Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bao! Två besök på mindre än en vecka liksom :D

Jag kan hu iofs inte påstå att konkurrensen är stenhård - men ändå!
Enda stället jag inte testat som jag vill testa är nya lunchburgaren på Hede. Men mest för att jag känner dom som driver stället snarare än deras magnifika och spännande utbud :angel:
Aha! Jag läste för fort och trodde att det gällde en restaurang i den större staden. Men jag ska testa Bao så snart tjälen går ur jorden så jag har något att göra när jag är på landet.

Du fick mig att tänka på citrongräs. Typ en slät mixad soppa med kokosmjölk, chili och citrongräs. Ingen aning om vad mer som ska i. :D

Ja, det var något sådant jag tänkte på också tror jag! :)

Lustigt nog så kom en kollega till lunchbordet med en fantastiskt doftande soppa idag, han hade fått receptet av en annan kollega och delade det med oss - nu delar jag det med er ;)

https://elsa.elle.se/recept-vegansk-matig-soppa-med-sotpotatis-lime-och-aubergine/

En behöver ju inte följa recept men visst är det en fin grund!

Ja, det var något sådant jag tänkte på också tror jag! :)

Lustigt nog så kom en kollega till lunchbordet med en fantastiskt doftande soppa idag, han hade fått receptet av en annan kollega och delade det med oss - nu delar jag det med er ;)

https://elsa.elle.se/recept-vegansk-matig-soppa-med-sotpotatis-lime-och-aubergine/

En behöver ju inte följa recept men visst är det en fin grund!
Om du vill ha en heeelt annan soppa, men som också innehåller sötpotatis, är denna jättegod: https://www.coop.se/recept--mat/recept/s/soetpotatissoppa-med-getost-och-pumpakaernor/
Inte alls thai eller nåt åt det hållet men mums. :up:

Idag blev det klyftpotatis med kycklingfilé, någon form av improviserad ihopkokad sås, sallad och avokado till middag :):d

Bifogade filer

• 92E1C8E8-2328-4D61-9DE8-1A7E28FA2A3E.webp
    92E1C8E8-2328-4D61-9DE8-1A7E28FA2A3E.webp
    192,4 KB · Visningar: 18
Lax-souvlaki med svart risotto, zucchini, sparris och någon god sås (som jag inte riktigt kan identifiera men som i alla fall skulle innehålla apelsin och dill) intas i denna stund tillsammans med ett glas vitvinssangria och en makalös utsikt över Sokrates gamla hoods. Jag känner hur jag blir djupare och klokare varje gång jag sneglar på utsikten - för att inte tala om när jag tar en klunk av nämnda sangria. Skulle kunna tänka mig att åka på tjänsteresa oftare, faktiskt. Fast det är rätt trist att gå ut och äta ensam - och nästan lite obekvämt såhär en fredagskväll. Tur att jag har en god bok och ett gott forum att umgås med!

DSC_5741.webp

Lunch med mamma på stan; fisk- och skaldjursgryta. God salladsbuffé med hembakt bröd och soppa till. Middag med föräldrarna; Crostini på baguette med räkor och annat gott, fyllt zucchini med matig sallad till huvudrätt och citrusnousse med hyvlad choklad till dessert. Massa vin till!

Visa bifogad fil 12678

Detta kan jag äta resten av livet, tack snälla @Petruska och @jarakamandan för inspiration. Tog för mycket ris men jag åt allt upp det. Imorgon ska jag göra något med kyckling till risresterna :)
Ris och lax, mango och kokos trendar på buke. Min partner säger att jag vill äta solkrävande mat som frukt och kokos för att få i mig sol den vägen när nu snön ligger där den ligger.

Sa jag att KOKOSYOGHURT är en av mina senaste passioner? Med frukt, torkad frukt och nötter.

Ris och lax, mango och kokos trendar på buke. Min partner säger att jag vill äta solkrävande mat som frukt och kokos för att få i mig sol den vägen när nu snön ligger där den ligger.

Sa jag att KOKOSYOGHURT är en av mina senaste passioner? Med frukt, torkad frukt och nötter.

Åh jag älskar kokosyoghurt men hittar aldrig! Var hittar du denna ljuva nektar? Jag är villig att resa ;) Minns när jag var i tonåren, eller kanske yngre, och Arla hade en som hette Kung Kokos... så vansinnigt god.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 269
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
119 960
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
91 310
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31