Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grubblar. Min tanke är att steka en ytterfläskfilé, låta den svalna enligt recept, sedan skära i tunna skivor och blanda med marinad, återigen enligt recept. Men! Sedan frysa in de marinerade skivorna. Tänker jag helt fel? Tydligen ska de marineras ganska länge (2 dagar) så vore skönt att bara kunna ta ut ur frysen. Alt, låta den marineras längre tid i kylen hel innan jag stoppar in den i frysen, men är då rädd att den hinner bli dålig.
 
Grubblar. Min tanke är att steka en ytterfläskfilé, låta den svalna enligt recept, sedan skära i tunna skivor och blanda med marinad, återigen enligt recept. Men! Sedan frysa in de marinerade skivorna. Tänker jag helt fel? Tydligen ska de marineras ganska länge (2 dagar) så vore skönt att bara kunna ta ut ur frysen. Alt, låta den marineras längre tid i kylen hel innan jag stoppar in den i frysen, men är då rädd att den hinner bli dålig.

Varför ska den in i frysen alls som färdig? Processen med marinering stannar upp i frysen och man får en massa otäcka frysskador också.

Men det går bra att blanda med marinad och direkt in i frysen, så marineras den klart senare vid upptiningen.
 
Varför ska den in i frysen alls som färdig? Processen med marinering stannar upp i frysen och man får en massa otäcka frysskador också.

Men det går bra att blanda med marinad och direkt in i frysen, så marineras den klart senare vid upptiningen.

Mer att jag bara skulle vilja ta ut den ur frysen eftersom den är jättestor och jag ensam kommer aldrig hinna äta upp den. Känns inget vidare att slänga hälften. Naturligtvis borde jag skurit den i bitar innan den åkte in i frysen, men det tänkte jag typiskt nog inte på.
 
20210307_185548.jpg

Bakad spetskål, belugalinser i kycklingfond, citronsås med brynt smör, rostade hasselnötter, sockerärter och några helt onödiga tomatbitar. En höjdarkombination på min ära.
 
Jag åt rester av fisk- och skaldjurs-pastan ikväll. Åt fruktsallad till efterrätt också. Jättegott med päron, mango, hallon, kiwi och klementin.

I morse gjorde jag vår modell av "english breakfast" åt oss: Ernst falukorv, stekta ägg och vita bönor i tomatsås.
Hittat ett jättegott te med hibiskus, blåbär och havtorn som vi också drack. Och hade för första gången på många år Tropicanas äppeljuice. Den hade de alltid på Berns då jag var tillsammans med en bartender därifrån och vi hade den alltid hemma. Älskar den!
 
Fullkornswraps med halloumi (som stektes i olivolja och en massa olika kryddor), strimlad rödkål, gurka, tomat, paprika, svarta oliver och vitlöksyoghurt. Fräscht och gott men inte jättemättande, så det fick bli en stödmacka med Nutella såhär på kvällskvisten :d
 
En riktig fredagsmiddag på en måndag: smörstekt surdegsbröd, tryffelaioli, (mycket) lätthalstrad entrecôte i tunna skivor med havssalt på, picklad rödlök, babyspenat och massor av parmesan, med ett glas vitt vid sidan om.
 
Har gjort zuchinibiffar till lunch och ätit i en wrap med tzaziki (och oh, vad gott det hade varit med picklad rödlök också, men nåja det blir en dag imorgon).

Receptet kom ursprungligen från @Philosophia. Flera av mina go to-rätter kommer härifrån. Shakashuka som @tornblomma tipsade om. ICA:s Krämig daal. @athena_arabians grekiska äggplante-röra. Allt om mat:s moussetårta.

Oh, det snor jag! När zucchinin producerar som mest under sommaren brukar jag göra plättar/biffar av dem och picklad rödlök måste ju vara jättegott till :up:
 
Idag testade vi så till slut den där pastan som blivit så populär bland didäringa ungdomarna på didäringa sociala medierna. Ett block fetaost fick åka ugn tillsammans med ett paket körsbärstomater i 45 min. Över tomaterna ringlade jag olivolja som jag pressat ner tre vitlöksklyftor i. Strödde över salt, peppar och lite chili. Sen åt vi det tillsammans med tagliatelle och färsk basilika. Det var ungefär så gott som jag hade väntat mig - med andra ord ganska gott, och definitivt något vi kommer att göra igen, men inget himlastormande direkt.
 
Åh, just det där är en sådan där barndomsmaträtt som jag aldrig tröttnar på! Kul att vi ändå verkar vara en hel del som känner likadant :D

Ja, det är himla gott! Skulle varit stuvad spenat till också såklart, men det orkade inte min trötta hjärna komma ihåg i affären så vi får nöja oss med ärtor.
 
Igår fick vi goda stekta strömmingar med potatismos, rårörda lingon och en jättegod sallad av diverse plock.
Väl hemma skulle vi vara lite balanserade och äta tonfisksallad till kvällen. Det fanns lite för lite salladsprytlar kvar. Så det slutade med att vi också gjorde några våfflor. Sjukt gott och hundra år sedan jag åte det sist.

Idag vid lunch gjorde jag omelett med bladspenat, minitomater, gräslök och chevreost. Lagom tills det var klart kom en plötsligt hungrig man och ville också ha. Så det drygades ut med levain med ost och björnbärsmarmelad.
Nu börjar jag bli lite hungrig och ska försöka hitta ngt ätbart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 489
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp