Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Herregud. Jag ska på kulturevent med middag med bihustrun ikväll. HEN ÄR KORTARE ÄN JAG!!! Jag tror jag ringer min son och ber honom hänga på. Ni kan inte TRO hur stolt jag är över hans 195 centimeter! :heart

Det blir fänkålsrisotto, vitt vin och dessertöverraskning.
Jag har ju träffat hen och jag skämdes faktiskt i ert sällskap på kultureventet. Och nu ska ni synas i vimlet IGEN?

Åh så roligt att komma in och läsa era inspirerande inlägg igen! En annan har hållit till på sydligare breddgrader på senaste, vilket har lett till kraftig minskning av surfande (åtminstone sådant man gör på det däringa Innternätt), så jag har inte hängt med alls här jag! Men kul att ni diskuterar längd tycker jag, det känns så nytt och fräscht!

Semestern bjöd inte på några enorma kulinariska underverk tyvärr, förutom sista kvällen då vi bestämde oss för att låtsas som att vi faktiskt var gjorda av pengar och åt en jättefin trerätters på en takterass vid havet. Grillad sparris med getostkräm och svampconfit följdes av tortellini med lila kronärtskocka, rödbetspuré, ricotta och sojaemulsion vilket följdes av matchacheesecake med sesamglass och yuzukaviar. Ett friskt Riesling fick ackompanjera det hela, och vi pöste lite extra i solstolen samt flygstolen dagen därpå.

Nu är jag tillbaka i snöstormarnas land, och plockar för tillfället i mig en något jetlaggad lunch bestående av chips och äppeljuice. Mitt Nya Liv (det där jag äter saker som innehåller någon slags vitamin eller mineral alltså) börjar imorgon, tror jag visst.

Vad kan man hitta på för gott med en klump polenta (halvfabrikat)?Jag gillar polenta och den ligger och tittar på mig i kylskåpet, men fantasin tryter!

Någon med idéer?

Har pelat i en veckas tid nu för att få ihop en bra surdeg och imorse gräddades det första brödet som intogs till frukost.
Asså ÅÅÅÅÅÅÅHHHHHH!!!!! Så jävla gott det blev :d tyvärr lite undergräddat då min ugn och tidsangivelser inte riktigt jobbar ihop men det har jag skrivit upp till nästa vecka!

Igår kväll blev det hemmagjord pizza med egengjord pulledpork. Helt okej men blev lite torrt. Ska komma ihåg att hälla på lite sås till nästa gång.

Idag har min röst flögit sin kos och lämnat mig utan chans att kommunicera med annat än grymtningar och mina händer samtidigt som fluffvargen är kass i magen så vem fan som än erbjuder sig kommer få laga mat idag för jag vägrar :mad:

Idag blir det maten jag planerade förra helgen som blev inställd pga räkfrityrfrossa: Jamaican jerk tacos. Visserligen halvfabrikat men jag blev sugen på det och har inte orkat göra min egen kryddblandning. Jag tycker inte om de tortillas man ska ha till så det blir små, mjuka tacobåtar.

Varit på TEATER minsann, Ronja Rövardotter på Kulturhuset. Rekommenderas å det varmaste.
Vi passade på att kultura i oss lunch innan, räksmørrebröd och en liten urgullig mazarin.
BARNET åt en blomkålssoppa, var mycket nöjd. Mest nöjd med nutellachokladbollen dock.

Rumpnissarna var magiska, som små ku klux klan-ishiga men söta och och inte rasister. Vittrorna gick på styltor för att bli...högresta?

Till lunch blev det smörgåstårta hos syster som har fyllt år (då snackar vi GOD smörgåstårta med Philadelphia och massor med räkor, ingen otäck historia med skinkrosor och mimosasallad :eek::yuck:).

Till middag lax med potatis, sparris, morötter, ärtor och romsås :d gott, precis vad jag va sugen på! (vilket kanske inte är så förvånande eftersom jag är gravid och matnojig och bestämmer enväldigt vad som ska ätas här hemma, försöker någon annan komma med förslag ser jag kräkfärdig ut så är det förslaget utröstat :angel:)

Bifogade filer

• A3842A9E-5927-4970-B0C3-DBC44B9D80EA.webp
    A3842A9E-5927-4970-B0C3-DBC44B9D80EA.webp
    168,1 KB · Visningar: 22
Blir galen. Tog fram köttfärs ur frysen i veckan för köttfärssås. Nu orkar jag verkligen inte laga den, men kommer inte kunna laga köttfärssåsen förrän tidigaste 22 och då kommer den vara dålig :arghh:

Borde åkt och handlat idag, men var inte på humör efter att ha varit hemma hos mamma och pappa och sagt hej då till gammelkatten. Gjorde istället mitt bästa för att få till lite tröstmat. Blev kokosris med (lite väl) kryddrostade kikärter och lite avocado. Samt en folköl. Nu blir det några praliner till efterrätt.

Jag insåg att jag i princip bara behövde hacka lök om jag ändå måste steka upp köttfärsen, så nu puttrar det en enorm panna köttfärssås. Skönt att bli av med en del slattar i kylen. Öst i lite av varje, får se hur det smakar, ska smaka av om en stund. Iofs är jag inte ett dugg hungrig och bara tanken på att koka spaghetti :meh: Lyckades också diska undan en del så yay för det.

Köttfärssåsen smakade helt ok, hällde i resterna av tomatsalsa och lite sambal olek för att ge den lite stuns. Nu blev jag plötsligt hungrig, hmm, det blir kanske spaghetti ändå´:idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 950
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 331
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad vill han ?
  • Butros eller Dyngpeter?

Hund, Katt, Andra Djur