fram p.g.a "adverse weather conditions" (läs: det har kommit ca 25 cm snö under det senaste dygnet och skottarnas snöhantering är tämligen undermålig) så vi fick jobba med vad vi hade hemma eftersom båda var för lata för att klä på oss och gå till en av de tre matbutiker vi har inom 400 meters radie :angel: Men det blev otroligt gott, så det var kanske lika bra det!

Vi lär inte kunna få någon leverans imorgon heller, så vi får se om vi kan hitta på något med det vi har hemma eller om vi går och stödhandlar nånstans.
 
Idag hade vi stressdag där det bara ramlade in mer och mer att göra. Och vi hann inte käka lunch. När vi var på väg hem kl 20 blev det då kebabpizza från grannbyn. Den är så sjuukt god. Den är inbakad som de öppnar efter gräddning och har i grönsakerna.
Tror aldrig jag ätit en pizza så snabbt. Såååå god! :love:
 
I kvall blev det en variant av raggmunk med flask. Da jag inte hade potatis hemma anvande jag Turnips och gjorde annars som man gor med potatis och stekte bacon som flask. SUPER gott!! Till det hade vi cranberry sylt istallet for lingon. :p

Turnip, jag har ingen aning om vad det heter pa Svenska.
 

Bifogade filer

  • Turnip_2622027.jpg
    Turnip_2622027.jpg
    100,9 KB · Visningar: 4
I kvall blev det en variant av raggmunk med flask. Da jag inte hade potatis hemma anvande jag Turnips och gjorde annars som man gor med potatis och stekte bacon som flask. SUPER gott!! Till det hade vi cranberry sylt istallet for lingon. :p

Turnip, jag har ingen aning om vad det heter pa Svenska.
Rova, troligtvis majrova :)
 
Igår fick jag tummen ur att ta hand om resterna från julskinkan. Frysta och tärnade så tänkte jag att de hamnar i snabb iordninggjord pyttipanna.
Jo tjena, att först tärna potatis och sen steka all de små-små bitarna (ja, jag är kinkig- kubisk formade i miniformat måste det vara) mjuka men med en krispig utsida, tog ungefär 1 timme. Sen steka hackad lök, korv, bacon, ägg och fixa lite grönt till.. tog allt som allt en evighet! Gott enligt de som åt, jag var så less på det och gick ut med hundarna istället :cautious: (men tog igen det sedan med äggröra framför bra film :)).
 
Idag hade vi stressdag där det bara ramlade in mer och mer att göra. Och vi hann inte käka lunch. När vi var på väg hem kl 20 blev det då kebabpizza från grannbyn. Den är så sjuukt god. Den är inbakad som de öppnar efter gräddning och har i grönsakerna.
Tror aldrig jag ätit en pizza så snabbt. Såååå god! :love:
Trist med stress men iband är en pizza så där extra god! Har en liknande drömpizza, också i en grannby, den har gjort livet lite bättre många gånger 😀
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
8 338
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp