Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Färskpasta med ärtpesto och laxfilé. Fräscht och gott! Jag har på senare dar insett att ärtor nog är en av mina favoritgrönsaker ändå. :d

Beredd att hålla med där! Det gick många år utan att jag hade någon påse med gröna ärtor i frysen, och hade jag så var det något sådant som kunde dyka upp i ett isblock vid en arkeologisk utgrävning i form av avfrostning. Men har "återupptäckt" ärtor som en trevlig och smakrik grönsak allt oftare på sistone, så nu är det större omsättning.

Här har det lagats och konsumerats en annan "bortglömd" klassiker, nämligen pyttipanna på rester av charlottenstek och potatis + stekt ägg och inlagda rödbetor. Så enkelt, och så gott!

Och så är frysen fylld med bland annat nystekta köttbullar, för en gångs skull någorlunda nöjd med utseendet dvs någorlunda runda i formen. Kanske var det tillskottet av riven kokt potatis som fick dem att hänga ihop bättre än vanligt, annars har jag oftast haft bara ströbröd, ägg och grädde.
 
Igår firade vi födelsedag med stekt kycklingbröstfilé, krämig potatisgratäng, beasås, majs och ärter. :d Just kombon potatisgratäng, bea och majs med valfritt tillbehör är bland det godaste jag vet. Efterrätt: prinsessbakelse. Helgens tapasrestaurang var också en del av firandet. :)

Idag är jag lite sugen på att göra nån slags shakshuka, blev sugen efter @hastflicka 's recept :d Har aldrig gjort eller ätit nåt sånt men velat testa!
 
Igår firade vi födelsedag med stekt kycklingbröstfilé, krämig potatisgratäng, beasås, majs och ärter. :d Just kombon potatisgratäng, bea och majs med valfritt tillbehör är bland det godaste jag vet. Efterrätt: prinsessbakelse. Helgens tapasrestaurang var också en del av firandet. :)

Idag är jag lite sugen på att göra nån slags shakshuka, blev sugen efter @hastflicka 's recept :d Har aldrig gjort eller ätit nåt sånt men velat testa!

Jag haller mig aldrig till recept langre for Shakshuka :p men det ar himla smidigt och gott!
I forra veckan gjorde jag en Mexican variant av Shakshuka ... den storsta skillnaden var Mexicansk kryddning och om jag hade atit ris hade jag gjort en sats Mexican rice i en annan stekpanna och lagt over sjalva kottfarsblandningen over riset innan jag hade i agg och satte in den i ugnen. :d
 
Kom-ihåg (till mig själv): även om jordärtskockssoppa är jävligt gott, så kan det finnas en poäng i att den får svalna liiiite från kokhet innan man börjar konsumtionen. Gommen tackar för det.

Men annars smaskens. Och fint att kunna påbörja lunchpausen med att gå ut och gräva upp huvudråvaran, och avsluta lunchen med att kalasa på den färdiga (varma) soppan och rågbröd med kokt ägg.
 
Jag haller mig aldrig till recept langre for Shakshuka :p men det ar himla smidigt och gott!
I forra veckan gjorde jag en Mexican variant av Shakshuka ... den storsta skillnaden var Mexicansk kryddning och om jag hade atit ris hade jag gjort en sats Mexican rice i en annan stekpanna och lagt over sjalva kottfarsblandningen over riset innan jag hade i agg och satte in den i ugnen. :d
Ja jag tänkte nog ha lite ris till, och göra en vegetarisk variant. :) Får se hur detta går!
 
Bara för att jag läste denna tråden i eftermiddags så gjorde jag en variant av Shakshuka. Väldigt gott, men ägget lyckades fastna i botten på pannan, så det blev lite äggröra i mitten av det hela.
 
Pallarintelagamat-läget fortsätter. IOM att jag är gräsänkling denna v gick jag bara ut och rotade i jägarfrysen och hittade viltköttbullar av ngt slag och en broccoligratäng. Det blev kvällens middag. Helt ok iaf.
 
Middagen blev toppen! Ägget blev lite väl fast, hade varit roligt om det var lite löst tycker jag. Men idén med shakshuka var rolig och god! Hade ris till och en sallad med lite hemmagjord dressing på majonnäs, creme Fraiche, vitlök, citronsaft, parmesanost, salt, peppar och örtsalt. Det var gott att bryta den nästan väl starka maten med krämig och svalkande sallad!
 
Vi är rejält slitna båda två just nu, så det blev matlådor från frysen idag (vegetarisk lasagne till mig, nudelwok till sambon) och kommer nog att bli någon slags hämtmat imorgon tror jag minsann. Kanske från det kanongoda pastastället som ligger runt hörnet... :d
 
Här är det nere på botten och avgrunden kan ses (ramennudlar). Micrad varmkorv med bröd för tredje dagen i rad. Silver lining: det generar inte mycket disk.
 
Det har varit mycket de senaste månaderna med mammas bortgång och efterföljande pappersexercis... men nu är allt klart så jag bestämde mig för att unna mig lite ikväll (ivrigt påhejad av särbon :heart). Det blir kungskrabba, havskräftor samt rökta räkor med surdegsbröd, tryffelmajonnäs, roselök Roscoff (snuskigt dyr men god, från Frankrike) och creme fraiche. Kan hända att det dyker upp en tryffelcheddar på bordet också ;)

Palmer & Co Vintage 2013 i glaset :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 834
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp