Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gräsloksblommor smakar gräslöksaktigt, gott. Dagliljor smakar nästan inget, visade det sig. Men egenodlade grödor är ju alltid roligt.

Äldre sorter av dagliljor smakar oftast mer än de moderna, snajdiga varianterna. Men jag kan tänka mig att friteringen tar bort mycket av smaken :)

Edit: Det påminner mig om att jag måste komma ihåg och transportera iväg en gammal daglilja till en ny plats, nu står den i skymundan på en kulle (konstgjord) bakom huset...
 
Äldre sorter av dagliljor smakar oftast mer än de moderna, snajdiga varianterna. Men jag kan tänka mig att friteringen tar bort mycket av smaken :)

Edit: Det påminner mig om att jag måste komma ihåg och transportera iväg en gammal daglilja till en ny plats, nu står den i skymundan på en kulle (konstgjord) bakom huset...
Fast mina är nog en något gammal sort. De har stått där de står nu minst 50 år. Kanske dubbelt så.länge. Jag vet inte vem som planterade dem (dvs inte vilken nu död släkting som gjorde det).

Lite smakade de. Jag har inte ätit daglilja förut, men ska testa med råa idag.

Allt blommar över väldigt snabbt i år. Jag hann inte göra syrénmarmelad. Funderar på dagliljemarmelad.
 
Igår åt jag vegansk kebabrulle från en food truck på en liten musikfestival. Sköljdes ner med flertalet gröna tuborg. Älskar att veganskt är trendigt! :love: Utvecklingen som skett under de år jag har ätit strikt veganskt är otrolig!

Motade fyllan med couscous, gröna ärtor och chilisås när jag kom hem på natten.
 
In the Bläckis heaven ... ångkokta musslor med paprika och lök samt spenatsaganaki (ugnsgratinerad spenat och lök). @Dahlianna tack för tipset om Tamam på Rhodos!
F9D45A4D-7F6B-4FF3-BAD7-A750AAA3402C.jpeg
 
En lunchsallad på små halva kalla färskpotatisar, nätmelon, mynta, grön sparris, sockerärtor, ärtskott från balkongen och fetaost. En dressing på olivolja, salt, svartpeppar, citron. Den hade räckt bra till mig, men pga partner blev det även lätthalstrad lax.

Middagen nyss äten, fulthai på väg hem från bad och sol.
 
Blev bjuden på lunch, kaka och kaffe på en bagarstuga utanför Lund. Räksmörgås för min del och kransekage! Satt ute i en härlig trädgård och tittade på en liten damm, höns och krusbärsbuskar. Mycket idylliskt. Sedan kom arga gäss och gjorde utfall så vi fick hoppa upp på stolarna! När storstadsbor är ute i spenaten... sedan började gässen jaga en katt istället och då tog vi vårt pick och pack och sprang iväg.

Eftermiddagen spenderade jag med att tappa kallpressad rapsolja på flaskor i min väninnas verksamhet. Sedan glass till em-fika. Chèvre-sallad med macka till middag!
 
Jag lever i flyttkaoooozz just nu och kryssar mellan flyttkartonger. Har i stort sett packat ner köket så blev extra glad över att jag blev bjuden på lunch/middag hos min kära vän på Kungsholmen.
Blev bjuden på ceviche på torsk och pilgrimsmussla med rökt majjo. Fruktansvärt gott! Till det en trevlig riesling.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 592
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
311
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 113
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 425
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp