Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var vi borta på middag och fick väldigt god mat! Det var en fisk- och skaldjurs-gryta med lök, rotfrukter, fänkål, tomat, paprika etc av vad jag kunde se och smaka. Till det varmt, nybakt och gott brytbröd med västerbottenost. Till efterrätt fick vi så himla god morotskaka och jag drack supergott svart te med blåbärscheesecake-smak.
Vi körde alkoholfritt med ekologiska päron- och äppel-must.
 
I dag ska vi prova två nya recept från svts Go´kväll, Köttfärsgryta med asiatisk touch och Vintersallad.
 
I dag ska vi prova två nya recept från svts Go´kväll, Köttfärsgryta med asiatisk touch och Vintersallad.
12E784F8-7BE0-4A1B-9518-77753CD62036.jpeg
 
Idag är det fonduedags! Grytan på bordet, spriten i brännaren, potatisgratäng och potatisklyftor och alla möjliga slags grejer att sätta på gafflarna.
P-potatisgratäng? I fondue? O_o

Det låter vansinnigt gott alltså, men jag kan inte riktigt se det framför mig!
 
Vi åt veganska burgare gjorda på svamp och rödbeta igår. Briochebröd, burgare, avocado, tomat och riktigt goda ugnspommes med skal. Jättegott!

Ikväll ska vi äta "snäll" kyckling inlindad i parmaskinka med lite vitvin, citron, vitlök, salvia och sånt gott. Potatis & palsternacka-mos till. :d
 
Hittade Stinas kyckling till extrapris på CityGross och överfölls av nostalgi!! Middagen blev dock en liten twist på en klassisk Stina-Middag: tillagade kycklingen i ugnen, plockade köttet och stekte tillsammans med salamibitar och lite chorizo. Gjorde en fond på kycklingbenen, lök och morot samt vitt vin som fick koka ett par timmar, och som sen blev sås tillsammans med lite tryffelsvampröra, liiiiite pesto, lite mer vin och lite parmesan, samt grädde. Till detta färsk tagliolini, vitlökstfräst babyspenat och picklad rödlök. Nu är det tänkt att vi ska äta chèvretoast och snacks framför Mello men vete fasen om jag orkar....
 
Behöver lite råd, jag har recept på en gryta på spisen, kött i kuber, skulle vilja slänga in den i ugnen istället. Köttet är fläskkarré tillsammans med rödvin och grönsaker, sidfläsk och champinjoner sista 20 minuter. Hur länge och vilken temperatur skulle fungera? Fortfarande 20 minuter?:idea:
 
Åt gnocchi (med smör och parmesan) - jag har gjort fel hela mitt liv. Jag trodde gnocchi var färdiga när de flöt upp. De behöver ett par ögonblick till
 
Åt gnocchi (med smör och parmesan) - jag har gjort fel hela mitt liv. Jag trodde gnocchi var färdiga när de flöt upp. De behöver ett par ögonblick till
Näää, gnocchi (och all sorts fylld pasta också, för den delen) ska ju stekas ju! I massor av smör, alternativt olivolja. Då blir det som allra godast tycker jag!

Jösses, nu måste jag lägga in gnocchi med citron, smör, parmesan och salvia i kommande veckas matplanering tror jag :d
 
Vi åt idag en vegetarisk chili på bl.a aubergine och linser. Den fick riktigt god, kraftig smak av att såväl mörk choklad som lime och kanel fick vara med i grytan. Råris och gräddfil som tillbehör. Raaap.
 
Jag hade en lok, kottfars tva burkar "fire roasted" tomatoes med en uppsjo "Mexicanska kryddor" (chili powder, chili pepper, ancho chili, cummin, fire roasted paprika, and perhaps something I forgot:p) Nar det hade puttrat ihop hade jag i tva agg och stallde in det i ugnen ett par minuter, tog ut det igen och hade en mangd pepper jack ost uppepa och satt in den pa "broil" i ett par minuter.
Det blev mycket gott ... definitivt nagot jag har tankt mig gora igen.:)
 
Vi testade vegetarisk hamburgare igår från Hälsans kök men njaaaa. De var så tjocka. Först jättegott men jag kunde inte riktigt äta upp min. Pommes och morotsstavar till samt bland annat hemmagjord dipsås.

I lördags gick vi på restaurang för första gången på evigheter. Åt tapas och världens bästa efterrätt, crema catalana. :d Det blev också köpemat i fredags och jag testade beef yakiniku vilket jag också upptäckte inte riktigt var för mig.
 
Jag är försänkning och har haft första lediga dagen på evigheter. Så jag har glidit runt i pyjamas hemma. Dagens status märks i käket också.
Frukost en skål planty och flingor
Lunch ostbågar
Middag varma mackor med falukorv, ägg och ost.
 
Jag är försänkning och har haft första lediga dagen på evigheter. Så jag har glidit runt i pyjamas hemma. Dagens status märks i käket också.
Frukost en skål planty och flingor
Lunch ostbågar
Middag varma mackor med falukorv, ägg och ost.
Sådana dagar kan verkligen behövas, speciellt om det har varit mycket runt omkring en. Hoppas att det ger dig energi och återhämtning :heart
Här har det varit mycket mat från frysen på sistone (min frys har börjat låta som en råmande ko :confused: möjligen tidigt vårtecken, men nu blir det avfrostning). Men det bästa blev en krämig pasta för några dagar sedan, gnocchi med saffran, soltorkade tomater och räkor:
 

Bifogade filer

  • IMG_20210312_092039.jpg
    IMG_20210312_092039.jpg
    286,2 KB · Visningar: 13
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 836
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp