Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmmm. Jag som tyckte det var häpnadsväckande och en sann högtidsstund när jag vågade mig på att fritera lite blandade grönsaker i en vanlig simpel kastrull med rapsolja. Och som tänkte att det där med airfryer och sånt är något modernt hittepå för att kunna kränga fler prylar till jul och black friday.

Men nu kommer ju eftertankens kranka blekhet över mig pga källor med hög trovärdighet i denna tråd. Två vittnen äro fullt bevis, däri de samstämma, som det hette en gång. O_o
 
Hmmm. Jag som tyckte det var häpnadsväckande och en sann högtidsstund när jag vågade mig på att fritera lite blandade grönsaker i en vanlig simpel kastrull med rapsolja. Och som tänkte att det där med airfryer och sånt är något modernt hittepå för att kunna kränga fler prylar till jul och black friday.

Men nu kommer ju eftertankens kranka blekhet över mig pga källor med hög trovärdighet i denna tråd. Två vittnen äro fullt bevis, däri de samstämma, som det hette en gång. O_o
Ja, men den är ju så enkel att använda och det blir ju inte flottigt som vanligt friterat.

Man kan ju göra lite mer avancerat eller tex bara hugga upp färsk broccoli, blomkål, spetskål, potatis, rödbetor, sötpotatis etc och röra runt i en skål med några msk olja och kryddor och in i maskinen. Ev vänder man runt innan det är klart. Men mer gör man inte.
Och man kan göra kycklingklubbor, viss fisk, korv, halloumi etc. Det blir knaprigt utan att vara dränkt i olja.
Och färdiga pommes, grönsakspommes, annat färdigt för fritering…

Så bra vid mindre energi! ❤️

Jag fattar dock hur du tänker IOM att jag har fått en crockpot i julklapp som jag inte ens testat av samma anledning. 😅
 
Nej och nej och till infinity är mitt svar på det. 😅

Hasselbackspotatis eller hasselbacks-betor i den är också mums!
Jag vill ha fler så jag kan göra hela rätter i den samtidigt. 😂
/lat och hungrig
Käre nån! OMG! Ser framför mig hur jag kan ta med mig airfryern till bilburna jobbet, koppla in airfryern istället för motorvärmarsladden för att imundiga frasigt airfryade baconkrisp och fetaostströsslade hasselbacksrödbetor vid måltidsuppehåll när verksamheten tillåter! Mina kollegor kommer bli gröna av avund! Och fleeer airfryer - du är ju genial! :bow: 😍
 
Hmmm. Jag som tyckte det var häpnadsväckande och en sann högtidsstund när jag vågade mig på att fritera lite blandade grönsaker i en vanlig simpel kastrull med rapsolja. Och som tänkte att det där med airfryer och sånt är något modernt hittepå för att kunna kränga fler prylar till jul och black friday.

Men nu kommer ju eftertankens kranka blekhet över mig pga källor med hög trovärdighet i denna tråd. Två vittnen äro fullt bevis, däri de samstämma, som det hette en gång. O_o
Ajjemen, det här är tunga vitsord! 😅 Seså, ut och tjöp, ett par stycken!
 
Käre nån! OMG! Ser framför mig hur jag kan ta med mig airfryern till bilburna jobbet, koppla in airfryern istället för motorvärmarsladden för att imundiga frasigt airfryade baconkrisp och fetaostströsslade hasselbacksrödbetor vid måltidsuppehåll när verksamheten tillåter! Mina kollegor kommer bli gröna av avund! Och fleeer airfryer - du är ju genial! :bow: 😍
Min sambo håller inte alltid med om det senaste. Måttfullhet är inget vi idkar här så mkt. Tur att han är likadan! 😂
Fan vad hungrig jag blev nu.. :cautious: Precis som dina kollegor med sina sunkiga matlådor kommer bli.:angel:
 
Jag får väl kliva in som motpol här då eftersom mina föräldrar har en airfryer som bara står i ett skåp (jag lånade den och kom fram till att jag inte heller använde den). Den gör ingenting som inte en vanlig varmluftsugn gör om man faktiskt öppnar efter halva tiden och rör runt lite, något som jag tror många skippar pga lathet (även jag ibland..). Det ÄR ju en liten, liten varmluftsugn egentligen, inte en fritös som namnet antyder.

Om du har en riktigt dålig ugn, kör i vind, annars hoppa över säger jag. :)
 
Jag får väl kliva in som motpol här då eftersom mina föräldrar har en airfryer som bara står i ett skåp (jag lånade den och kom fram till att jag inte heller använde den). Den gör ingenting som inte en vanlig varmluftsugn gör om man faktiskt öppnar efter halva tiden och rör runt lite, något som jag tror många skippar pga lathet (även jag ibland..). Det ÄR ju en liten, liten varmluftsugn egentligen, inte en fritös som namnet antyder.

Om du har en riktigt dålig ugn, kör i vind, annars hoppa över säger jag. :)
Det går ju så sjukt mkt fortare i airfryern. Det är det som är den stora vinsten för mig.
 
Jag får väl kliva in som motpol här då eftersom mina föräldrar har en airfryer som bara står i ett skåp (jag lånade den och kom fram till att jag inte heller använde den). Den gör ingenting som inte en vanlig varmluftsugn gör om man faktiskt öppnar efter halva tiden och rör runt lite, något som jag tror många skippar pga lathet (även jag ibland..). Det ÄR ju en liten, liten varmluftsugn egentligen, inte en fritös som namnet antyder.

