Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska om ett tag sätta in kamben i ugnen . Köpte kamben på saluhallen igår och gjorde marinad på chilisås, olivolja, farinsocker, honung, soja och kryddor bl.a. salt, peppar och chiliflakes. Jag lade dem i ugnsform och så har de fått stå i kylen över natten. Skönt att ha den delen förberedd idag har jag mest spenderat dagen utomhus i det fantastiska vädret. Ska göra en sallad med gurka, tomat, fetaost, rödlök och blandad sallad med en vinägrett och grov baguette med frön med smör och ost. Till blir det rosevin. Blir nog jättegott!
 
20210620_183453.jpg

Varm rödbetssallad med qinoa, valnötter, salladsost, ägg och avokado
 
Jag har idag lagat något så otippat som palsternackssoppa med äpple. Det kändes väldigt höstigt i sommargrönskan... Bakgrunden är att vi helt otippat fick ett gäng palsternackor i förra veckans matleverans, som ingen av oss beställt. Än idag har vi ingen aning om hur dessa palsternackor kom in i bilden, de måste ha packat någon annans vara i våra kassar :laugh: Nåja, det blev gott i alla fall, även om det kanske inte direkt var det jag ville äta just idag.

I helgen åt vi pizza à la sambo som vi tog med hem till våra kompisar för att se fotbollen tillsammans (därav kartongen på bilden - nörderiet innebär nu även att vi har ett helt paket med riktiga pizzakartonger hemma...), och i lördags grillade vi hamburgare. Igår var jag gräsänka och åt ostbågar till middag :D

Sunda Pizza.jpeg
 
Igår fish n chips på puben till fotbollen, idag är planen en grönsakssås (zucchini, morot, paprika, oliver och tomat) som ska få puttra på spisen 1-2h innan den äts tillsammans med färskpasta och massor av parmesan.
 
Vad ska ni äta till midsommar?
Sill och potatis till lunch, grillat till middag. Men vi är bortbjudna så mer detaljerat än så vet jag inte. Tippar på något riktigt smaskigt i alla fall, när det är pappa som står för maten :d

Idag ska vi fira in semestern och helgen med bubbel, chips med caviar, créme fraiche, rödlök och dill. Minipizzor med getost, fikon, honung och pinjenötter och så antingen grillad vattenmelon (läste om här på Buke och blev sugen på att prova!) eller vattemelonsallad. Hade nog kunnat bli morgondagens meny istället om vi varit hemma!
 
Jag har gjort så jäkla god sallad i ett par veckor, tycker det kan vara svårt att ha enkel, men mättande sallad när man är vego.

Roman sallad, baby spenat, smulad feta, morotsstavar, majs, goda tomater, soltorkade tomater, oliver, fylld chili med färskost, pumpa frön och valnötter. Med det en riktigt god ceasar dressing (den jag köper har lite ansjovis extrakt).
*chef's kiss*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
9 201
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp