Tittar in i ditt kök, 17

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Koltrast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 002
  • Visningar Visningar 84 305
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gjorde förresten en vegetarisk lasagne i lördags, med massor av morötter, röda linser, keso och spenat. Åts till lunch igår med en grabbnäve grönsaker ur frysen nedhystade i lådan på morgonen.

Sedan, samma dag, fick jag hybris och försökte göra morots- och svarta bönbiffar. De blev visserligen väldigt goda, men otroligt fula, lite brända och ville inte alls hålla ihop. Men jag fick ihop några små (som mest ser ut som stora platta köttbullar) varav hälften ska ätas till buljongkokt basmatiris, haricots verts och en kall sås på turkisk yoghurt och sriracha till lunch idag. Längtar faktiskt redan, fast jag just nu sitter med overnight oats med hallon och blåbär framför mig...

Jag skulle testa fläsklägg! Lammlägg är ju magiskt gott och lägg som lägg:D

Jag har aldrig ätit någon sorts lägg, vad jag vet. Det heter liksom "pork knuckle" på engelska och det låter bara så oaptitligt att äta knogar :D Men jag såg en bild på fläsklägg på Instagram för ett tag sedan och det såg faktiskt ganska gott ut. Och rotmos har jag ju upptäckt i vuxen ålder att jag gillar så jag kanske borde ta mig samman och prova vid tillfälle.

21462917_10155095721667582_2701821812403508212_n.jpg
Men jösses vad fina!! :eek:
Ser ut som värsta köpebrödet :cautious: Så där har jag aldrig lyckats få mina hembakade bröd att se ut :arghh: (därav bakas numer bröd icke hemma ;))

Men jösses vad fina!! :eek:
Ser ut som värsta köpebrödet :cautious: Så där har jag aldrig lyckats få mina hembakade bröd att se ut :arghh: (därav bakas numer bröd icke hemma ;))

Ja visst blev de fina :love: ! Åh jag blir så BARNSLIGT glad varje gång jag ser att det jag bakar blir bra! Redan jag tittade på bröden i formarna efter andra jäsningen så fällde jag nästan en tår för att de jäst så fint :D !

Jag har aldrig ätit någon sorts lägg, vad jag vet. Det heter liksom "pork knuckle" på engelska och det låter bara så oaptitligt att äta knogar :D Men jag såg en bild på fläsklägg på Instagram för ett tag sedan och det såg faktiskt ganska gott ut. Och rotmos har jag ju upptäckt i vuxen ålder att jag gillar så jag kanske borde ta mig samman och prova vid tillfälle.

Lammlägg älskar jag! Åt fantastiskt lamm på Puta Madre i Gbg en gång, kanske på grund av mängden tequila vi drack när vi väntade på maten.

Jag har ätit fläsklägg en gång i mitt liv, det var inte min kopp te. Lammlägg låter däremot mycketgodare :d

Mattemat hos mig för den här veckan är fortfarande smörstekt mangold i olika former och tillbehör med bas som varierar mellan pasta och matvete.

Men, på tors-fre väntar KONFERANGS på slott :up:

Lammlägg älskar jag! Åt fantastiskt lamm på Puta Madre i Gbg en gång, kanske på grund av mängden tequila vi drack när vi väntade på maten.

Jag är ju dålig på lamm överhuvudtaget tyvärr. Har mest fått grått och otroligt tråkigt dito som söndagsstek genom åren i UK så jag drar mig för det, även om jag vet att det är korkat eftersom lamm förstås kan vara jättegott. Det får bli ett höstprojekt! Jag vet att jag har lagat goda lammfärsbullar någon gång i tiden så...

Jag är ju dålig på lamm överhuvudtaget tyvärr. Har mest fått grått och otroligt tråkigt dito som söndagsstek genom åren i UK så jag drar mig för det, även om jag vet att det är korkat eftersom lamm förstås kan vara jättegott. Det får bli ett höstprojekt! Jag vet att jag har lagat goda lammfärsbullar någon gång i tiden så...

Lammfilé är suveränt! Apdyrt men lättlagat:D

Åt en bedrövlig mezetallrik till lunch, det var i te ens hummus på den. Lämnade tre fjärdedelar och köpte mjukglass med mandelkrokant istället.

Åh, lamm är typ bästa köttet som finns tycker jag! :up: Nästa gång du och @Ceta kommer hit kan vi äta lamm :D (om @Ceta äter det då såklart?)

Skar upp färsk lax i bitar, rullade i sesamfrön och fräste med blomkål. Sen bröt jag ihop när jag insåg att det såg så himla smaklöst ut, så slängde i röd curry, kokosmjölk och massa grönt från två purjo. Ris och jordnötter och weissbier till. Nu ska jag färga håret ännu mer rosa, bara för att jag kan.

Är det någon här som har koll på att baka glutenfritt? Går det ens att baka utan ägg och sådant, eller måste jag handla?

Vi ska fira nytt kontor på fredag och jag funderar på att baka något. Tips mottages tacksamt.

Skulle vara innovativ idag och prova ett recept på bananpannkakor - det var vidrigt :yuck:
Jag måste hitta något som jag kan äta på jobbet vid 9.30-fikat och som jag sen står mig på till 13.30...
Glutenfria förslag (ej mackor) emottages tacksamt :)
Jag är en sån som måste ha påfyllning var 3:e timma normalt sett, men jag tänkte skippa lunch på jobbet och kunna åka hem 30 minuter tidigare istället :angel:

Veganskt och glutenfritt? @Andromedae
Låter som när jag skulle bjuda jobbet på fika, det behövde vara glutenfritt, veganskt, fruktfritt samt fritt från nötter (jordnöt och kokos gick bra). Jag gjorde snickerstårta med glutenfria kex i botten istället för digestive. Den är halvfrusen, typ som frozen cheesecake, alla älskade den! :d

http://www.vegomagasinet.se/fryst-snickerstarta/
Behöver inte vara veganskt som sådant, men jag har inte bakat med ägg på evigheter :p Och chefen är glutenintolerant. Var hittar man glutenfria kex?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
321
Senast: Snubbelfot
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 54 55 56
Svar
1 105
· Visningar
53 439
Senast: Piglet
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver... 2
Svar
37
· Visningar
2 172
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Köpa stolpar