Om du har en riktigt dålig ugn, kör i vind, annars hoppa över säger jag. :)
Behövdes det en motpol? Och har någon kallat den för 'en fritös' här? 🤔

Det är ju just snabbheten, smidigheten - att SLIPPA det där stora härket. Det är ju det som är poängen.
 
Jag har verkligen INTE plats för en maskin till någonstans. Så sluta nu. Blir onödigt sugen att testa metoden. Jag tycker alltså att motpol behövs pronto för att minska riskerna för egen del :grin:
Risken är att du förenklar och kompletterar ditt liv! :) Maskinen är otroligt enkel att hantera, jag tycker inte att den tar onödig plats för den fann en nödvändig plats i mitt matlagningsliv omedelbart :D
Själv funderar jag på att skrota mikrovågsugnen - använder den otroligt sällan och tror att jag kommer använda airfryern mycket mycket oftare än den...
 
Behövdes det en motpol? Och har någon kallat den för 'en fritös' här? 🤔

Det är ju just snabbheten, smidigheten - att SLIPPA det där stora härket. Det är ju det som är poängen.
Jag tyckte det? Och nej ingen här har kallat den fritös (vilket jag heller inte påstod) men namnet airFRYER antyder det, ett svenskt ord för samma apparat är varmluftsfritös.

Jag tycker inte att själva tillagningstiden är markant snabbare än en ugn, jag behöver ju inte aktivt vara där när den värms upp och moderna ugnar blir dessutom varma rätt fort. Jag tycker också att det är lite smidigare med rengöringen av en ugnsform, än behållaren till fryern.

Ugnen slipper man ju inte utan den måste man ha ändå, och för ett likvärdigt resultat tycker jag helt enkelt inte att ännu en stor köksmaskin är något jag kan motivera plats för.
 
Jag tyckte det? Och nej ingen här har kallat den fritös (vilket jag heller inte påstod) men namnet airFRYER antyder det, ett svenskt ord för samma apparat är varmluftsfritös.

Jag tycker inte att själva tillagningstiden är markant snabbare än en ugn, jag behöver ju inte aktivt vara där när den värms upp och moderna ugnar blir dessutom varma rätt fort. Jag tycker också att det är lite smidigare med rengöringen av en ugnsform, än behållaren till fryern.

Ugnen slipper man ju inte utan den måste man ha ändå, och för ett likvärdigt resultat tycker jag helt enkelt inte att ännu en stor köksmaskin är något jag kan motivera plats för.
Ja, alla är vi olika, det är ju bra det. Om någon i den här tråden uttrycker hur jäkla gott det är med leverstuvning kastar jag mig inte på svarsknappen med att leverstuvning inte alls är gott och att det är överskattat och med en förklaring att det är inälvsmat. Men som sagt, alla är vi olika.

Airfryer säger iallafall mig ganska tydligt att det handlar om varmluftstillagning. Jag upplever den som kraftigt tidsbesparande och energisnålare än min varmluftsugn, enklare att rengöra än att stå på knä och bikorbonatyxa bort fett och ost, och som ett komplement till min varmluftsugn vid behov som passar min matlagning. Och du behöver inte tycka som jag. :)
 
Ja, alla är vi olika, det är ju bra det. Om någon i den här tråden uttrycker hur jäkla gott det är med leverstuvning kastar jag mig inte på svarsknappen med att leverstuvning inte alls är gott och att det är överskattat och med en förklaring att det är inälvsmat. Men som sagt, alla är vi olika.

Airfryer säger iallafall mig ganska tydligt att det handlar om varmluftstillagning. Jag upplever den som kraftigt tidsbesparande och energisnålare än min varmluftsugn, enklare att rengöra än att stå på knä och bikorbonatyxa bort fett och ost, och som ett komplement till min varmluftsugn vid behov som passar min matlagning. Och du behöver inte tycka som jag. :)
Nej jag hade heller inte kommenterat någons val av mat på det sättet, men det här handlade ju inte om en maträtt utan om inköp av prylar, det tycker jag är en helt annan grej.

Vi konsumerar väl för mycket som det är så när någon pryl oemotsagt hyllas och jag själv sitter på en annan åsikt/erfarenhet så tycker jag iaf att det är värdefullt att dela med sig. Men ja vi är kanske bara olika och det är ju som sagt okej så.
 
Jag skulle värmt lite rester av kycklingpastan ikväll. Men fick sån craving efter halloumi sticks. Så nu har jag airfryat det och inhalerat allt. Så gott! 😍
Blir nog ingen pasta..😅
Måste nog rapportera inläggen för idealiserande av köksutrustning och konsumtionshets. :p Typ sån här?
C3B2169E-B04D-4166-8364-C15B88263BD3.jpeg

Jag googlade enbart för att få grepp om denna företeelse, såklart helt utan intresse att använda eller köpa…..
 
Måste nog rapportera inläggen för idealiserande av köksutrustning och konsumtionshets. :p Typ sån här?
Visa bifogad fil 77505
Jag googlade enbart för att få grepp om denna företeelse, såklart helt utan intresse att använda eller köpa…..
Ja, självklart googlar man airfryers för att de är så vackra att se på och inget annat. :angel:
Och ja, något liknande är en fruktansvärd ägodel om man har för lite plats och inte gillar halloumi-sticks. :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 904
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp