Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste nog rapportera inläggen för idealiserande av köksutrustning och konsumtionshets. :p Typ sån här?
Visa bifogad fil 77505
Jag googlade enbart för att få grepp om denna företeelse, såklart helt utan intresse att använda eller köpa…..
Informationsinhämtning bara ju självklart, inget konstigt alls 😁Min utrustning var billig men fullt duglig för en amatör, köpte r'en av kjell! Och det är bara ren information också! 👌
 
Ingen ork eller motivation idag så det blev Felix vegetariska pyttipanna med stekt ägg. Hade tyvärr inga rödbetor men det var helt okej ändå :)
 
Karamelliserar grädde och kokar vin o fond till en röding med vitvinssås, dillpotatis och rotfrukter med fänkål i ugn. Its Friday!
Låter underbart gott! Fänkål är en riktigt god smaksättare.
Här har vi inte riktigt landat än i att vi måste ändra på maten iom sjukdom i familjen, men ett försök med dagens middag som blev stekt ris (med diverse grönsaker, chili, vitlök och ägg) och kycklingklubbor i citron och örtsky.
 
Födelsedagsmiddag blev potatismos, vegobullar, stekt lök, riven morot, ättiksgurka och ketchup.
Äppelkaka och vaniljsås.

Grattis på din dag! :banana:

eyJidWNrZXQiOiJwcm9kLWZlcmd1c29ucGxhcnJlLWFzc2V0cyIsImtleSI6ImNhdGFsb2cvcHJvZHVjdC9jL2UvY2VsZWJyYXRpb25fY2FrZV9tYWdhemluZV8tX2N1c3RvbV9jYWtlc19mb3Jfd2ViX3VzZTI2LmpwZyIsImVkaXRzIjp7InJlc2l6ZSI6eyJ3aWR0aCI6NTAwLCJoZWlnaHQiOjUwMCwiZml0IjoiY29udGFpbiIsImJhY2tncm91bmQiOnsiciI6MjU1LCJnIjoyNTUsImIiOjI1NSwiYWxwaGEiOjF9fX19
 
Grubblar på vad som skulle fungera med lågtemperaturstekt fläskkarré. Receptets tillbehör lockar inte. Hmmm. Förslag?

 
Grubblar på vad som skulle fungera med lågtemperaturstekt fläskkarré. Receptets tillbehör lockar inte. Hmmm. Förslag?


Har just en omgång ratatouille på spisen, så det är mitt spontana förslag. :) Ännu är det bra säsong för zucchini, paprika och aubergine och sedan kan man ha resten som vegetarisk rätt med couscous eller nånting ditåt (det senare råkar vara min plan för dagen).
 
Chicken wings och calamares med aioli till förrätt .
Oxfile surf n turf, grillad hummer och hummersmör och en hummerrödvinssås. Och en bra Pinot Noir från Bourgogne.

Efterrätt önskas banana split men jag är helt säker på att jag inte orkar, så det blir till de yngre hugade.
 
Blev fläskfilegryta med sting! Med röd paprika och champinjoner. Provade för första gången att laga med imat istället för matlagningsgrädde och det blev ju jättebra :eek: blev ris till och kokt brysselkål stekta i smör, vitlök och salt, vilket var första gången jag testade det, så jävla gott! Jag är nöjd som attan med lördagsmiddagen :D
 
Idag har det firats. Inledde med chips och dipp; naturchips med dipp i form av crème fraîche toppad med löjrom, forellrom och hackad schalottenlök.
Sedan skaldjurssupé i form av havskräftor, räkor, moules marinière och halstrade kammusslor i en ljuvlig sås på vitlök och schalottenlök som fick reducera länge i smör, vin och chili. :love:
Örtaioli och olivoljestekt levain till, champagne i glasen. Jag hade lagat alldeles för mycket mat, man ska inte handla när man är hungrig tydligen.
Sedan chokladfondant med passerade hallon och vispad grädde till efterrätt.
Nu proppmätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
11 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp