Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter matmisären kände vi oss rätt duktiga som lyckades få in fisk-crispies i ugnen utan att bränna dem och potatisklyftor i airfryern funkade också. Vi lyckades också med den avancerade övningen att bära fram en remouladsås ur kylen. Tyvärr kom vi på när vi åt att vi glömt ta fram och marinera ärtorna. 😅
 
Efter matmisären kände vi oss rätt duktiga som lyckades få in fisk-crispies i ugnen utan att bränna dem och potatisklyftor i airfryern funkade också. Vi lyckades också med den avancerade övningen att bära fram en remouladsås ur kylen. Tyvärr kom vi på när vi åt att vi glömt ta fram och marinera ärtorna. 😅
Vad marinerar ni ärtorna i (när ni kommer ihåg att göra det alltså :p)?
 
Halloumisallad på rester kvar.

954E137D-8C95-4B31-BAB8-5A440D8BF5D0.jpeg
 
Vad marinerar ni ärtorna i (när ni kommer ihåg att göra det alltså :p)?
Jag gör lite olika beroende på vad jag är sugen på och vad vi ska ha till.

Men tex olivolja, Mango-balsamico, italiensk salladskrydda som grund. Och tex ha i dill och/eller "Roasted garlic & Pepper"-kryddan.
Kan byta ut Mango-balsamicon mot vitvinsvinäger eller äppelcidervinäger. Men tycker det kan bli lite skarpt med bara olivolja då, eller för oljigt. Så då kan jag ha i en liten skvätt äppeljuice/fläderjuice/mango_Proviva/tropisk Proviva. Det ska liksom inte smaka juice. Men man får lite mer vätska i som inte är skarp eller oljig. Och så får man lite sötma som ändå har viss syra.
 
Gjorde ett innovativt försök att modernisera en gammal klassisk husmanskosträtt idag, men nja....det låter ju gott men originalet ÄR godare. Jag gjorde en dilltsatziki, med bakad potatis och isterband, med hackade inlagda rödbetor blandade med gröna ärtor till. Det var gott, allt smakade bra men det blev lite...uhmm..slafsigt på tallriken, tzatsikin och rödbete/ärtblandningen gick ihop, och det tillsammans med isterbandets innehåll fick det att se ut som ett veritabelt slagfält på tallriken. Bakade potatisen blev lite en elefant i rummet. Nästa gång jag är sugen på isterband så blir det med traditionell dillstuvad potatis...:angel:
 
Potatis och purjolökssoppa, med backonkrisp, massa persilja och - smörfriterade nomnomnom-goda salviablad 😍. Och alldeles i onödan, två ostknäcke till men på nåt sätt känns det ju som ett måste att äta macka till soppa. Men oj så mätt man blir av soppa! Och jag äter alldeles för sällan soppa. Nu gjorde jag ganska mycket så det lär bli denna soppa i morgon också, men jag ska försöka göra soppa lite oftare än vad jag gör nu.
 
Magsäcken käckt uttänjd efter två dagars konferens! Svårt konferens- och hotellfrukost-abstinent har jag nog ätit varje kaka som serverats i varje paus. Samt goda fisk- och vegetariska rätter däremellan. (Avstod från en croissant sista dagen, det var typ allt. :laugh:)

Åter i det egna köket producerades någon variant på aloo gobi, lite för snålt med blomkål kompenserades med att skyffla ner lite squashtärningar med helt ok resultat.
 
Latmat ikväll: Färdig ärtsoppa med fläsk som jag pytsade i lite majs och extra timjan.
Sedan ostkaka med skogsbärssylt. Helt ok!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 519
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp