Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
I gar kom lilla Miss Camilla hit for att "hjalpa" farmor infor lillebror, Nalle's, andra fodelsedag. (Jag vet inte hur manga ganger Camilla stack tva fingrar framfor min nasa och forklarade att, "Nalle is now two". :p
Vi bakade tva tartbottnar. Tva ganger. :cautious: Forsta forsoket for bada var stenharda sma diskusar ... Forsta tartan hade jag inte last beskrivningen sarskilt bra :o och den andra var utan agg och receptet var helt vardelost ... sa jag hittade ett nytt recept och det blev bra, jag skulle bara haft lite mer tid att ha den i frysen innan jag skar den.
Det var ett himla trevligt kalas for 2-aringen och Maken stadar koket efter "hjalpen" fran 4-aringen sa jag ar nojd.:)

IMG_1531.jpeg
 
Dagens rätt: Melanzane alla parmigiana. :d Samt passade på att koka ihop extra mycket tomatsås när jag ändå var igång, att spara till några av mina (någorlunda runda!) köttbullar som ligger på vänt i frysen. Det händer inte så ofta, men vid enstaka tillfällen känner jag mig ändå nöjd med matplaneringen!
 
... men istället blir det fish & chips från vår lokala "chippy" till middag här. Det är inte heller äckligt! Vi har varit ute och vandrat idag och har som tradition att gå raka vägen till puben i närmsta by och äta fish & chips efter avslutad vandring. Nu får ju varken pubar eller restauranger ha öppet här p.g.a lockdown, så då bestämde vi att vi kör hem och beställer det som middag på hemmaplan istället :)
Blev repris på detta idag. Sjukt gott! Det finns ett ställe i vårt kvarter som gör en slags "gourmet-fish and chips" där man får välja vilken sorts fisk man vill ha och där allt är färskt och tillagas från scratch. Det är en enorm skillnad från vanliga "chippies" och det är så himla gott! Extra plus för att man kan beställa en lite mindre portion, så att sådana som jag som inte har så stor magsäck slipper äta tills vi mår illa alternativt slänga 1/3 av maten.
 
Vi körde fattigmans-fish and chips idag. :laugh:
Det blev färdigpanerad fisk med potatis-"mos" som mest var pressad potatis, smör och kryddor. Till det fräste vi på lite bladsepenat, gröna ärtor, vitlökspeppar, citronolivolja och salt.
Hade också färdig dansk remouladsås.
Jag gjorde ngt sorbetliknande med frusen mango, frusna hallon, kockosmjölk och vaniljsocker till efterrätt.

Brunchen var desto bättre:
Valnötsbröd där jag gjorde pyttebitar med olika pålägg. Hade en med manchego/gurka/örtsalt, en med färsk och dansk leverpastej med rödbetor och peppar, en med manchego och björnbärsmarmelad.
Vi fick också lite äggröra och bacon. Och jag drack äppeljuice och rött te med smak av citronmarängpaj.
 
Blev repris på detta idag. Sjukt gott! Det finns ett ställe i vårt kvarter som gör en slags "gourmet-fish and chips" där man får välja vilken sorts fisk man vill ha och där allt är färskt och tillagas från scratch. Det är en enorm skillnad från vanliga "chippies" och det är så himla gott! Extra plus för att man kan beställa en lite mindre portion, så att sådana som jag som inte har så stor magsäck slipper äta tills vi mår illa alternativt slänga 1/3 av maten.

Ute vid kusten (45 mintuer harifran med en bergskedja emellan) har de alla mojliga sorters "fish & chips". Jag har dock bestamt att jag vill ha "RIKTIG" fish and chips ... Jag vill INTE ha, sword fish, cat fish, eller tuna ... jag vill ha COD, pa sin hojd kan jag tanka mig halibut. :rage:
Tur for mig har vi en nyoppnad brewing beer pub mitt i stan ... de gor RIKTIG fish and chips.:)
 
I kvall grillade jag god korv och rostade radissor till. Det blev faktiskt supergott och sa enkelt. Jag gjorde en snabb avokado sas till samt, sa klart, senap, ketchup, och "relish" stod pa bordet.
 
Ikväll blev det kebabpizza för oss. Vi åkte till grannstaden för att de är så goda. De är inbakade som calzone. Sen öppnar de efter gräddning och öser in mängder med grönsaker. Såserna är också sjukt goda.

Efteråt var sambon inte mätt. Så han rotade i kylen och hittade äppelkräm och Ekströms färdiga vaniljsås. Det var sjukt gott ihop! Ska absolut upprepas!
 
Jag har en rejal bit flank steak i kylen och tankte gora "hash browns" till ... men da tyckte Maken att vi skulle aka ut till nya mikrobryggeriet i stan och ata fish 'n chips i stallet. :D De har de godaste fish 'n chips sa nu ar jag aldeles for matt igen.
 
IMG_20210325_191242535.jpg

Detta passar väl bra idag! Mums! :love: (Och räkorna på tallriken fick jag äta alldeles själv! :D Men det var också de enda jag fick efter att katt och dotter lagt beslag på resten :cautious:)

Sen blev det hjortronsylt och grädde på resten :love: Är så nöjd att jag övertalade snåla mig att ändå köpa den svindyra burken sylt i affären :bow:
 
Ikväll körde vi spare ribs i ugnen och gjorde matig sallad med fetaost och vinägrette till. Himla gott!
Sambon har bytt snus mot sånt tobaksfritt jox och verkar för första gången i sitt liv blivit extremt sötsugen. Så han inhalerade även en skål äppelkräm med vaniljsås.
 
Ikväll körde vi kycklingklubbor på galler i ugnen så de blev riktigt knapriga. Till det kokade vi färsk fettuccine som vi hällde på en tomatig, italienskliknande sås med ricotta i.
Så gott!
Jag invigde rosé-säsongen också. Gött!
 
Ikväll ska vi inviga saltstenen vi fick i julklapp av sonen med entrecote i tunna skivor och massvis med grönsaker.

Visa bifogad fil 66890
Det låter som att det kommer bli väldigt gott! Har bara använt min till fisk (och grönsaker) men tunna skivor kött blir nog toppen :) :d Ska kanske våga prova det själv. Berätta gärna om vad du tyckte! Varma sommardagar i fjol gjordes det mycket melonklyftor med fetaost, honung och mynta på saltstenen (på grillen).
 
Det låter som att det kommer bli väldigt gott! Har bara använt min till fisk (och grönsaker) men tunna skivor kött blir nog toppen :) :d Ska kanske våga prova det själv. Berätta gärna om vad du tyckte! Varma sommardagar i fjol gjordes det mycket melonklyftor med fetaost, honung och mynta på saltstenen (på grillen).

Det var supergott, tunt skivad entrecôte, likaså rotselleri, zucchini, paprika, sparris, champinjoner och tre goda såser. Rejält salt men på ett angenämt sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 519
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp