Tittar in i ditt kök del 27

Tyvärr var morotsbiffarna ingen höjdare men de gick absolut att äta.

Ikväll blir det rotmos och köttkorv :d
 
Igår lagade vi en vegansk gryta med bland annat belugalinser och palsternacka som åts med färsk tagliatelle.

Ikväll använde jag den 1/3 påse linser som blev över från gårdagen och gjorde en soppa med ugnsrostad paprika & tomat smaksatt med rosmarin och balsamvinäger. På slutet rörde jag ner linserna + en slatt havregrädde som också blev kvar från igår och det blev ganska bra! Inte supergott och inget jag kommer att skynda mig att laga igen, men värmande och näringsrikt samtidigt som vi fick användning för lite överblivna ingredienser och vissna grönsaker. Vitlöksbrödet vi åt till var däremot supergott :D
 
Räddade en bit lutfisk från matsvinnhyllan. Med frysta ärter istället för burkärter och en citron- och dillsås till kändes det inte alls som julmat. Har nu även lunchen räddad för ett par dagar framöver.
 
1000008276.jpg

Försöker fortfarande basera min mat på ingredienser jag redan har hemma. Salladen innehåller (från skafferi), olivolja, salt, peppar, salladskrydda, vitvinsvinäger, rissoni, majs, ost och bönor. Köpte paprika, tomater och bladspenat.
Har nu provat pastan i två rätter och den är verkligen fruktansvärd 😅
 
Visa bifogad fil 140527
Försöker fortfarande basera min mat på ingredienser jag redan har hemma. Salladen innehåller (från skafferi), olivolja, salt, peppar, salladskrydda, vitvinsvinäger, rissoni, majs, ost och bönor. Köpte paprika, tomater och bladspenat.
Har nu provat pastan i två rätter och den är verkligen fruktansvärd 😅
Är det som det låter/ser ut, alltså pasta formad som ris? Jag försöker komma fram till om jag nånsin har provat det och huruvida det låter som en bra idé eller ej...
 
Är det som det låter/ser ut, alltså pasta formad som ris? Jag försöker komma fram till om jag nånsin har provat det och huruvida det låter som en bra idé eller ej...
Precis! Jag åt det för typ tio år sedan och tyckte konsistensen var fruktansvärd. Kan säga att det tio år senare fortfarande är otroligt obehagligt O_o
 
Åh, nu blev jag sugen på risoni! :love: Brukar göra en anrättning/ljummen sallad-ish med risoni, rökt kött, fetaost, olivolja och halverade körsbärstomater. Tror knepet med att få det gott är att inte överkoka pastan, den är godast med lite tuggmotstånd.
 
Är det som det låter/ser ut, alltså pasta formad som ris? Jag försöker komma fram till om jag nånsin har provat det och huruvida det låter som en bra idé eller ej...
Vi gör ibland något paella-liknande med risoni, skaldjur, kyckling, chorizo och diverse grönsaker/lökar etc. Alla som ätit det har älskat det. Jag tycker det blir vansinnigt gott!
 
Åh, nu blev jag sugen på risoni! :love: Brukar göra en anrättning/ljummen sallad-ish med risoni, rökt kött, fetaost, olivolja och halverade körsbärstomater. Tror knepet med att få det gott är att inte överkoka pastan, den är godast med lite tuggmotstånd.

Vi gör ibland något paella-liknande med risoni, skaldjur, kyckling, chorizo och diverse grönsaker/lökar etc. Alla som ätit det har älskat det. Jag tycker det blir vansinnigt gott!
Kan inte låta bli att associera det hela till att äta typ maskar eller nått :arghh:
 
Apropå ovanliga pastaformer ångrar jag lite att jag inte köpte dessa:

Visa bifogad fil 140569
Känns dock inte så aptitligt. :o
Av någon anledning får jag inte riktigt etiketten "specialità artigianale", skrivet i lite sådär snirkligt, traditionellt typsnitt, att gå ihop med själva produkten så att säga.

(kan komma på ungefär 34 olika snuskiga skämt att dra här men väljer att låta bli p.g.a Vuxen och Mogen)
 
Haffade två Auberginer på affären igår bara för att de var lite billigare än vanligt. Och fick för mig att då måste man göra moussaka.
Asså moussaka är jättegott men fasiken va meckigt och mycket disk det blir. Det ser ut som om en handgranat har slängts in i köket och det tar väl lika lång tid att diska och städa upp som att laga eländet.
Men det blev gott iaf. Kunde haft i lite mer salt.
IMG_7129.jpeg
 
Alltså, jag vet inte om jag ska sura på @sjoberga som givit mig ett enkelt och gott recept på fiskpudding eller vara tacksam i resten av mitt liv, men det lutar åt det senare! Alltså, det är sååååååååååååååååå gott. Gjorde häromdagen och åt till middag, stoppade i matlådor och in i frysen. Åt i går och åt i dag till lunch och nyss igen till middag. SÅ gott. Tidigare i dag kände jag, som så många gånger tidigare, att jag ville slicka tallriken när jag ätit upp, man avstod, jag är trots allt människa och inte hund. Nyss slickade jag tallriken. Fuck människabiten, jag är Beroende av smaken! Himmelskt gott! Ofta kan jag riktigt längta efter det! Så till den grad att jag nästan funderar på om jag har gravidcravings!!! Utan att vara gravid!

JAG ÄLSKAR DET!!!! :heart :heart :heart
 
På tal om ovanliga pastaformer åt jag något som kallas för Fregula på en restaurang häromveckan. DET var riktigt gott! Små pastabollar lika stora som ärtor, ungefär. Väldigt mumsigt ihop med oxkindsragu :d

Jag har bara atit det har i USA och da med sea food. Gott tyckte jag och far val lov att kopa hem sa jag kan gora min seafood gryta igen da. Den som tar "forever" att gora och som skapar disk som ingenting annat ... och bara fixar en middag da den inte blir lika bra uppvarmd. Den KRAVER dock Fregula :cautious:
 
Jag har bara atit det har i USA och da med sea food. Gott tyckte jag och far val lov att kopa hem sa jag kan gora min seafood gryta igen da. Den som tar "forever" att gora och som skapar disk som ingenting annat ... och bara fixar en middag da den inte blir lika bra uppvarmd. Den KRAVER dock Fregula :cautious:
Jag åt det på Sardinien (där jag även hittade kukpastan :D), det är en sardisk specialitet. Fregula alltså. Serveras ofta med just skaldjur. :) Aldrig sett det i Sverige dock!
Skaldjursgrytor är bland det bästa jag vet så du för gärna dela receptet om du har lust.
 

Liknande trådar

  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
105 207
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 294
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
678
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp