Tittar in i ditt kök del 27

Igår åt vi rullader av lövbiff fyllda med saltgurka och västerbottenost. De får koka i en gräddsås där osten och gurkan rinner ut lite och sätter smak på den.. Alltså jag fick HEJDA MIG från att inte bara sleva sås rätt in i käften när jag tog reda på resterna till matlådor.

Drömt om dagens lunch sedan middagen igår, bara tre timmar kvar nu.. :d
 
Igår åt vi rullader av lövbiff fyllda med saltgurka och västerbottenost. De får koka i en gräddsås där osten och gurkan rinner ut lite och sätter smak på den.. Alltså jag fick HEJDA MIG från att inte bara sleva sås rätt in i käften när jag tog reda på resterna till matlådor.

Drömt om dagens lunch sedan middagen igår, bara tre timmar kvar nu.. :d
Känner absolut igen känslan :D
 
Igår åt vi rullader av lövbiff fyllda med saltgurka och västerbottenost. De får koka i en gräddsås där osten och gurkan rinner ut lite och sätter smak på den.. Alltså jag fick HEJDA MIG från att inte bara sleva sås rätt in i käften när jag tog reda på resterna till matlådor.

Drömt om dagens lunch sedan middagen igår, bara tre timmar kvar nu.. :d
Men gud vad gott det låter. Hur var osten, riven eller skar du den i typ pinnar för att rulla in?
 
Men gud vad gott det låter. Hur var osten, riven eller skar du den i typ pinnar för att rulla in?
Man finhackar saltgurka och lök och skär osten i stavar som man rullar in. Egentligen ska det vara schnitzel men nu hade vi bara lövbiff och det blir lika gott det också.

Jag kom på att jag ju faktiskt har en bild på receptet i telefonen så här kommer det :)

IMG-20240201-WA0002.jpg


edit: Justja, det är dijonsenap i också, det missas lite i receptet, det står i beskrivningen men inte i "ingredienslistan". :)
 
Jösses vad gott med rullader! Mamma brukar göra en variant med kalvschnitzel, Västerbottensost och äppelcidersås och det är ungefär det godaste jag vet (även jag kan dela med mig av recept ifall nån blir sugen). Måste laga det någon helg snart :d
 
Jösses vad gott med rullader! Mamma brukar göra en variant med kalvschnitzel, Västerbottensost och äppelcidersås och det är ungefär det godaste jag vet (även jag kan dela med mig av recept ifall nån blir sugen). Måste laga det någon helg snart :d
Det låter ju farligt gott, jag tar gärna receptet! :)
 
Jösses vad gott med rullader! Mamma brukar göra en variant med kalvschnitzel, Västerbottensost och äppelcidersås och det är ungefär det godaste jag vet (även jag kan dela med mig av recept ifall nån blir sugen). Måste laga det någon helg snart :d
Åh jättegärna!

Jag hade något recept på om det var fläsk tror jag med cidersås. Tyvärr blev inte såsen så bra men det verkar som en så lovande kombo så jag tar hemskt gärna emot ett bra recept :)
 
Recept på rulladerna kommer här! Man kan tydligen använda både fläsk och kalv, men jag brukar ta kalv då jag inte är så förtjust i fläskkött.

För 4 personer:
  • 800 g kalv- eller fläskschnitzel
  • 150 g västerbottenost
  • 30 g smör
  • 1-2 msk vetemjöl
  • 2 dl torr äppelcider
  • 2 dl vispgrädde
  • Persilja (till servering)
  • Rårörda lingon (till servering)

Skär osten i stänger och fördela på varje köttskiva, rulla ihop och fäst med tandpetare. Vänd rulladerna i mjöl och stek i smör ca 10 minuter. Lyft ur rulladerna och koka ur pannan med cidern tills ca 1 dl återstår. Tillsätt grädden och låt koka upp. Lägg ner rulladerna och låt allt bli varmt. Dekorera med persilja. Servera med ris eller rotfruktsmos samt rårörda lingon.
 
Recept på rulladerna kommer här! Man kan tydligen använda både fläsk och kalv, men jag brukar ta kalv då jag inte är så förtjust i fläskkött.

För 4 personer:
  • 800 g kalv- eller fläskschnitzel
  • 150 g västerbottenost
  • 30 g smör
  • 1-2 msk vetemjöl
  • 2 dl torr äppelcider
  • 2 dl vispgrädde
  • Persilja (till servering)
  • Rårörda lingon (till servering)

Skär osten i stänger och fördela på varje köttskiva, rulla ihop och fäst med tandpetare. Vänd rulladerna i mjöl och stek i smör ca 10 minuter. Lyft ur rulladerna och koka ur pannan med cidern tills ca 1 dl återstår. Tillsätt grädden och låt koka upp. Lägg ner rulladerna och låt allt bli varmt. Dekorera med persilja. Servera med ris eller rotfruktsmos samt rårörda lingon.
Tusen tack! Ska laga detta asap. 😊
 
Länge sedan jag skrev något i tråden. Igår hade vi gäster på middag, bjöd på fjällröding, små delikatesspotatisar, citron- och dillsås samt smörade persiljemorötter och haricot vertes. Till efterrätt baskisk ostkaka med vår egna mullbärssylt.

Ikväll blir det lat middag med pommes i ugn, halloumi och köpe-bearnaise. Kontraster :p
 
Idag ska osso bucco äntligen bli av. Tagit ut nötläggen och ska upp i rumstemperatur i den (avstängda ugnen) annars blir det ingen kvar. Ser inte fram amot att hacka lök, selleri, vitlök och morötter. Avskyr att hacka.
Mitt livshack (pun intended:angel:) är att inte hacka, utan lägga i grönsakerna hela och istället öka koktiden. Hacka eller mixa efteråt om rätten så kräver (företrädesvis utan köttet:D) vilket tar oändligt mycket mindre styrka och uthållighet.
 
Mitt livshack (pun intended:angel:) är att inte hacka, utan lägga i grönsakerna hela och istället öka koktiden. Hacka eller mixa efteråt om rätten så kräver (företrädesvis utan köttet:D) vilket tar oändligt mycket mindre styrka och uthållighet.

Är det inte meningen att de hackade grönsakerna ska 'smälta in i grytan'?
 
Är det inte meningen att de hackade grönsakerna ska 'smälta in i grytan'?
Jo, men det gör hela också om en bara gör långkok och det är ju osso buco. Självklart får grönsakerna inte lika mycket stekyta om de inte finhackats men om lite av köttet får sticka upp och grytan puttrar i ugnen så ges en god smak av stekyta ändå.

Kanske skulle jag inte göra så om jag faktiskt hade möjlighet att hacka, men det har jag inte och då funkar detta sättet bra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
105 214
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 300
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
678
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp