Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Middagen blev för övrigt misär. Misär. Jag är ensam hemma och jag VISSTE att jag hade broccoli i kylen. Det hade jag, men den var liksom gråaktig. Misär.

Jag stekte de slattar av underliga grönsaker jag kunde hitta i kylen, med sesamfrön. Till detta rester av de där små vegana bulgogiduttarna.

Det hela var så eländigt att jag tvingades äta ett paket sådana där små underbara sötsalta sesamkex till kaffet efteråt.
De där sesamkexen fick vi som godis under långa bilresor genom Europa när jag var barn. Ingen av oss syskon lät sig luras att det var godis:D

@Koltrast invig mig i skottandets hemligheter pretty please. Tvätta skölja osv? Vad MÅSTE jag göra?
Med alfalfa brukar jag pastörisera, antar jag att det kan kallas, genom att hälla 85-gradigt vatten över dem, innan jag sköljer av dem och fördelar dem på de två perforerade hyllorna i det gröna plasteländet. Sedan sköljer jag vatten över dem två gånger om dagen. Har för mig att de vill stå mörkt i början, men det brukar jag glömma. Sen ut i ljuset och poff! Grönt! Ät!

Middagen blev för övrigt misär. Misär. Jag är ensam hemma och jag VISSTE att jag hade broccoli i kylen. Det hade jag, men den var liksom gråaktig. Misär.

Jag stekte de slattar av underliga grönsaker jag kunde hitta i kylen, med sesamfrön. Till detta rester av de där små vegana bulgogiduttarna.

Det hela var så eländigt att jag tvingades äta ett paket sådana där små underbara sötsalta sesamkex till kaffet efteråt.
Broccoli här med, i soppform med blåmögelost. Nybakad levain med smör och ost till. Jag drabbades av kraftigt sötsug efteråt, så jag tog en tesked halwa. Det är så ettersött att det nästan är löjligt.

1582420F-4839-4344-B48C-B796532AD29F.webp

Mina älskade små tanttallrikar med en bit lax med ponzu/sesam/mandel/salt, en wok med broccoli/pak choi (måste odla egen, är storkonsument), kikärtor, bondbönor, fina små lökar, mer ponzu (min nya hangup) färska böngroddar, jättemånga små sesamfrön och cashewnötter.
Sås på wasabi och avokado.
Roséchampagne ety det är söndag och jag inte kunde stänga kylen annars:D

Hur tillagades soppan? Vilken ost?
Det var en jag-är-så-trött-att-jag-nästan-svimmar-och-dessutom-vrålhungrig-soppa, så det gick väldigt snabbt och är tyvärr ingen spännande historia. Lite schalottenlök finhackad fick åka med smör i grytan en stund, dito stjälkselleri och potatis, lite vitlök, vatten, buljong, koka så potatisen var nästan mjuk, i med broccoli, mixa allt utom lite som gick direkt i skålarna, i med okänd (god!) blå oststump ut kylen, lite grädde. Japp, brödet var stjärnan.

Visa bifogad fil 13583

Mina älskade små tanttallrikar med en bit lax med ponzu/sesam/mandel/salt, en wok med broccoli/pak choi (måste odla egen, är storkonsument), kikärtor, bondbönor, fina små lökar, mer ponzu (min nya hangup) färska böngroddar, jättemånga små sesamfrön och cashewnötter.
Sås på wasabi och avokado.
Roséchampagne ety det är söndag och jag inte kunde stänga kylen annars:D
Wow! Det var annat än broccolisoppa!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 950
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 331
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur