Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mycket vegetariskt f n här trots att frysrensningen sa att det finns ett antal kilo prima nötkött och -färs att producera något av, och en del lax och torsk att välja på. (och så surprise-falafeln då) Idag en härligt värmande tomatsoppa med creme fraiche och linser + pumpakärnor och timjan som topping.
 
Det blev någon slags variant på fajitas hos oss ikväll. Jag kände mig äventyrlig när jag veckohandlade och köpte rotfruktswraps istället för tortillabröd, men de var tyvärr ingen höjdare. De luktade precis som morotsgodiset vi gav min kanin när jag var liten och smakade inte mycket bättre... Men med kyckling av bra kvalitet som vi kryddade till väldigt bra slank det ner ändå!

Resten av wrapsen klippte sambon i trianglar, penslade med olja och strödde över flingsalt och rosmarin innan de fick åka ugn ett tag. De blev mycket godare så!
 
Potatismos, potatismos och lite mer potatismos :d Får sådana crawings på det emellanåt, så idag blev det mos! Kokar, pressar i potatispress och späder med varm mjölk och smör samtidigt som elvispen gör resten. Massa muskot och peppar, sen är maten färdig :up: Resten av familjen fick även lax med bacon- och pepparrotsräm och smörslungade morötter.
 
Potatismos, potatismos och lite mer potatismos :d Får sådana crawings på det emellanåt, så idag blev det mos! Kokar, pressar i potatispress och späder med varm mjölk och smör samtidigt som elvispen gör resten. Massa muskot och peppar, sen är maten färdig :up: Resten av familjen fick även lax med bacon- och pepparrotsräm och smörslungade morötter.
Åh, vad gott det lät! 🤤
 
Fick plötsligt häftig lust till blt, men funderar på att lägga till lite stekt rödlök för att piffa upp det.
 
Ikväll blev det ramen tillsammans med en vän.

Gjorde egen buljong, serverade med tunt riven morot, ärtskott, purjolök, stekta champinjoner, stekt broccoli, ugnsbakad och glaserat stekfläsk och lite sesamfrön. Udon-nudlar också såklart

Första gången jag gör egen ramen, och inte blev det sist heller. Satan vad gott det blev, och så enkelt!
 
Ikväll blev det ramen tillsammans med en vän.

Gjorde egen buljong, serverade med tunt riven morot, ärtskott, purjolök, stekta champinjoner, stekt broccoli, ugnsbakad och glaserat stekfläsk och lite sesamfrön. Udon-nudlar också såklart

Första gången jag gör egen ramen, och inte blev det sist heller. Satan vad gott det blev, och så enkelt!
Åh, ramen. Jag är så dålig på att göra det själv, men älskar det.
 
Ikväll blev det ramen tillsammans med en vän.

Gjorde egen buljong, serverade med tunt riven morot, ärtskott, purjolök, stekta champinjoner, stekt broccoli, ugnsbakad och glaserat stekfläsk och lite sesamfrön. Udon-nudlar också såklart

Första gången jag gör egen ramen, och inte blev det sist heller. Satan vad gott det blev, och så enkelt!

Åh, har du nåt recept? Tycker det verkar vara så himla många ingredienser för att få det riktigt bra så jag har aldrig vågat prova.
 
Åh, har du nåt recept? Tycker det verkar vara så himla många ingredienser för att få det riktigt bra så jag har aldrig vågat prova.

Buljongen innehöll nedanstående. Inget finhackade, skala och dela bara på enklaste sätt;

2 liter vatten
1 lök (röd eller gul)
Några kålblad (jag hade vitkål, ca 3 blad)
5 champinjoner
1 buljongtärning (jag hade Umami från Kung markatta)
3 vitlöksklyftor
2 msk ostronsås
Koriandersjälkar (jag hade citronmeliss pga felköp)
2msk japansk soja
2tsk sesamolja
2tsk honung eller sirap
1msk risvinäger
Några bitar ingefära
1tsk sriacha
2 morötter

Har du andra grönsaksrester så är det bara slänga i.

I med allt i en kastrull, låt koka i ca 45 min med lock på glänt, därefter utan lock i ca 10 min.
Sila av. Smaka av, ev mer soja eller salt, sriacha och sesamolja efter smak, pressa i lite lime.

Servera med valfria tillbehör.
 
I kvall gor jag pizza. Jag har redan gjort degen (surdeg) som ska sta och svalla tills i kvall nagon gang nar det bakas ut och jag "ploppar pa" oliver, pepperoni, grape tomatoes, gorgonzola, (later val gott?) riven ost, och vad jag kan hitta pa. :p
 
Sambon tyckte det var så gott med lax och fetaoströra häromveckan, så det blev det idag igen eftersom vi är helt slutkörda båda två och därmed hade noll energi & inspiration. Den här gången piffade jag dock till potatisen lite genom att rosta den i ugn och sedan blanda med olivolja, parmesanost, citronskal, citronsaft och basilika. Fiano i glasen. Gott, men jag var lite för trött för att uppskatta det helt.
 
Eftersom buke tydligen är min primära inspirationskälla till matlagning, vill jag denna gång passa på att tacka @Malibu_Stacy för att tipsa om konceptet plåtmat :d! Vi har ätit versioner av detta hela veckan och mums vad gott, enkelt och lättdiskat det är! Idag tror jag det får bli en version med sweet potato och halloumi, eller kanske butternut squash och fetaost, eller spetskål med chilismör och veggo-chorizo, eller... Ja, det kan vara svårt att begränsa sig ;).
 
Eftersom buke tydligen är min primära inspirationskälla till matlagning, vill jag denna gång passa på att tacka @Malibu_Stacy för att tipsa om konceptet plåtmat :d! Vi har ätit versioner av detta hela veckan och mums vad gott, enkelt och lättdiskat det är! Idag tror jag det får bli en version med sweet potato och halloumi, eller kanske butternut squash och fetaost, eller spetskål med chilismör och veggo-chorizo, eller... Ja, det kan vara svårt att begränsa sig ;).
Plåtmat är bäst!!
 
Sambon tyckte det var så gott med lax och fetaoströra häromveckan, så det blev det idag igen eftersom vi är helt slutkörda båda två och därmed hade noll energi & inspiration. Den här gången piffade jag dock till potatisen lite genom att rosta den i ugn och sedan blanda med olivolja, parmesanost, citronskal, citronsaft och basilika. Fiano i glasen. Gott, men jag var lite för trött för att uppskatta det helt.

Nu känner jag mig som en härmis igen :o för den här gången har jag hakat på konceptet "lax och fetaoströra". Dock tillsammans med rödbetsrisotto vilket var en synnerligen lyckad och trevlig kombination. Betorna ugnsbakades innan de revs ner i risotton, så fick de ännu lite rundare och mjukare smak. :d Vin från box (Galodoro), funkade helt ok till.
 
Biff stroganoff med babyspenat som sallad :)

5CB1A588-BD9C-464B-8382-75E2A7A1B7BF.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
7 976
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp