Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20210417_190007431.jpg


Anka, potatis, jordärtskockepure och blåbär/portvinssås. Blev faktiskt gott! :d:D
 
Sambons nya leksak - en Weber-grill han gått och spanat på rätt länge - levererades idag så det blev givetvis grillat till middag! Lamm-entrecôte, tzatziki, grillad paprika och små foliepaket med potatis + purjolök (som tillagades på grillen). En riktigt bra Barbera d'Asti till det. Mums! :d
 
Djungel-vaddåförnåntingsadu? O_o
Banan :)

Ikväll blir det biff greta. Strimlad oxfile som marineras i en kombo av 50% creme fraiche och 50% dijonsenap + vitlök och äggula. Allt (inklusive marinad) steks sedan ihop till en sorts röra, serveras med stekt potatis/lök. En av mina absoluta favoriträtter, otroligt gott! Ser dock ut lite som kattspya så blir inga fina bilder :D
 
Jag värmde upp en ledsen paprika och ett gäng ledsna körsbärstomater i lite olivolja, klickade på pesto och lät det puttra till sig medan pastan kokade. Detta åts sedan tillsammans med tärnad mozzarella samt färsk basilika. Inte det mest spännande jag nånsin lagat, men det smakade bra och mättade fint samtidigt som de där halvdana grönsakerna som stirrat på mig i ett par dagar nu fick komma till användning. :)
 
Har blir det en avart pa "Cubanas" i kvall. Jag har bade nagra skivor rokt skinka, och smorgas skinka ... och sa har jag ocksa bacon och nagra skivor salami :d Det har kan bli riktigt gott! :)
 
En så himla god mathelg!

I fredags renskavsgryta som drygades ut med ett paket dovhjortsfärs som legat ett tag i frysen utan att jag kunnat komma på nåt vettigt att göra med den. Creme fraiche, kalvfond, lite soja, rödlök och några rejäla matskedar messmör, samt lite timjan och en dutt svartvinbärsgelé. Tillsammans med potatismos och hemkokt äppelmos, ja, det var helt enkelt himmelskt!

I lördags blev det lite mindre spännande mat: jag lagade kycklinggryta med dijon och dragon för att göra plats i frysen och till middag åt vi istället hempanerad torsk med remoulad och gratinerad broccoli, samt lite pasta till (lite udda kombo men funkade).

Igår åt vi kycklinggrytan med ris och sockerärter - ljuvligt med färdig mat efter en dag ute i solen!

Idag ska vi äta min mammas gudomliga köttbullar (som var orsaken till frysrensningen).
 
En så himla god mathelg!

I fredags renskavsgryta som drygades ut med ett paket dovhjortsfärs som legat ett tag i frysen utan att jag kunnat komma på nåt vettigt att göra med den. Creme fraiche, kalvfond, lite soja, rödlök och några rejäla matskedar messmör, samt lite timjan och en dutt svartvinbärsgelé. Tillsammans med potatismos och hemkokt äppelmos, ja, det var helt enkelt himmelskt!

I lördags blev det lite mindre spännande mat: jag lagade kycklinggryta med dijon och dragon för att göra plats i frysen och till middag åt vi istället hempanerad torsk med remoulad och gratinerad broccoli, samt lite pasta till (lite udda kombo men funkade).

Igår åt vi kycklinggrytan med ris och sockerärter - ljuvligt med färdig mat efter en dag ute i solen!

Idag ska vi äta min mammas gudomliga köttbullar (som var orsaken till frysrensningen).
Gud så hungrig jag blev nu :d

Jag ska gå och ta fram lite kyckling ur frysen. Ikväll blir det antingen att steka den och ha lite potatis och tsatziki till, eller använda upp en burk uncle bens sötsur sås jag har skafferiet :)
 
Alltså, senaste middagarna har varit najs!

Italienska köttbullar i tomatsås med spaghetti
Kall pastasallad med krämig vitlökssås, kyckling och knaperstekt bacon
Hemmagjord pizza med mozzarella, skinka, soltorkade tomater, färsk basilika och riven ost

Samt en dag blev det en Whopper från BK med extra jalapeños, möms!
 
De hade kyckling på kort datum på ICA när jag var upp och hämtade paket så det får bli något med kyckling. Samtidigt frestar ju grillen, en blodig köttbit med sparris är ju alltid gott...
Kan du inte grilla kycklingen? Nästan mitt favoritkött att grilla faktiskt och man delar den en eller två gånger så att bitarna blir tunna, sen marinerar riktigt väl :)
 
Kan du inte grilla kycklingen? Nästan mitt favoritkött att grilla faktiskt och man delar den en eller två gånger så att bitarna blir tunna, sen marinerar riktigt väl :)

Det är gott men det här var färdigstrimlade bitar så det blir tyvärr lite svårt på grillen. Men det går ju att steka dem och fixa matlådor och grilla en köttbit som mat idag :D
 
Vi är trötta och slitna och kör färdig lasagne idag. Har varit så sugen på lasagne ett tag. Men orkar inte stå i en evighet och laga det nu.
 
Ikväll blev det god mat igen! Har inte riktigt lyckats med allt på senaste tiden så jag är nöjd med lite succéer det sista. :D

Det blev soppa på min egna frysta broccoli och grönkål, mammas lök och vitlök samt köpta frysta ärter och spenat. Mixa och en skvätt grädde samt hembakade grova frallor från frysen till, med ost på. Supergott, smakade lite som nässelsoppa! Är väl så dags att frysrensa lite nu inför årets säsong.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp