Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
I förrgår fick jag en rejäl craving efter sushi, så kl 20 stod jag ute (har ju bara spisplattor ute under köksrenoveringoch kokade ris i 0 gradig mörker, för att kunna göra spicy tuna- maki med tonfisk, majonnäs, sriracha, morot, gurka och vitkål. Så gott!

60540B8E-C86D-4F24-99B6-9455D80CCE30.jpeg


Idag ska det bli laxburgare med bl.a fetaostdressing och aji lemon drop hot sauce från Skånsk Chili :)!
 
I förrgår fick jag en rejäl craving efter sushi, så kl 20 stod jag ute (har ju bara spisplattor ute under köksrenoveringoch kokade ris i 0 gradig mörker, för att kunna göra spicy tuna- maki med tonfisk, majonnäs, sriracha, morot, gurka och vitkål. Så gott!

Visa bifogad fil 66499

Idag ska det bli laxburgare med bl.a fetaostdressing och aji lemon drop hot sauce från Skånsk Chili :)!

Jag är imponerad, det är vad jag kallar gerillamatlagning! :bow: :up:
 
Ja @Miao där ligger man i lä! Hade själv planer på att helgrilla en bit rumpstek men tyckte det var lite ruggigt och grått ute idag, så jag vek ner mig så lätt. :D

Nu blir det en lågtempad, långstekt variant i stället med chili- /vitlök-/honungsmarinad. Ugn är fasen najs att ha ändå! Samt, i min ständiga kamp att äta mig ikapp jordärtskockornas utbredning, så serveras idag en liten del av dem som en gratäng (med potatis) till steken.
 
Kvällens burgare, stekta i uteköket;

Pankopanerad laxburgare smaksatt med dill, salt, citron, vitpeppar. Serverad på rostade frasiga potato buns, med babyspenat och picklad rödlök, och med en het fetaostdressing gjord på grekisk yoghurt, fetaost, rödlök, citron och Aji Lemon Drops medium hot från Skånsk Chili.

SÅ GÖTT!

24FF00B7-E2A9-4CCE-AC87-A5D91A26FD51.jpeg
 
Kvällens burgare, stekta i uteköket;

Pankopanerad laxburgare smaksatt med dill, salt, citron, vitpeppar. Serverad på rostade frasiga potato buns, med babyspenat och picklad rödlök, och med en het fetaostdressing gjord på grekisk yoghurt, fetaost, rödlök, citron och Aji Lemon Drops medium hot från Skånsk Chili.

SÅ GÖTT!

Visa bifogad fil 66511

När öppnar du uteköket för gäster? *drägel*
 
Alltså det har blivit lite omorganisering av matplanen. Min klump till fläskkarré tinade aldrig i kylen så då blev det ingen gryta ikväll. Nu har jag planerat grytan så länge att jag inte vill ha den alls, men eftersom klumpen är nästan tinad så måsteden tillagas. Får frysa in allt när jag lagat den.

Vill ha varma mackor!
 
Visa bifogad fil 66520
Jag är mätt och extremt belåten :love:

Det var invigning för nyinförskaffat porslin också, mattallriken är Teresia och saladjären med räkor Helga. Det stora fatet är Skåne som är arvegods. Alla tre är Rörstrand.
Jag älskar blåvitt matporslin! Det är så snyggt med koboltblått!
Har lite blåvitt hemma, men har så mycket tallrikar att det inte får plats med mer i mitt lilla kök. ☹
 
Visa bifogad fil 66520
Jag är mätt och extremt belåten :love:

Det var invigning för nyinförskaffat porslin också, mattallriken är Teresia och saladjären med räkor Helga. Det stora fatet är Skåne som är arvegods. Alla tre är Rörstrand.

Älskar mixen av sådant porslin, de framträder liksom ännu snyggare såhär tillsammans än en sort. Det som är på tallrikarna (och i glaset) ser ju inte helt fel ut det heller. :d

(Men det kan inverka menligt på mina besök på Auctionet med tips om fler sorters porslin, kom undan med blotta förskräckelsen senast i Vineta-racet...)
 
Igår överraskade en vän med en sk helgkasse som han köpt på en restaurang. Väldigt smidigt med tydliga instruktioner, och gott!
Förrätt var briocheplättar med stenbitsrom, syrad grädde och inlagd citron.
Huvudrätt var kalventrecote "Herbes de Provence" tillsammans med en vårsallad, tryffelmajonäs och timjanssky.
Efterrätt var en klassisk chokladfondant, med rårörda bär och créme chantilly.
Kändes lite lyxigt med 3-rätters, om än hemma :)
 
Hos god vän, dricker bubbel och blev indragen i storbak (stackars mig:angel:)

En äppelkaka med kanel, en päronkaka med kardemumma, en chokladrulltårta med mocka(mocha? mocca?)-fyllning och en vanlig rulltårta med hallonfrosting-fyllning. Räknar med hälften med mig hem...

(Kan också meddela att mitt deltagande i vikttråden går sådär :cautious:)
 
Jösses så mycket gott alla äter här! En blir ju riktigt inspirerad :d

Det här var första helgen som vi får umgås med ett annat hushåll utomhus, så vi träffade våra bästa vänner i deras trädgård igår eftermiddag och blev kvar till tre på natten O_o:laugh: Under den tiden hann vi dela på mer än en flaska bubbel (vi började stilfullt med Taittinger men sen gick det utför...), grilla (halloumispett, lax, hamburgare) och äta div. sötsaker - däribland en Oreo-cheesecake jag hade gjort. Just det, och så avslutade vi med Irish Coffee också eftersom vi delvis träffades för ett försenat St Patricks Day-firande. Hade lite lätt huvudvärk när jag vaknade i morse om vi säger så :angel: Men det var det värt, nästan 12 timmars umgänge med härliga vänner där de intressanta samtalsämnena avlöste varandra! :love:

Idag känner vi oss som väntat ganska lata och matta, så vi ska beställa hem mat från en av restaurangerna i kvarteret. Lutar åt mexikanskt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp